Buisjes druppeltest schoonmaken


Noadekat

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
19 november 2023
Berichten
103
Leeftijd
29
Locatie
Enschede
Goedemiddag!

Hoe maken jullie de buisjes na gebruik van een druppeltest schoon?

Alvast bedankt!

Groetjes
 
Ik spoel ze meestal even om met kraanwater en laat hem uitlekken.
 
Aahh ik dacht dat je dan misschien de volgende keer nog restjes erin had zitten. Maar prima doe ik dat! Dankjewel!
 
Omspoelen is genoeg hoor en soms giet ik ze alleen goed leeg en schud ze uit en ik merk weinig of geen verschil.
Maar omspoelen is prima.
 
Goedemiddag!

Hoe maken jullie de buisjes na gebruik van een druppeltest schoon?

Alvast bedankt!

Groetjes
Ik spoel ze ook na gebruik onder de kraan met water. Wanneer ik ze dan weer gebruik spoel ik ze vantevoren door ze een paar x onder te dompelen in de bak met aquariumwater. Zelfs het schepje spoel ik na gebruik en laat die ook drogen op keukenpapier.
 
Dank voor je reactie!!
 
Omspoelen na gebruik, op z'n kop laten uitlekken/ drogen en de volgende keer met het te testen water voorspoelen. En dan komt het goed.
 
Hangt er ook vanaf hoe precies je wilt meten. Er blijft misschien een klein restje aan de wanden plakken. Door die 5-10ml water toe te voegen wordt dit al aardig verdund.
Ik vul ze met kraanwater en gooi ze leeg. En dat 10x, gewoon voor het idee. Maar ik denk dat het verschil met drie keer onmeetbaar gaat zijn.
 
Normaliter zal bij een no3 of po4 test de waarde ook niet heel veel anders zijn als je regelmatig meet en zal een achtergebleven drup ook weinig invloed hebben op 5 of 10 ml water.
 
Normaliter zal bij een no3 of po4 test de waarde ook niet heel veel anders zijn als je regelmatig meet en zal een achtergebleven drup ook weinig invloed hebben op 5 of 10 ml water.
Ja, inderdaad. Wat ik ook gedaan heb is alle buisjes labelen. Ik doe dus de test altijd in het zelfde buisje. Zo voorkom ik dat de verschillende tests met elkaar gemengd worden. Met zoveel voorzorg zou het waarschijnlijk genoeg zijn om ze even vluchtig te spoelen 🙂
 
Ja, inderdaad. Wat ik ook gedaan heb is alle buisjes labelen. Ik doe dus de test altijd in het zelfde buisje. Zo voorkom ik dat de verschillende tests met elkaar gemengd worden. Met zoveel voorzorg zou het waarschijnlijk genoeg zijn om ze even vluchtig te spoelen 🙂
Residu van de PO4 test heeft wel eens rare gevolgen gehad op m'n NO3 test toen ik het testte met JBL tests..
Best apart gezicht als je NO3 test er uit ziet als mislukte yogi
 
Lekker hoor! 😉
 
Ik label de cuvettes ook uit de koffer en dan kun je je (haast) niet vergissen. Niet voor niets dat in de losse setjes altijd een buisje is bijgevoegd.
 
Gewoon goed uitspoelen. In een laboratorium worden reageerbuisjes ook herbruikt en niet na elke test weggegooid. Je moet ze natuurlijk wel goed schoonmaken en niet de helft er in laten zitten... In dit geval is het glas beter helemaal leeg dan halfleeg.
 

Terug
Bovenaan