Circulatie optimaliseren


mikkelnl

Active member
Lid geworden
19 oktober 2023
Berichten
38
Locatie
Zuidplas
In mijn zoektocht als nieuweling naar de meest optimale opstelling (soort pot goud aan einde regenboog, I know...) heb ik momenteel het volgende draaien... (even een tekening, want een foto of video is onduidelijk):

top.jpg


Samengevat:
  • Linksboven, achterin: inlaat van extern filter,best goede stroming/kracht. Inlaat is een platte-mond uitlaat, onder wateroppervlak.
  • Linksonder, voorin: diffuser.
  • Rechtsboven, voorin/midden: dropchecker.
  • Rechtsachter, onderin: exit naar extern filter.
  • Ik zie overal in het aquarium subtiel de planten bewegen, er is een circulatie die vooral voor natuurlijk steviger is dan achter.
  • De dropchecker kleurt prima groen.
De co2 belletjes gaan nu mooi met de stroming mee, maar ze zitten dus vooral in het voorste gedeelte (het lichtgroene deel hierboven). Ik kan ze een stuk minder zien in het achterste deel (donker groene hierboven). In dat deel staan natuurlijk veel planten...

De vraag is: is er een inrichting te bedenken die optimaler werkt? Of is het helemaal niet per se nodig dat de belletjes overal evenveel komen (omdat het een kwestie is van zolang mogelijk belletjes in aanraking met water, en door de circulatie komt co2 zo toch wel overal)?

Tips zijn altijd welkom... ;-)
 
De co2 belletjes gaan nu mooi met de stroming mee, maar ze zitten dus vooral in het voorste gedeelte (het lichtgroene deel hierboven). Ik kan ze een stuk minder zien in het achterste deel (donker groene hierboven). In dat deel staan natuurlijk veel planten...

De vraag is: is er een inrichting te bedenken die optimaler werkt? Of is het helemaal niet per se nodig dat de belletjes overal evenveel komen (omdat het een kwestie is van zolang mogelijk belletjes in aanraking met water, en door de circulatie komt co2 zo toch wel overal)?
Voorin zal je altijd meer belletjes zien dan achterin. Het wordt gebruikt door je planten en lost op in het water, het geen wat over blijft ontsnapt bij watercirculatie aan de bovenkant door gasuitwisseling.

Je situatie die jij beschrijft is prima, iets wat je checker ook aangeeft 😉.
 
Volgens mij is de in en uitlaat aan dezelfde kant effectiever maar zoals jij het hebt heb ik ook gehad en dat werkte ook goed maar veel hangt ook af van de inrichting en filter.
Zoals je het nu hebt zal een deel van het water uit de filter rechts gelijk weer richting de pomp gaan terwijl je met de uitstroom naar de filter links het beter de bak door laat gaan.
 
Mja, ik dacht dat de inkeping van het aquarium en de kap te klein was om het aan dezelfde kant te doen (in/uit)... Maar ga er nog eens naar kijken :)

De kleur van de dropchecker is trouwens eigenlijk altijd groen, is dat normaal? Alleen als ik de vloeitstof vervang begint hij blauw, daarna - eenmaal in de bak - blijft hij groen, ook na een nacht zonder CO2...
 
Mja, ik dacht dat de inkeping van het aquarium en de kap te klein was om het aan dezelfde kant te doen (in/uit)... Maar ga er nog eens naar kijken :)

De kleur van de dropchecker is trouwens eigenlijk altijd groen, is dat normaal? Alleen als ik de vloeitstof vervang begint hij blauw, daarna - eenmaal in de bak - blijft hij groen, ook na een nacht zonder CO2...
De kleur indicatie is afhankelijk van wat er in de fles zit.
20 mg/l werkt secuurder dan 30 mg per liter.

 
De kleur van de dropchecker is trouwens eigenlijk altijd groen, is dat normaal? Alleen als ik de vloeitstof vervang begint hij blauw, daarna - eenmaal in de bak - blijft hij groen, ook na een nacht zonder CO2.
Dat is in principe niet erg, maar wel een signaal dat er te weinig word ontlucht. M.a.w. je oppervlakte agitatie is te weinig.
Ik las ergens dat je een vrij grote bak hebt; persoonlijk lijkt me het beter als je de CO2 gaat toevoegen via een inline diffuser. Dat is efficiënter.
 
Afgezien van de gevoeligheid van de dc: als je een behoorlijk fors visbestand hebt, dan wordt er 's nachts óók CO2 geproduceerd. Zowel door de planten als door de vissen!
 
Dat is in principe niet erg, maar wel een signaal dat er te weinig word ontlucht. M.a.w. je oppervlakte agitatie is te weinig.
Ik las ergens dat je een vrij grote bak hebt; persoonlijk lijkt me het beter als je de CO2 gaat toevoegen via een inline diffuser. Dat is efficiënter.
Heb 240 liter... en er is best wat beweging te zien door de stroming; de inlaat zit hoog en zorgt met name aan die kant voor behoorlijk wat beweging (vind ik)... Anders geformuleerd: ik schat dat 25% van het oppervlak zichtbaar beweegt/golft. En de andere 75% draait langzaam rond, waardoor een losgeraakt blaadje bijvoorbeeld vanzelf rondjes maakt: bij de inlaat onder water en daarna drijvend een rondje om te herhalen enz.
 

Terug
Bovenaan