Filter kapot


RensY

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2022
Berichten
689
Leeftijd
33
Ik maak gebruik van een eheim professionel 3, nu leek hij de afgelopen dagen al wat valse lucht aan te zuigen en hoorde ik water kabbelen in het filter. Nadat ik hem had uitgezet krijg ik hem niet meer aan de praat. Je hoort de motor wel werken maar er wordt geen water verplaatst. Als ik de kop eraf haal en de stekker in het stopcontact doe draait de rotor wel. Ik heb de boel ook gesmeerd. Iemand enig idee wat het probleem kan zijn? Ik dacht zelf aan een te zwakke magneet, alleen die rotors zijn nogal duur en ik vind het een beetje een gok om er 40 euro tegenaan te gooien voor niks.
 
RensY
Eerlijk gezegd ken ik de nieuwe generatie Eheim filters niet, maar als er door wat voor oorzaak lucht aangezogen wordt gaat het met elke Eheim ( of welk filter dan ook niet goed), en zal deze of elke pomp door valse lucht aanzuiging er uiteindelijk mee stoppen, zeker als je het filter uitzet en opnieuw opstart dan is er dermate veel lucht aanwezig waardoor de pomp / rotor niet meer vanuit zichzelf rondpompt, en gaat ratelen.
Laat de rotor niet te lang droog draaien, is niet goed voor de rotor, maar die is nog wel in orde, gaan lang mee.

Heb je misschien de filterinhoud veranderd of is deze nog standaard, indien veranderd qua filtermateriaal kan het zijn dat de pomp vacuum trekt vanwege de dichtheid van het misschien nieuwe filtermateriaal, zo maar een suggestie.

Controleer na opnieuw de pomp te installeren of het pompgedeelte goed aansluit op de filterpot, en kijk ook of je luchtbellen ziet opstijgen in de opvoer slang, zo ja dan zit het probleem in de filter pot.
Kijk ook even na herinstallatie of je luchtbellen ziet in de aanvoer slang, zo ja dan trekt het filter lucht aan.

Probeer anders eens om de Eheim in een emmer water te laten rondpompen, door aanzuigen van de aanvoerslang en wanneer deze start de slang in de emmer te hangen.
gr,bert
 
Bedankt voor je reactie, ik heb niets veranderd aan het filter, ik had hem zelfs niet open gehad. Toen hij het niet meer deed uiteindelijk open gemaakt en de fijne en grove spons uitgespoeld. Ik zal eens kijken of ik de slangen los krijg om het in een emmer te proberen.
 
Ik maak gebruik van een eheim professionel 3, nu leek hij de afgelopen dagen al wat valse lucht aan te zuigen en hoorde ik water kabbelen in het filter. Nadat ik hem had uitgezet krijg ik hem niet meer aan de praat. Je hoort de motor wel werken maar er wordt geen water verplaatst. Als ik de kop eraf haal en de stekker in het stopcontact doe draait de rotor wel. Ik heb de boel ook gesmeerd. Iemand enig idee wat het probleem kan zijn? Ik dacht zelf aan een te zwakke magneet, alleen die rotors zijn nogal duur en ik vind het een beetje een gok om er 40 euro tegenaan te gooien voor niks.
Geen garantie dus.
De magneet verzwakt niet hoor je kunt er wel alle andere oorzaken controleren en voor 40€ koop je op marktplaats waarschijnlijk wel een nieuwe gebruikte.
 
Rensy
Nog even een toevoeging, als er geen lucht meegaat in de aanvoerslang, maar wel via de uitvoer dan is waarschijnlijk het pomphuis of de rubber pakking de oorzaak, afdicht rubber kan verschoven zijn, of pomphuis past niet perfect.
het probleem van lucht aanzuiging zit dus in de aanvoer of de afvoer.
 
Rensy
Nog even een toevoeging, als er geen lucht meegaat in de aanvoerslang, maar wel via de uitvoer dan is waarschijnlijk het pomphuis of de rubber pakking de oorzaak, afdicht rubber kan verschoven zijn, of pomphuis past niet perfect.
het probleem van lucht aanzuiging zit dus in de aanvoer of de afvoer.
Eens, daar zou ik het ook zoeken. Lucht moet ergens vandaan komen, nietwaar? Wat ik al eens met succes heb gedaan bij een Eheim Professional 3 is de pakking licht met vaseline insmeren. Dat hielp; hij draait nog steeds met de originele pakking.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Dankjewel Menno Bosman, heb U nog niet eerder voorbij zien komen op het forum maar, welkom voor zover.
 
Ik heb het filter laten draaien zonder filter inhoud in een emmer en dat werkte. Al vond ik de uitstroom niet erg sterk. Inmiddels met veel pijn en moeite heb ik de boel weer draaiend op het aquarium, moest hem echt op gang helpen door onderin de kast een snelkoppeling los te halen en het water te laten stromen. De uitstroom is echter niet geweldig. Er gaat geen lucht via de slang naar binnen dus hij moet inderdaad ergens lekken, mijn vermoeden is ook het rubber rond de kop. Je hoorde af en toe ook een gek zuigend geluid. Ik heb het rubber bekeken maar het zag er opzich netjes uit. Ik ben nu een beetje huiverig om de stekker er weer uit te trekken.

De bacteriëncultuur in mijn filter zal ook wel een flinke tik gehad hebben van dit geintje. Ik laat het nu maar even zo denk ik en dan uitkijken naar een nieuw filter.
 
RensY, ik zou zeker het filter zelf nog een tweede kans geven. Die dingen van Eheim zijn onverwoestbaar. Als het inderdaad de pakking is die niet kapot is maar gewoon lekt (dat verklaart het zuigende geluid), probeer die dan met vaseline in te smeren. Grote kans dat het helpt. Vervangende pakkingen zijn op Ebay te vinden voor €34 en bij Eheim voor €32; links:



En áls je naar een compleet nieuw filter op zoek gaat, overweeg dan de Sunsun HW-3000. Iets kleiner maar grote capaciteit (regelbaar in 6 stappen tot 3000 l/u, vier filtermanden), erg goede aansluitmaterialen incl. skimmer, naar keuze met UV en erg gemakkelijk in gebruik en onderhoud. Bij AliExpress voor slecht €168. Link:

 

Terug
Bovenaan