Fluval fx6 vs Eiheim Classic 1500xl (2260)


trabbart

Well-known member
Lid geworden
18 oktober 2019
Berichten
179
Leeftijd
54
ik heb op men 1600 liter bak nu beide filters draaien, beide filters worden aangeraden voor een bak van meer dan 1000 liter, dus ik ben met de fluval begonnen en heb er de eiheim bijgeplaatst om meer water beweging te krijgen , en meer filterinhoud om ook turf te kunnen gebruiken in het filter zonder teveel biomassa te moeten opgeven. trouwens een bak van 1000 of 1500 liter vol vis filteren over een emmertje van 15 liter ik geloof er niet echt in , met een tweede voel ik me al wat geruster , zeker als je gaat reinigen , dit kan nu in wisselbeurten .

de fluval is een plezier om te reinigen, gaat makkelijk open, de geintegreerde afsluitkranen en de snelkoppelingen zijn geweldig goed bedacht en gebruiksvriendelijk. je verliest bijna geen druppel,
de aflaatkraan onderaan de "emmer" is me te dun, als ik daarmee een waterwissel zou willen doen duurt het een uur om 400 liter te lossen. dus die gebruik ik niet. enkel om de emmer te ledigen . het bijgeleverde filtermateriaal is onvoldoende je dient dus bij te kopen, de filtermandjes zijn handig in gebruik maar nemen plek natuurlijk.
vul je de filter bij met extra materiaal dan gaat er wel snel een pak debiet verloren , de uitstroom is vele vele malen minder dan de eheim en valt wel tegen , de pomp mocht krachtiger voor een bak van 2m20 lang is er op het eind van de gang weinig beweging .

de eiheim heb ik bijna volledig gevuld met een soort lava of slak die ze gebruiken in koi filters dit alles in in een fijnmazige net ,ik schat toch wel een 15 liter biomassa , dit is heel poreus materiaal en niet zo duur als fancy tubetjes poreus glas met een prijskaartje van kristal. daar bovenop heb ik 1 grove filtermat en 1 fijne filtermat zelf geknipt op maat , vervolgens had ik nog plek om er twee zakjes turf bij te leggen een tweetal kilo. een geweldige filterinhoud dus , er kon nog wel filtermat of filterwatten bij maar ik dacht het zo te proberen, de eheim dient bij mij als extra biomassa , turf kamer en extra flow in de bak.
de uitstroom is enorm, zo enorm dat de aanvoerpijp die ik had van 2cm te dun was, ik heb een volledig pvc aanvoerstelsel moeten aanleggen met 2.5cm diameter. zoniet begon de pomp massa's micro luchtbellen te blazen uit mijn 1.5cm uitvoerbuis die in de bak uitkomt zonder spraybar of enige remming . dus een dikke aanvoerbuis is een must dit omdat de aanvoer van water door een 2cm buis te traag kwam. dit filter verzet dus duidelijk veel meer water dan de fluval.
qua geluid zijn beide identiek te noemen, de eheim moet wel voldoende aanvoer krijgen of je hoort geritsel in de pomp wat op lucht wijst. de pomp zuigt dus niet maar duwt water weg , het water moet in het filter vallen door de hevelwerking.
verder is er bij de eheim heel wat extra nodig zoals afsluitkranen en filtermateriaal. ik vind het vrij duur voor een emmer een deksel en een pomp, maar het ding is wel enorm . omdat de pomp bovenaan zit bij de eheim is opstarten na reinigen vervelend, ontluchten is moeilijker dan bij de fluval die dit egenlijk zelf doet dit doet . ook reinigen , onderhoud plegen is meer arbeid , het is allemaal wat oudere techniek maar het werkt.
Het ideale zou dus een mix van beide filters zijn en omdat dit niet bestaat heb ik ze er maar alle twee op gezet. en neen tweede fluval fx6 al was dat mijn plan, ik had daarmee nog steeds geen voldoende flow in de bak gehad, tenzij ik hem met lege korven liet draaien. Wat die eheim verzet los door die hoop lava is echt enorm.

voor mij wint de Eheim ook al is hij tov de fluval sterk verouderd en minder gebruiksvriendelijk en dan ook eigenlijk te duur voor wat je krijgt. de fluval verliest omwille van de tegenvallende flow nadat je hem perfect vult. verder is het een winner qua gebruiksgemak. maar ik had wat meer biomassa gewild , dus een grotere emmer er is door die makkelijke uitneembare korven natuurlijk veel ruimte verloren in die emmer.
als ik de eheim biomassa moet verwijderen om eventjes uit te spoelen kan je dit maar beter buiten doen of in een bad. Maar het zijn natuurlijk ook andere volumes.
 
Mooie omschrijving!

Je hebt het overigens over dat er niet heel veel plek is in je fluval voor biomateriaal, maar wat dacht je van al die sponzen die erin zitten?
1 en al nestel plek voor bacteriën! de kracht van de spons wordt vaak zwaar onderschat :deal:
 
Mooie omschrijving!

Je hebt het overigens over dat er niet heel veel plek is in je fluval voor biomateriaal, maar wat dacht je van al die sponzen die erin zitten?
1 en al nestel plek voor bacteriën! de kracht van de spons wordt vaak zwaar onderschat :deal:
klopt, maar ik heb ze nu na twee maand al eens moeten uitwringen omdat de flow fel gezakt was, Ik had de dag erna vissen die me erop wezen dat er een probleem was, er was 0.5 nitriet in mijn bak . vandaar dat ik de eheim heb bijgeplaatst zodat er geen probleem ontstaat na reinigen . Nu ik zit met mijn bak nog steeds in opstartfase, reinigen was te vroeg en zie ik als een fout van mij. echter was ik in het filter op zoek welke spons het was die de doorstroom beperkte, het bleek een fijnmazige ronde spons te zijn helemaal onderin het filter , had ik enkel die uitgewassen dan zou ik geen nitrietpiek gehad hebben denk ik. nu heb ik tijdens de opstart wel easylife start gebruikt , dit geeft een soort wit stof in het water af wat zich neerzet in het filter waarop snel bacterien zouden nestelen, en ik vermoed dat dit voor de snellere "verstopping" van de sponzen heeft gezorgd want echt heel veel bruine drap kon ik nog niet verwijderen..

ik heb trouwens een you tube filmpje gezien van iemand die een grote chiclidenbak affiltert met een eheim met enkel filterwatten er losjes ingestapeld, niets anders. Ook daar gaan bacterien zich nestelen, ik dacht dat hij pas het filter reinigde als de doorstroom te laag werd na zes maand ongeveer. en hij verving dan gewoon ALLE filterwatten in 1 keer.
 
Vreemd dat de fluval zo weinig stroming heeft is een prima filter hier spoelde planten en vissen de bak bijna uit (rede ook dat ie nu verkocht is :stom:)
Zit me dan ook af te vragen wat er de oorzaak van is bij jouw filter
Wat me zo te binnen schiet
In en uitlaat wel de juiste maat zie verder op in je verhaal 2 cm voorbij komen das voor een fluval zo en zo al te dun.
Opbouw filter martiaal je spreekt over een rode spons mat onder in het filter zou deze boven doen zeker nu je de manden hebt gevuld met niet standaard filter materiaal.
Trouwens ook de eheim wordt geleverd zonder filter materiaal bij de Fluval zit nog wel filter materiaal bij geleverd.
 
Heb 2 Fx6’en draaien op m’n 3 meter, zonder problemen eigenlijk. Als ik het me goed herinner is die ronde spons onder in het filter het meegeleverde koolstoffilter. Deze heb ik er voor het opstarten uitgehaald en vervangen door siporax. Werkt uitstekend.
 
ik heb op men 1600 liter bak nu beide filters draaien, beide filters worden aangeraden voor een bak van meer dan 1000 liter, dus ik ben met de fluval begonnen en heb er de eiheim bijgeplaatst om meer water beweging te krijgen , en meer filterinhoud om ook turf te kunnen gebruiken in het filter zonder teveel biomassa te moeten opgeven. trouwens een bak van 1000 of 1500 liter vol vis filteren over een emmertje van 15 liter ik geloof er niet echt in , met een tweede voel ik me al wat geruster , zeker als je gaat reinigen , dit kan nu in wisselbeurten .

de fluval is een plezier om te reinigen, gaat makkelijk open, de geintegreerde afsluitkranen en de snelkoppelingen zijn geweldig goed bedacht en gebruiksvriendelijk. je verliest bijna geen druppel,
de aflaatkraan onderaan de "emmer" is me te dun, als ik daarmee een waterwissel zou willen doen duurt het een uur om 400 liter te lossen. dus die gebruik ik niet. enkel om de emmer te ledigen . het bijgeleverde filtermateriaal is onvoldoende je dient dus bij te kopen, de filtermandjes zijn handig in gebruik maar nemen plek natuurlijk.
vul je de filter bij met extra materiaal dan gaat er wel snel een pak debiet verloren , de uitstroom is vele vele malen minder dan de eheim en valt wel tegen , de pomp mocht krachtiger voor een bak van 2m20 lang is er op het eind van de gang weinig beweging .

de eiheim heb ik bijna volledig gevuld met een soort lava of slak die ze gebruiken in koi filters dit alles in in een fijnmazige net ,ik schat toch wel een 15 liter biomassa , dit is heel poreus materiaal en niet zo duur als fancy tubetjes poreus glas met een prijskaartje van kristal. daar bovenop heb ik 1 grove filtermat en 1 fijne filtermat zelf geknipt op maat , vervolgens had ik nog plek om er twee zakjes turf bij te leggen een tweetal kilo. een geweldige filterinhoud dus , er kon nog wel filtermat of filterwatten bij maar ik dacht het zo te proberen, de eheim dient bij mij als extra biomassa , turf kamer en extra flow in de bak.
de uitstroom is enorm, zo enorm dat de aanvoerpijp die ik had van 2cm te dun was, ik heb een volledig pvc aanvoerstelsel moeten aanleggen met 2.5cm diameter. zoniet begon de pomp massa's micro luchtbellen te blazen uit mijn 1.5cm uitvoerbuis die in de bak uitkomt zonder spraybar of enige remming . dus een dikke aanvoerbuis is een must dit omdat de aanvoer van water door een 2cm buis te traag kwam. dit filter verzet dus duidelijk veel meer water dan de fluval.
qua geluid zijn beide identiek te noemen, de eheim moet wel voldoende aanvoer krijgen of je hoort geritsel in de pomp wat op lucht wijst. de pomp zuigt dus niet maar duwt water weg , het water moet in het filter vallen door de hevelwerking.
verder is er bij de eheim heel wat extra nodig zoals afsluitkranen en filtermateriaal. ik vind het vrij duur voor een emmer een deksel en een pomp, maar het ding is wel enorm . omdat de pomp bovenaan zit bij de eheim is opstarten na reinigen vervelend, ontluchten is moeilijker dan bij de fluval die dit egenlijk zelf doet dit doet . ook reinigen , onderhoud plegen is meer arbeid , het is allemaal wat oudere techniek maar het werkt.
Het ideale zou dus een mix van beide filters zijn en omdat dit niet bestaat heb ik ze er maar alle twee op gezet. en neen tweede fluval fx6 al was dat mijn plan, ik had daarmee nog steeds geen voldoende flow in de bak gehad, tenzij ik hem met lege korven liet draaien. Wat die eheim verzet los door die hoop lava is echt enorm.

voor mij wint de Eheim ook al is hij tov de fluval sterk verouderd en minder gebruiksvriendelijk en dan ook eigenlijk te duur voor wat je krijgt. de fluval verliest omwille van de tegenvallende flow nadat je hem perfect vult. verder is het een winner qua gebruiksgemak. maar ik had wat meer biomassa gewild , dus een grotere emmer er is door die makkelijke uitneembare korven natuurlijk veel ruimte verloren in die emmer.
als ik de eheim biomassa moet verwijderen om eventjes uit te spoelen kan je dit maar beter buiten doen of in een bad. Maar het zijn natuurlijk ook andere volumes.
Ervaringen zijn nuttig en kunnen tot voordeel leiden bij anderen op deze site. Prima initiatief dus zo'n eerlijk (filter-)review.
 
men fluval zit op standaard dikte van leidingen aangesloten, zeer kort op het aquarium.
de eheim vervangt een supperfish pro 2000 die ik te klein vond om als tweede filter op te treden in deze tank, de tank was gebouwd met ingewerkte pvc die paste qua dikte voor de te gebruiken filters., vandaar de eerder te dunne pvc buizen voor de eheim.
de pomp van de fluval verliest veel omdat deze onderaan zit en alles door het filter moet duwen,
de eheim pomp zit bovenaan en zuigt water op en duwt het vrij de bak in,
komt het water te traag dan zuigt ze lucht aan, komt het water wel snel genoeg (dikke aanvoer!) dan duwt deze effectief 2400 liter per uur door de bak. want echt , die pomp zuigt niets uit je bak, het komt eruit door overheveling
ik schat dat de fluval slechts 1000 liter op een uur de bak in blaast . het verschil is voelbaar dubbel deze pomp is ook nog eens 20 watt lichter en moet heel die emmer onder druk zetten .
het duurt al een uur om 1500 liter via een tuinslang in een vat te laten lopen op leidingdruk via een mengkraan.
ik was ook eerst euforisch over de fluval, maar dat is intussen nog enkel op het moderne design en niet op zijn prestaties die op de doos vermeld staan . het systeem werkt en hij filtert goed maar de cijfers liegen wat liters per uur betreft . is hij dan wel geschikt voor een tank van 1000 liter? 1 leugen of 2 ??
 
Doch, laatst gesprek gehad met iemand met een bak van 200x80x70 en die was laaiend enthousiast over het (filter)vermogen van zijn fluval FX6.

Maargoed ieder heeft zijn eigen ervaring en mening natuurlijk!
 
Rare vraag misschien maar heb je de fluval al eens met de standaard invulling laten draaien
 
Rare vraag misschien maar heb je de fluval al eens met de standaard invulling laten draaien
dan zitten er slechts twee handjes vol keramisch materiaal in, lege korven hebben totaal geen nut , half lege ook niet,, uiteindelijk maakt het niet uit, de cijfers op de doos zijn sterk overdreven. waarschijnlijk daarom dat ze zo weinig materiaal meeleveren.
 
Ik heb een nergens een filmpje op youtube gezien van de Fluval FX5 en FX6 waar ze een watermeting deden en kwam de Fluval FX5 op 900liter per uur uit en de FX6 op 1000liter per uur uit met de standard filtermatrialen die erbij waren geleverd.
Het is op zich een prima filter allen wat er al gezegt is dat op de doos de cijfers erg overdreven zijn, maar dat geld ook voor eheim.
Zelf eens de eheim 2013 (classic 250) eens gemeten hoeveel flowrate hij nu werkelijk geeft met een lege pot en een pot vol met filtermateriaal en daar zat enorm verschil in, zonder filtermateriaal kwam hij aan de c.a500liter per uur terwijl de fabrikant 440liter opgaf das mooi megenomen zou je zeggen.
Echter met 1x grove spons 1x mediumspons + filtervlies en dan vol met siporax kwam hij niet verder dan 300liter per uur, dit heeft te maken met het aantal vermogen van de pomp zelf.
Je kan namelijk niet verwacten dat een filterpot met slangen met een pompje van 8watt zoveel kracht heeft om water met wat druk door slangen heen te persen en vol filtermedia aan te zuigen zodat de flow sterk blijft.
Deze test heb ik ook gedaan bij de Eheim Proffesional 4 600 die volgen de fabrikant 1250liter per uur zou halen, alle mandjes eruit kwam ik aan een matige 1100liter per uur met lege mandjes erin zakte dat al iets naar 950liter, met half volle mandjes met de standard media kwam hij niet verder dan 850liter en met volle mandjes een krappe 700liter per uur !
Dus conclusie hoe sterker de filter pomp in vermogen betekent ook vaak extra wateflow en met 16watt filterpomp kan je dan ook niet helemaal verwachten dat deze voldoende power heeft als hij vol zit met media en dan de kracht heeft om zoveel 1250liter liters door het filtermedia te trekken en door de slangen heen te persen naar het aquairium, dit geld jammer genoeg voor veel potfilters die vaak nooit het opgegeven debiet halen als de mandjes of de pot vol zit met filter media.
Als je echt een sterk filter zou willen hebben moet je er zelf een bouwen van een kunststof haring vat/vaatje en daar een opvoerpomp op te zetten die voor de vijvers zijn bedoeld, deze zijn vaak in vermogen al meer in nwattage maar ook een heel stuk sterker om water aan te zuigen en weg te persen door een slang of een pijp.

Fluval FX5 en FX6 zijn wel prima filters daar niet van alleen willen fabrikanten nog wel eens overdrijven met specificaties.
 
men fluval zit op standaard dikte van leidingen aangesloten, zeer kort op het aquarium.
de eheim vervangt een supperfish pro 2000 die ik te klein vond om als tweede filter op te treden in deze tank, de tank was gebouwd met ingewerkte pvc die paste qua dikte voor de te gebruiken filters., vandaar de eerder te dunne pvc buizen voor de eheim.
de pomp van de fluval verliest veel omdat deze onderaan zit en alles door het filter moet duwen,
de eheim pomp zit bovenaan en zuigt water op en duwt het vrij de bak in,
komt het water te traag dan zuigt ze lucht aan, komt het water wel snel genoeg (dikke aanvoer!) dan duwt deze effectief 2400 liter per uur door de bak. want echt , die pomp zuigt niets uit je bak, het komt eruit door overheveling
ik schat dat de fluval slechts 1000 liter op een uur de bak in blaast . het verschil is voelbaar dubbel deze pomp is ook nog eens 20 watt lichter en moet heel die emmer onder druk zetten .
het duurt al een uur om 1500 liter via een tuinslang in een vat te laten lopen op leidingdruk via een mengkraan.
ik was ook eerst euforisch over de fluval, maar dat is intussen nog enkel op het moderne design en niet op zijn prestaties die op de doos vermeld staan . het systeem werkt en hij filtert goed maar de cijfers liegen wat liters per uur betreft . is hij dan wel geschikt voor een tank van 1000 liter? 1 leugen of 2 ??

Geen van de potfilter is geschikt voor max liters van het aquarium, dat de fabricant op heeft geven flowrate is heel iets anders als filtercapaciteit in liters.
Het volume van de filterpot bepaald de werkelijke filtercapaciteit voor zoveel liters water, laten we zeggen dat de fluval fx6 een filterpot heeft van 12liter daar ben je al 6liter kwijt aan mechanische filtering door de sponzen dus hou je ruw 6liter over voor biologische material.
6 liter Sera Siporac of HS bacto rings of nog duurder 6liter Biohome ultra is voldoende voor 500-600liter water biologische te reinigen met een gemiddelde besztting aan vis, zijn het chiclides zoals Discus,Maanvissen of ander grote Chiclides dan is je vervuiling ook 2x zo groot omdat ze vaak eiwit en protein rijke voeding nodig hebben.
Dan volstaat 1x een fluval FX6 op een 600liter Aquarium al krapjes en is het vaak nodig om toch een groter filter te nemen of er 1 bij te plaatsen om alles in het aquairium op te kunnen vangen.
Flowrate is eigenlijk niet het belangrijkste sterker nog hoe langzamer het water biologische materiaal passeert des te beter het water biologische wordt gereinigd !
Dus zit je op een debiet van 2x van het aquarium is het al prima om deze goed te filteren, achter hoe meer stroming in de bak zelf betekent vaak ook minder vuil ophoping of betere verdeling van Co2 en minder kans op deadspots.
Zou je nu gewoon een tropische aquarium nemen met wat kleine vissoorten (zalmpjes kadinalen etc etc) op 600liter water dan is 1 fluval fx6 ruim voldoende voor goede filtering, debiet of flowrate is niet het belangrijkste als het om biologische filtering gaat.
Echter vervuilende vissen koi,sluier,Chiclides red je het vaak niet met 1 filter of een filter dat net de capaciteit heeft voor 600liter dan moet je wel extra gaan filteren. niet om de flowrate of het meer debiet maar wegens meer filtervolume van het biologische materiaal om amonium>nitriet>nitraat op te vangen met genoeg bacterien.. hoe meer amonium aanbod dat vissen produceren des te meer bacterien je krijgt in je filter en als er te weinig ruimte is voor die extra bacterien heb je een probleem met overschot van amonium in het water wat schadelijk is voor vissen.
Zet je een 2filter bij dan is je plaats voor bacterien verdubbeld om ze in substraat te huisvesten om zeker van te zijn dat alle amonium om wordt gezet en uiteraard ook nitriet naar minder giftige nitraat wat planten dan ook weer kunnen gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
klopt dat flowrate niet belangrijk is voor je biologische filtering.

en ja, ik had ook al aan een zelfbouw haring vatje of ton gedacht met een stevige pomp erop , reinigen zou je dan wel wat arbeid kosten en problemen erna indien het een grondige reiniging betreft, . ik wacht nu even af hoe het loopt op een 1600 l bak met de eheim en de fluval samen . Ik denk wel dat ik er ga komen met deze twee samen, tenslotte werkt de gehele bak ook als filter, zijn er planten en een bodem die meewerken.
het extra voordeel van twee filters is dat je om beurten onderhoud kan plegen, en dat je eentje het fijnere zweefvuil laat affilteren met daardoor minder flow en de andere enkel vooral bioloog laat "spelen". zo heb je toch minder kans op het te sterk reinigen van 1 filter en daarna nitrietproblemen, want zelfs in filterwattten gaan bacterien zich nestelen er is dus steeds in elke filter een hoeveelheid bacterien. ,
 
klopt dat flowrate niet belangrijk is voor je biologische filtering.

en ja, ik had ook al aan een zelfbouw haring vatje of ton gedacht met een stevige pomp erop , reinigen zou je dan wel wat arbeid kosten en problemen erna indien het een grondige reiniging betreft, . ik wacht nu even af hoe het loopt op een 1600 l bak met de eheim en de fluval samen . Ik denk wel dat ik er ga komen met deze twee samen, tenslotte werkt de gehele bak ook als filter, zijn er planten en een bodem die meewerken.
het extra voordeel van twee filters is dat je om beurten onderhoud kan plegen, en dat je eentje het fijnere zweefvuil laat affilteren met daardoor minder flow en de andere enkel vooral bioloog laat "spelen". zo heb je toch minder kans op het te sterk reinigen van 1 filter en daarna nitrietproblemen, want zelfs in filterwattten gaan bacterien zich nestelen er is dus steeds in elke filter een hoeveelheid bacterien. ,

Klopt wat je zegt alleen zit er aan 2 potfilters tegelijk gebruiken een nadeel,
Als je twee potfilters neemt die bijvoorbeel teveel filtervolume hebben laten we zeggen 600liter water door 2x een fluval FX6 laten filteren met beide 6liter biomaterail komt op 12liter wat dan ruim volstaat voor 1200liter dan heb je overkill.
Maar met 1600liter zal het wel redden met jouw setup fluval FX6 en die Eheim mits je niet van 1 van de twee filter het biologische materiaal gaat verstoren met een reinigsbeurt, persoonlijk zou ik beide filter goed opbouwen met filtermaterialen zodat je vrijwel nooit het biologische materiaal hoeft uit te spoelen of te schudden in aquarium water.
En dat gaat hier ook prima zolang je maar zorgt dat je eerst je water goed mechanische filtert met bijvoorbeeld een voorfilter of een voor filterpot waar enkel spons en filterwatten in zitten en het hooftfilter enkel vol zit met biomateriaal.
Via ome aliexpres kan je leuke losse potfilters kopen zonder pomp van Sunsun prachtig om als voorfilter te maken voor je bestaande filter zodat je nooit je filter met biologische materiaal hoeft te reinigen ! oke na een jaar zou ik wel eens een keer de popmpkop reinigen en de slangen en indien nodig eens het biologische materiaal nakijken of het niet dicht is geslibt met fijnvuil wat de werking doet afnemen.

Dus je kan alle kanten op met twee filters als je beide er een voorfilterpot voor gaat gebruiken. vergroot je het filtervolume.
 
Voor vergelijkingen als deze is het goed om te weten dat debiet opgaves, in het merendeel van de gevallen alleen bruto, niet zo van belang zijn. Veel belangrijker is het vermogen van het filter. Want het is het vermogen dat zorgt voor de (water-)druk en dus het daadwerkelijke netto debiet. Duidelijk is dat wat dit betreft de Eheim winnaar zal moeten zijn. De Eheim 2260 beschikt immers over een 65 Watt vermogen t.o.v. de 43 Watt van de Fluval. Een aanzienlijk verschil dat het eigenlijk een vergelijk van appels met peren maakt.
 

Terug
Bovenaan