Hoge aqua-planten vaas


grimoire

Well-known member
Lid geworden
3 augustus 2014
Berichten
52
Ik zit te denken over een hoge glazen vaas (50cm?) als soort van aquascape

Misschien -a la walstad- dat planten snel kunnen groeien en algen uit blijven
een leuke eiken of beuken tak er in met javamos
Paar poelslakjes om de boel een beetje op te ruimen waar nodig

Haalbaar, of gedoemd tot mislukken?
 
Denk dat het een stinkboel word. tenzij hij 40 cm in doorsnede is.
In een gewone vaas momt er geen zuurstof,tot onderop.


Had je met bloemenvazen ook.Dood water, stinken als een bunzing.
Je kreeg er WEL infusorie in.
 
gewone vaas zitten geen zuurstofplantjes onderin natuurlijk, maar je hebt wel een punt... zal een nadelige verhouding liters en wateroppervlakte zijn waardoor de gaswisseling te minimaal is?
 
Tja gelet op het model van een vaas zou ik er persoonlijk niet aan beginnen maar goed ieder heeft een andere smaak natuurlijk.
En je hebt eigenlijk ook geen doorstroming in een vaas.
Ik zou kiezen voor een leuk klein nano bakje dan.
 
Bedankt voor het meedenken, dan houdt ik het gewoon bij mijn mini vijvertje met bruissteen, die loopt lekker met de vuurtjes :)

Mooi die 80cm bak van je met die rode visjes
En gave slakken!
 
Maak er een "wabi kusa" van, zo heb je geen last van algen.
 
Leuk idee voor een lagere vaas :)
Ik ga eens kijken
 
Een hogere vaas kan ook,
dan kan je bv zorgen dat de beukentak net boven water komt en daarop dan bv. een Anubias of Javavaren die net met haar worteltjes in het water staat, je kan dan bv. een slangetje aan het hout bevestigen en een luchtpompje aansluiten, op deze manier krijg je dan een circulatie van water. ;)
 
Toch even terugkomen op het zuurstofverhaal onderin.
Wanneer er geen stroming in het water is zal er ook weinig zuurstof transport
naar de bodem zijn.Daardoor krijgen lagere dieren die bodembewoners zijn meer
kansen: wormen, kreeftachtigen , de zogenaamde benthosbewoners. Ook amfibien
kunnen op de bodem leven, en natuurlijk waterinsekten.De allermooiste en teerste
protozoa en rotiferia overleven geen luchtbellenlift en blijven in filters hangen,
hoe fijnmazig ook. Bodemfiltratie wekt ook een stroom op en doet een zuurstofstroom
naar de bodem ontstaan.
http://www.waterwereld.nu/ecologie.php

Klinkt als een leuke mogelijkheid om te kijken of er een kolonie watervlooitjes in gehouden kan worden :)

~ Ivo
 
backplay zei:
Maak er een "wabi kusa" van, zo heb je geen last van algen.

Met een kleine vaas heb ik dit nu bij wijze van experiment gedaan. Laagje grind op de bodem, bal met cocos potgrond en grind gemaakt met een panty kousje, java mos er omheen en een aantal gaatjes er in gemaakt waarin ik verschillende kleine stukje plant gestoken heb. Oa een vleeseter met bekertjes.

Nu afwachten of het aanslaat!
 
Als het zonnig is zal ik een fototje maken!
 
grimoire zei:
backplay zei:
Maak er een "wabi kusa" van, zo heb je geen last van algen.

Met een kleine vaas heb ik dit nu bij wijze van experiment gedaan. Laagje grind op de bodem, bal met cocos potgrond en grind gemaakt met een panty kousje, java mos er omheen en een aantal gaatjes er in gemaakt waarin ik verschillende kleine stukje plant gestoken heb. Oa een vleeseter met bekertjes.

Nu afwachten of het aanslaat!

Je kan de bovenkant afdekken met huishoudfolie en met de tijd er meer gaatjes in maken, zo voorkom je dat ze plots uitdrogen.
En de eerste weken dagelijks wat water vernevelen.
 
Hmm een foto uploaden met je telefoon is op dit forum vrijwel onmogelijk, dus ik heb een foto, maar ja...
 
Vrijwel onmogelijk? De grote hoeveelheid aan foto-albums spreekt dit toch echt tegen. Upload je foto's via www.tinypic.com , dan krijg je direct een linkje met
 
Dan denk ik inderdaad te nat, ik spray erg veel omdat ik bang ben dat het mos uitdroogt. Het is ook lastig want de tak zit in een vaas. Dus moeilijk om gericht te sprayen..

Ik heb geen yoghurt gebruikt juist omdat ik bang voor schimmel was 🤦🏻‍♂️
 
Gert, maakt niet uit hoor maar het topic is van 9 jaar geleden.
 

Terug
Bovenaan