japonica garnalen zwemmen boven in aquarium


Coevdaco

Member
Lid geworden
10 februari 2024
Berichten
5
Leeftijd
38
Hallo,

Ik ben nieuw met garnalen. In heb ik al meerdere aquariums opgestart. Maar sinds 4 weken, na lang geen aquarium te hebben gehad weer gestart. Dit keer een Juwel vision 260. Ik heb veel gelezen over de japonica garnalen een fijn beestje om in je aquarium te houden. Deze heb ik dan ook als eerste gister in mijn bak gedaan samen met een school cardinal tetras. Voor mij dus voor het eerst dat ik garnalen in mijn bak houd. Nu is het zo dat ze veel boven in de bak tegen het glas aan zwemmen tegen de stroming in en vraag me dan ook af of dit wel juist is. Ik verwacht eigenlijk dat ze veel meer bezig zouden zijn tussen de plantjes en op de bodem. Kan iemand mij vertellen waar dit mogelijk aan ligt of dat het normaal is?
 
Wat heb je voor filtering, bodem en hoe heb je het aquarium ingedraaid?
 
Die zijn gemeten.
No2 <0,3
No3 12,5
pH 7,5
 
Wat heb je voor filtering, bodem en hoe heb je het aquarium ingedraaid?
De standaard filter van juwel met sponzen en keramisch filtermateriaal met een kleine eheim clasic met het zelfde filter materiaal. Bodem is bedekt met fijn grind.
 
Garnalen zijn gevoelig voor nitriet. Die moet 0 zijn. PH kan beter wat lager zijn. Zo dicht mogelijk bij de 7.
Ik weet alleen niet of hun gedrag voortkomt vanwege de waarden of iets anders.
Bij mij zijn er altijd wel 2 van de 8 die bovenin aan het verkennen zijn of er daar iets te eten valt.
Verder heeft elke Amano zo zijn “spurt” moment. Dan crossen ze door de bak maar vaak niet allemaal tegelijkertijd.
 
O ja, en een bodem bedekt met (filter)zand korrel 0,8-1,25 of een stap fijner maakt dat je garnalen graag op de bodem bezig zijn.
Mos vinden ze ook geweldig om in te zoeken naar eetbare zaken.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben het een en ander gaan proberen en kwam er achter dat er te weinig zuurstof aanwezig was. Na dat ik gezorgd had dat er wat extra zuurstof in mn bak kwam, gedragen ze zich zo als ik had verwacht.
 
Ah goed dat je het ontdekt hebt! Ik heb voorheen een groep Amano’s samen met Corydorasjes en guppen in mijn Lido 120 gehad en altijd met een fikse stroom. Nu net in mijn nieuwe aquarium een Rio 125 weer guppen met Amono’s en als pomp een eccoflow 600 dat pittige stroming geeft. Soms heb ik het idee dat de Amono’s denken dat ze zalmen zijn😆
 

Terug
Bovenaan