Modderkruipers in bak met zand en grind


Hidde06

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2023
Berichten
181
Leeftijd
19
Hoihoi, is een grindbodem van steentjes van 0,1-0,3mm een goede veilige bodem voor modderkruipers en corydora’s?
 
Oke lees ik op meerdere plekken ja, maar kan het wel? Of is het echt ten strengste afgeraden?
 
Oke lees ik op meerdere plekken ja, maar kan het wel? Of is het echt ten strengste afgeraden?
Coridoras zoeken met hun snuit en baarddraden over de bodem van het aquarium naar voedsel. Bij grof grind kunnen deze haartjes beschadigd raken, en daardoor kunnen ze minder goed voedsel vinden.
 
Als het zand te groot of te scherp is slijten de baarddraden en dat wil je natuurlijk niet.
 
Geld dit ook bij grind van 0.1-0.3 mm zacht gesteente? Is niet echt grof grind.
 
Zand met een korrel van 0,4-0,8 mm kan volgens mij prima zolang het maar afgerond is zoals het Aquasand van de Hornbach.
 
Oh ja mijn grind is 0.1-0.3 dus moet dan zeker wel prima zijn toch? Is afgerond grind.
 
Dat lijkt me wel, 0,1-0,3 is kleiner dan dan 0,4.
Wat je bij twijfel altijd kunt doen, is wat van je zand / grint (het is ook maar hoe je het noemt) tussen je vingers nemen en wrijven. Voelt het scherp? Dan is het niet geschikt. Voelt het afgerond en zacht? Dan wel.
 
Aha, bedankt voor de tip! Is inderdaad fijn zand. Is 1mm grind ook goed? Dat is net iets meer dan de 0.8, maar vroeg dit me af.
 
Als het zacht genoeg is, zou het niet echt een probleem moeten opleveren.
 
Hoihoi, kan ik onkruidvrij zand (wat eigenlijk is bedoeld voor bestrating) in mijn aquarium als bodem?
 
Hoihoi, kan ik onkruidvrij zand (wat eigenlijk is bedoeld voor bestrating) in mijn aquarium als bodem?
Dit was een nieuw topic maar ik heb deze samengevoegd en verzoek je om zoveel mogelijk om vragen aangaande hetzelfde onderwerp in 1 topic te plaatsen .
 
Goedenavond, kunnen slangenvissen in een bak met zowel zand als een deel grindbodem? Ongeveer 1/3 zand, 2/3 grind.
 
Hoi Hidde. Je hebt al een ander topic over zand en grind als bodembedekking.


Ik heb al veel geleerd en leer nog steeds op het forum. Ik zou het gewoon eenvoudig houden. Kies voor 1 bodemsoort. Er komt al heel veel op je af aan informatie. Als zand en grind gaat mengen is ook niet gunstig.
 

Kan normaal zand in mijn aquarium?​


Normaal zand, zoals speel- of zandbakzand is normaliter niet geschikt voor gebruik in aquaria. Dit komt omdat normaal zand vaak verontreinigingen, zouten en mineralen kan bevatten die schadelijk kunnen zijn voor vissen, planten en andere aquarium bewoners. Daarnaast heeft gewoon zand een grovere korrel waardoor plantenwortels zich moeilijker hechten.


Als je graag zand in je aquarium wilt gebruiken, kies dan voor aquariumzand dat speciaal is ontworpen voor gebruik in aquaria. Dit zand is grondig gereinigd en vrij van schadelijke stoffen. Aquariumzand is verkrijgbaar in verschillende kleuren en korrelgroottes, zodat je een type kunt kiezen dat past bij je voorkeuren en de behoeften van je aquariumbewoners.

 
Dit was een nieuw topic maar ik heb deze samengevoegd en verzoek je om zoveel mogelijk om vragen aangaande hetzelfde onderwerp in 1 topic te plaatsen .
Topic. Ik geloof dat dit topic ook daarbij aansluit.
Hoi Hidde. Je hebt al een ander topic over zand en grind als bodembedekking.


Ik heb al veel geleerd en leer nog steeds op het forum. Ik zou het gewoon eenvoudig houden. Kies voor 1 bodemsoort. Er komt al heel veel op je af aan informatie. Als zand en grind gaat mengen is ook niet gunstig.
 

Terug
Bovenaan