Planten met alg kopen


F.

Well-known member
Lid geworden
11 november 2022
Berichten
204
Leeftijd
32
Hallo allemaal,

ik heb meer dan eens plantenbakken in winkels gezien waar alg in groeit. Kan het kwaad om een plant met alg te kopen en in je aquarium te doen? Gaat de alg zich dan verder verspreiden in je bak?


groetjes
 
En als aanvullende vraag die bij mij opkomt: Zijn planten met algen zwakker dan planten zonder algen?
 
  • Leuk
Waarderingen: F.
In water uit de kraan zitten ook sporen van algen.
zolang de algen niet zichtbaar op de planten groeien is er geen probleem
|
 
  • Leuk
Waarderingen: F.
Als het geen zeldzame alg betreft, maar gewone huis-tuin-en keukenalg, gaat je bak geen alg krijgen van zo'n plant.In principe zit de lucht vol met algensporen en als ze ergens een plekje vinden waar ze het naar hun zin hebben, gaan ze groeien. In jouw bak groeit geen alg op dit moment, dus is het geen goede omgeving voor algen.
Maar ik zou me wel een beetje afvragen hoe goed die winkel zijn zaakjes op orde heeft.
 
Als er wel zichtbare algen op de planten groeien zou ik die in principe niet kopen.
die planten zijn minder vitaal dan planten zonder algen
 
dankjewel voor de antwoorden.

ik heb op dit moment alleen een beetje puntalg (een tijdje terug wel veel bruinalg), maar ik hoef dus niet nog meer alg, vandaar dat ik het vraag haha. In de betreffende winkels zag ik bruinalg. Dus in principe in er een mogelijkheid dat de alg zich verder gaat verspreiden. En zijn de planten ook minder gezond. dan zoek ik het wel in andere winkels :D
 
In water uit de kraan zitten ook sporen van algen.
zolang de algen niet zichtbaar op de planten groeien is er geen probleem
|
Is het echt zo met sporen van algen in kraanwater dat had ik me tot nu nooit voorgesteld.
Hoe zit het eventueel met mineraalwaters dan?
 
Als planten algen hebben dan is er sprake van een tekort en is het geen gezonde plant. Zelf zou ik zoiets dan ook niet kopen.
 
In priciepe komen verse planten zonder algen direct van de kwekers.
In de aquariumzaak worden die planten in een verkoopbak gezet.
Dit is geen ideale bak waar planten floreren.

Een erg goede aquariumzaak haalt na verloop van tijd de lelijke (bealgde) planten eruit.
En schaft weer nieuwe aan.

Soms geven ze zo’n lelijke plant als extra gratis mee bij nieuwe planten.

Maar ik moet zeggen dat de zaken die ik recent bezocht heb ook niet echt hele verse planten hebben staan.

Voordeel van een niet verse plant, dat deze al wat beter aangepast is aan onderwater leven.

Doorgaans groeit een plant toch aan de toppen of de kern. En alle bladeren die je gekocht hebt, worden vaak toch lelijk.
Dus ik heb nu ook wat mindere planten in mijn bak staan. Maar dat trekt wel bij.
 
In de verkoopadressen waar wij onze planten vandaan halen staan die maar tijdelijk in koud water bakken. Niet de meest ideale situatie voor tropische moeras- en waterplanten. Daar waar de omloopsnelheid te laag is kan dat wel schelen in de kwaliteit. Ik zou daar zeker opletten.
 
Is het echt zo met sporen van algen in kraanwater dat had ik me tot nu nooit voorgesteld.
Hoe zit het eventueel met mineraalwaters dan?

Ja dat is echt zo ze zitten ook in de lucht.

bij gebotteld water zullen ze ongetwijfeld maatregelen treffen om te voorkomen dat deze algen groei laten zien.
 
Watermaatschappijen doen hun uiterste best om kraanwater te ontdoen van allerlei ongewenste stoffen, waaronder algen. Maar zo gauw kraanwater in contact komt met lucht, kunnen er algensporen in het water terecht komen. Deze zullen niet groeien als de omstandigheden dat niet toelaten.
 

Terug
Bovenaan