Plexiglas op maat, DXF files


nilo1804

~
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 januari 2012
Berichten
2,935
Leeftijd
25
Locatie
Vlaardingen
Hallo allemaal,

Ik zou graag mijn aquarium afdekken met een doorzichtige plaat. Dit zodat het licht er wel de bak in kan, maar springende vissen en (teveel) verdamping in de bak blijven. Mijn idee was om dit met plexiglas te doen. Nu vroeg ik mij af hoe veel dit door zal buigen en of ik dan misschien beter voor polycarbonaat kan kiezen. Het nadeel van polycarbonaat is volgens mij dat het iets minder licht doorlaat (88% vs 92%). Hebben jullie tips voor een zo stevig en strak mogelijk materiaal voor het afdekken? En hebben jullie nog tips om 1 of 2 delen te doen? het aquarium heeft een dwarsbalk in het midden (het gaat om een juwel rio model)

Ook moeten er gaten en uitsparingen inkomen voor onder andere de bevestigingsarmen van de lampen. Dit zorgt dus ook voor minder contact met de rand van het aquarium wat m.i. ook weer het doorbuigen zou kunnen versterken. Omdat ik een specifieke uitsparing wil heeft het bedrijf waar ik de platen wil bestellen aangegeven dat ik op onshape.com een DXF file moet maken. Dit lijkt redelijk goed te lukken maar mocht er hier iemand zijn met ervaring met dit soort files dan zou ik het ontzettend waarderen als iemand even met mij mee kan kijken voor ik het ga bestellen;))

Alvast bedankt!

Niels
 
Ik heb tegen springen op de zeewaterbak achterin een smalle strook plexiglas van zo n 10cm liggen maar dat gaat heel snel krommen en niet ideaal vindt ik.
Ben je ook niet bang dat er teveel condens gaat vormen? Dat is dan ook de reden dat ik niet de hele bak heb afgedekt.
 
Wat heb je aan de voorkant John? Ik heb op de BM60 nu een glazen plaat die bijna alles afdekt (op ±4cm en de interne sump na) en heb inderdaad wel veel condens. Maar ik wil eigenlijk ook voorkomen dat al het verdampte water de kamer in gaat dus een net (tegen alleen springen) lijkt me ook niet ideaal...

Dank voor de tip van het kromtrekken, daar had ik nog geen rekening mee gehouden... Is dat met polycarbonaat ook zo?
 
Nee juist achterin bij de zeewaterbak heb ik die strook plexiglas omdat de Nemo s daar s nacht zitten naast de overloopkamer en soms springen en er is al een vis uitgesprongen zonder dat plaatje.
Of dat met andere materialen ook kromtrekt dat weet ik niet Niels.

Je hebt met zeewater wat open is inderdaad veel verdamping en ik zit schat ik op 1,5 liter per dag dus we hebben vochtvangers staan en altijd de afzuiging in de keuken wat aan en een steekraampje een beetje open.
 
Tja ik vind 1,5L voor een RSR170 al best veel, voor nu ga ik met het verhuizen een iets groter bakje opzetten dan de BM60, maar op termijn wil ik wel echt een grotere bak, maar de verdamping beperken.
Ik heb al wel een ATO voor de vakantie zodat die het waterpeil kan blijven aanvullen, maar toch zou ik het fijn vinden dit te minimaliseren...

Hopelijk heeft iemand anders een goede tip over de materiaalkeuze:DD
 
Ja ik heb ook de ATO standaard erbij maar die is maar 5 liter dus die moet ik nog 2x per week bijvullen. Wat voor bak wil je dan nemen ipv de Marine 60 liter?
 
Ja ik heb ook de ATO standaard erbij maar die is maar 5 liter dus die moet ik nog 2x per week bijvullen. Wat voor bak wil je dan nemen ipv de Marine 60 liter?
Nou, ik heb nu een rio125 staan (sweet memories hahah) maar zonder het interne filter. Het idee is dat ik hier alles uit de BM60 in overzet, dan heb ik een wat grotere bak. Niet alleen voor de leuk en mooi maar vooral voor de handig met verhuizen. De stenenconstructie vanuit de BM60 krijg ik nooit weer snel op een mooie manier inelkaar dus daarom een wat grotere bak zodat ik in ieder geval snel de stenen, koralen en vissen in een aangename bak kan plaatsen. Een mooie scape maken kan dan een aantal weken later wel.. We moeten nog even kijken wat de indeling van de woonkamer wordt maar ik hoop eind dit jaar een 120cm neer te kunnen zetten. Daarom wil ik ook niet wild veel geld uitgeven aan een super chique afdeksysteem.
 
Huh, een 120 voor zeewater? Nou dat is denk ik wel een duurgrapje als je daar nog stenen en koralen voor moet aanschaffen. Maar moet je dan ook gaten boren in het glas om in de sump uit te komen? Ik denk het toch wel. Ook zul je best wat verlichting boven een 120cm moeten gooien dus ja al met al niet goedkoop.
 
Huh, een 120 voor zeewater? Nou dat is denk ik wel een duurgrapje als je daar nog stenen en koralen voor moet aanschaffen. Maar moet je dan ook gaten boren in het glas om in de sump uit te komen? Ik denk het toch wel. Ook zul je best wat verlichting boven een 120cm moeten gooien dus ja al met al niet goedkoop.
ja ik weet nog niet precies hoe ik het allemaal wil doen en met afmetingen enzo hoor. Maargoed, heb thuis al 30kg (dood) steen liggen en zit er aan te denken om zo veel mogelijk intern gaan doen, bijvoorbeeld met een ingebouwde sump zoals de BM60 ook heeft. Waar we naartoe verhuizen liggen veel zonnepanelen op het dak dus aan energiekosten is ook al gedacht.

Deze rio125 80cm bak is dus een soort tussenoplossing, maar om de verlichting enzo te kunnen bevestigen ben ik dus opzoek naar een degelijke manier om de bak af te dekken. De opmerking over goedkoop uit mijn vorige post is dus vooral voor deze tijdelijke bak, liever niet te veel tijd en geld uitgeven aan een tussenoplossing is de gedachte zegmaar
 
O ja onze 80 liter had destijds ook een ingebouwde sump met een afschuimer erin. Dat was ik alweer vergeten hoe dat ging maar ik keek net de video van Frits over je bak en dat is hetzelfde principe.

Deze hadden wij erin hangen als afschuimer (tja die goeie oude tijd he).
 
Klopt ja, in principe wil ik eigenlijk geen sump, heb dat nog nooit gehad maar heb het ook nog nooit gemist. Voor een simpele bak met is het enige nadeel dat je afschuimer en verwarming zichtbaar zijn en/of ruimte innemen.
 
Ik raad plexiglas als dekplaat ernstig af: ik heb 4mm dik op mijn bak gelegd en het golft alle kanten op.
Ik zou glas, eventueel gehard, doen als je iets licht-doorlatends wilt. Dat is wel breekbaar en zwaarder, maar het blijft wel vlak.
 
Ja ik had die afschuimer dus achterin de sump en dan zag je die eigenlijk niet maar ja qua capaciteit was het niet veel weet ik nog. Maar goed voor de kleine bakjes met weinig belasting moet het net kunnen.
 
Ik raad plexiglas als dekplaat ernstig af: ik heb 4mm dik op mijn bak gelegd en het golft alle kanten op.
Ik zou glas, eventueel gehard, doen als je iets licht-doorlatends wilt. Dat is wel breekbaar en zwaarder, maar het blijft wel vlak.
Dat dacht ik al wel en is het niet ook zo dat het ledlicht verstrooid en nadelig kan zijn voor de bak? Volgens mij verstrooid de condens het licht maar dat weet ik niet zeker.
 
Ik raad plexiglas als dekplaat ernstig af: ik heb 4mm dik op mijn bak gelegd en het golft alle kanten op.
Ik zou glas, eventueel gehard, doen als je iets licht-doorlatends wilt. Dat is wel breekbaar en zwaarder, maar het blijft wel vlak.
Bedankt voor je tips! Glas op maat laten snijden heb ik ook een aantal offertes van, dan is het echter >100euro voor een stukje glas. Dat is mij net weer iets te veel van het goede en dan ga ik toch liever voor de optie met net en de verdamping
 
Red Sea verkoopt voor de Reefers ook complete sets met "net" en dat zal niet voor niets zijn want anders zouden ze net zo goed afdekplaten kunnen verkopen.
Glas is inderdaad prijzig en condenswater onder de plaat heeft wellicht ook de nodige negatieve gevolgen.
Misschien kan @lbakker daar iets over zeggen want ik heb dat al eens met hem besproken meende ik.
 
Is glas ook zo duur als je het bij de plaatselijke DHZ laat snijden?
 
Voor een zoutwater aquarium is het belangrijk dat er voldoende zuurstof opgenomen kan worden, daarom is het zeker niet goed om de bak volledig af te dekken.
 
Bedankt voor je tips! Glas op maat laten snijden heb ik ook een aantal offertes van, dan is het echter >100euro voor een stukje glas. Dat is mij net weer iets te veel van het goede en dan ga ik toch liever voor de optie met net en de verdamping
denk dat je daar wel goed aan doet. Heb zelf afgelopen jaar 8 mm plexiglas op maat laten maken voor mijn sump/bioloog maar ook dat trekt krom.
Lexaan zou dan beter geschikt zijn heb ik gehoord maar daar zelf nog geen ervaring mee.
 
Welk net heb je op het oog want ik vindt het een gedoe en die van RS zijn erg prijzig.
 
Hallo allemaal,

Ik zou graag mijn aquarium afdekken met een doorzichtige plaat. Dit zodat het licht er wel de bak in kan, maar springende vissen en (teveel) verdamping in de bak blijven. Mijn idee was om dit met plexiglas te doen. Nu vroeg ik mij af hoe veel dit door zal buigen en of ik dan misschien beter voor polycarbonaat kan kiezen. Het nadeel van polycarbonaat is volgens mij dat het iets minder licht doorlaat (88% vs 92%). Hebben jullie tips voor een zo stevig en strak mogelijk materiaal voor het afdekken? En hebben jullie nog tips om 1 of 2 delen te doen? het aquarium heeft een dwarsbalk in het midden (het gaat om een juwel rio model)

Ook moeten er gaten en uitsparingen inkomen voor onder andere de bevestigingsarmen van de lampen. Dit zorgt dus ook voor minder contact met de rand van het aquarium wat m.i. ook weer het doorbuigen zou kunnen versterken. Omdat ik een specifieke uitsparing wil heeft het bedrijf waar ik de platen wil bestellen aangegeven dat ik op onshape.com een DXF file moet maken. Dit lijkt redelijk goed te lukken maar mocht er hier iemand zijn met ervaring met dit soort files dan zou ik het ontzettend waarderen als iemand even met mij mee kan kijken voor ik het ga bestellen;))

Alvast bedankt!

Niels
Je kan ook een trosie Box maken, dat is licht gewicht en vervomt niet.
Je zit dan alleen wel met mogelijke stof of condens
 

Terug
Bovenaan