Purigen regenereren, wordt niet meer geel


nan

Active member
Lid geworden
25 november 2014
Berichten
42
Beste forum leden,

Goedendag. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen. Ik gebruik purigen in mijn filter. Het filter had ik een tijdje niet schoongemaakt, dus het was een beetje modderig geworden. Shame on me. In verband hiermee het volgende.

Ondertussen is het filter weer optimaal alleen de purigen wordt nu niet meer geel bij het regeneren. Aanvankelijk had ik het volgens instructie in een 1 op 1 oplossing van dunne bleek. Toen werd het niet meer de kleur die het hoort te hebben. Het is nu lichtbruin, dwz. (donker)bruine korrels en gele zoals het hoort. Daarna heb ik het op 100% dunne bleek van de Jumbo gezet. Dit gaf niet het gewenste resultaat. Eigenlijk is het nog steeds dezelfde bruine kleur.

Nu gaat het verhaal dat purigen "oneindig" gegenereerd kan worden. ik heb daarover zo mijn twijfels nu. In mijn geval is dit de derde keer dat ik deze procedure doe. Bij de vorige keren werd de purigen wel keurig geel. Mijn vragen zijn.

  • Wordt de purigen nog wel geel of is ook het uitspoelen achteraf die (donker)bruine kleur weghaalt?
  • Is uitspoelen voldoende en de kleur accepteren en is de werking dan weer als vanouds?
  • Is dit keer op keer gebruiken gewoon blabla van een producent?
  • Of misschien een tweede keer op dunne bleek zetten of is die bleek van de Jumbo gewoon niet sterk genoeg? (gewoon meuk die je zou moeten vermijden zoals zoveel supermarktproducten tegenwoordig)
Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Heb je een foto van de kleur zoals die nu is?
 
De kleur van purigen, of van een vergelijkbaar product die ik heb gebruikt, wijzigt na gebruik en elke regeneratie. Maar de werking wordt niet bepaald door de kleur!
 
Hoi John,

Ik heb foto's. Ik zal ze bijvoegen.

Alvast bedankt voor de reactie
 

Bijlagen

  • DSC_2070.JPG
    DSC_2070.JPG
    2.6 MB · Weergaven: 38
  • DSC_2071.JPG
    DSC_2071.JPG
    2.7 MB · Weergaven: 36
Ja dat vindt ik vrij donker na regenereren maar goed het blijft altijd wat gekleurd en ik heb er nog geen ervaring mee hoe donker het na verloop van tijd blijft.
Lid @biljoenblik heeft het ook gebruikt en kan dat wellicht zeggen.
 
Ik gebruik ook Purigen. Deze kun je gewooon nog gebruiken. Verkleurt wat meer dan gebruikelijk bij jou omdat jij het in een wat vervuild filter zegt te hebben gebruikt. Na regeneratie met bleek wél goed uitspoelen met schoon water om chloorresten te verwijderen.
 
Ja dat vindt ik vrij donker na regenereren maar goed het blijft altijd wat gekleurd en ik heb er nog geen ervaring mee hoe donker het na verloop van tijd blijft.
Lid @biljoenblik heeft het ook gebruikt en kan dat wellicht zeggen.
Ik moet zeggen dat de purigen bij mij meestal wel wat lichter wordt.

Maar ik doe het ook 2x regeneren. Eerste keer in een bakje met puur bleek. Wel regelmatig even roeren.
Na een uur of 2 giet ik dat weg. Spoel het uit. En dan gaat het weer in een bakje met bleek.
Zorgen dat het hele zakje onder staat.
En af en toe wel even roeren. Zodat de korrels binnenin ook naar buiten komen.
 

Terug
Bovenaan