's Nachts KRAAKhelder, overdag TROEBEL. Wie weet raad?


Aqualand

Member
Lid geworden
24 mei 2023
Berichten
13
Leeftijd
61
Locatie
040
Beste mensen, ik zit nog in de opstart, de bak draait nu - zwaar beplant - met een groepje Amano's 2 maanden. Het water is van begin af aan helder geweest maar vorige week trad ineens een vertroebelingsprobleem op. Op zich niet zo vreemd in de opstart maar ik ben denk ik een bijzonder geval.

Rond de middag (nog voordat licht, CO2 en plantenvoeding worden ingezet) slaat het water binnen een uurtje om van super helder naar een intense groene troebeling. Als ik midden in de nacht of 's morgens vroeg in de bak kijk is het water kristalhelder. Gezien de groene tint overdag denk ik aan algenbloei maar waarom zie ik dat pas vanaf het middaguur tot ik naar bed ga? Die vertroebeling zou er dan toch 24/7 moeten zijn?

Ik heb het Forum en vele andere plekken afgespeurd maar kan er niets over vinden. Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties. Dank alvast!
 
Heb je per ongeluk je filter op een tijdschakelaar staan?
 
Zie je dit alleen als het licht aan is?

Dus als je dit aanzet is het er dan gelijk?
Dan kan het ook verstrooing van licht zijn.
Ik zie dit in mijn opstartende bak ook. Als het donker is ziet het er kraakhelder uit. Maar met licht aan zie je toch een waas.
Er zit nog steeds veel deeltjes in het water. En die zie je extra goed met het licht aan.
 
Heb je wellicht een foto waarop het te zien is?
 
Beste mensen, ik zit nog in de opstart, de bak draait nu - zwaar beplant - met een groepje Amano's 2 maanden. Het water is van begin af aan helder geweest maar vorige week trad ineens een vertroebelingsprobleem op. Op zich niet zo vreemd in de opstart maar ik ben denk ik een bijzonder geval.

Rond de middag (nog voordat licht, CO2 en plantenvoeding worden ingezet) slaat het water binnen een uurtje om van super helder naar een intense groene troebeling. Als ik midden in de nacht of 's morgens vroeg in de bak kijk is het water kristalhelder. Gezien de groene tint overdag denk ik aan algenbloei maar waarom zie ik dat pas vanaf het middaguur tot ik naar bed ga? Die vertroebeling zou er dan toch 24/7 moeten zijn?

Ik heb het Forum en vele andere plekken afgespeurd maar kan er niets over vinden. Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties. Dank alvast!
Het raarste vind ik dat je water vertroebeld 1 uur voordat je je licht en je middellen toevoegt van intensegroen naar naar krislalhelder, hoe speel je dat nou klaar? Heb ik iets gemist?
 
heb je speciale verlichting?

als je licht heb met een sterk groen spectrum zijn groene elementen veel beter zichtbaar zodra dit aangaat
 
Zie je dit alleen als het licht aan is?

Dus als je dit aanzet is het er dan gelijk?
Dan kan het ook verstrooing van licht zijn.
Ik zie dit in mijn opstartende bak ook. Als het donker is ziet het er kraakhelder uit. Maar met licht aan zie je toch een waas.
Er zit nog steeds veel deeltjes in het water. En die zie je extra goed met het licht aan.
Het gekke is dat het begint vòòrdat de verlichting aan gaat.......
 
heb je speciale verlichting?

als je licht heb met een sterk groen spectrum zijn groene elementen veel beter zichtbaar zodra dit aangaat
Nee hoor Bart, het zijn de standaard LED buisjes van een Lido.
 
Het gekke is dat het begint vòòrdat de verlichting aan gaat.......
En als jij je licht eens een paar dagen uitlaat, begint het dan ook nog zo gek ??
Mja als dit fenomeen van jou hier niet met alle verzamelde kennis te verklaren valt dan gaat jou misterie bij de xfiles, ik hou niet van rare onverklaarbare gekke dingen die niet op logische wijze verklaarbaar kunnen zijn.
 
Krijgt de bak veel zonlicht/daglicht misschien?
 
Ik zie er geen rede in of legt het aan mij?
 
Even mee denken!
Out of the box!

Kan het zijn
dat het aquarium vanaf een bepaald uur zonlicht krijgt?

Zo ja, glas is groen.
Als het glas van lage kwaliteit is kan dit erg groen zijn.
 
Misschien kan aqualand zelf ook wel meedenken😎
 
Algenbloei zie je vaak met te weinig co2 tov het licht. Maar of je die waas ook in de nacht hebt dat weet ik niet maar ik zou denken van wel want het is een waas door algen en die zijn er 24/7 zou ik denken.

 
Misschien is ie zelf snachts daas, dat kan ook de onherderheid verklaren.
Dan kan, kun, of ken je wel bezig blijven hier.
Iets is onverklaarbaar mmmh.
 
Zelf zweefalg gehad. In de ochted als het licht aan ging, was het in ieder geval minder erg, maar gedurende de dag en dus ook hoe langer de verlichting aan stond, hoe erger het werd. Bij mij was een tijdelijke uv filter de oplossing. Nu is deze er 2 weken uit en gelukkig geen zweefalg meer terug gekomen
 
Zelf zweefalg gehad. In de ochted als het licht aan ging, was het in ieder geval minder erg, maar gedurende de dag en dus ook hoe langer de verlichting aan stond, hoe erger het werd. Bij mij was een tijdelijke uv filter de oplossing. Nu is deze er 2 weken uit en gelukkig geen zweefalg meer terug gekomen
Ik heb je bijdragen gelezen Amanda en heb inmiddels ook een AA aangeschaft. Hij hangt er pas een dag in. Nu maar hopen dat het beter wordt. Dankjewel!
 
Even mee denken!
Out of the box!

Kan het zijn
dat het aquarium vanaf een bepaald uur zonlicht krijgt?

Zo ja, glas is groen.
Als het glas van lage kwaliteit is kan dit erg groen zijn.
Dank je Danny, het aquarium krijgt helemaal geen zonlicht. Er hangt nu een UV in, kijken wat het wordt....
 
Uvc ben ik zeker voor dat is in het niveau hier niet regulier maar zorgt wel voorkraakheldere lakens zonder wasmiddel erbij, zoals uvlicht mee is opgeevolueerd dan is het logisch om net als de lampen , stroming ook te benutten.
Kraakt koolstofketens tot kleinere deeltjes daar gaat het om.
 
Ik heb je bijdragen gelezen Amanda en heb inmiddels ook een AA aangeschaft. Hij hangt er pas een dag in. Nu maar hopen dat het beter wordt. Dankjewel!
Oh helpen zal het zeker doen, geef het even de tijd, maar je zult zien dat het minder wordt. Ik ben helaas nooit achter de oorzaak gekomen...
 
In een aquarium geven we licht , uvc breekt koolstofketens daar word je water helder van.
Krijg je meer licht op alles.
 

Terug
Bovenaan