Samenstelling Dennerle Aquascape 50.


Y

yov

Guest
Hallo,

Na er lang van tussen geweest te zijn ben ik terug een actief aquariaan geworden! Deze keer ben ik wegens plaatsgebrek begonnen met een 50 liter aquarium van het merk Dennerle. de Aquascape 50 (45cm). Met bodemgrind / decoratie en hout kom ik op een uiteindelijke inhoud van 45 liter uit. (+1 liter buitenfilter)
978626yov_0_84_20150828_22.jpg


Ik heb gekozen voor een sterk beplant aquarium (zoals ik het graag heb) zoals je kan zien in de foto. Er komt wel nog mos in maar ik ben er nog niet aan uit waar (het is namelijk al goed vol).

Visbestand had ik volgende in gedachte:

Bodem:
-Corydoras Habrosus (3.5cm)
-Hara Jerdoni (3cm)
Midden:
-Dario dario (2cm)
Groep:
-Celestichthys margaritatus (2,5cm)
Overige bewoners:
-Vuurgarnalen (liefst zo rood mogelijk)
- Duitse helmslak. (1 stuk)

Dit zijn de bewoners die ik graag zou hebben. Ik weet niet wat de aantallen zijn dat er in mijn aquarium kunnen. En ik ben mij er van bewust dat ik hier hoogst waarschijnlijk keuzes zal moeten maken. Graag had ik nog een oppervlakte visje gehad (Epiplatys annulatus) Maar door de iets lagere PH en de beperkte plaats zal ik hier van moeten afzien.

Mijn vraag aan jullie is. Hoeveel van welke soort zal ik kunnen samen houden ? Welke zouden jullie schrappen en waarom?

Alvast bedankt!
 
Als je rode garnalen wil dan zou ik de Rode Sakura nemen. Die hebben als je de goede hebt de meeste rode dekking.
 
De Handelaar heeft Caridina Red Sakura zitten! dus als het goed is zijn deze mooi vol rood! :)
 
De dario dario moet niet jaarrond op dezelfde temperatuur zitten, je moet de seizoenen nabootsen. Maar ik weet niet hoe de andere visjes dat gaan vinden als je swinters opeens de temperatuur omlaag zet.

Edit: (ja ik snap dat de temperatuur geleidelijk omhoog en omlaag moet, niet in een keer)
 
Over de cory's, ik denk dat ze qua temperatuur wel kunnen met de dario, maar dan zitten ze wel op hun max en minimum dus ze zullen het minder prettig vinden. Qua bakmaat geeft seriouslyfish een minimum van 60x30 aan, terwijl die vaak wel krappe maten aangeeft. Maar je moet niet blind vertrouwen op websites, misschien zijn er mensen die deze vis houden die je er meer over kunnen vertellen.

Edit: cory's zijn ook groepsdieren, dus ik zou een minimum van 5 aanraden
 
Vier soortjes is veel te veel voor ca. 45 liter.
Je bent je ervan bewust dat Dario dario (1) bekend staat als jagertje (ivm garnalen) en (2) er nauwelijks vrouwen in de handel zijn?
 
Anders neem je 4/5 dario dario mannetjes (ergens gelezen dat dat wel samen gaat), en 5 corydoras hastatus? (Ik weet het, is andere cory soort, maar is een kleinere).

Dat is in ieder geval het bestand waar ik naar oog met mijn toekomstige 45cm.

Edit: of deze hoeveelheden kunnen weer ik dan weet niet. :)
 
yov zei:
Groep:
-Celestichthys margaritatus (2,5cm)
Dat zou ik zeker niet doen.
Dit zijn zeer actieve vissen, en ondanks hun grotte zijn ze niet geschikt om in zo een klein bakje te zetten.


KidNatsu zei:
Anders neem je 4/5 dario dario mannetjes (ergens gelezen dat dat wel samen gaat)
Dan gaat er gegarandeerd boel zijn, dat is alleszins mijn ervaring.
Als je wil dat je garnalen kweken is dit ook niet het beste visje, ze jagen/eten zeer graag op de kleintjes.
 
Van de vrouwen Dario vrouwen dat wist ik! Maar ik denk dat ik daar wel goed voor zit! Vind ik niet direct een vrouwtje dan gaat er later wel 1tje in! Van het jagen ja dat is het volledige punt nu ook dat ik garnaaltjes wil die goed kweken! :p De bedoeling is dat zij mijn dario's voorzien van voeding! (Zijn moeilijke eters namelijk!) Ik ben er van overtuigd dat er nog genoeg vuurtjes overblijven om mijn bak te bevolken! ;)
 
Klinkt alsof je vaker dario dario's hebt gehouden. Ik ben ook van plan ze te gaan houden, maar ik ben er nog niet zo bekend mee. Dus volgens jou zouden ze in een 45cm aquarium kunnen? En weet jij toevallig als je meerdere mannetjes erin doet en geen vrouwtjes of ze dan gaan vechten?
 
Nog nooit darmo's gehouden maar mij wel goed ingelezen! Ik heb al van alles gelezen over verschillende mannen! Van dood concurreren tot gewoon vreedzaam samen leven behalve rond de paai periode! Maar ik zou het risico niet nemen. Van het verschil in seizoenen heb ik nog niets gevonden. Maar ondergaat niet elke vis temperatuurschommelingen in de natuurt? Hevige moessonregens veroorzaken ook veranderingen in het water bvb ?

aanvulling op meerdere mannetjes:
Either a single pair or a group of adults can be used but if using multiple males be sure to provide each with space to form a territory with around 30 cm� per individual adequate.
Bron :http://www.seriouslyfish.com/species/dario-dario/
 
Bedankt voor de info. Die seizoensverschillen staan ook op seriouslyfish. Kijk maar in mijn topic: nieuw visbestand 65 liter (heet hij geloof ik). Toen werd ik er duidelijk op gewezen dat ze verschil nodig hebben, of anders niet te warm staan. Als je geleidelijk met de seizoenen iets van 20 tot 24 doet, denk ik dat het wel goed komt.
 
Ik denk dat veelal in de natuur de vissen ook worden blootgesteld aan temperatuursverschillen.
In een gemiddelde bak is dat niet te doen tenzij je een specifieke biotoop hebt.
Ik heb daar nog nooit rekening mee gehouden moet ik bekennen.
Ik zou de Dario Dario niet in zo n klein bakje houden. Ik vond de 60cm hier destijds al krap gelet op hun gedrag.
 
Dus jij zou denken dat het geen probleem voor ze moet zijn om jaarrond op 24 graden te zitten? Ik heb destijds besloten ze niet in mijn huidige aquarium te houden door de temperatuur, en daarom wil ik nu een tweede voor ze. Als ze gewoon jaarrond warm kunnen kan ik ze in mijn 60cm doen.

Edit: op welke temperatuur houd jij ze zelf?
 
Dit soort vissen jaarrond warm houden zorgt voor overmatig agressief gedrag en sneller opbranden. Het blijven koudbloedige dieren en daarvoor geldt dat de temperatuur van grote invloed is.

jessicapilon zei:
Ik heb daar nog nooit rekening mee gehouden moet ik bekennen.
Wellicht heb jij vissen waarbij de noodzaak om dat te doen ontbreekt omdat de temperatuur die je hanteert wel prima is. Maar om dit zo in zijn algemeenheid te stellen of in ieder geval de suggestie te wekken (je ziet hoe het nu wordt opgevat) is niet bepaald beantwoord.

jessicapilon zei:
Ik denk dat veelal in de natuur de vissen ook worden blootgesteld aan temperatuursverschillen.
Dat is juist maar vergeet niet dat voor veel vissen geldt dat de temperatuurwisseling vooral naar boven zit. D.w.z. wij houden ze op een bepaalde temperatuur en opwarming in de zomer is prima. Een andere situatie dus dan hier relevant want bij de Dario dario gaat het om een deel van het jaar koeler dan vaak gehanteerd wordt in het aquarium.

jessicapilon zei:
In een gemiddelde bak is dat niet te doen tenzij je een specifieke biotoop hebt.
Dit is natuurlijk geen argument. Rekening houden met de temperatuur kan ook zonder een specifieke biotoop.
 
De Temperatuur die ik zou aanhouden daarvoor had ik in gedachten 22-23� dus iets frisser als meestal het geval is. Dit komt omdat alle soorten die ik gekozen hebben tussen de 18-25� kunnen gehouden worden. Ik vermoed dat een constante van 22� door het jaar met in de zomer een lichte piek (het werd hier 25� in het aquarium afgelopen hittegolf...) voor een dario dario wel kan? Als ik echt een selectie moet maken dan zou ik kiezen voor de : Dario Dario , Vuurgarnaal en de Hara erdoni. Dan kan ik de temperatuur op 18� houden (kamertemperatuur want 18� zal weinig realistisch zijn.) Het enige probleem is dat mijn Anubis nana bonsai op 24� gehouden dient te worden. 1 of 2 graden verschil zal zo erg niet zijn maar 6� daar vrees ik toch voor...
 
Ik zou geen verwarming gebruiken bij dat bestand. De Anubias zal traag groeien, maar niet doodgaan door die temperatuur. Bij planten luistert het over het algemeen sowieso niet zo nauw.
 
6 graden is inderdaad wel veel, maar als Jones zegt dat het zou kunnen... daar weet ik dan weer niets over. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik bij planten nooit op temperatuur let, alleen of het koud- of warmwaterplanten zijn en dan gaat het meestal wel.
 
Njah ik zou de verwarming er toch in zetten je weet maar nooit als de kamertemperatuur om welke reden dan ook daalt. Maar dan gewoon op 18� zetten. Maar voor het visbestand ?

Ik dacht aan :

10 X vuurgarnaal.
3 x dario dario (1 man 2 vrouw)
4 x Hara erdoni

dat moet lukken toch ?
 
Het is dus weer even geleden.

Inmiddels is het bakje al bewoond. Samenstelling is het volgende:
Bodem:
-Hara Jerdoni 4 stuks (helaas denk ik dat deze door de vuurgarnalen uitgeconcureerd zijn.)
Midden:
-Dario dario 3 stuks
Groep:
-boraras merah 10 stuks
- Otocinclus Vittatus 6 stuks
Overige bewoners:
-Vuurgarnalen Begonnen met 10 stuks nu 50+
- Duitse helmslak. (1 stuk)

De Oto was ik begonnen met 3 stuks maar vond dit wat weinig voor een groepsvis. Nu ze met 6 zijn zie je een veel mooier gedrag.

Momenteel word er Bio C02 toegevoegd en krijgt het aquarium 4ml plantenvoeding (standaard bij de set geleverd van dennerle: Scapers Green.)

De planten doen het meer als goed!Aanplanting:

-marsilea crenata in een mooi dik tapijt 10cm breed van achter naar voor. Laat ik op 1 - 1,5cm hoog voor de baby garnalen. (hoewel ik twijfel over dit plantje als ik dit op google opzoek krijg ik een soort klavertje 4 te zien?) Wat ik wel merk is dat dit plantje graag licht heeft en zich snel overgeeft als er een andere plant over groeit.

-Pogostemon Helferi vooraan. Deze doet het goed maar mag denk ik meer licht hebben. Hij groeit wat te hoog voor dit bakje. Maar je mag hem dan ook drastisch terugsnoeien.

-Valisneria nana. Tja mij is wijsgemaakt geweest dat dit plantje niet zo eenvoudig is als de giganta. Het aanplanten was kortweg een HEL! het grote bladoppervlakte en de beperkte worteltjes (die je overigens niet tot aan het blad in de bodem mag stampen) zorgden er voor dat ik deze geregeld terug in de grond moest steken. Momenteel kan ik deze plant niet bij houden! Hoewel er af en toe een blad los komt krijg ik uitlopers in alle richtingen van het aquarium!

- Crypto balansae. Tjah Crypto's ik vind dit 1 van de mooiste plantensoorten. Groeit niet te snel en is een enorm sterke plant. Geeft wat donkerdere kleuren en een beetje rood. Prachtig om de diepte te breken.

-Cryptocoryne parva. Weer een Crypto. dit plantje zit een beetje weggestoken tussen rotsen en het hout. Groeit terug niet zo snel maar weerbarstig plantje dat eigenlijk een beter plekje verdient.

-Cryptocoryne Affinis. En nog 1! Ik zij eerder al dat ik gek ben van crypte's. krijg een mooi plaatje halverwege de diepte van de bak aan de rechter kant. Momenteel word deze wat weggeduwd door de Valisneria nana maar dankzij de wat rode onderkant van het blad blijf je hem opmerken.

- Anubias nana. Dit mocht natuurlijk niet ontbreken. Deze deed het in het begin heel slecht. 1 plantje is volledig verslijmd het ander is half afgestorven. Trage groeier die momenteel wat last heeft van waar ik maar niet van af geraak. Baardalg.

Deze bak komt van 8 uur naar nu 9 uur licht per dag. Dit en het water dat ik toevoeg krijgt een voorbehandeling om Silicaat te verwijderen.
2016-02-21_13.24.39.jpg


Foto van de test na reeds 1 kuur. (word door een zelfgebouwde silicaatfilter gehaald.) zoals je kan zien kleur nog steeds boven de meetwaarde van de test. Dus het water moet er nog enkele keren door.

Foto%2021-02-16%2014%2027%2057.jpg


Ziezo. Zoals je wel zit aan de foto heb ik wat werk aan het aquarium vandaag. Ik moet dringend eens bijsnoeien en wat baardalg verwijderen.
 
nekoneko zei:
boraras merah zijn zo te zien niet echt midden. Ziet er mooi uit
Neen klopt zij zijn een schoolvisje dat heel graag boven samentroept. En al helemaal daar waar er gevoerd word ;-)
Het is een leuk visje omdat je toch echt een mooi duidelijk schooltje krijgt in zo een klein aquarium.
 
leuke jungle :)

Als er meer dekking is van aan het oppervlak luifelende planten of drijfplanten zullen de Boraras als het goed is wat meer richting het midden trekken.
Tenminste, zo ging dat bij onze brigittae en hebben we vaker gezien ;-)
 
Mascha&Ivo zei:
leuke jungle :)

Als er meer dekking is van aan het oppervlak luifelende planten of drijfplanten zullen de Boraras als het goed is wat meer richting het midden trekken.
Tenminste, zo ging dat bij onze brigittae en hebben we vaker gezien ;-)

Thx! Ja ik ben op zoek achter wat snelgroeiers en drijfplanten. Ik heb een draadje voor cabomba opgesteld maar blijkbaar zijn er niet veel mensen die dit hebben staan en moeten snoeien? :p (ik weet dat ik dit elke week voor 50% moest uitdunnen toen ik dit had XD)
 
Door aanhoudende algen die ik maar niet weg kreeg heb ik de bak gesloopt! De inwoners zijn voor het grootste deel ook verhuist naar de 300 liter bak.

momenteel staat deze bak dus in "Pauze". Gezien het geringe volume ben ik zoiezo beperkt in visbestand.

Nu had ik deze bak dan ook graag aan 1 vis (soort) toegewijd. En deze dan eventueel zo natuurgetrouw mogelijk gemaakt.

Ik speel met enkele ideeën. Zoals Mini-hillstream. Met bvb de Stiphodon , Dwergpuffers. (3-4 stuks max wat al veel is!), Eventueel een Betta man , ...

Bij voorgenoemde voorbeelden zit ik telkens wel met iets dat een probleem geeft. Hillstream in 45cm zal mijn stroom niet mooi in 1 richting zetten, Dwarf puffers willen een goed beplante bak waardoor ik mss de beperkt aantal vissen weinig zie, Betta tjah... 1 visje is ook weer zielig?

Uitsluitend garnalen is geen optie.

Alle ideeën zijn dus meer als welkom!
 
Je hebt ook van die visjes die in slakkenhuizen wonen en broeden, die zijn super leuk in hun gedrag en zo, het zijn kleine cichliden, maar weet niet hoe ze heten.
 
Je hebt ook van die visjes die in slakkenhuizen wonen en broeden, die zijn super leuk in hun gedrag en zo, het zijn kleine cichliden, maar weet niet hoe ze heten.
Slakkenhuischicliden ;-) goed idee niet aan gedacht eigenlijk!
 
wat een prachtige bak, ik hou ook van een goed beplantte bak ja. Ik moet nog beginnen .met de aanschaf van al het spul. En omdat ik de plantjes toch het belangrijkst vind ga ik voor een C02 installatie in combinatie met een 60 literbak. Vissen denk ik voorlopig niet aan. Ja, mn keuze is gevallen op é';en Betta Splendensman maar voor die gaat zwemmen ben ik toch een paar maanden verder.
 
wat een prachtige bak, ik hou ook van een goed beplantte bak ja. Ik moet nog beginnen .met de aanschaf van al het spul. En omdat ik de plantjes toch het belangrijkst vind ga ik voor een C02 installatie in combinatie met een 60 literbak. Vissen denk ik voorlopig niet aan. Ja, mn keuze is gevallen op é';en Betta Splendensman maar voor die gaat zwemmen ben ik toch een paar maanden verder.

Dank je! Helaas ziet hij er vandaag anders uit haha! Als je de plaats hebt zou ik voor een zo groot mogelijke bak gaan ! ;) 60 liter is leuk maar je bent o zo beperkt wat er mee te doen!

@Sanneke80 Mijn vriendin heeft het idee slakkenhuiscichliden afgeschoten! De paar soorten die ik kan houden zijn niet echt kleurrijk en de typische inrichting vind ze maar niets... Mss heeft ze ook wel gelijk moet ik toegeven :p!

Dus terug even verder zoeken! Mss dat killivissen een optie zijn..? kleurrijk donker water met sterke planten...
 
nee, dat doe ik niet, een grotere bak, ik heb plek op mn eettafel voor één bak van 60 liter. en dat is het voorlopig. als het echt goed bevalt kan ik altijd nog groter gaan. éérst met 60 liter beginnen. Een mooi groentenpakket erin en hooguit één visje. Das gfenoeg voor mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: yov
nee, dat doe ik niet, een grotere bak, ik heb plek op mn eettafel voor één bak van 60 liter. en dat is het voorlopig. als het echt goed bevalt kan ik altijd nog groter gaan. éérst met 60 liter beginnen. Een mooi groentenpakket erin en hooguit één visje. Das gfenoeg voor mij.

Ik garandeer je dat het je gaat spijten dat je niet groter gaat! :p Groter=stabieler!
 
Hmmz, Moeder de vrouw gaat zich er ook tegenaan bemoeien. haha, die vindt het zielug. Een Betta man alleen. Daar gaat mn 60 literbak haha.
 
  • Leuk
Waarderingen: yov
nou ja, ik heb haar verteld hoe ik het vissenbestand een beetje binnen de perken zal houden, en toen vond ze het inene een heel goed idee, zon solitair visje. Ben ik even blij dat ik geen clownbotias of rouwfetras hoef in te zetten. Werkt altijd. Hahahaha
 

Terug
Bovenaan