Spelen of jagen


JohanB

Active member
Lid geworden
2 november 2020
Berichten
43
Leeftijd
37
Weet niet of dit topic in de goede rubriek staat, maar zo niet dan hoor ik het wel.

In mijn aquarium heb ik 2 steenkruipers waarvan de grote steeds achter de kleine aan zit. Heb er een filmpje van gemaakt.. is dit vriendelijk/spelen of agressief? En in het laatste geval, kan/moet ik er iets aan doen?
 

Bijlagen

  • IMG_0446.MOV
    29.2 MB
Ja je filmpje is niet zichtbaar en moet eerst gedownload worden op de eigen pc/tablet en daar begin ik niet aan.
 
Dit is geen speelsheid maar een uiting van dominantie/territoriumdrift. Deze soort is wat dat betreft vrij "assertief". (Daarin zijn ze vergelijkbaar met bijvoorbeeld garra-soorten.)

Het beste is daarom om ze in een groep te houden van minimaal 5 à 6 stuks. In kleinere aantallen krijg je eerder dit soort Trumpiaanse toestanden.
 
Even een tussentijds gedachte:
Zouden vissen überhaupt zoiets kennen als wat wij spelen noemen?
 
Ik zie ze wel regelmatig vader-moedertje spelen.
Daarom heb ik er ook rouwtetra's bij in.;)
 
I take that as a 'no' :)

Aan de andere kant, ik zie mijn guppen met regelmaat, wat ik dan maar even zo noem, spelen met de uitstroom van het filter.
Dan zwemmen ze tegen de stroom in zo dicht mogelijk naar het uitstroompijpje en dan laten ze zich "wieieieie" meevoeren op de stroom om vervolgens weer van voor af aan te beginnen.
 
Thanks... maar is dit soort gedrag schadelijk? Aanleiding genoeg om er nog 3/4 bij te doen of kan het niet echt kwaad? Ik heb niet het idee dat de vis die achterna gezeten wordt, zich verschuilt/verstopt voor de ander.
 
Kan het kwaad, kan het kwaad?...
Helaas weet je dat pas als het te laat is.
Als de opgejaagde vis zo af en toe de kans krijgt om tot rust te komen zal het niet veel kwaad kunnen.
maar constant opgejaagd worden, of opjagen, geeft natuurlijk veel stress en wellicht uitputting.
Voor beide partijen.
En als eentje dan op een gegeven moment op zijn rug zwemt kon het kwaad...

Ik heb het in mijn bak met een rouwtetra gehad.
Die viel gewoon niet in het pulletje.
Zodra hij uit zijn hoekje in de linker achterhoek van het aquarium kwam werd hij er door één van de overige vissen van de groep weer in gejaagd.
Was echt zielig.
Omdat hij alleen het voer kon eten dat toevalligerwijs naar zijn hoekje dreef werd hij op een gegeven moment ook mager.
Gelukkig heb ik een aquariumboer die niet ook met de bakken van de klanten het beste voor heeft en kon ik hem omruilen.
De nieuwe vis werd wel geaccepteerd.
(En de oude werd in de bak van de aquariumboer ook met rust gelaten.)
Dus tja, hou het een beetje in de gaten.
 
Bedankt voor het advies. Ik zal het in de gaten houden, ze eten in ieder geval beiden goed en geen van de twee verstopt zich. Nu ook al een paar keer gezien dat ze zijdelings tegen elkaar gaan "liggen" en als soort palingen aan het kronkelen zijn. Ik zou bijna gaan denken dat het een paringsritueel moet zijn ofzo, vind het er niet agressief uit zien. Maar goed, heb nog veel te leren over de aquariumwereld en kon ook niet echt iets vinden over hoe die rituelen er uit zien bij deze vis ;)
 
:) Inderdaad maar even in de gaten houden, al lijkt het zo te zien mee te vallen.

Soms als een vis geen rust krijgt en het is geen optie/onhandig om een grotere groep te nemen, dan kun je ze denk ik nog beter uit elkaar halen. Dan maar alleen, als dat rust geeft. Heb zelf voor dat soort gevallen een pispaaltjesbak. 🤠
 

Terug
Bovenaan