Watertest kit of toch alles apart?


YDB

Active member
Lid geworden
30 augustus 2023
Berichten
28
Leeftijd
33
Locatie
Leipzig
Hoi allemaal,

Ik had graag enkele watertesten willen bestellen, maar ik ben er nog niet uit welke juist. Van sommige lees ik dat ze niet nauwkeurig zijn (teststrips) of dat de schaal van de kleurenkaart te ruim is (JBL - Bij de pH meting). Nu had ik graag geweten wat jullie ervaringen zijn? Zelf heb ik in het verleden altijd met druppeltesten gewerkt en weet ik dat de teststrips dus niet altijd zijn aan te raden. Daarom had ik graag terug met druppeltesten gewerkt. Zijn er merken die ik moet vermijden of merken die jullie aanraden? Beter een koffer met verschillende tests in of alles apart kopen?

Ik had graag het volgende minimum willen aanschaffen:
  • NO3
  • NO2
  • pH
  • NH4
  • NH3
  • CO2 (nog niet helemaal over uit sinds ik geen CO2 toevoeging heb)
Raden jullie mij nog andere tests aan? Het aquarium zelf is/word redelijk zwaar beplant dus als jullie mij nog iets aanraden wat eventueel handig kan zijn.

Thanks alvast!
 
Persoonlijk zou ik gewoon de testen die je nodig hebt los kopen,
die testen heb ik grotendeels bij de opstart van de bak gebruikt,
nu test ik eigenlijk niks meer eens de bak goed en langere tijd draait.
Enkel no3 en po4 test ik heel zelden.
Ze hebben ook een houdbaarheidsdatum,
na een tijd moet je ze dus weggooien.
Bekijk welke testen je graag zou willen hebben,
reken het even uit wat het prijsverschil is tussen enkele testen of een hele koffer,
en dan kun je nog beslissen wat je doet en kijken wat het voordeligst is.
Ik heb die van sera destijds gekocht,
met andere merken geen ervaring.
 
De testen die je opsomt zitten in de koffer van Colombo en voor de co2 zou ik een dropchecker nemen. Die koffer is scherp geprijsd en later aan te vullen met losse druppels.
Deze wordt door vele leden gebruikt. Ook druppeltesten zijn en blijven een indicatie maar veel betrouwbaarder dan strips.
 
  • Leuk
Waarderingen: YDB
Ok ga ik me even inlezen in wat reviews van de Colombo en vergelijken met die van Sera.

Ik ga ook even moeten Googelen wat een dropchecker is en hoe deze juist werk.. :)
 
Je voegt geen Co2 toe, dus dit lijkt me niet nuttig voor jou.
Dan hoeft dat niet maar ik las dat TS zelf de co2 benoemde en in dat geval kun je met een dc werken als hij ooit weer co2 wil gebruiken en kunnen "meten".
 
Ieder zijn/haar voorkeur natuurlijk. Persoonlijk vindt ik de JBL testkoffer fijner. Doseerschepje is fijner in gebruik.

De refill is daarna goedkoper dan de losse setjes in een doosje.
 
Ja een wat duurdere zal wellicht wat kleine voordelen hebben maar als je niet vaak meet dan kun je prima uit de voeten met die van Colombo.
 

Terug
Bovenaan