Waterwaarde’s


Loef

Well-known member
Lid geworden
26 november 2022
Berichten
106
Leeftijd
62
Hoi,
Even een vraagje,sinds ik de plantenvoeding all in one van gilles gebruik is mijn nitraat waarde
Veels te hoog en ook de totale hardheid en de carbonaadhardheid is ook veels te hoog
Ververs wekelijks 50% en voer weinig en voorfilter van oase pomp twee wekelijkse reiniging. En ik hou me ook aan de aanbevolen hoeveelheid qua ml.
Iemand misschien een idee ?
Alvast bedankt !
Groet
 
Wat was de waarde en wat is nu de waarde? Als je de aanbevolen hoeveelheid toevoegt en de helft ververst dan zou het nooit te hoog kunnen worden. In theorie maakt de bak ook zelf nitraat aan maar ja het lijkt me niet dat in een gemiddelde bak dit de nitraat zo laat oplopen.
Je zou eens na het verversen en toevoegen kunnen meten en dan weer voor de verversing.
 
Op de site lees ik dat je telkens 15mg/1,5 mg toevoegt dus dat is niet extreem veel en zonder verbruik zou dat in theorie tot max 30/3 kunnen leiden.
Als je hoger zit dan moet dat vanuit de bak komen.
 
Hoe hoog zijn die waardes dan wel?
Heb gemeten met teststrips
Nitraat 120 mgl
Nitriet 0,18 mg/l
Totale hardheid dh 17
Carbonaathardheid dh 20
Ph 7,6
Chloor 0,1
Co2 17 is wat hoog weet ik maar pas opnieuw weer afgesteld
 
CO2 17 is prima.
nitraat is wel erg hoog idd. Nitriet ook. Ik zou een flinke wissel doen..
 
Waar meet je dat mee want met de AIO en de helft verversen lijkt me dit niet mogelijk.

Edit: strips lees ik en ik zou zeggen gooi die maar weg en haal een druppeltest.
 
Op de site lees ik dat je telkens 15mg/1,5 mg toevoegt dus dat is niet extreem veel en zonder verbruik zou dat in theorie tot max 30/3 kunnen leiden.
Als je hoger zit dan moet dat vanuit de bak komen.
Ik gooi er 45 ml per week in er staat op de fles30ml per 100 liter bij gebruik C02 en veel,planten
 
Hoi @Loef ik zou voor de extra controle bijvoorbeeld kiezen voor druppeltesten.
Hoelang is de bak ingedraaid? :)
 
Waar meet je dat mee want met de AIO en de helft verversen lijkt me dit niet mogelijk.

Edit: strips lees ik en ik zou zeggen gooi die maar weg en haal een druppeltest.
Ja weet dat druppeltest betrouwbaarder is hoor maar globaal komt het overeen met de druppel test die ik vroeger ook wel,gebruikte
 
CO2 17 is prima.
nitraat is wel erg hoog idd. Nitriet ook. Ik zou een flinke wissel doen..
Heb afgelopen weekend nog waterwisselmvan 50 % gedaan
 
Indien je je houd aan de voorgeschreven hoeveelheid en de wekelijkse grote waterwissel is deze waarde quasi onmogelijk.
Zou eens een testje doen met demi water en kijken wat die strip hiermee aangeven.
Zowel hardheid als no3 zouden met demi water niet meetbaar mogen zijn.
 
Misschien is het goed om even een verhaal en foto's te plaatsen van het totaal. Dus inhoud, afmetingen, inrichting en apparatuur. Dan zien we ook wat voor planten je hebt staan. :thumbs:
 
Ik gooi er 45 ml per week in er staat op de fles30ml per 100 liter bij gebruik C02 en veel,planten
Pak anders eens een emmer water en meet daar de nitraat van en dan voeg je voeding toe voor 10 liter water. Dat zal dan 3 ml zijn als ik het goed heb en dan weer meten.
Dan zal de nitraat ongeveer 15mg hoger moeten zijn dan bij de meting zonder toevoeging. Nog beter is om dit te doen met osmosewater.
 
Het is sowieso wel goed om ook eens je kraanwater te meten zodat je weet waar je 'basislijn' zit qua waarden. Sommig kraanwater bevat meer nitraat. In Nederland is het maximum 25 mg/L.
Dan lijkt jouw gemeten waarde alsnog wel erg hoog.
 

Terug
Bovenaan