Wintertijd>>zomertijd>>Rasbora galaxy dood


Schollevaar

Well-known member
Lid geworden
25 maart 2022
Berichten
60
Leeftijd
42
Locatie
Brabant-Zuidoost
Ik heb vanochtend even mijn 2 (laatste) Rasbora galaxy (Danio margaritatus) uit het aquarium mogen scheppen :cry: Hier wil ik even mijn frustratie kwijt en misschien leert iemand (anders dan ik) er nog iets van.

Het licht was vanochtend nog niet aan, maar ik zag een lijk liggen. En toen ik de"aan-knop" op de tijdschakelaar indrukte zag ik het meteen: het is mis, niet één maar twee dooie visjes!
Een aantal garnalen zit lethargisch bovenin. De CO2 duurtest is groen en dat is vreemd, want in de ochtend moet het nog niet aanstaan..... Blijkt dat de CO2 de hele avond & nacht is door blijven lopen! De vissen zullen gestikt zijn.
Eerste acties: de helft van het water ververst, CO2 uitgezet (he dúh, dat had mijn echte 1e actie moeten zijn :oopss:), spraybar boven het wateroppervlak gezet zodat het lekker 'spettert' en luchtbelletjes in het water komen

De oorzaak: gistermiddag heb ik met de tijdschakelaars zitten knutselen, om de actuele tijd naar 'zomertijd' te zetten. Dat is altijd een beetje pielen, want het zijn van die elektronische waar je net moet weten welk knopje je waarvoor moet induwen. Daarbij heb ik de schakelaar voor het magneetventiel op "permanent aan" gezet in plaats van "auto". En is de CO2 maar door blijven stromen.

De échte oorzaak: na het gepiel met de tijdschakelaar heb ik niet gecontroleerd of hij op "on", "off" of "auto" stond en wat de huidige stand van het magneetventiel was. AANNEMEN dat het wel goed zit. TE LUI OM NIET EVEN DIEPER TE BUKKEN, HET ZAKLAMPJE TE PAKKEN EN DE SCHAKELAAR TE CONTROLEREN :stom:

In het vervolg: Na geknoei met de tijdschakelaar altijd controleren of de schakelaar in de goeie stand & setting staat. En als het niet goed zichtbaar is, even een lampje er bij halen om het display te lezen.
 
Dat is balen voor je zeg maar ja een fout is menselijk.
 
Wat balen is dat! :( Zonde. Die fout is makkelijk gemaakt helaas. Heb het zelf ook wel eens gehad met dat type schakelaar, gelukkig zonder gebruik van CO2. Goede waarschuwing...

En ze mogen die wissel naar zomertijd op zich best afschaffen. ;)
 
Heb de co2 ze dan om zeep geholpen en dus niet klokwisseling, dat mag je wel ff laten aanpassen dan.
De topictitel is poeh die co2 toch.
 
Maar zegt zelf dat ze vermoord zijn door tijd en kraantje lees ik het wel weer opnieuw✌
 
Maar zegt zelf dat ze vermoord zijn door tijd en kraantje lees ik het wel weer opnieuw✌
Hij bedoeld als ik het zo mag zeggen dat door het verstellen van de tijd er iets bij de instellingen is misgegaan waardoor de co2 is blijven doorlopen.
Verstellen van de tijd was nodig ivm de klok die een uur vooruit moest. Het een is dan een gevolg van het ander;)
 
Hi @Edwin68 't is mijn eigen fout hoor, niet van de zomertijd en niet de CO2 kraan. Ik heb gerommeld met de tijdschakelaar omdat ik de klok "vooruit moest zetten" en gewoon niet goed gecontroleerd welke knopjes ik heb ingedrukt. Maar de titel heb ik een beetje 'kort door de bocht' gekozen. Gewoon een beetje een flauw grapje, alsof ik de zomertijd de schuld geef ;)
 
Schollevaar het is heel jammer en je neemt het jezelf waarschijnlijk flink kwalijk En juist daardoor leer je ervan.
Enne....er is nog ergens op het forum een topic: 'Stomme fouten'. Daar kun je zien dat je echt de enige niet bent, die zichzelf voor de kop slaat.
 
Da's Oudt Hollandsch kudt.

Maar ach, een thermostaat op max (ipv van min) zetten wat een watertemperatuur van 36-37° oplevert dunt je visbestand ook aardig uit, kan ik melden.
 
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik laat mijn vissen helemaal niet aan zomertijd doen. Ik vind het eigenlijk wel praktisch in de winter heb ik al vanaf 7:00 licht. In de zomer in dat vanaf 8:00. Ik kan dan door daglicht sowieso al iets in de bak zie gebeuren. En in de avond hoef ik me minder te haasten om nog voor donker te kunnen voeren.
 
Jammer van de vissen, maar waarom zou je schakelaars voor het aquarium aanpassen aan zomer- of wintertijd? Dat is een bedenksel van homo sapiens, Moeder Aarde kent dat niet.
 
Nouja, sommigen hebben graag dat de lampen om specifieke tijden aan staan, bijvoorbeeld i.v.m. hun werk. Ik verzet zelf de tijdklok ook met de zomertijd mee, anders blijven de lampen 's ochtends langer uit dan ik wil / branden ze nog terwijl ik al in bed lig...
 
Nouja, sommigen hebben graag dat de lampen om specifieke tijden aan staan, bijvoorbeeld i.v.m. hun werk. Ik verzet zelf de tijdklok ook met de zomertijd mee, anders blijven de lampen 's ochtends langer uit dan ik wil / branden ze nog terwijl ik al in bed lig...
Dit is de reden dat ik de schakelaars aanpas: zodat ik nadat ik thuiskom van werk, gekookt en gegeten heb, nog even van "fish & shrimp TV" kan genieten.
 
Hier werk ik ook met een pauze van 2 uur zodat de lampen met 10 uur branden pas tegen 21.00 uitgaan. Dus ja dan moet je eigenlijk wel de tijden aanpassen.
 

Terug
Bovenaan