Zieke Gourami?


Dave_aqua_scaper

Well-known member
Lid geworden
26 maart 2024
Berichten
49
Leeftijd
57
Ik heb 6 Gourami's in m'n 325L. Deze zitten er al een 9-tal maanden in.
Ik bemerk dat één van de mannetjes momenteel vaal gekleurd is en zijn patroon voor een deel kwijt is.
Deze beweegt ook eerder schokkerig in tegenstelling tot de klassieke elegante beweging die Gourami's hebben.
Hij houdt nog wel contact met de andere met z'n voelsprieten en het lijkt alsof de anderen 'm een beetje uit de weg gaan.

Iemand soortgelijke ervaring? Advies?

De rest van de populatie ziet er kerngezond uit en er zijn geen drastische veranderingen in de bak geweest de laatste maanden.

Dave

zieker gourami.jpg
 
de vis zou last kunnen hebben van parasieten. Schuurt het ook tegen planten of objecten?
 
schoon water is meestal de key bij ziektes, zelf zou ik de komende tijd wat vaker waterwissels doen en kijken hoe de vis daarop reageert
 
Status update na 14 dagen: De Gourami heeft nu zijn patroon volledig verloren en is egaal geel.
Hij nog normale interactie met de anderen maar vormt geen koppeltje meer met zijn (ex)vrouwtje.
Is nu wel wat schuw geworden maar eet goed en ziet er voor de rest kerngezond uit.
Ik denk dat hij door het verliezen van z'n "tekening" nu wat wordt uitgesloten van de groep.
Misschien is dit wel de manier waarop Gourami's oud worden?
gourami geel.jpg


Dave
 
Bijzondere metamorfose en benieuwd of andere leden dat herkennen.
 
Ik heb een gouramiedame (leeri) gehad van (tenminste!) 6,5 jaar oud. Ze werd mager, hing meestal stil te hangen, behalve als er iets lekkers te halen viel, maar verkleurde niet.
 
Status update na 14 dagen: De Gourami heeft nu zijn patroon volledig verloren en is egaal geel.
Hij nog normale interactie met de anderen maar vormt geen koppeltje meer met zijn (ex)vrouwtje.
Is nu wel wat schuw geworden maar eet goed en ziet er voor de rest kerngezond uit.
Ik denk dat hij door het verliezen van z'n "tekening" nu wat wordt uitgesloten van de groep.
Misschien is dit wel de manier waarop Gourami's oud worden?
Bekijk bijlage 375314

Dave
Wat gaaf dat die vis zo veranderd is. :D Alsof hij genen heeft voor leucisme (weinig pigmentvorming) die op de een of andere manier pas op latere leeftijd de boventoon zijn gaan voeren. Of de kleurvormende cellen zijn verstoord geraakt in hun functie door het een of het ander. Het zou interessant zijn om te weten wat hier gebeurt. :)
 
Ik heb ergens gelezen dat het zou kunnen veroorzaakt worden door een "temperatuurschok". Ik heb inderdaad wel wat liggen sukkelen met de waterverversing een maand geleden, de mengkraan doet het niet zo goed.
Als er niet genoeg warm water bij zit dan durft de boiler wel eens afslaan.
Dus nu hou ik de temperatuur van het water dat erbij gaat goed in ' oog.
 

Terug
Bovenaan