Wat is er nieuw

Galaxy('s) ziek?

Kas02

Well-known member
Lid geworden
8 februari 2021
Hoi allemaal!

Vandaag heb ik 3 Parotocinclus en 1 dario dario toegevoegd aan mijn 80L bak. De Dario was niet gepland maar het was het laatste exemplaar en had een aangevreten vinnetje door zijn aquariumgenoten.

De 4 vissen zijn dmv druppelen uiteindelijk toegevoegd aan mijn 80L bak, uiteraard zonder transportwater.

Nu valt mij echter op dat 2 van mijn galaxy's er niet helemaal oké uit zien. Eentje ziet iets bleker en heeft een iets samengeknepen staartvin. Deze ga ik vanzelfsprekend even in de gaten houden (lastig in een begroeide bak). De andere wekt bij mij iets meer vraagtekens over. Ze (ik denk dat het een zij is) heeft een behoorlijk opgezwollen buik, is een stuk witter en zondert zich af en toe een beetje af van de rest. Soms zwemt ze wel weer tussen het "schooltje" van in totaal 10 stuks. Overigens zitten er per ongeluk (foutje LFS) 2 Emeralds in het schooltje.

Vanwege het overdruppelen heb ik gelijk een waterverversing van zo'n 40% gedaan.

Het is lastig een foto van de galaxy met dikke buik te maken maar bij deze:

overige info:

No3: 10
No2: 0
Gh: 7
Kh: 10
Ph: 7.2
Chloor: 0
Temp: 24

bakgenoten:

3 parotocinclus
Vuurgarnalen (heul heul veel baby's)
2 st. Helena's

Iemand enig idee?

20210717_194308.jpg
VideoCapture_20210717-194232.jpg

Aangetaste slijmlaag, oorzaak ligt altijd in de verkeerde omstandigheden, kan verkeerde waterwaardes zijn (je test met een strip zo te zien want dat is de enige meemethode die chloor meet en ja die is altij 0 want chloor is al jaren bij wet verboden te gebruiken in leidingwater) teststrips wijken meer dan 50% af dus zeggen erg weinig over je waterwaardes, maar kan ook verkeerde medebewoners zijn, verkeerd dieet, verkeerde inrichting.

Dank voor je snelle reactie. Ik heb de galaxy's nu overigens een maand of 3. De medebewoners zijn vanaf het begin hetzelfde geweest tot vandaag.

Ik test zelf inderdaad met strips en laat 1x in de zoveel tijd mijn water testen door een buurman met meer ervaring. Ik ben zelf overigens gruwelijk kleurenblind dus kan het sowieso niet zonder hulp.

Wat is jouw advies nu?

Mijn advies zou zijn om voogle easylife toe te voegen aan de bak, dat helpt het herstellend vermogen van de vis en is dus geen zwaar medicijn die onnodig je bak belast

Ga ik gelijk bestellen, dan is het er maandag. Op zondag ergens kopen wordt hem ook niet.

Dank!

Ah dat is helemaal fijn! Toevallig nog op de route voor een al gepland ritje ook!

Neemt niet weg dat ik nog benieuwd ben naar de oorzaak. De oorspronkelijke bezetting is al maanden niet veranderd. Vandaag zijn er dus in totaal 4 vissen bijgekomen. Driemaal een parotocinclus en eenmaal een (redelijk gehavend) dario dariotje. Tevens dus een waterwissel gedaan omstreeks 14.00 uur. Het lijkt me niet dat dit omstreeks 18.00 uur al zoveel effect op de galaxy's kan hebben.

Ja stress is de oorzaak dat verlaagd de weerstand, en waarom ze stress hebben kan dus heel gevarieerd zijn maar ligt dus altijd aan de omstandigheden.

Check! Die heb ik helder. Alleen nu dus uitzoeken wat er voor de stress zorgt.

Zou het kunnen dat mijn verse water toch te koud was en ze hier op reageren? Ik had gisteren al 2 emmers van 15L gevuld om ze op temperatuur te laten komen. De rest heb ik aangevuld met kraanwater.

Uiteraard emmers die enkel voor het aquarium worden gebruikt.

Ik denk niet dat het aan je verversbeleid ligt want het leidingwater is niet echt koud momenteel, ik denk dat je het eerder moet zoeken in de nieuwe toevoeging qua bewoners dat misschien d ecombinatie niet ideaal is en ze elkaar in de weg zitten

Ik ben nog een beginner... maar kan dat echt al in ongeveer 4 uur zo'n verschil maken?

En dat in een 80L bak?

• Leuk
Waarderingen: Drup
Dat kan inderdaad niet. 🙃 Dit is zeer waarschijnlijk iets bacterieels. Wat precies, is zo op het oog niet te zeggen. Voogle zou kunnen helpen bij het herstel en zou ik dan ook zeker proberen. Al vind ik die bleke vis er niet zo goed uitzien eerlijk gezegd.

Zoals je al vermoedde neem je de oorzaak met zo'n middeltje niet weg. En naar die oorzaak is het op dit moment gissen ben ik bang. Komen veel factoren bij kijken, waaronder bijvoorbeeld je filtratie; wat voor filter heb je, met welke inhoud en hoe onderhoud je het? 🙂 Om maar even een begin te maken.

In de bak draaien 2 filters.

Een oude sponsfilter uit mijn eerste aquarium. Dit is de aquael Pat mini maar dan aangepast naar een dubbele spons.

Daarnaast draait er een aquaflow 200 (ik ben uitgegaan van 5xbakinhoud) waarvan de spons is gehalveerd zodat ik om en om kan spoelen. De actieve koolstof heb ik vervangen door filterwatten.

En dan dus nogmaals de bakgenoten:

3 parotocinclus (sinds vandaag)
1 dario dario (sinds vandaag)
Paar honderd vuurgarnalen
2 st. Helenaslaklen

Als toevoeging:

Beide filters worden dus om en om gespoeld. En omdat beide filters over 2 sponsen beschikken gebeurt dit ook om en om.
VideoCapture_20210717-225727.jpg

Zojuist heb ik de galaxy met de opgeblazen buik uit z'n lijden verlost. Deze had het echt heel zwaar aan de oppervlakte.

Jammer van de vis. 🙁 Rest in peace.

En dank je voor de duidelijke antwoorden. Het is vaak moeilijk om op afstand op een betekenisvolle manier iets te kunnen vaststellen of adviseren. In ieder geval slim bedacht van je dat je de spons van de superfish zo bewerkt hebt. Wat zou je verder nog kunnen doen... tsja... Laat ik dan in ieder geval zeggen wat ik zelf zou doen, als het mijn bak was (maar dit geeft geen directe oplossing voor jou....) : ik zou de fijne filterwatten gewoon door een stukje spons vervangen zodat het minder snel dichtslibt. 🙂 En de filters zou ik telkens net zolang laten draaien tot er heel duidelijk een vermindering van de stroming is. Als je er zo min mogelijk "voortijdig" aan doet, is de filtering het effectiefst. En daarmee ook de filtering van ziekteverwekkers. Wat bruine smurrie mag er best in zitten.

Hou ons op de hoogte als je wilt? Misschien weten anderen ondertussen nog invalshoeken te bedenken.

Jullie bedankt voor alle tips! Ik denk overigens dat ik zo de galaxy met knijpende staart ook maar ga verwijderen. Die hangt als enige een beetje tussen de plantjes en ziet er steeds slechter uit. Ik twijfel dus of ik die nog wel een dag (als ik straks voogle- easylife toe heb gevoegd) moet laten lijden.

Het bewerken van de spons van SF en het toevoegen van mijn oude sponsfilter is puur door het forum hier af te struinen. Erg leerzaam en blijkbaar deed ik erg veel fout.

Inmiddels heeft de verslaving hier toegeslagen want er draait dus ook nog een bak met oto's, briggattae (helaas per ongeluk ook merah's en maculata) en een paar kleine dwergnaaldvisjes (crocodillus). Dan in mijn homegym nog een klein bakje met Heterandria Formosa en een kweekbakje met Medaka die de tuin in gaan.

Ik heb 5 dagen lang braaf de dosis voor "zeer zieke vissen" van Voogle toegevoegd. Ik was nu een aantal nachten weg en de buurman heeft de vissen eten gegeven. Ik tel nog steeds net zoveel galaxy's en ze zien er allemaal gezond uit. Ook degene die er niet zo goed uit zag zwemt weer vrolijk rond.

Uiteraard ga ik de bak nog wel goed in de gaten houden. Ik weet nog niet precies wat de oorzaak is geweest.

Dank voor alle adviezen!

Update:

De afgelopen week geen gekke dingen meer ontdekt en bij iemand mijn water laten testen dmv druppels. Daar kwam ook niks geks uit.

Wel heb ik elke dag nog Voogle toegevoegd, just to be sure.

Nu kijk ik net nog even in de bak en zie ik een galaxy met een hele dikke buik waarvan de schubben naar buiten staan. Hij zwom hoog in de bak (als enige) waardoor ik hem gelijk uit heb kunnen vangen ivm mogelijk besmettingsgevaar (buikwaterzucht?)

Is er verder nog iets wat ik nu kan doen?

Aiii. 🙁 Is niet besmettelijk. Het onderliggende euvel kan wel besmettelijk zijn. Het enige wat je kunt doen is die vis uit z'n lijden verlossen ben ik bang. Die is te ver heen.

Dank voor je reactie. Heb ik uiteraard daarstraks gelijk gedaan.

Nu nog verder speuren naar de oorzaak. Morgen maar gelijk weer eens de bodem "stofzuigen" en een flinke waterwissel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan