Wat is er nieuw

Kuhli s gaan dood

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
60
Ik heb in de meter bak 4 Kuli s en die zitten in de regel in 1 leg hol. De laatste dagen zag je ze vaak ook overdag en ook zomaar tussen de planten liggend. Dit vond ik al raar. Vandaag vond ik er 3 dood op de bodem gewikkeld in een dikke witte laag wat schimmel lijkt.
De rest van alle vissen doet normaal en daar is geen sterfte namelijk.
Weet iemand wat dit is??

:S das inderdaad vreemd.........

Die witte schimmel kan komen vanwege het "dood" zijn, maar of dat iets te maken heeft met de doodsoorzaak?

Hebben ze iets anders te eten gekregen dan normaal? Of is er verder iets veranderd in de bak?

Is niks anders dan normaal. Vond het al raar dat ze tussen de hogere planten gingen liggen zeg maar. Ze zijn omgeven door een dikke witte waas. Geheel het lichaam ook.
Ook worden ze niet aangevreten door de andere vissen wat normaal wel snel gebeurt als een vis dood is.
Normaal zag ik ze overdag niet maar de laatste dagen dus wel en dan gingen ze liggen op de bladeren van de Bleheri. Erg raar dus. Omdat ze in 1 pot normaal zitten hebben ze elkaar wellicht aangestoken, maar ja die dikke witte waas vind ik wel raar over het hele lijf.
Dat na dik 1 dag al.

Check je andere vissen eens op peperstip.....kans is klein maar als de kuhli's het hebben kan het zijn dat je dit niet hebt opgemerkt....je ziet ze al weinig...hun kleur verbergt peperstip redelijk tot goed....
Ik weet het zo ook niet maar het zou kunnen....toch?

Ik heb alle visjes bekeken maar nergens is iets van stip op te bekennen en ze zijn net zo qua gedrag als normaal.
De Kuhli s vertoonden ook raar gedrag door overdag zich veel te laten zien en dan uren op een Bleheriblad tegen het raam te gaan liggen. Als ik op het raam tikte schoten ze wel weg en verder zag ik er nog niks aan, tot vandaag dat ik 3 dood vond opeens.
Van kop tot staart een wit omhulsel. Net een fluwelen jasje zeg maar.

Dat zou bijna duiden op een schimmel.........

Misschien zijn er kuhli experts...of mensen die dit herkennen?

Ja maar waarom alleen de Kuhli s vraag ik me dan af?? Op geen enkele vis is iets van schimmel of stip te zien namelijk en ook zoals ik al zei verder normaal gedrag.

Is de bodem geschikt voor deze vissen? En heb je heb je medicatie gebruikt,in een eerder stadium?

Gewoon dat zwarte wat veel wordt verkocht, maar ik heb ze al dik 2 jaar op deze bodem en dit gebeurt opeens in 2 dagen.
Is al 2 jaar dacht ik geen medicatie gebruikt en ververs wekelijks 50%. De bak draait altijd zoals nu zonder dat er ook maar iets is veranderd in voeding of toevoegingen. Vanaf de opstart is dat hetzelfde geweest. Het is dus geen zandbodem maar na dik 2 jaar kunnen ze daaraan niet plots doodgaan lijkt mij.

Oke,moeilijk zo. Ik neig dan naar een virale infectie,met schimmel.Maar is gissen.

jessicapilon zei:
Gewoon dat zwarte wat veel wordt verkocht, maar ik heb ze al dik 2 jaar op deze bodem en dit gebeurt opeens in 2 dagen.
Is al 2 jaar dacht ik geen medicatie gebruikt en ververs wekelijks 50%. De bak draait altijd zoals nu zonder dat er ook maar iets is veranderd in voeding of toevoegingen. Vanaf de opstart is dat hetzelfde geweest. Het is dus geen zandbodem maar na dik 2 jaar kunnen ze daaraan niet plots doodgaan lijkt mij.

Het kan naar mijn idee wel aan de bodem liggen, al zeg ik nu niet dat dit de oorzaak is......

Mogelijk toch "slijtage" van de huid, stekels onder het oog, waardoor ze ontstekingen kunnen oplopen?

Tja dat is zeker gissen want de overige vissen, zo n 25 a 30 stuks, vertonen geen gebreken of ander gedrag.
Wat is dan wijsheid he? Ja ze even goed in de gaten houden.Misschien dat 1 Kuhli iets heeft gehad en de anderen heeft besmet omdat ze altijd in 1 hol zitten met zn allen.
Ze hebben eigenlijk geen contact met de andere vissen.

Ik dat dat je dat moet doen, afwachten en goed in de gaten houden.....

Scherp in de gaten houden.Bactopur direct in huis?

Ja dat heb ik wel staan hoor. Ook diverse middeltjes van Colombo dacht ik maar het is altijd moeilijk te bepalen wat je in moet zetten.

Oke,ik lees het verloop graag.

Balen John,hopelijk blijft het bij deze exemplaren.

Tja John de rest vertoond geen symptomen. Maar ja we wachten maar af.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan