Wat is er nieuw

Puimsteen in je filter

Tinoush

Well-known member
Lid geworden
24 september 2012
Beste mensen,
Heeft iemand ervaring met puimsteen in zijn filter als bio media?
Ik heb seachem matrix in een van mijn filters en ben erg tevreden erover. Ik heb nu alleen heel veel van nodig i.v.m. grotere filter. Bij seachem ben ik straks rond €100 kwijt en ik vraag me af of ik de gewone puimsteen elders kan kopen.
Zoals deze:
https://www.sybotanica.com/nl-nl/products/puimsteen-voor-kamerplanten

Graag hoor ik van jullie.

Ik gebruik ook Matrix en ben er eveneens tevreden over. Ik zoek daarom geen reden om te experimenteren met iets erop lijkends, maar ik kan mij voorstellen dat budget een factor is. Ik weet niet hoeveel je erin kwijt wil/moet, ik heb 4L voor 50-55 euro bij GreenAqua gekocht eind vorig jaar. Gewone puimsteen dus geen ervaring mee.

Ik gebruik ook Matrix en ben er eveneens tevreden over. Ik zoek daarom geen reden om te experimenteren met iets erop lijkends, maar ik kan mij voorstellen dat budget een factor is. Ik weet niet hoeveel je erin kwijt wil/moet, ik heb 4L voor 50-55 euro bij GreenAqua gekocht eind vorig jaar. Gewone puimsteen dus geen ervaring mee.
Nou ja. Budget is niet zo zeer het probleem. Ik wil niet 5x meer betalen voor iets dat elder minder kost. Ik vraag me af of het echt een andere spul is. 4 liter is nu €70 minimaal. Bij Sybonatica is 6 liter voor €16. giga verschil. Het is niet waard om honderden euro's aan vissen gaan riskeren vanwege prijs verschil. ik neem de Matrix. Thanks.

Seachem matrix was vroeger puimsteen. 🙂 Ze hebben het op een gegeven moment veranderd. Maar het is op zich dus zeker te gebruiken als filtermateriaal.

Groter inkopen is vaak goedkoper.
Heb in de zeeaquaria seachem matrix gebruikt maar het lekte te veel aluminium naar mijn smaak dus sindsdien daar mee gestopt.
Gebruik nu uitsluitend siporax en heb in een ver verleden een 10 liter emmer gekocht aangezien dat aanzienlijk scheelde.
Ook dat is dik 25 euro duurder geworden maar op zich nog steeds niet extreem duur.
https://www.bol.com/nl/nl/p/sera-si...HGVo9s3w8TKH9ctDi6WgsawlqmWu1dchoCKr0QAvD_BwE

Ik gebruik lavagrit als filtermateriaal, ben ik erg tevreden over. Heel af en toe (1 x per jaar ofzo?) schud ik het filter een beetje, maak de sponzen licht schoon en dan kan het er weer een jaar tegen.

Ter info - GreenAqua heeft sale vanwege Pasen kennelijk, Seachem Matrix heeft 15% korting nu. 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan