Wat is er nieuw

Rode stekels, strepen... wormen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Angelawiersma17
  • Startdatum Startdatum
A

Angelawiersma17

Guest
Hoi allemaal,

Ik ontdekte vandaag een rode sliert op een van de vinnen van m'n corydoras trilineauts.
Bij nadere inspectie van de rest van de bak lijkt er bij de altispinosa ook een rode stekel uit de anus te komen.

Wat is dit voor iets en hoe krijg ik het weer weg? Het lijkt me namelijk niet een normaal iets.

Foto's:

988512_0_82_img_20160828_171541.jpg

787459_0_82_img_20160828_171542.jpg

826149_0_82_img_20160828_171704.jpg

282665_0_82_img_20160828_171615.jpg

Ik gebruik hiervoor als het wormen zijn Levamisole 10% en dat is bij de dieren of veearts te verkrijgen.

Hier staat het een en ander in een topic:

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1603567

Of het wormen zijn durf ik zo niet te zeggen.

Topic doorgenomen, bedankt!

Is het dit spul?

http://www.medpets.nl/beaphar-wormmiddel/

*even naar beneden scrollen, de werkzame stof is Levamisole (10 mg/ ml)

Heb gebeld naar de lokale dierenarts en gevraagd naar Levamisol Hydrochloride.
Zij vertelde mij dat het al een oud middel is en dat ze deze niet op voorraad hebben omdat dit bijna niet meer gebruikt wordt.
Het is in de vorm van een injectie van 100 ml en wordt normaliter toegediend aan schapen en koeien.

Ze zegt dat er wel bindmiddelen bij zitten en ze weet niet of dit schadelijk is voor de vissen.

Moet ik nu dit spul gaan bestellen en zitten er bij jullie ook altijd bindmiddelen bij?

Ik heb het ook in een flesje van 100ml waar je het met een naald uit moet trekken. Dat het wordt gebruikt bij vee dat klopt helemaal en bij mij hebben de bewoners er verder geen last van en werkte het prima destijds. Ik heb er geen negatieve geluiden over gehoord nog qua gebruik in aquaria.
Dat van de bindmiddelen is nieuw voor mij en zou kunnen kloppen.
Dat uit de link zal denk ik hetzelfde zijn alleen zul je dan moeten gaan rekenen om de dosering te bepalen.

Het middel is besteld bij de dierenarts!

Ok, afwachten wanneer het er is dus.

Ja inderdaad.. pff en laat dat nou net niet een van mijn hobby's zijn... :juggle:
Arme diertjes met die akelige wormen, brrr.... 🙁

Ja je ziet het liever niet maar ja soms ontkomen we er niet aan zoals je ziet. Heel veel sterkte in ieder geval.

Vanmiddag het spul opgehaald!

Ik heb 5 ml in het aquarium gedaan, kom ik nu tot de ontdekking dat ik het purigen filterzakje vergeten ben te verwijderen
:stom::stom::stom:

Moet ik vanavond alsnog het purigen er uit halen en weer 5 ml doseren?

Ik denk niet dat het door de Purigen heel snel wordt uitgefilterd. Maar ja, ik heb daar geen ervaring mee natuurlijk. Overdoseren is ook niet goed las ik in het andere topic.
Ik neem aan dat de Purigen er nu uit is en dat het niet erg lang bij de medicatie heeft gezeten??

Nou ik ben dus niet meer thuis en het purigen zit er dus nog in tot en met het einde van de avond...

Ok, tja ik durf niet te zeggen in hoeverre de Purigen de medicatie er al dan niet zo snel uithaalt.

Ik zie wel heel duidelijk nu een lange rode stekel uit de anus van de vis steken. Ze zijn er dus nog niet helemaal van af maar de camallanus worm is nu goed zichtbaar. Ik ga morgen kijken of de worm nog te zien is. Dan doe ik, zoals in het topic in het linkje staat beschreven, over 3 dagen een waterwissel van zo'n 30% en dan herhaal ik de behandeling nog een keer maar dan haal ik het purigen er eerst uit.

Trouwens, ik kreeg er geen naald bij, bij die levamisole. Ik heb er nu een gat in geprikt en met een plastic spuit 5 ml er uit gezogen.
Ik vroeg mij hierbij af of het schadelijk voor je eigen huid is mocht het daar op terecht komen en hoe lang is het houdbaar aangezien het bij mij nu niet volledig meer is afgesloten?

Gisteren heb ik het water ververst en nogmaals 5 ml Levamisole toegediend.
Ik zag namelijk nog wel een kleine rode stekel.

Hopelijk zijn ze straks allemaal verdwenen 🙂

Edit: deze keer wel eerst het purigen er uit gehaald haha! 😛

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan