Wat is er nieuw

Vinrot reageert niet op bactopur direct

• Onderwerp starter Onderwerp starter Wouter T
  • Startdatum Startdatum
W

Wouter T

Guest
Lieve aquaranten,

Momenteel hebben we 2 vissen in het aquarium met vinrot (beschrijving van de aanleiding volgt aan het eind). Eerst een andere ook maar die heeft het helaas niet gered. Als reactie hierop zijn we begonnen met behandelen met esha2000 omdat we dat in huis hadden toen we erachter kwamen toen de winkels dicht waren. Dit werkte niet dus zijn we later begonnen met een baktopur behandeling aangezien ik daar goede verhalen over las. Echter is de vinrot sinds het begin van de behandeling 4 dagen terug vrij veel verder gevorderd. Dit is te zien in de afbeeldingen (4 dagen geleden is boven)
20210818_114810.jpg

20210824_181225.jpg

Nu is eigenlijk mijn vraag om advies. Doorgaan met behandelen met baktopur in de hoop dat het gaat aanslaan, met colombo verdergaan, andere behandelmethode of besmette vissen opofferen? Ik wil ze niet opofferen maar de behandeling slaat niet aan. Ik heb deze vis zelfs in een badje geconcentreerde medicatie gestopt zoals werd geadviseerd in de gebruiksaanwijzing. Heel graag advies!

Qua aanleiding heeft dit waarschijnlijk te maken met het volgende. Wij zijn 1.5 week op vakantie geweest waarin toevallig een vis overleed. Onze oppas heeft dit niet gezien waardoor de vis erg lang heeft gelegen en waarschijnlijk de waterwaarden enorm heeft ontregeld. Na terugkomst een flinke waterwissel gedaan maar toen was het al te laat helaas

Ik zie op jouw foto's een licht beschadigde staartvin. Zonder witte randen, die je bij vinrot wél zou verwachten. Ik denk dat je simpelweg te maken hebt met vinnenbijten / agressie in je bak. Daar gaat helaas geen medicatie tegen helpen. :sorry:

Ter vergelijking, hier een maanvis met vinrot:

maanrot.jpg

20210815_113818.jpg

Dit arme ding was patient zero vandaar het vermoeden.

Die ziet er inderdaad al minder uit. Hoe is het gedrag onderling? Was die (nu) dode ook laag in rang / werd hij wel eens opgejaagd? Want ook beschadigingen door agressie kunnen wittig lijken.

Soms is het een combi: dat er eerst schade en/of stress is en er dan vinrot optreedt. Maar nogmaals: in je eerdere foto's zou ik het geen vinrot noemen. 🙂

Ben ik het mee eens hoor! Beiden op de foto zijn vrij hoog in rang en de maanvissen zitten eigenlijk nooit achter elkaar aan. In ieder geval hebben ze beide nog nooit zulke grote beschadigingen gehad. Patient zero werd de laatste dagen van zijn leven wel goed achterna gezeten toen zijn vinnen beschadigd waren. Vlak daarvoor durf ik niet te zeggen want toen was ik op vakantie maar in het verleden waren ze vredig.
Wel hebben we een dweeggourami die nog wel eens wil vinnen bijten maar nooit zo erg...

Behandel je met bactopur vloeibaar of de direct tabletten?

Hoeveel dagen heb je behandeld en in je aquarium of apart?

Nog meer vissen aangetast?

Hoe houden je waterwaarden (NO2 en NH3) het als je in aquarium behandel en lichten uit gelaten en goed belucht en verversing voor de kuur?

Behandel je met bactopur vloeibaar of de direct tabletten?

Hoeveel dagen heb je behandeld en in je aquarium of apart?

Nog meer vissen aangetast?

Hoe houden je waterwaarden (NO2 en NH3) het als je in aquarium behandel en lichten uit gelaten en goed belucht en verversing voor de kuur?
Direct tabletten
We zijn nog bezig en nu dus op 4 dagen in het aquarium zelf aangezien er meerdere vissen zichtbaar al last hadden. Er zijn nu 2 maanvissen met zulke vinnen. De 3e is overleden.

Nitraat en Nitriet blijven 0. Voor de behandeling hebben we 50% ververst. Co2 staat uit en er zit geen kool in. Verlichting nog wel aan maar het is geen UV dus dat mag als het goed is toch?

Lichten uit, breekt werkzaam goedje af en behandelen tot je het idee heb het staat stil. Is antibiotica en beter iets te lang dan te kort. Je mag niet zien dat het verder gaat rafelen. Met mobiel foto maken is handig want dan kun je inzoomen. Meestal zie je het ook aan de ogen die staan wat meer uit de kop en gaan weer terug trekken (als het goed is).

Zoals @Gino88 al aangeeft ziet de maan van de foto er niet heel ernstig uit maar behandeling gaat het beste bij zsm start. Dus garantie is er niet.

Succes en ik hoop dat je over een weekje kan melden dat het rafelen stil staat en wellicht al weer wat zie groeien. Is natuurlijk ook niet met een paar dagen weer allemaal zoals het was.

Je zou ook nog een flinke verversing kunnen doen en bijdoseren. Bij NO2 meting zo en zo verversen en bijdoseren.

Ik had ook een vuurtetra met vinrot. Waarschijnlijk door te veel stress. Heb daarna een hele hoop catappa’s in het aquarium gedaan. Na minder dan een week begon de vin weer te genezen. Een natuurlijk medicijn die naar mijn mening het beste helpt tegen vinrot.

Super bedankt voor jullie reacties!
Hij Is inderdaad nog niet zo erg maar ik wil het niet zo ver laten komen. Momenteel lijkt het dus wel erger te worden maar gewoon doorgaan is dus de beste optie?
Dan gaan we nog zeker een weekje door met de verlichting uit!

Is de baktopur vloeibare variant net zo goed en kan dat gecombineerd worden? Die verpakking leek groter en het is op.

Gooi je die tabletten direct in het water of los je ze eerst van tevoren op in een kopje lauw water? (dat laatste is namelijk de bedoeling ervan (dat je ze eerst oplost)

Ik had ook een vuurtetra met vinrot. Waarschijnlijk door te veel stress. Heb daarna een hele hoop catappa’s in het aquarium gedaan. Na minder dan een week begon de vin weer te genezen. Een natuurlijk medicijn die naar mijn mening het beste helpt tegen vinrot.
Werkt dat? Ik heb er nu 1 blad in liggen maar dan gooi ik er nog 2 bij!

Gooi je die tabletten direct in het water of los je ze eerst van tevoren op in een kopje lauw water? (dat laatste is namelijk de bedoeling ervan (dat je ze eerst oplost)
Ik heb ze eerst verpoederd en toen in een emmer opgelost. Leek net kerrie water =)

Super bedankt voor jullie reacties!
Hij Is inderdaad nog niet zo erg maar ik wil het niet zo ver laten komen. Momenteel lijkt het dus wel erger te worden maar gewoon doorgaan is dus de beste optie?
Dan gaan we nog zeker een weekje door met de verlichting uit!

Is de baktopur vloeibare variant net zo goed en kan dat gecombineerd worden? Die verpakking leek groter en het is op.
Bactopur direct is antibiotica en de vloeibare niet. Ik zou het niet samen gaan doen. De direct moet voldoende wezen maar je heb verlichting aan gehad dus zal deel afgebroken zijn. Antibiotica moet je altijd de kuur afmaken net als bij ons. In jouw geval je nu het er toch al in heb zou ik wat langer aanhouden gezien het licht.

Ik denk beste fikse verversing en bijdoseren op aantal liter wat je ververs zodat je nieuw lading erin heb omdat je niet weet hoeveel er door licht uit is. Je heb ook voer vorm maar weet niet of je vissen dit gaan eten dit is moeilijk monitoren.

Bactopur direct is antibiotica en de vloeibare niet. Ik zou het niet samen gaan doen. De direct moet voldoende wezen maar je heb verlichting aan gehad dus zal deel afgebroken zijn. Antibiotica moet je altijd de kuur afmaken net als bij ons. In jouw geval je nu het er toch al in heb zou ik wat langer aanhouden gezien het licht.

Ik denk beste fikse verversing en bijdoseren op aantal liter wat je ververs zodat je nieuw lading erin heb omdat je niet weet hoeveel er door licht uit is. Je heb ook voer vorm maar weet niet of je vissen dit gaan eten dit is moeilijk monitoren.
Bedankt voor alle tips (allemaal)!
Ik ga alle tips opvolgen en laat volgende week wel weten of het heeft geholpen.

Bactopur direct is antibiotica en de vloeibare niet
Ik dacht dat in beide dezelfde werkzame stof zou zitten gelet op de naam Bactopur. Niet dus.

Dat beest heeft helemaal geen vinrot, joh.
Tenminste: niet op deze foto.
Zei Gino ook al, maar daar lijkt een beetje overheen gelezen te zijn.

ik denk eerder richting amoniabrand door de dode vis dan aan vinrot. Bij echte bacteriële vinrot hebben ze binnen enkele dagen geen vin meer over.
Wat is jouw definitie van een flinke waterwissel?
Door de bactopur te doseren heb je je filterbacteriën ook om zeep geholpen, met wederom kans op amonia en nitriet. Gevolg is dat de beschadigingen erger worden.
Heb je ook de chemische filtering uit je filter gehaald? (als die er in zat)

Wat ik zou doen...
-zorgen dat zowel filter als bodem vrij zijn van sediment.
-2weken aan een stuk elke dag minimaal 50% verversen.
- de katappa is zeker een plus.

Dat beest heeft helemaal geen vinrot, joh.
Tenminste: niet op deze foto.
Zei Gino ook al, maar daar lijkt een beetje overheen gelezen te zijn.
Daar is niet overheen gelezen, door mij tenminste niet, maar behandeling was al gestart voordat het topic kwam. Als je ergens aan begin vooral AB dan beter goed doen en afmaken.

Vooral na melding
We zijn nog bezig en nu dus op 4 dagen in het aquarium zelf aangezien er meerdere vissen zichtbaar al last hadden.

Ben wel benieuwd naar een up date van TS

Daarom zei ik ook lijkt. 😉
Ik voelde me een tikje aangesproken omdat ik een hele proza heb achter gelaten over het gebruik van bactopur direct. Vele laten lichten aan. Hier staat ook niets over in gebruiksaanwijzing waardoor als iemand het gebruikt het niet juist word gebruikt. Eigenlijk ook wel een beetje achterlijk om dat niet in de gebruiksaanwijzing te vermelden :rolleyess:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan