Wat is er nieuw

Zieke otocinclus

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aquazoeter
  • Startdatum Startdatum
A

Aquazoeter

Guest
Beste lezers

Ik heb nu drie dagen achter elkaar een dode otocinclus gevonden met een gele buik en ik hoopte dat iemand mij kon vertellen wat er aan is

IMG_20170512_162549.jpg
IMG_20170512_162606.jpg
IMG_20170512_162621.jpg
IMG_20170512_162631.jpg

Wanneer heb je deze gekregen?

21 april

Mijn betta heeft op dit moment wel last van vinrot maar aangezien mijn rasbora galaxy in orde zijn weet ik niet of dit iets met elkaar te maken heeft

Toen je ze kreeg op 21 april, hoe lang draaide je aquarium toen al.
Kwamen ze in een nieuw ingerichte bak of een bak die al jaren draaide?

Ik denk dat ze doodgaan omdat er niet voldoende voedsel voor ze is namelijk.

de bak draaide 3 maanden toen ze erin kwamen.
vooruit zit vol groene alg dus leek me niet dat het daar door kwam.
maar ik zal ze extra bijvoeren en kijken of het daar door komt.
Ben danet ook naar Verloop geweest en die kon de oorzaak ook niet duidelijk aanwijzen.
Ik heb nu esha 2000 meegekregen voor de betta en ik zal ze dus wat extra groen bijvoeren
Wat wel opvalt is dat ze alle drie heel erg donker van kleur waren.

Ik hou jullie uiteraard op de hoogte zodat andere dit terug kunnen lezen en eventueel van mijn fout kan leren

Otocinclus zijn erg moeilijke visjes. Vaak kijken ze niet om naar visvoer, ze doen het eigenlijk het beste in een aquarium wat niet heel steriel is. Ik heb in de jaren dat ik hier op het forum zit een aantal keren iemand voorbij zien komen waarbij de Otocinclus zich in het aquarium heeft voor geplant (Is vrij zeldzaam). Het viel me op dat het aquarium dan vaak vrij 'vuil' was, veel algjes ect. Er wordt wel gezegd dat Otocinlus groenvoer eet maar ik heb ook wel eens gelezen dat werd gedacht dat dit helemaal niet zo is maar de visjes zoeken naar micro-organismen die in de algen zitten.

Sinds kort heb ik zelf ook weer een groepje, wat erg apart is dat ze bij mij direct op het Cichlide granulaat af komen.

bij mij komen er ook een aantal op de pleco pillen af en eten die volgens mij.
Maar het kan best zijn dat sommige dat gewoon niet snappen, wel vind ik het vreemd dat ze de algen waar het raam vol mee zit dan ook niet eten.
wat wel duidelijk is is dat de dood van de drie een gezamelijke oorzaak heeft.
nu ik er over nadenk hebben ze wel in no time alle bruine alg van de planten en ondergrond verwijderd maar blijft de groene alg al een tijdje stabiel.
Kan het zijn dat ze hier kieskeurig in zijn?

Degene die bij mij is doodgegaan is degene die het meest vooraan in de bak op de Nymphoides zat, terwijl de andere drie (later twee) wel de hele bak doorgaan en duidelijk dikker en langer werden terwijl deze klein bleef. Ik geef af en toe een plecotabletje, maar ook daar at hij niet zoveel van. Het was alsof hij in het inderdaad allemaal niet zo snapte. Hij knaagde de Nymphoides af tot de gaten erin vielen, maar had niet het benul eens verder te kijken, en dat in een bakje van 45 cm lang.

Zien er inderdaad heel mager uit, misschien komt het doordat ze te weinig of eenzijdig gegeten hebben. Die van mij aten eerst ook niet veel maar nu wel, ze jagen de garnalen weg van hun voer als ze de kans krijgen :zwaai: en ik ben er ook een paar verloren.
Drie maanden lijkt mij overigens wel aan de korte kant voor de visjes qua indraaien omdat ze inderdaad van de aufwuchs (allerlei micro-organisemen) leven die tussen de algjes zitten en die heb je niet in voldoende mate in een paar maanden schijnt.
K heb m al vaker gepost maar ik vind dit wel een lezenswaardig artikel over de oto's:

http://www.myaquariumclub.com/before-you-buy-otos-please-read-this-8507.html

Ik ken het artikel en heb het ook gelezen.
Maar ik heb ze al.
Twee dagen na de kuur trichosal voor de betta zie ik er veel weer van de algen eten die op het raam zitten ook de komkommer vinden ze lekker aangezien ze daar ook van eten.
Aangezien het een medicijn tegen bacteriële infecties is kan het zijn dat ze daar last van hadden.
Of dat ze juist niet goed op het medicijn reageerde.

Wildvang visjes zijn vaak volgens mij wel gevoeliger voor medicijnen dan gekweekte, wie weet was dat het of heeft t meegespeeld, al zagen ze er mager uit.

Wat misschien niet helemaal duidelijk was, is dat de foto's van de dode otocinclus zijn.

Mijn oto's zitten vrijwel altijd op het voorraam maar als ik ga voeren dan gaan ze achter de vlokken spirulina aan (JBL Spirulina), net als m'n cory habrosus en garnalen. Een gezonde oto heeft een beetje een bol buikje (welvaartsbuikje). Elk ander voer wordt overigens genegeerd door mijn oto's (behalve af en toe een knabbeltje aan een stukje komkommer).

na een kuur easy life voogle (ik weet dat dit geen medicijn is) heb ik geen uitval meer gehad bij de oto's.
Ze eten ook weer volop en als ik een plecopil in het water gooi komen ze er gelijk op af.
ook krijgen ze langzamerhand steeds een dikker buikje.
ik heb als extraatje de verlichting elke dag s'ochtens en savonds een uur gedimd (geen idee of dit helpt)

Fijn dat het nu goed lijkt te gaan!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan