Actieve kool + automatische plantenvoeding


F

Ferry Heibrink

Guest
Ik ben al een tijd aan het strijden tegen baardalg.

Ik gebruik de plantenvoeding van Backplay en voeg deze toe via een automaat, dus heel geleidelijk.

CO2 voeg ik volautomatisch toe, maar ik bleek mijn naaldventiel toch wat te zuinig te hebben staan, waardoor er soms toch wat schommelingen optraden.
Ik draai nu alweer een poos met een optimale setting, maar de baardalg blijft nog stabiel aanwezig. Wordt niet meer, maar ook niet echt minder heb ik het idee.

Plantenvoeding gaat via een automaat, dus zat ik te denken om eens een mandje met actieve kool te plaatsen in het filter en daar eens over te filteren. Ik heb een flinke doos vijverkool staan.

Normaliter wordt het niet aangeraden om dit te doen, vanwege het onttrekken van voedingsstoffen, maar in mijn geval met automatische toediening zou ik hierin een betere balans kunnen krijgen denk ik zelf.

Daarnaast, op de site van Veldhuisaquaria staat dit: "Actieve filterkool is niet in staat om plantenvoeding, fosfaten en nitraten of andere stikstof verbindingen uit het water te verwijderen. Dus de pomp met de filterkool kunt u ongemoeid laten als u plantenvoeding toevoegt." << Je zou zeggen, Veldhuis heeft daar toch wel wat verstand van?

Als dat waar is, dan zou dat betekenen dat actieve kool juist alleen maar voordelen heeft.

Normaliter filter is over Purigen, maar ik heb steeds meer het idee dat filterkool toch effectiever is.

Wat is jullie mening hierover?
 
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/actieve-kool-voor-het-aquarium

Het haalt wel chelaten uit de bak met daaraan vaak de plantenvoeding. Ik zou het daarom alleen gebruiken als je bv medicatie hebt gebruikt. je hebt wat fluctuaties gehad dus dan is wat alg niet zo raar. Laat de co2 een uur tot anderhalf uur voor de verlichting aan aangaan en s avond idem dito.
 
Wat is jullie mening hierover?
Je kan gerust actieve kool gebruiken als je plantenvoeding gebruikt, zou het zelf aanraden om het te gebruiken.
Actieve kool bestaat in verschillende kwaliteiten met verschillende doeleinden. Is een beetje als zeggen dat je met een voertuig op een circuit, in de bergen, op een akker,... kan rijden. Er zijn voertuigen die dat kunnen, maar er is geen voertuig waar je dat allemaal tegelijkertijd en efficiënt mee kan doen.
Wat je kool er allemaal uit haalt en hoe lang het werkt hangt dus allemaal van de kwaliteit van je kool af. En de gemiddelde kool dat je van een aquarium merkt vind is niet altijd van de beste kwaliteit. Ik gebruik zelf kool die specifiek gemaakt is voor waterzuivering en daarbij ook chelaten uit het water haalt, en heb daardoor nog nooit tekorten gehad van micro elementen.

Purigen en actieve kool hebben alle twee een hoge affiniteit voor organische stoffen, maar daar stopt de vergelijking ook. Dus het hangt er maar vanaf wat je precies uit je water wil halen en hoeveel je wil uitgeven.
Als je de volledig chemische werking van actieve kool wil behouden zou je dat gemiddeld om de week moeten vervangen, met Purigen kan het er veel langer in blijven. Beetje appels en peren dus.
 
Dus wat er in het artikel staat beschreven is eigenlijk alleen mogelijk met kwalitatief hele goede kool en dat doet wat wij gebruiken dus niet in de regel.
Zo zie je maar dat je alles niet te letterlijk moet nemen wat je leest her en der:D:D
 
Elke kool heeft zijn eigen specifieke eigenschappen, grootte van de poriën b.v.. Dus als men de technische data van de kool zou vermelden, zouden we al meer nuttige info hebben.
Het blijft het internet, dus niet alles te letterlijk nemen idd. :D
 
@jessicapilon : De CO2 staat altijd aan. Dit is een volautomatische met PH sonde en regelaar (Sera).


De kool is vijverkool van Velda. 5000ML in een doos. Hier gebruik ik vanzelfsprekend minder van. Omdat het vrij grote brokken zijn zullen deze denk ik ook iets minder radicaal stoffen uit het water halen dat niet kleine geperste staafjes gok ik. Hoe groot de verschillen zijn heb ik geen idee van, maar misschien dat @backplay daar meer van weet.

Dit spul: https://www.velda.nl/vijverproducten/filtratie-beluchting/filtermaterialen/actief-filterkool/
 
maar ik bleek mijn naaldventiel toch wat te zuinig te hebben staan, waardoor er soms toch wat schommelingen optraden.

Ok maar je gaf zelf aan dat er wat schommelingen zijn geweest en dat kan algen tot gevolg hebben. Op zich zal het aan de voeding van Backplay niet liggen maar het is wel belangrijk dat je voldoende doseert en dat er geen tekorten zijn. Als alle voeding voldoende voorhanden is en je een goede circulatie hebt dan moet het wel goedkomen.
 
Aan de voeding van Backplay ligt het zeker niet :)

Die schommelingen heb ik al een tijd terug opgelost, maar de baardalg is gewoon behoorlijk intens, zeker op hout maar ook voor de planten. Alleen het heel snel groeiende spul ontkomt er aan. Gekke is wel dat ik sinds een korte tijd ineens een groene alg (draden) op mijn planten krijg. Die heb ik eerder nooit gehad. Vooral de vallisneria heeft dat.

Als ik de carbo van backplay over een stukje hout spuit tijdens het verversen, waardoor dit bloot komt te liggen, dan zie je dit later wel rood worden, maar ik kan niet de hele bak zo behandelen.

Als dit nou de oplossing was, dan had ik een 5 liter jerrycan met carbo gekocht en deze aangesloten op mijn druppelaar, maar ik vrees dat ik daar niet veel mee opschiet. Het moet structureel aangepakt worden. Meer lampen uitschakelen? Lastige blijft alleen, misschien maak ik het juist erger.

Er hangt ongeveer 180 watt aan LED boven, die heel geleidelijk via een controller over de dag verspreid worden opgestart en weer gedoofd. Deze heb ik al ingekort, maar door het geleidelijke verloop is moeilijk te zeggen hoeveel uren ze branden. Wel gaan ze pas heel laat aan, want ze branden nu (14:00 pas om 75% vermogen) pas korte tijd. Ik kom 's avonds thuis van het werk en dan wil je graag van je aquarium genieten, dus vandaar dat alles pas laat aan gaat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan een stootkuur geven van de carbo. Maar het beste is om de oorzaak bloot te leggen want anders komen de algen snel weer terug.
 
Mits er geen technische data beschikbaar is en zelf nog nooit gebruikt heb kan ik daar weinig over zeggen.

Meer lampen uitschakelen? Lastige blijft alleen, misschien maak ik het juist erger.
Licht verminderen helpt meestal wel, je kan er niet veel verkeerd mee doen.
Als je de aangetaste planten kan verplaatsen kan je ze op een plaats met minder licht zetten, dan zou het ook weg moeten gaan na een tijd.
 

Terug
Bovenaan