Wat vinden jullie van de carbo plus?


O

OrionPax

Guest
Ik heb zojuist het artikel gelezen over de carbo plus in de resources want ik kan er heel goedkoop een aanschaffen.
Aangezien zowel mijn KH als PH erg hoog is leek me dit een goede oplossing, wat vinden jullie ervan?

je ziet het niet zoveel meer in de winkels en ik vroeg me af waarom niet.
 
Ik kan dit wel, maar dan een oudere versie waar 2 koolstof plaatjes in het water hangen met een handmatig instel systeem.



Op YouTube kun je filmpjes vinden hoe je zo'n systeempje zelf voor rondt de 35 euro zelf kan bouwen . Ziet er alleen niet zo profie uit dan.

Het grote nadeel van dit systeem is dat de koolstof plaatjes niet het eeuwige leven hebben. Deze gaan ongeveer 6 weken mee. Die moeten dus regelmatig vervangen worden. Ik denk dat co2 in gasvorm op termijn goedkoper is.
 

Jazeker, maar ik wilde ok wat ervaringen van medeforummers horen.

Ik kan dit wel, maar dan een oudere versie waar 2 koolstof plaatjes in het water hangen met een handmatig instel systeem.



Op YouTube kun je filmpjes vinden hoe je zo'n systeempje zelf voor rondt de 35 euro zelf kan bouwen . Ziet er alleen niet zo profie uit dan.

Het grote nadeel van dit systeem is dat de koolstof plaatjes niet het eeuwige leven hebben. Deze gaan ongeveer 6 weken mee. Die moeten dus regelmatig vervangen worden. Ik denk dat co2 in gasvorm op termijn goedkoper is.


In het artikel bij dit forum en hetgeen al eerder genoemd werd, staat dat de plaatjes wel veel langer meegaan maar dat de truc is dat je hem op de helft van de capaciteit moet zetten (of zoiets).
 
Ik ken dit niet maar verlaagt dit de kh wel want co2 verlaagt geen kh namelijk.

Edit: ik lees dat het de kh wel verlaagd maar hoe dat gaat weet ik dan dus niet.
 
Ik ken dit niet maar verlaagt dit de kh wel want co2 verlaagt geen kh namelijk.

Edit: ik lees dat het de kh wel verlaagd maar hoe dat gaat weet ik dan dus niet.

Ik denk dat het ding de KH omzet in CO2.

Maar bij een erg hoge KH, kun je ook turf gebruiken. Dit breekt de KH ook af, en daarbij ontstaat ook CO2.
Niet erg hoog, maar toch.
 
Maar bij een erg hoge KH, kun je ook turf gebruiken. Dit breekt de KH ook af, en daarbij ontstaat ook CO2.


Maar als een bepaalde hoeveelheid turf de ph en de kh heeft verlaagd dan wordt er toch geen co2 meer vrijgegeven tot je weer ververst en het turf weer zn werk gaat doen?
 
Maar als een bepaalde hoeveelheid turf de ph en de kh heeft verlaagd dan wordt er toch geen co2 meer vrijgegeven tot je weer ververst en het turf weer zn werk gaat doen?

Ja dat klopt. Maar dat gebeurd toch niet in 1 dag? Dus het komt geleidelijk vrij.
 
Ja dat klopt Marcel maar goed als na bv 5 dagen het is verlaagd dan stopt de afgifte toch van co2? Er komt dan niets meer vrij dacht ik tot er weer vers water wordt toegevoegd en de turf daar weer zn werk gat doen.
Ik heb turf in een nano gebruikt en meestal was na 3-4 dagen de uiteindelijke ph en kh al bereikt.
 
Ik heb ook de pdf op deze site gelezen, daar staat nog wat meer informatie in.
Onder andere:
Met een Carbo plus is maximaal een gehalte van 12 mg/l CO2 haalbaar. Dat is prettig want dan komt het gehalte nooit boven de natuurlijke grens van 15 mg/l.

En

Wanneer de Carbo plus in een aquarium wordt geplaatst dat gevuld is met kraanwater (KH 12, GH 15), gebeurt er het volgende:
- De hardheid zal in het begin heel snel zakken en hoe lager de hardheid wordt, hoe langzamer dit proces zal gaan. Dus in het begin haalt de Carbo plus snel veel kalk uit het water. Het gevolg is dat de rvs plaat binnen korte tijd bedekt is met een fikse laag kalk enz. Na enkele weken zal de KH gezakt zijn tot 5 a 6. Vanaf daar zal het proces langzamer verlopen tot een KH van 3 - 4 is bereikt. Dit duurt 1-2 maanden.

Daarna zal de hardheid heel langzaam verder afnemen tot KH 2, dit kan tot een half jaar duren.
Gedurende dit proces neemt de nieuwe hoeveelheid aanslag op de rvs plaat steeds verder af. Dat is logisch want er zijn steeds minder carbonaten voorhanden om af te breken.

- De geleidbaarheid vertoont eenzelfde patroon. Kraanwater heeft een geleidbaarheid van ongeveer 450 µS, na 1-2 weken is dit gezakt tot 300 µS, na enkele weken tot 220 µS en na enkele maanden tot 120-150 µS. De aanslag op de rvs plaat is aanvankelijk zuiver wit en wordt naarmate de Kh\Gh zakt vaal wit tot lichtbruin. In verhouding worden er steeds meer andere mineralen afgebroken zoals het hierboven genoemde ijzer enz. Bij lage KH vermindert dus de werking van de Carbo plus.

Dit is echter geen probleem want bij lage KH is er veel minder CO2 in het water nodig. De Carbo plus kan het best gelijk worden geschakeld met de verlichting. Planten nemen overdag onder invloed van licht koolzuur op, 's nachts echter niet. Het is dan ook niet nodig om de Carbo plus 24 uur te laten werken. Het is bij lage KH waarden zelfs gevaarlijk om het apparaat 's nachts aan te laten staan omdat door de constante koolzuur productie het aquariumwater te veel kan verzuren.
 
@OrionPax

Leuk stukje tekst...maareh...ik weet niet hoe jij onderhoud pleegt op je aquarium? Normaal ververs je wekelijks water. KH waardes die steeds langzamer inzakken over een periode van maanden betekend geen waterverversen?
 
@OrionPax

Leuk stukje tekst...maareh...ik weet niet hoe jij onderhoud pleegt op je aquarium? Normaal ververs je wekelijks water. KH waardes die steeds langzamer inzakken over een periode van maanden betekend geen waterverversen?

Tja, toch heb je ze erbij John die niet of nauwelijks verversen:)k
 
Dat vond ik ook al een puntje maar ik denk dat de hoeveelheid die ververst wordt minder de KH verhoogt dan wat de carbo plus omlaag gebracht had. Als dat zo is kun je over een paar maanden wel de KH omlaag brengen, maar dan moet je steeds kleine hoeveelheden verversen, geen 50% of zo.
Of beredeneer ik dan niet correct?
 
Dat dat denk ik dus ook en volgens mij krijg je dan snel wisselende waarden tenzij je precies weet wat je moet verversen om een bepaalde kh te behouden.
 
snel wisselende waarden krijg je ook met een CO2 systeem als je met gewoon kraanwater ververst, dus dat is dan niet anders, toch?
 
Ja maar met genoeg co2 toediening is dat na enkele uren weer op peil en ik weet niet hoelang die platen nodig hebben hiervoor. Ik heb er geen ervaring mee en het is meer een veronderstelling.
 
Volgens mij werkt het qua co2 toevoeging net zo effectief als een gasfles. Het is een ander principe van co2 aanmaken, maar ik zie niet in waarom dat problemen zou geven. Als je heel lang niet ververst zal je kh inderdaad te hard zakken, maar met wekelijks aanvullen zie ik dat niet snel gebeuren.
Toch zou ik voor dat geld liever een gewone co2 set aanschaffen. Je moet namelijk dat hele blok kwijt in je aquarium en dat is een behoorlijk ding. Ook niet echt lekker te verbergen. Ook komt er echt een stroom aan kleine belletjes uit die door je hele bak heen blazen. Daar erger ik mezelf aan, maar is een kwestie van smaak. Als je hem goedkoop ergens kan krijgen, lijkt het me het proberen waard.
 
Het hangt er denk ik ook vanaf hoeveel je ververst. Als je de helft ververst zal de kh weer aardig stijgen en ik weet niet hoelang het dan duurt alvorens de kh weer is gezakt.
 
ik kan nu het systeem inclusief een reserveplaat voor 3 tientjes krijgen... daar heb ik ook geen tweedehands co2 systeem voor.
 
Wat kosten die platen want ik lees in de post van Dirk dat die maar zo n 6 weken meegaan. Ik zou anders eens ongeveer berekenen wat je in beide gevallen op jaarbasis kwijt bent.
 
Afgezien van de spanning die je het aquarium in brengt voor de elektrolyse denk ik trouwens wel dat dit een veiligere oplossing is dan “gewone” CO2.
Als de regelunit defect raakt zal deze uit vallen en stopt dus de CO2 productie, verwacht niet echt dat ie opeens maximaal gaat produceren.

Maar weet niet hoe het zich verhoud qua lopende kosten ten opzichte van gewone co2
 
Tja, het is een afweging die je zelf moet maken denk ik en zoals Wouter al zegt is het wellicht veiliger . Keuzes maken is soms lastig;)k
 
zeker., ik ga in Januari dat ding krijgen en zal dan hier wel even mijn ervaringen delen...
 
Nou, hij zit er nu een week in en ik begin al resultaat te zien, plantjes zijn van stilstand naar groei-stand gegaan...
de unit hangt rechts voorin maar valt niet heelerg op. Zekert niet als de klimop aan die kant wat meer gaat groeien...
Binnenkort foto's!
 
Interessant dit, ik had er nog nooit van gehoord.
Klinkt opzich wel als een goede opties voor de juiste type aquaria.
 
Afgezien van de spanning die je het aquarium in brengt voor de elektrolyse denk ik trouwens wel dat dit een veiligere oplossing is dan “gewone” CO2.
Als de regelunit defect raakt zal deze uit vallen en stopt dus de CO2 productie, verwacht niet echt dat ie opeens maximaal gaat produceren.

Maar weet niet hoe het zich verhoud qua lopende kosten ten opzichte van gewone co2
Waarom denk je dit?
Wanneer bij, "gewone CO2" er iets mis gaat, de regelunit valt uit dan zal het magneet ventiel ook sluiten, toch?
 
Waarom denk je dit?
Wanneer bij, "gewone CO2" er iets mis gaat, de regelunit valt uit dan zal het magneet ventiel ook sluiten, toch?
Magneet ventiel zou gecorrodeerd kunnen zijn door een gefaalde NRV en kunnen blijven plakken
Of als je een automaat gebruikt zou de ph sensor defect kunnen raken waardoor het systeem niet tijdig afschakelt
 
Magneet ventiel zou gecorrodeerd kunnen zijn door een gefaalde NRV en kunnen blijven plakken
Of als je een automaat gebruikt zou de ph sensor defect kunnen raken waardoor het systeem niet tijdig afschakelt
De kans daarop is bij een magneetventiel niet zo groot. Dit omdat het asje in de spoel waarop de sluiting zit taps toe loopt. Wanneer er dus corrosie zou ontstaan, wat ik trouwens nog nooit heb meegemaakt, dan zou hij dus vast gaan zitten op de nauwste plek en dat is altijd de afgesloten toestand. Maar goed in theorie zou het mogelijk kunnen zijn. Wat de sensor betreft, een sensor die stuk is geeft een vaste waarde aan. Hoe het met gekochte controllers zit weet ik niet, mijn controller sluit af wanneer de sensor waarde gedurende een in het programma gezette tijd gelijk blijft. Maar je hebt gelijk, hoewel ik een aantal veiligheden heb ingebouwd kan er altijd iets mis gaan. Daarentegen dit kan ook met aangesloten timers, temperatuursystemen en wat al niet meer.
 
Ja maar dan kan ook die regelunit van de C+ stuk gaan. En dan lekker blijven elektrolyseren.
 
De kans daarop is bij een magneetventiel niet zo groot. Dit omdat het asje in de spoel waarop de sluiting zit taps toe loopt. Wanneer er dus corrosie zou ontstaan, wat ik trouwens nog nooit heb meegemaakt, dan zou hij dus vast gaan zitten op de nauwste plek en dat is altijd de afgesloten toestand. Maar goed in theorie zou het mogelijk kunnen zijn. Wat de sensor betreft, een sensor die stuk is geeft een vaste waarde aan. Hoe het met gekochte controllers zit weet ik niet, mijn controller sluit af wanneer de sensor waarde gedurende een in het programma gezette tijd gelijk blijft. Maar je hebt gelijk, hoewel ik een aantal veiligheden heb ingebouwd kan er altijd iets mis gaan. Daarentegen dit kan ook met aangesloten timers, temperatuursystemen en wat al niet meer.
Zeker waar, jammer dat aquarium apperatuur geen SIL4 is xD
 
Ja maar dan kan ook die regelunit van de C+ stuk gaan. En dan lekker blijven elektrolyseren.
Dan sluit alles af. Daarbij zitten er in het programma veiligheden die delen afsluiten maar het zou dus ook kunnen dat de Arduino stuk gaat. In dat geval is er geen doorgifte meer mogelijk en is dus alles uit.
Bij stroomuitval gebeurd bijvoorbeeld ook. Zodra er weer stroom is haalt de Arduino gegevens uit de Eeprom en start alles automatisch weer op vanwaar het volgens de tijd zou moeten zijn.. Dit kan omdat de klok een batterij back-up heeft en dus onafhankelijk van de rest doorloopt. Maar zoals ook hierboven aangegeven; alles kan kapot en er kunnen dingen gebeuren waar ik domweg nog niet aan gedacht heb. Voorbeeldje? Toen ik in het ziekenhuis lag is er kennelijk ook iets gebeurd waardoor het systeem stagneerde. Zonder te kijken waarom dit gebeurde heeft men toen abusievelijk een veiligheid uitgeschakeld om de zaak weer aan de praat te krijgen met funeste gevolgen...
 

Terug
Bovenaan