Fosfaat te hoog, of toch niet??


S

Sokonomi

Guest
:help:
Ik heb een beetje onenigheid met mijn viswinkel en een aantal mensen op fora,
en ik weet nu eigenlijk niet meer naar wie ik nu moet luisteren..

Ik ben een tank van 70L aan het opstarten, met CO2 en plantjes.
Ik volg de EI bemestingsmethode van aquariumbemesting.nl,
dat doelt op de volgende nummers;

22.50 ppm NO3 Nitraat
2.00 ppm PO4 Fosfaat
22.50 ppm K Kalium
0.05 ppm B Borium
0.27 ppm Ca Calcium
0.06 ppm Cu Koper
0.40 ppm Fe Kalium
0.00 ppm Mg Magnesium
0.27 ppm Mn Mangaan
0.01 ppm Mo Molybdeen
3.07 ppm S Sulfaat
0.06 ppm Zn Zink
0.00 ppm dGH Hardheid

Mijn lokale viswinkel heeft mijn water getest (JBL druppeltest) en zegt dat 1.2ppm fosfaat echt véél te hoog is,
en hebben me daarom een pot Rowa Phos van 20 euro verkocht, 2 weken dubbel doseren, zonder plantenvoeding.
Echter zeggen een aantal mensen die ook de EI bemesting aanhouden dat dat zelfs laag is (2.0 ppm is ideaal).

En ik zit daar dus tussen, in de war en een beetje teleurgesteld dat ik wéér 2 weken moet wachten..
Hebben ze me wat aangesmeerd met een smoes, of gaan vissen hier echt aan dood?

Ik kan ze negeren en gewoon doen wat honderden mensen op forums adviseren,
maar ik vrees dat ze dan gaan zeuren als ik om vissen ga vragen.. :(

Wat moet ik nu doen?
 
Haha, ja wat een slap geklets zeg. Met de EI voeg je al 2 mg per week toe en na het doseren zit je dan al snel over de 3 mg en soms wel 4 mg. Daar is niks mis mee hoor. Jammer dat ze weer een dure pot hebben kunnen verkopen daar.

Lees dit ook maar eens:

https://www.aquascaping-blog.com/988/fosfaat-aquarium-algen
 
Heerlijk.

Mensen beginnen ergens aan. Weten niet wat het doet.

Verkopers haken daar op in. En wederom koop je iets, omdat je niet weet wat je doet.

A. Hoe ben je op het idee voor EI gekomen?

B. En waarom ga je iets wat je zelf doelbewust erin kiept, er uit halen.

Dus, ben je iets aan het doen omdat Jantje, Pietje en Klaasje dat zeggen?
Of heb je een plan voor jezelf gemaakt om je daar aan te houden?

Dat je de EI volgt, laat mij denken dat je weet waar je mee bezig bent.
 
Een aantal opties:
-je koopt zelf druppeltesten en gaat wekelijks testen en een beeld opbouwen
-als ze moeilijk doen over jouw waardes en niks willen verkopen ga je naar een andere winkel
-je gelooft je winkel en gaat fosfaat verwijderaar gebruiken waardoor je verhoudingen mogelijk uit de pas gaan lopen
-je houd het op EI of RR en laat je winkel links liggen.

Hoe dan ook een TE hoge fosfaat bestaat bijna niet, tegen de tijd dat jouw fosfaat dermate hoog is dat het nadelige gevolgen zou kunnen hebben voor je vissen en/of planten heb jij wat steken laten vallen in mijn optiek.

De 20/2 waar “iedereen” over praat zijn streefwaarde om tekorten te voorkomen, maar als jij een mooie groene en algvrije plantenbak hebt met 1ppm PO4 of minder is dat ook goed

Belangrijkste in mijn optiek is dat je zelf gaat meten en bijhouden wat je waardes zijn en wat het verloop is
 
Zo zou ik deze verkoper toch even vertellen hoe het echt zit. Bovendien zou ik mijn geld terug vragen tegen inlevering van de overbodige pot. Geen geld terug? Klant weg. Zo'n Lfs met deze verkooptechnieken wil je niet bezoeken.
 
Haha, ja wat een slap geklets zeg. Met de EI voeg je al 2 mg per week toe en na het doseren zit je dan al snel over de 3 mg en soms wel 4 mg. Daar is niks mis mee hoor. Jammer dat ze weer een dure pot hebben kunnen verkopen daar.

Lees dit ook maar eens:

https://www.aquascaping-blog.com/988/fosfaat-aquarium-algen
10ppm fosfaat en de tank ziet er uit als een prachtige oase vol met vissen... echt dodelijk, dat spul!

Heerlijk.

Mensen beginnen ergens aan. Weten niet wat het doet.

Verkopers haken daar op in. En wederom koop je iets, omdat je niet weet wat je doet.

A. Hoe ben je op het idee voor EI gekomen?

B. En waarom ga je iets wat je zelf doelbewust erin kiept, er uit halen.

Dus, ben je iets aan het doen omdat Jantje, Pietje en Klaasje dat zeggen?
Of heb je een plan voor jezelf gemaakt om je daar aan te houden?

Dat je de EI volgt, laat mij denken dat je weet waar je mee bezig bent.
Ik heb voor dagelijkse EI dosering gekozen omdat ik wekelijks een beetje vreemd vond;
op dag 1 krijgt je tank een NPK oplawaai en tegen dag 4 zit de helft in je filter en hebben de planten honger.
Bovendien heb je met macro/micro wat meer controle over ijzer en dergelijke.
Ik ben beslist geen expert, maar ik heb wel een beetje een idee wat ik aan het doen ben.
Er gaat 0.8 gram kalium fosfaat in, en had ze al voorgesteld om dat terug te schroeven,
maar dat wat niet goed volgens de winkelier, ik moest direct alle voeding stoppen,
en twee weken met fosfaat verwijderaar draaien tot het eruit was (moest kennelijk naar 0.05ppm).
Vreemd, vond ik zelf ook, maar als beginner spreek je een 'vis veteraan' niet zomaar tegen.

Een aantal opties:
-je koopt zelf druppeltesten en gaat wekelijks testen en een beeld opbouwen
-als ze moeilijk doen over jouw waardes en niks willen verkopen ga je naar een andere winkel
-je gelooft je winkel en gaat fosfaat verwijderaar gebruiken waardoor je verhoudingen mogelijk uit de pas gaan lopen
-je houd het op EI of RR en laat je winkel links liggen.

Hoe dan ook een TE hoge fosfaat bestaat bijna niet, tegen de tijd dat jouw fosfaat dermate hoog is dat het nadelige gevolgen zou kunnen hebben voor je vissen en/of planten heb jij wat steken laten vallen in mijn optiek.

De 20/2 waar “iedereen” over praat zijn streefwaarde om tekorten te voorkomen, maar als jij een mooie groene en algvrije plantenbak hebt met 1ppm PO4 of minder is dat ook goed

Belangrijkste in mijn optiek is dat je zelf gaat meten en bijhouden wat je waardes zijn en wat het verloop is
Ik wil een mooie druppelset, maar ik kom er niet helemaal uit welke ik moet nemen.
Veel hebben vreemd genoeg geen ammoniak test, of ze zijn ver in de drie cijfers kwa prijs.
Ik heb tetra roerstaafjes, maar die zijn niet precies genoeg om problemen mee op te sporen denk ik.

Zo zou ik deze verkoper toch even vertellen hoe het echt zit. Bovendien zou ik mijn geld terug vragen tegen inlevering van de overbodige pot. Geen geld terug? Klant weg. Zo'n Lfs met deze verkooptechnieken wil je niet bezoeken.
Als er echt niemand met een argument komt dat zoveel fosfaat WEL problematisch is,
dan was ik van plan om morgen vroeg eens wat knipsels mee te nemen van dit topic,
en dan maar gewoon mijn geld terug te gaan vragen.

Deze winkel heeft me al eerder wat rare dingen verkocht;
'Crypts kun je op hout zetten.' of 'Bactostart kun je blijven gebruiken als water conditionering'.
Ze zitten lekker makkelijk hier 5 deuren verder, maar advies moet ik daar denk ik maar niet meer kopen..
 
Waarop baseer je dat 10ppm PO4 dodelijk is?
Dat is trouwens bijna onmogelijk met EI en regelmatig onderhoud Maargoed...

Een waarde van 0,05ppm PO4 is meer iets voor zeewater dan voor zoet water.
Zo laag gaan “wij” in zoet niet echt.

Ik gebruik zelf enkel nog de NO3 en PO4 van jbl meer heb ik niet nodig.
Heel af en toe meet ik nog wel eens K en Fe maar dat is dan ook alles.

Iets als bacteriën kan je inderdaad blijven toevoegen, of het nog nut heb is een 2e..
Mensen willen bacterieculturen nog wel eens toevoegen in de strijd tegen blauwalg met het idee “hoe meer goede bacteriën hoe minder ruimte er is voor slechte als de cyano bacterie”
 
Teveel voeding of fosfaat kan schadelijk worden maar dan is het inmiddels dus toxisch voor je planten en moet je wel erg hoog zitten.

voedingstof.JPG
 
Waarop baseer je dat 10ppm PO4 dodelijk is?
Dat is trouwens bijna onmogelijk met EI en regelmatig onderhoud Maargoed...
Dat was meer sarcastisch bedoeld aan de hand van de website die @jessicapilon gaf.
Daarin wordt een prachtig bewoond aquarium getoond die op 10ppm Fosfaat zit.

Een waarde van 0,05ppm PO4 is meer iets voor zeewater dan voor zoet water.
Zo laag gaan “wij” in zoet niet echt.
Ik heb een vermoeden dat ze daar denken dat ik met een rif tank bezig ben.
Ik had gezegd tropisch zoet, misschien hebben ze dat laatste gemist..?
Met fosfaat gaat koraal kapot, maar ook die ga je niet 2 weken uithongeren, toch?

Ik gebruik zelf enkel nog de NO3 en PO4 van jbl meer heb ik niet nodig.
Heel af en toe meet ik nog wel eens K en Fe maar dat is dan ook alles.
Af en toe een oogje in het zeil ivm dode garnalen die ergens onder zitten is niet nodig?
Voor de opstart moet je iig NH4, NO2 en NO3 in de gaten houden.
Waarom ze zich daar druk maken om PO4 begrijp ik eigenlijk niet.
Fe kan ik me wat bij voorstellen, maar ik heb wat rode plantjes erin,
dus een waarde van 0.1 mag dan wel denk ik.

Iets als bacteriën kan je inderdaad blijven toevoegen, of het nog nut heb is een 2e..
Mensen willen bacterieculturen nog wel eens toevoegen in de strijd tegen blauwalg met het idee “hoe meer goede bacteriën hoe minder ruimte er is voor slechte als de cyano bacterie”
Daar hebben ze me al aquaclear voor verkocht..
Mijn water werd wat troebel wit, had dat gemeld en ze gaven me iets waarmee dat verdween.
Achteraf gezien was die witte waas gewoon afval van een normale bacterie bloei..
Ammonia gemiddeld toch nog 1ppm?
Ik dacht gelezen te hebben dat dit liefst zover mogelijk op 0 moet?
De rest klopt gewoon met de formule die ik in gebruik heb.
Ik voeg geen magnesium of calcium toe, want dat zit al in ons leidingwater.
 
Geen idee welke LFS je komt, maar bij jou in de regio zit Bubbels, waar ik regelmatig goede recensies hier over lees.
 
Ammonia gemiddeld toch nog 1ppm?

De meeste planten en met name snelgroeiers nemen ammonium op als ik het goed heb maar niet het schadelijke ammoniak. Nu ben ik geen chemist maar dat is wat ik er zo van weet. Daarom adviseert men bij de opstart ook veel snelgroeiers te gebruiken.
 
Heyyy, die zijn goed betaalbaar, stuk beter dan die koffers van 80 euro!
Nitrtiet, nitraat, amoniak, hardheid, zuurtegraad, en ook nog fosfaat.
Das alles wat ik nodig heb, toch?
Hooguit nog een FE test erbij bestellen.
 
Heyyy, die zijn goed betaalbaar, stuk beter dan die dure JBL koffers van 80 euro!
Nitrtiet, nitraat, amoniak, hardheid, zuurtegraad, en ook nog fosfaat.
Das alles wat ik nodig heb, toch?


Ik gebruik die van Wesdijk en dat zijn dezelfde testen als die van Colombo.
 
Heyyy, die zijn goed betaalbaar, stuk beter dan die koffers van 80 euro!
Nitrtiet, nitraat, amoniak, hardheid, zuurtegraad, en ook nog fosfaat.
Das alles wat ik nodig heb, toch?
In de koffer van Colombo zit in elk geval alles wat je nodig bent. Je doet er echt heel lang mee.

Hieronder mijn plantenbak waar elke dag zelfs fosfaat wordt toegevoegd!

IMG_20190510_185919.jpg
 
Geen idee welke LFS je komt, maar bij jou in de regio zit Bubbels, waar ik regelmatig goede recensies hier over lees.
Ik weet niet of ik winkel namen mag noemen, maar hij zit in Roosendaal iig.

Bubbels zit in Hoogerheide, das hier een roep en een zucht vandaan, daar kan ik wel eens heen rijden een keer.
Ik Breda zat geloof ik ook nog een enorme winkel, maar de naam ontgaat me even.

De meeste planten en met name snelgroeiers nemen ammonium op als ik het goed heb maar niet het schadelijke ammoniak. Nu ben ik geen chemist maar dat is wat ik er zo van weet. Daarom adviseert men bij de opstart ook veel snelgroeiers te gebruiken.
Oeps je hebt gelijk, ik had ammoniak in gedachten.
Mijn ludwigia repens gaat iig als een beest, al 3 x zo groot als 3 weken geleden. ;)
Ik heb verder nog Java varens, Java mos, cryptoconya en anubia. Standaard groepje.
Er zit flink was diatom op, maar dat is normaal bij het starten geloof ik.

Hooguit nog een FE test erbij bestellen.
Volgens de EI formule zou het bij 0.4 moeten blijven plakken, maar voor de veiligheid af en toe eens meten kan geen kwaad.
Een teveel aan Fe kan zuurstof uit je water gaan onttrekken denk ik?
Zolang je onder de 5 blijft kan het blijkbaar geen kwaad.
 
Bruinalg bij de opstart is normaal hoor.
 
In de koffer van Colombo zit in elk geval alles wat je nodig bent. Je doet er echt heel lang mee.

Hieronder mijn plantenbak waar elke dag zelfs fosfaat wordt toegevoegd!

Bekijk bijlage 273186
Wow, dat spreekt wel voor zichzelf lijkt me, prachtig!
Wat zijn de wekelijks toegevoegde waardes bij die bak?
Lijkt het een beetje op de EI methode die ik aan et proberen ben?

Nog net iets goedkoper, maar neem daar ook de verzendkosten bij in je overweging.
Ik heb lichtelijk het idee dat dat gewoon een "rebrand" is.
De inhoud lijkt echt enorm hetzelfde. ;)
Bol.com verstuurd hem gratis, dus das een makkelijke keuze.
Bedankt voor de tip, scheelt weer 40 piek (of een zak vis!).

Bruinalg bij de opstart is normaal hoor.
Dat gaat vanzelf weg als de groene alg lichtelijk begint aan te slaan,
en dan is het aan de garnalen/vissen/mijzelf om het schoon te houden, toch?
 
Dat was meer sarcastisch bedoeld aan de hand van de website die @jessicapilon gaf.
Daarin wordt een prachtig bewoond aquarium getoond die op 10ppm Fosfaat zit.
Ahha
Ik heb een vermoeden dat ze daar denken dat ik met een rif tank bezig ben.
Ik had gezegd tropisch zoet, misschien hebben ze dat laatste gemist..?
Met fosfaat gaat koraal kapot, maar ook die ga je niet 2 weken uithongeren, toch?
Er zijn methoden die berusten op “ultra low nutriënt”
Dat wil zeggen dat ze de “aanname” nemen dat de koralen en andere levende wezens alles tot zich nemen en er geen restant blijft om te meten met een testset.
Eventuele tekorten worden middels diverse sporen elementen en electrolieten (net als dat spul in aquarius) opgevangen
Af en toe een oogje in het zeil ivm dode garnalen die ergens onder zitten is niet nodig?
Voor de opstart moet je iig NH4, NO2 en NO3 in de gaten houden.
Waarom ze zich daar druk maken om PO4 begrijp ik eigenlijk niet.
Fe kan ik me wat bij voorstellen, maar ik heb wat rode plantjes erin,
dus een waarde van 0.1 mag dan wel denk ik.
Een goed ingedraaid filter zou dat moeten kunnen ondervangen zonder een ammonia piek

Daar hebben ze me al aquaclear voor verkocht..
Mijn water werd wat troebel wit, had dat gemeld en ze gaven me iets waarmee dat verdween.
Achteraf gezien was die witte waas gewoon afval van een normale bacterie bloei..
Netjes voor de verkoop..
Maar meeste waterverbeteraars zijn overbodig als je geen bijzonder speciale vissen hebt
Ammonia gemiddeld toch nog 1ppm?
Ik dacht gelezen te hebben dat dit liefst zover mogelijk op 0 moet?
De rest klopt gewoon met de formule die ik in gebruik heb.
Ik voeg geen magnesium of calcium toe, want dat zit al in ons leidingwater.
In theorie zou het kunnen, maar in de praktijk zal je het niet kunnen gaan meten.
Je filter zet dit om in no2 en dan in NO3 of je planten nemen alles op.
Pas als je NH3/4 kan meten praten we over een gevaarlijk overschot.
 
Een ding is zeker, de lfs waar je komt verkoopt je heel graag van alles en nog wat.
 
Mijn waterwaarden in mijn Juwel Rio 180:
Temperatuur : 25 graden.
Ph: 6,85
dGH: 9
dKH: 6
Fe: 1
NO2: 0
NO3: 20
PO4: 2
NH3: 0

Per dag wordt er (automatisch) gedoseerd:
CSM+B: 2 ml.
Nitraat: 2 ml.
Fosfaat: 5 ml.
Ferro: 1 ml.
 
Mijn waterwaarden in mijn Juwel Rio 180:
Temperatuur : 25 graden.
Ph: 6,85
dGH: 9
dKH: 6
Fe: 1
NO2: 0
NO3: 20
PO4: 2
NH3: 0

Per dag wordt er (automatisch) gedoseerd:
CSM+B: 2 ml.
Nitraat: 2 ml.
Fosfaat: 5 ml.
Ferro: 1 ml.

Gelukkig heb jij een goed werkende ph controller die de grens wel over is gekomen;)
 
Gelukkig heb jij een goed werkende ph controller die de grens wel over is gekomen;)
Nou mijn controller, exact dezelfde die ik eerder aangaf op die Chinese site, heb ik destijds bij Veldhuis Enschede gekocht. Het ding koste toen rond de 90 euro! De sensor die er op die site ook bijstond heb ik wel in China gekocht. Mijn controller gebruik ik trouwens niet meer omdat ik werk met een eigenbouw aquarium computer.
 
Je zit met je aquarium dus precies in de prik en dat gaat prima.
Dus ik ga morgen even mijn centen terug halen. ;)

Bedankt allen.
 
Ben benieuwd nar de reactie.
 
Geen idee welke LFS je komt, maar bij jou in de regio zit Bubbels, waar ik regelmatig goede recensies hier over lees.

Daar kom ik altijd. Heel goede zaak.

Maar ook hier geld. Ze kunnen pas goed advies geven als ze ook weten wat je van plan bent.

Voor beginnend aquarianen die een standaard bakje beginnen. Met makkelijke planten en weinig licht.
Dan is een standaard advies om je fosfaat ook erg laag te houden.
Dus dat advies kom je dan ook erg vaak tegen.

Maar als ze weten dat je toch al wel wat meer weet. En met een planten aquarium bezig bent. en evt ook CO2.
Dan worden de adviezen daar ook op aangepast.

Dan ga je niet naar huis met een zak phosex. Maar krijg tips over plantenvoeding en belichting.
En evt losse RR bemesting om de verhouding N:p bij te sturen.

Dus het is doorgaans een wisselwerking. Tussen klant en verkoper.

En soms hoor ik ook wel dingen waar ik het niet geheel mee eens ben. Maar goed dat zijn dan klanten welke alleen maar heel simpel een paar vissen willen houden.

Dus ook een goede zaak, kan soms een verkeerd advies geven. Het is ook dat jezelf daarin wat tegengas mag geven.
 
En evt losse RR bemesting om de verhouding N:p bij te sturen.

Wat hebben mensen nu nog steeds met die RR want dat is allang achterhaald.


https://www.aquascaping-blog.com/157/redfield-ratio

En hier nogmaals een stukje over de verhoudingen uit een pb met Cornelius:


Idd de verhouding NPK 10:1:10 is absoluut niet leidend, en dat maakt het allemaal zo ingewikkeld.
En stamt nog uit de tijd van spijkers in het filter, dikke T5 balken, grind, zand en daaronder een humusrijke bodem. (waar ze trouwens prima resultaten mee behaalden)

Tegenwoordig is het allemaal meer gespecialiseerd omdat we te maken hebben met meer variabelen dan 50 jaar geleden.
De meest gebruikte verhouding is natuurlijk de 10:1:10, ookwel aangeduid met een rich-dose benadering.
Ik ken scapers die sturen bewust naar 5-2-20 maar er zijn er ook die de verhoudingen NPK weer 0.1/1/10 aanhouden. (lean-dose)
Ikzelf houdt de verhouding NPK (afgerond) 0.5/1.75/25

Alles is afhankelijk van het plantenbestand, de hoeveelheid licht en de CO2 en zeker ook de opbouw van de bodem. Elke bak is anders en heeft andere
behoeften, waarden en targets. Maar gelukkig hebben ze daarom de EI uitgevonden
 
Ik kijk alleen nog naar de verhouding N:p
Kalium heb ik nog nooit naar gekeken. Heb geen idee wat er in de bak zit.

Ik zie soms wat groen op de vooruit. Dan klopt de verhouding niet helemaal meer.
En stuur ik de Nitraat wat bij.

Voor de rest lekker simpel. Beetje all in one erin. Iedere dag.
 
Nee dat weet ik en dat snap ik Marcel maar dan nog is die verhouding zoals de RR beschrijft niet heilig. Die is ooit bedacht maar meer voor de Fytoplankton. Zelfs in onze zeewaterbakken hanteren we niet de 10:1. Zolang er maar voldoende nitraat en fosfaat aanwezig is en alles in redelijke verhoudingen dan maakt de verhouding niet zoveel uit zoals je in het artikel kan lezen. En dat verwoord en bevestigd Cornelius ook met zijn uitleg.

Btw, ik wist ook niet dat jij met de AIO werkt. Daar lees je met regelmaat over dat de fosfaat "hoog" kan oplopen.
 
Nee dat weet ik en dat snap ik Marcel maar dan nog is die verhouding zoals de RR beschrijft niet heilig. Die is ooit bedacht maar meer voor de Fytoplankton. Zelfs in onze zeewaterbakken hanteren we niet de 10:1. Zolang er maar voldoende nitraat en fosfaat aanwezig is en alles in redelijke verhoudingen dan maakt de verhouding niet zoveel uit zoals je in het artikel kan lezen. En dat verwoord en bevestigd Cornelius ook met zijn uitleg.

Btw, ik wist ook niet dat jij met de AIO werkt. Daar lees je met regelmaat over dat de fosfaat "hoog" kan oplopen.

Nee, bij mij is het vaak ook de nitraat die teveel oploopt.
Wel in de verhouding 20:1

Maar af en toe is de nitraat te hoog. 40 en dan ververs ik een keer flink.
 

Terug
Bovenaan