co2 wordt niet opgenomen


B

bourks

Guest
tja, daar ben ik helaas alweer :help:

ik heb een rio 125

hier heb ik een eheim classic 2213 extern filter aan,
tussen het filter en de spraybar zit een atomizer van azaque.

de spraybar hangt links is zo geplaatst dat de gaatjes net niet boven het water uitkomen.

de co2 gaat een uur eerder aan als het licht.
de originele verlichting van juwel zit er nog in.

wekelijks wordt het water ververst met 2/3 regenwater en een 1/3 leidingwater.

de KH is 6
en de ph blijft hoog 7,5

nu drijven er op het oppervlakte op een kant heel veel minuscule bellen die niet opgenomen lijken te worden.

de dropchecker kleurt een beetje groen, maar zeker niet licht groen,

wat zou hier fout kunnen gaan??
 
Heb je veel oppervlaktebeweging want door gasuitwisseling verlies je ook co2.
 
Mijn 1e gedachten:

- je hebt een slechte oppervlakte aggitatie. Vandaar de drijvende bellen
- de richting van de spraybar is niet goed; die moet naar beneden gerichts staan om de CO2 naar beneden te transporteren
- je voegt te weinig toe


Overzichtsfoto lijkt me handig

edit;
En ik denk dat je filter te weinig vermogen heeft (440 l/u ) Daar gaat de helft vanaf omdat je ongetwijfeld heel je filter heb volgepropt met materiaal.
Dan ook nog een inline atomizer ertussen wat de nodige weerstand geeft...
 
Laatst bewerkt:

Heb je deze en is hij ook goed ingewaterd eerst?
 
nu drijven er op het oppervlakte op een kant heel veel minuscule bellen die niet opgenomen lijken te worden.
Dit is dan waarschijnlijk aan de overkant van de spraybar? ik denk niet dat het Co2 bellen zijn, maar zuurstof bellen die onder een kaamlaag blijven hangen.
 
Mijn 1e gedachten:

- je hebt een slechte oppervlakte aggitatie. Vandaar de drijvende bellen
- de richting van de spraybar is niet goed; die moet naar beneden gerichts staan om de CO2 naar beneden te transporteren
- je voegt te weinig toe


Overzichtsfoto lijkt me handig

edit;
En ik denk dat je filter te weinig vermogen heeft (440 l/u ) Daar gaat de helft vanaf omdat je ongetwijfeld heel je filter heb volgepropt met materiaal.
Dan ook nog een inline atomizer ertussen wat de nodige weerstand geeft...


ik had begrepen dat de spraybar het oppervlakte moest bewegen zodat het water op de andere kant weer naar beneden gaat en zo via de bodem weer terug.
moet ik dan de spraybar recht naar beneden zetten? of schuin?

het vermogen twijfel ik aan. het stroomt als een dolle,
 
Dit is dan waarschijnlijk aan de overkant van de spraybar? ik denk niet dat het Co2 bellen zijn, maar zuurstof bellen die onder een kaamlaag blijven hangen.

ik ga vanavond een foto maken,
 

Heb je deze en is hij ook goed ingewaterd eerst?

yes, dat is hem, maar ik heb hem niet ingewaterd.
 
ik had begrepen dat de spraybar het oppervlakte moest bewegen zodat het water op de andere kant weer naar beneden gaat en zo via de bodem weer terug.
moet ik dan de spraybar recht naar beneden zetten? of schuin?
Hoe meer rimpeling je maakt hoe meer CO2 je verliest; des te meer CO2 moet je toevoegen om het te compenseren.
Stroming het liefst schuin naar beneden, richting het glas waardoor het naar beneden word gedrukt en via de bodem weer terug komt.
zijaanzicht.png
 
Hoe meer rimpeling je maakt hoe meer CO2 je verliest; des te meer CO2 moet je toevoegen om het te compenseren.
Stroming het liefst schuin naar beneden, richting het glas waardoor het naar beneden word gedrukt en via de bodem weer terug komt.
Bekijk bijlage 275524



super, ga ik dit proberen,

bedankt,
 
ik had begrepen dat de spraybar het oppervlakte moest bewegen zodat het water op de andere kant weer naar beneden gaat en zo via de bodem weer terug.
moet ik dan de spraybar recht naar beneden zetten? of schuin?

het vermogen twijfel ik aan. het stroomt als een dolle,
De gaatjes onder het wateroppervlak lichtjes naar beneden richten. Het wateropppervlak mag wel lichtjes rimpelen.
 
Ben benieuwd of de verandering betere resultaten geeft. Een nieuwe atomizer werkt ook nog vaak niet erg goed dus in dat geval het even de tijd geven.
 
Hoe meer rimpeling je maakt hoe meer CO2 je verliest; des te meer CO2 moet je toevoegen om het te compenseren.
Stroming het liefst schuin naar beneden, richting het glas waardoor het naar beneden word gedrukt en via de bodem weer terug komt.
Bekijk bijlage 275524

dit was idd het trucje,

het oppervlakte is inmiddels schoon, en ook het vuil op de bodem lijkt een stuk beter / schoner te worden.

bedankt!!
 
Goed te horen dat het nu goed werkt.
 
het lijkt erop dat ik te vroeg gejuicht heb,

de bellen gaan wel naar de linkerkant van de bak, maar daar dwarrelen ze omhoog en vullen de oppervlakte met bellen:mad:

20190711_192058.jpg
 
Zoals eerder aangegeven: heb je een kaamlaag ?

Heb dit zelf ook gehad en toen met een keukenpapiertje heb ik de kaamlaag verwijdert.
Probleem was bij mij zo opgelost.

grtjs
 
Zoals eerder aangegeven: heb je een kaamlaag ?

Heb dit zelf ook gehad en toen met een keukenpapiertje heb ik de kaamlaag verwijdert.
Probleem was bij mij zo opgelost.

grtjs


en toen bleef de laag weg?
 
Dit was nog tijdens het indraaien met verse planten en ja 1x moeten doen en is weggebleven
 
helaas is het probleem toch niet helemaal opgelost.

nog heel veel bellen in het aquarium en het oppervlakte.

in en uitsroom zitten aan de rechterkant.

kaamlaag is inmiddel weg ( skimmer)

de uitstroom staat schuin naar beneden, ik zie langs de bodem wel werveling terug richting de instroom

planten links groeien beter als rechts.

wat gaat hier nu niet goed??

20190829_193008.jpg
 
tja, daar ben ik helaas alweer :help:

ik heb een rio 125

hier heb ik een eheim classic 2213 extern filter aan,
tussen het filter en de spraybar zit een atomizer van azaque.

de spraybar hangt links is zo geplaatst dat de gaatjes net niet boven het water uitkomen.

de co2 gaat een uur eerder aan als het licht.
de originele verlichting van juwel zit er nog in.

wekelijks wordt het water ververst met 2/3 regenwater en een 1/3 leidingwater.

de KH is 6
en de ph blijft hoog 7,5

nu drijven er op het oppervlakte op een kant heel veel minuscule bellen die niet opgenomen lijken te worden.

de dropchecker kleurt een beetje groen, maar zeker niet licht groen,

wat zou hier fout kunnen gaan??
De verhouding KH/CO2 wijst wel op een CO2 tekort.
het lijkt erop dat ik te vroeg gejuicht heb,

de bellen gaan wel naar de linkerkant van de bak, maar daar dwarrelen ze omhoog en vullen de oppervlakte met bellen:mad:

Bekijk bijlage 276029
Gebruik je wel de kortste stroom afstand, d.w.z. van de achterkant van de bak naar je voorruit?
 
De verhouding KH/CO2 wijst wel op een CO2 tekort.

Gebruik je wel de kortste stroom afstand, d.w.z. van de achterkant van de bak naar je voorruit?


ph inmiddels wel 6.8

kh 3

ik doe inderdaad niet van achter naar voor, maar over de breedte. de spraybar was precies zo breed. er zit ook nog een achterwand in, dus daar viel niet zo mooi een spraybar op te maken
 
ph inmiddels wel 6.8

kh 3

ik doe inderdaad niet van achter naar voor, maar over de breedte. de spraybar was precies zo breed. er zit ook nog een achterwand in, dus daar viel niet zo mooi een spraybar op te maken
Over de breedte verliest de stroming te veel aan kracht om nog goed te kunnen kaatsen. Vandaar het advies om dit vanaf de achterwand naar de voorruit te doen. Ook ik heb een achterwand. Mijn spraybar zit zo vast:
IMG_20190829_200938.jpg

De zuignap zit middels een klein sneetje half achter de achterwand op het glas. Zo zit de spraybar net onder het wateroppervlak over de gehele achterkant van de bak.
 
automizer ben er nooit zo kapot van geweest geeft teveel nevel/belletjes die niet goed oplossen dus hoop Co2 erin weinig effect door verlies omdat je Co2 slecht oplost + je ziet dat ding in je aquarium.
misschien heb ik wel een tip voor je:

De goede manier is een Co2 reaktor tussen je filter en uitstroom, zo lost het Co2 stukken beter op zodat de planten er wat aan hebben + minder kansd op belletjes door je bak heen maar wel kans op nevel/mist door je bak door de micro kleine belletjes die veel makkelijker oplossen.
Je bespaart hier ook Co2 mee op lange termijn.

De beste manier is Co2 aan de aanzuigslag van je filter monteren of je Co2 reaktor aan de aanzuigslang zodat al het Co2 door je filter en fliter materiaal heen moet en goed oplost, alleen jij hebt een Eheim 2213 en die is erg krap bemeten voor een 1meter bak met flowrate en filterinhoud, 2215 is wel minste wat je op 1meterbak moet zetten met 600ltr/uur.
Zeer veel voordelen, je hebt vrijwel geen belletjes in het water en ook geen nevel/mist , minpuntje is wel dat de pomp van het filter soms geluiden kan gaan maken door teveel Co2 dat door de rotor vermalen wordt net als lucht als je hem hebt gereinig en weer inschakeld.
Met een 2213 gaat dat zonder Co2 Reactor er tussen niet werken omdat het filter te weinig capaciteid heeft en te kleine inhoud waar het filter materiaal in zit waardoor er teveel ophoopt en de pomp regelmatig begint te pruttelen door al dat Co2 dat niet is opgelost door de rotor heen gaat.

Een atomizer is heel erg on efficient met veel verlies dat niet oplost in het water maar vervliegt aan de oppervlakte, via een Co2 reaktor scheeld dit al aanzienlijk en via de aanzuigslang van het filter lost vrijwel bijna alle op dus beste efficientie + je doet veel langer met een Co2 fles.
Alleen 2013 is echt te krap daarvoor en alleen voor je Aquarium en Co2 erdoor heen gaat hem niet worden wat erg jammer is dit had je geld enm veel Co2 bespaard dat wel goed oplost.
 
Zelf gebruik wel een atomizer maar die zit voor de instroom van de pomp geen belletjes dus prima CO2 oplossing.
 
automizer ben er nooit zo kapot van geweest geeft teveel nevel/belletjes die niet goed oplossen dus hoop Co2 erin weinig effect door verlies omdat je Co2 slecht oplost + je ziet dat ding in je aquarium.
misschien heb ik wel een tip voor je:

De goede manier is een Co2 reaktor tussen je filter en uitstroom, zo lost het Co2 stukken beter op zodat de planten er wat aan hebben + minder kansd op belletjes door je bak heen maar wel kans op nevel/mist door je bak door de micro kleine belletjes die veel makkelijker oplossen.
Je bespaart hier ook Co2 mee op lange termijn.

De beste manier is Co2 aan de aanzuigslag van je filter monteren of je Co2 reaktor aan de aanzuigslang zodat al het Co2 door je filter en fliter materiaal heen moet en goed oplost, alleen jij hebt een Eheim 2213 en die is erg krap bemeten voor een 1meter bak met flowrate en filterinhoud, 2215 is wel minste wat je op 1meterbak moet zetten met 600ltr/uur.
Zeer veel voordelen, je hebt vrijwel geen belletjes in het water en ook geen nevel/mist , minpuntje is wel dat de pomp van het filter soms geluiden kan gaan maken door teveel Co2 dat door de rotor vermalen wordt net als lucht als je hem hebt gereinig en weer inschakeld.
Met een 2213 gaat dat zonder Co2 Reactor er tussen niet werken omdat het filter te weinig capaciteid heeft en te kleine inhoud waar het filter materiaal in zit waardoor er teveel ophoopt en de pomp regelmatig begint te pruttelen door al dat Co2 dat niet is opgelost door de rotor heen gaat.

Een atomizer is heel erg on efficient met veel verlies dat niet oplost in het water maar vervliegt aan de oppervlakte, via een Co2 reaktor scheeld dit al aanzienlijk en via de aanzuigslang van het filter lost vrijwel bijna alle op dus beste efficientie + je doet veel langer met een Co2 fles.
Alleen 2013 is echt te krap daarvoor en alleen voor je Aquarium en Co2 erdoor heen gaat hem niet worden wat erg jammer is dit had je geld enm veel Co2 bespaard dat wel goed oplost.
In je uitstroom krijg je toch allemaal dirt in je reactor of diffuser. Niet echt bevorderlijk lijkt mij
 
Zelf gebruik wel een atomizer maar die zit voor de instroom van de pomp geen belletjes dus prima CO2 oplossing.

Dat kan natuurlijk ook, dat zou hij ook kunnen proberen om efficienter Co2 op te lossen.
 
In je uitstroom krijg je toch allemaal dirt in je reactor of diffuser. Niet echt bevorderlijk lijkt mij

Dat ligt erna wat voor Co2 reaktor je hebt, als die direct de bellen aan het water afgeeft in de reacktor en via een rotortje dat door de stroming gaat spinnen die het Co2 in kleine bellen maalt/slaat dan heb je er weinig last van.
 
Over de breedte verliest de stroming te veel aan kracht om nog goed te kunnen kaatsen. Vandaar het advies om dit vanaf de achterwand naar de voorruit te doen. Ook ik heb een achterwand. Mijn spraybar zit zo vast:
Bekijk bijlage 279001
De zuignap zit middels een klein sneetje half achter de achterwand op het glas. Zo zit de spraybar net onder het wateroppervlak over de gehele achterkant van de bak.

bij mij loopt de achterwand wat verder door naar boven, op deze manier is dit dus geen optie,
 
De beste manier is Co2 aan de aanzuigslag van je filter monteren of je Co2 reaktor aan de aanzuigslang zodat al het Co2 door je filter en fliter materiaal heen moet en goed oplost, alleen jij hebt een Eheim 2213 en die is erg krap bemeten voor een 1meter bak met flowrate en filterinhoud, 2215 is wel minste wat je op 1meterbak moet zetten met 600ltr/uur.
Zeer veel voordelen, je hebt vrijwel geen belletjes in het water en ook geen nevel/mist , minpuntje is wel dat de pomp van het filter soms geluiden kan gaan maken door teveel Co2 dat door de rotor vermalen wordt net als lucht als je hem hebt gereinig en weer inschakeld.

Alleen 2013 is echt te krap daarvoor en alleen voor je Aquarium en Co2 erdoor heen gaat hem niet worden wat erg jammer is dit had je geld enm veel Co2 bespaard dat wel goed oplost.


een rio 125 is een 80 cm bak, en geen meter, echter zit ik zelf wel eens te denken aan een 2215 filter.

maar ik zou dus de atomizer kunnen wisselen van slang? hij zit nu in de uittroom slang, en moet dan dus naar de instroom slang
 
maar ik zou dus de atomizer kunnen wisselen van slang? hij zit nu in de uittroom slang, en moet dan dus naar de instroom slang
Inderdaad.
Werkt het niet naar je zin draai je het weer terug.
 
als de bellen onder het oppervlak blijven steken is dat een teken van teveel organisch afval in je water waardoor de oppervlaktespanning te hoog wordt.
Datzelfde afval heeft ook een ph verhogende werking. Ik zou eens in die richting kijken.
En zeker je regenwater meten voor je het gebruikt. Mer de droogte van de laatste jaren is regenwater niet meer wat het vroeger was.
 
een rio 125 is een 80 cm bak, en geen meter, echter zit ik zelf wel eens te denken aan een 2215 filter.

maar ik zou dus de atomizer kunnen wisselen van slang? hij zit nu in de uittroom slang, en moet dan dus naar de instroom slang

Oww oke dan heb ik dat even mis gelezen, dan is een 2213 wel voldoende voor een Rio 125 maar net wat je zegt 2215 heeft een groter filter pot en meer flowrate en dat ga je wel merken met minder onderhoud en schoner aqaurium.
En ja je kan hem gewoon aan de aanzuigslang doen en even dagje aankijken wat het filter doet of die niet regelmatig Co2 staat te malen anders zakt de flowrate behoorlijk in van je filter + geluiden van de pomp.
Zelf heb ik een Rio 180 met een Eheim professional 4 600 met een flowrate van 1250ltr/uur deze heb ik wel wat geknepen met kranen anders is er teveel stroming in de bak, ik geef Co2 via de aanzuigslang door het filter heen en via de spraybar die ik schuin naar beneden heb gericht heb ik hier de juiste stroming door heel de bak heen.

Daarvoor had ik hem ook aan de uitstroom slang en loste alles maar slecht op met belletjes door de bak heen en deed ik met een Co2 flesje van 500gram maar 2-3weken en 2kg fles krappe 3maanden, door enkel dit te veranderen naar de aanzuigslang scheelde hier behoorlijk, 500gramm deed ik 4-5weken mee en de 2kg fles 4-5 maanden.

Dus ja er zit enorm veel verschil hoe je Co2 aan het aqaurium toedient op efficientie, een drukkamer waar het water onderdruk met Co2 zou gezet worden zou nog veel effiecenter zijn maar dat heeft veel nadelen met kans op lekage en Co2 lekken want 10-20bar druk is niet mis en je zit met waterkleppen die de overdruk op het water moeten regelen ander spuit het alle kanten op :D.
 

Terug
Bovenaan