Custom Build 220 liter Aquarium + Bioloog


Richardvk

Active member
Lid geworden
7 december 2018
Berichten
43
Leeftijd
29
Momenteel ben ik gestart met een Custom Build 220 liter aquarium en bioloog. Een globaal ontwerp van hoe het eruit moet zien heb ik al.
Technisch wil ik graag te weten komen wat jullie zouden doen of adviseren.

Afmetingen van de bak worden+/- 100x50x60 cm. De kast waarop dit aquarium komt heb ik gisteren opgehaald.
Hieronder een foto van het ontwerp.

RVK Aquarium.JPG


Met in het midden de overloop voor het filter.
Mijn eerste vraag: Welke diameter leidingen worden gebruikt bij een aquarium van dit formaat? Is daar een regel voor?
Mijn tweede vraag: Heeft iemand goed advies over de techniek?

Alvast bedankt.
 
Goede vraag!

Zout lijkt me super mooi, maar kosten en onderhoud lijken mij hoog.
Waar moet je aan denken bij zoutwater ? Welke kosten/apparatuur komt hierbij kijken?
 
Men zegt dat zout 5-10 maal duurder is qua opstart dan zoet en dat je maandelijks minstens €100 moet kunnen verscheuren zonder in de problemen te komen.

Anyhow qua buisdiameter gaan denk ik wel de meeste standaard voor 32 of 40mm.
Zijn ook de meeste hulpmiddelen voor te krijgen om alles mee aan te sluiten.
Qua overloop zou je kunnen gaan voor herbi, durso of bean animal.
Lees je in over de 3 smaken en kies er 1 ;)

Qua opvoerpomp zou ik voor een regelbare gaan, het liefst zeewater bestendig en geschikt voor 10x aquarium inhoud mocht je voor zout gaan
 
Zout heb ik geen verstand van, maar een bioloog/sump is haast wel een must bij zout.

voor zoetwaterbak van 220L is een bioloog redelijk... overkill.
had je al enig idee hoe groot je de bioloog wil hebben?

kwa maat buizen: je kan makkelijk door met 25mm van bak naar bioloog en 20mm terug naar bak.
maar 32/25 kan ook. toch denk ik dat het bij grotere buizen moeilijker gaat worden om je overloop af te stemmen.

ik kan je wel aanraden om 2 standpijpen te nemen, 1 hoofdpijp en 1 noodpijp voor het onfortuinlijke geval de hoofdpijp het ooit zou begeven.
zo werk ik iig: de hoofdpijp zit op 1/3 van de overloop en heb ik afgesteld met een kogelkraan, deze staat nu precies zo dat het waterniveau in de overloop op 1 punt blijft en ik geen geslurp heb. mocht deze overhoop is een keer verstoppen dan zit de noodoverloop tot net onder de overloopkam en stroomt het alsnog de bioloog in.

doch als je voor zoetwater gaat zou ik van die overloop eerder een droogkamer maken en gewoon met 1 a 2 potfilter werken, dat is voor die 220 ruim voldoende.
kan je de bak ook lekker strak tegen de muur aan plaatsen zonder snoeren achter de bak te hebben lopen.
 
Men zegt dat zout 5-10 maal duurder is qua opstart dan zoet en dat je maandelijks minstens €100 moet kunnen verscheuren zonder in de problemen te komen.

Anyhow qua buisdiameter gaan denk ik wel de meeste standaard voor 32 of 40mm.
Zijn ook de meeste hulpmiddelen voor te krijgen om alles mee aan te sluiten.
Qua overloop zou je kunnen gaan voor herbi, durso of bean animal.
Lees je in over de 3 smaken en kies er 1 ;)

Qua opvoerpomp zou ik voor een regelbare gaan, het liefst zeewater bestendig en geschikt voor 10x aquarium inhoud mocht je voor zout gaan

Bedankt voor de informatie! Ik heb vandaag verschillende topics gelezen over zout water en ben toch tot de conclusie gekomen dit niet te doen.
Het word dus zoetwater. Buisdiameter 40 had ik al in gedachten, maar is dit niet overkill voor een 220 liter aquarium?

Voor het type overloop wil ik gaan voor een herbi. De toegevoegde waarde van de Bean Animal zie ik niet echt. En de durso lijkt me moeilijker af te stellen.
Opvoerpomp regelbaar is wel een slim idee. Zo kun je de doorstroming in je bioloog ook aanpassen.

Zout heb ik geen verstand van, maar een bioloog/sump is haast wel een must bij zout.

voor zoetwaterbak van 220L is een bioloog redelijk... overkill.
had je al enig idee hoe groot je de bioloog wil hebben?

kwa maat buizen: je kan makkelijk door met 25mm van bak naar bioloog en 20mm terug naar bak.
maar 32/25 kan ook. toch denk ik dat het bij grotere buizen moeilijker gaat worden om je overloop af te stemmen.

ik kan je wel aanraden om 2 standpijpen te nemen, 1 hoofdpijp en 1 noodpijp voor het onfortuinlijke geval de hoofdpijp het ooit zou begeven.
zo werk ik iig: de hoofdpijp zit op 1/3 van de overloop en heb ik afgesteld met een kogelkraan, deze staat nu precies zo dat het waterniveau in de overloop op 1 punt blijft en ik geen geslurp heb. mocht deze overhoop is een keer verstoppen dan zit de noodoverloop tot net onder de overloopkam en stroomt het alsnog de bioloog in.

doch als je voor zoetwater gaat zou ik van die overloop eerder een droogkamer maken en gewoon met 1 a 2 potfilter werken, dat is voor die 220 ruim voldoende.
kan je de bak ook lekker strak tegen de muur aan plaatsen zonder snoeren achter de bak te hebben lopen.

Waarom is een bioloog op 220 liter overkill? Uit je reactie zie ik dat jij wel een bioloog gebruikt op zoetwater.
Geven buizen van 25mm goede doorstroming? Bij grotere buizen is het toch ook gewoon af te stellen met een klep.
Waarom zouden er snoeren achter de bak lopen bij het gebruik van een bioloog?
 
Waarom is een bioloog op 220 liter overkill? Uit je reactie zie ik dat jij wel een bioloog gebruikt op zoetwater.
Geven buizen van 25mm goede doorstroming? Bij grotere buizen is het toch ook gewoon af te stellen met een klep.
Waarom zouden er snoeren achter de bak lopen bij het gebruik van een bioloog?

Overkill in de zin dat het prachtig te filteren is met potfilters, maar alles kan natuurlijk!
ja ik heb een bioloog, maar wel op een bak van 230x70x70. daar zie ik gewoon meer nut in dan bij een bak van 220 liter.
op mijn 160x50x50 bak werk ik gewoon met 2 potfilters :)

je hebt een bak van 220L, dus je opvoerpomp zal maximaal zo'n 1000l p/u gaan rondpompen? dan is 25mm voldoende.
grotere buizen zijn inderdaad af te stellen, maar die ga je heel erg "knijpen" om zover te komen.
niet dat zoiets erg is, maar wellicht wel lastiger dan als je met een kleinere maat buis gaat werken.

omdat je alsnog de snoeren van je verlichting hebt bijvoorbeeld, droogkamertje is daarom altijd erg leuk :)
ook de retour leiding van je bioloog naar je bak toe, hoe was je deze van plan te laten lopen? met een droogkamer houd je alles in de bak en loopt er niks om je bak heen.
 
Overkill in de zin dat het prachtig te filteren is met potfilters, maar alles kan natuurlijk!
ja ik heb een bioloog, maar wel op een bak van 230x70x70. daar zie ik gewoon meer nut in dan bij een bak van 220 liter.
op mijn 160x50x50 bak werk ik gewoon met 2 potfilters :)

je hebt een bak van 220L, dus je opvoerpomp zal maximaal zo'n 1000l p/u gaan rondpompen? dan is 25mm voldoende.
grotere buizen zijn inderdaad af te stellen, maar die ga je heel erg "knijpen" om zover te komen.
niet dat zoiets erg is, maar wellicht wel lastiger dan als je met een kleinere maat buis gaat werken.

omdat je alsnog de snoeren van je verlichting hebt bijvoorbeeld, droogkamertje is daarom altijd erg leuk :)
ook de retour leiding van je bioloog naar je bak toe, hoe was je deze van plan te laten lopen? met een droogkamer houd je alles in de bak en loopt er niks om je bak heen.

Hoevaak moet jij die potfilters schoonmaken? Een bioloog heeft toch minder onderhoud nodig?
Klopt, de leidingen erg knijpen is ook zonde, dunnere leidingen zijn makkelijker te plaatsen en neemt minder ruimte in beslag.

De snoeren van de verlichting heb je altijd achterlangs lopen. De retourleiding van het bioloog wil ik ook door de bodem van het aquarium laten lopen.
Met de overloop in het midden en dan de retourleiding laten splitsen en aan beide zijkanten laten uitstromen.
 
Een recente discussie over de verschillende filter methodes:

Ik vind zelf bioloog ook het mooiste maar Richard heeft wel gelijk, een simpel potfilter van 900 l/u zou al voldoende kunnen zijn. Maar ach als je toch lekker aan het knutselen bent, waarom dan niet gelijk een bioloog. Ik snap het wel :)

Het onderhoud van een potfilter is niet erg lastig overigens. Ik heb een JBL 900 serie met aparte pre-filter voor mechanisch filteren op een 250L bak staan en ik maak het prefilter elke 2 maanden open om de sponsen uit te spoelen. Misschien 10 min werk per 2 maanden?
 
Laatst bewerkt:
Hoevaak moet jij die potfilters schoonmaken? Een bioloog heeft toch minder onderhoud nodig?
Klopt, de leidingen erg knijpen is ook zonde, dunnere leidingen zijn makkelijker te plaatsen en neemt minder ruimte in beslag.

De snoeren van de verlichting heb je altijd achterlangs lopen. De retourleiding van het bioloog wil ik ook door de bodem van het aquarium laten lopen.
Met de overloop in het midden en dan de retourleiding laten splitsen en aan beide zijkanten laten uitstromen.

Mijn potfilters doe ik eens per 3 maanden.

in hoeverre een bioloog minder onderhoud behoeft... dus ads ze kunnen langer door voordat er onderhoud nodig is.
maar als je onderhoud moet plegen... vind het een pokke werk: in een kleine ruimte het materiaal eruit scheppen, sendiment wegzuigen, even doekje erover...
een potfilter trek je onder de bak vandaan, kieper je leeg in de tuin en gooi je weer onder de bak.

dusja... voor en nadelen :)

snoeren van de verlichting heb ik niet achterlangs lopen hoor! die lopen ook door een gat in de bodem van m'n aquarium :)
de retourleiding loopt door dezelfde kamer... de droogkamer!
als je zowel een droogkamer als overloop in je bak kan krijgen zit je helemaal geramd!

mocht je willen zien hoe ik dit geregeld heb, dan wil ik gerust even foto's maken.
 
Hier ook een bioloog hoor :p
Maar ik doe momenteel eens per 2-3 maanden de watten vervangen en de sponzen uitspoelen in het eerste vak en dat was het wel weer.
Sediment hevel ik soms af als ik het te wild vind worden maar meer ook niet, al mijn media zit in wasnetten dus kan het uitschudden in het bioloog en dan zo alles afhevelen
 
Potfilters zijn dus net zo makkelijk zeg je. Een bioloog ziet er wel indrukwekkender uit.
Zoals tuinkabouter zegt de media in wasnetten is wel een slimme oplossing en zo is onderhoud een stuk minder arbeidsintensief.

De snoeren van de verlichting wil ik inderdaad ook door een gat in de bodem doorvoeren.
Het makkelijkste lijkt me om z'n zelfde buis die gebruikt wordt voor de overloop te gebruiken en hier de kabels door te voeren. Deze natuurlijk hoger laten uitsteken dan de noodoverloop.
 
Buis voor je kabels enzo is gruwelijk onhandig.
De kabels passen vaak makkelijk, maar er zit ook nog een stekker aan die erdoor moet
 
Klopt dat is waar. Maar wat moet naar boven ? Alleen de kabels voor de verlichting lijkt me. Die wil ik toch op een regelunit aansluiten en dan zit hier geen stekker meer aan.
 
Leuk ontwerp.
Ik zou nooit meer zonder bioloog willen.
Gewoon een droogkamer erin met durso.
Regelbare pomp 3500 liter/h en 40 mm buis.
Je zal verbaast zijn hoe fijn de vissen de stroming vinden.

Groetjes John.
20190223_191935.jpg
 
Klopt dat is waar. Maar wat moet naar boven ? Alleen de kabels voor de verlichting lijkt me. Die wil ik toch op een regelunit aansluiten en dan zit hier geen stekker meer aan.
Dat is dan weer zo.
 
Leuk ontwerp.
Ik zou nooit meer zonder bioloog willen.
Gewoon een droogkamer erin met durso.
Regelbare pomp 3500 liter/h en 40 mm buis.
Je zal verbaast zijn hoe fijn de vissen de stroming vinden.

Groetjes John.

Mooie bak heb je John! Is die van Aquaja ?
De bak lijkt enorm veel op het ontwerp dat ik getekend heb. Alleen is die van jou wat groter.
Heb je toevallig foto's van de techniek? Durso en droogkamer. De bioloog had ik al kunnen zien op je forum.

Wat is jou verhouding van bioloog/bak? Heb je nog tips voor mij of wat zou jij de volgende keer anders doen?
Vanwaar durso en geen herbi ? Ligt aan de soort vissen of ze de stroming leuk vinden lijkt me.

Ik heb nu onderstaande als indeling van het bioloog. In de overloop moeten nog 2 gaten/leidingen bij. 1 voor de elektra en 1 voor de terugvoer van pomp naar aquarium.

1570474114669.png


1570474194335.png
 
Bioloog 140 liter, bak 270 liter.
Durso voor geen geslurp en veiligheid.
Aquaja.
Co2 systeem via bypass.
 

Bijlagen

  • 20190827_092912.jpg
    20190827_092912.jpg
    33.2 KB · Weergaven: 465
Met een herbi heb je toch ook geen geslurp ?
140 liter bioloog voor een 270 liter aquarium is 1:2. Ik heb gelezen dat 1:5 voldoende is.
Hoe is je ervaring met de bodem van je aquarium ten opzichte van de rand? Is deze hoog genoeg om het zand/grind niet te zien?
 
Wat is een mooie afstand tussen het wateroppervlakte en de verlichting?
In mijn huidige ontwerp is dat 2cm. Lijkt me niet handig. Ik denk aan minimaal 6 cm, iemand hier ervaring mee?
 
Bij mijn bak is dat 4 cm, kun je gewoon doorgeven bij de bouw.
Hoe groter het bioloog, hoe stabieler de bak. Heb nog nooit enige problemen gehad met deze bak terwijl er hele lastige vissen inzitten.


Groetjes John.
 
Waarom zou dat niet handig zijn?

De lampen 2cm van het wateroppervlakte geeft geen mooie spreiding van het licht lijkt me.

Bij mijn bak is dat 4 cm, kun je gewoon doorgeven bij de bouw.
Hoe groter het bioloog, hoe stabieler de bak. Heb nog nooit enige problemen gehad met deze bak terwijl er hele lastige vissen inzitten.


Groetjes John.
4cm rand lijkt best veel! Is dit nodig voor een goede hechting van de planten ?
 
De lampen 2cm van het wateroppervlakte geeft geen mooie spreiding van het licht lijkt me.


4cm rand lijkt best veel! Is dit nodig voor een goede hechting van de planten ?
4 cm is vanaf de bodem van de bak, dus in mijn geval eerst 12mm glas en daarna nog 28 mm voor de bodem.

Groetjes John.
 
Gister de binnenkant van de kast geïsoleerd waar het bioloog komt te staan. Dit om warmte verlies van het water te verminderen.
Of het echt een kostenbesparing oplevert op het energieverbruik heb ik geen idee van.
Na het isoleren nog een keer de maten opgemeten zodat de afmetingen van het bioloog bepaald kunnen worden.
Ik ben van plan om een bioloog te maken van 870mm lang x 380mm breed x 350mm hoog. Bruto inhoud van 98 liter.
Netto zal het bioloog een inhoud hebben van tussen de 60 en 70 liter zodat er nog voldoende reserve overblijft mocht de pomp uitvallen.

IMG_5359.JPG
 
Je zal wel je kast moeten ventileren met een bioloog anders word het 1 grote schimmel bende
 
Bedoel je met een ventilator? Want de achterkant van de kast is gewoon open. Alleen om het bioloog en waar het bioloog opstaat heb ik isolatie.
Hiermee verklein ik het contactoppervlakte met de lucht die meestal kouder is dan de temperatuur van het water.
 
Ja ik heb uiteindelijk wel een fan geplaatst, maar als je genoeg kieren hebt zou het ook goed moeten komen
 
Bovenin de achterwand zit een gat van 90 x 20 cm, lijkt me wel voldoende. Anders kan er altijd nog een ventilator in.
Is het slim om een deksel te maken voor over het bioloog? Zo ja, moeten hier dan ook ventilatiegaten in ?
 
Ik heb gewoon tempex platen erop gelegd.
Bij mij ging het allemaal vanzelf doorhangen waardoor de condens gewoon in het bioloog terug druppelde
 
zelf heb ik er L profielen in waar kunststof platen op liggen.
 
zelf heb ik er L profielen in waar kunststof platen op liggen.

Daar dacht ik ook aan om te gebruiken, maar dan gewoon op de rechtop staande glasplaten in het bioloog te leggen.
 
Hieronder een foto van de indeling zoals ik het bioloog wil maken.
Als iemand hier opmerkingen/tips over heeft hoor ik het graag.

In het eerste vak links komt de inlaat vanuit het aquarium.
Het vak ernaast wil ik gebruiken om met een groffiltermat het ergste vuil eruit te halen. Deze zal dus vaker schoongemaakt worden.
Voor de biologische filtering wil ik eerst Siporax gebruiken en in het vak ernaast K1 media.
In het topic van tuinkabouter heb ik gezien dat de K1 media door alleen al de waterstroming op deze manier in beweging komt.
Dan nog drie vakken voor filtermatten/watten en eventueel een mat actief koolstof. En in het laatste vak komt natuurlijk de opvoerpomp.

Bioloog inhoud + afmetingen.png
 
Ik zou het schot tussen je inlaat en spons weg laten en gewoon 1 groot vak ervan maken.

Ik weet niet of ik het op de foto heb gezet en heb geplaatst maar ik heb uiteindelijk gaten geboord in het achterste schot van de K1 en hier doorvoeren in geplaatst met een inlaat korf erin gelijmd.
Als het water over een schot heen moet gaat de K1 mee gezien dit drijft uit zichzelf
 
Mijn idee is om een rooster boven deK1 media te plaatsen zodat deze niet mee kan stromen/drijven over het schot.
Waarom zou je het eerste schot weg laten ?
 

Terug
Bovenaan