Waterwaarden gemeten, zijn deze goed?


C

Casquarius

Guest
Vandaag heb ik van mijn nieuwe bak de waterwaarden gemeten. De bak heeft ruim twee maanden in dry start gestaan en is nu sinds enkele dagen gevuld met 100% RO-water.
Bodem: ADA Amazonia V2. Voordat ik besloot om een dry start te doen, heeft er ongeveer 10 dagen water in de bak (kraanwater) gestaan. Ik heb in die tijd drie grote waterwissels gedaan. Vervolgens heb ik dus het water er uit gehaald om de dry start te beginnen.

De waarden:
PH: 6,6
KH: 0
GH: 0
NH3/NH4: 0
NO2: 0
NO3: 10
PO4: 0

Van de GH weet ik dat deze te laag is. Ik heb GH+ besteld en ga dit toevoegen om tot een GH te komen van 5. Ik wil garnalen gaan houden in deze bak.
De andere waarden lijken mij goed, maar ik weet dat niet zeker.

En zou er nog een nitrietpiek komen? Of zal die er al zijn geweest omdat de bak al 10 dagen in water heeft gestaan, met ook nog een paar flinke verversingen?
 
Met die pH en KH waardes heb je volgens mij bijzonder weinig co2 in je water, wat je plantengroei kan belemmeren (zéker bij je naaldgras). PO4 idem dito; bij waarde 0 mis je een macrovoedingsstof.
Nitriet zou je niet meer moeten meten na dry-start.

Welk type garnalen wil je houden? Verschillende soorten vragen verschillende waardes.
 
CO2 heb ik nog niet toegevoegd maar dat ga ik doen zodra ik volgende week de bestelde slangen ontvang.

Ik dacht er aan om Easy-Life Profito toe te voegen. Zou dat nu al kunnen of moet de bak nog verder "indraaien"?

Ik wil crystal red garnalen gaan houden.
 
Profito is geen all-in-one en mist nitraat en fosfaat. Fosfaat is nul, dus daarvoor moet je iets anders toevoegen. Je kunt losse fosfaat via poeders of flesjes van Seachem toevoegen, of een daadwerkelijke all-in-one gebruiken. Zelf gebruik ik het groene flesje van Tropica.
Zodra je licht aangaat, vragen je planten om voedingsstoffen (en co2). Daarom voeg ik dat al meteen toe wanneer ik een bak heb opgestart.
Als je de Caridina cf. cantonensis bedoelt, zit je qua pH wel goed. Wel inderdaad je GH in de gaten houden.
 
Bedankt voor je advies. Ik ga zo'n groen flesje Tropica halen. Lijkt me wel zo handig om all-in-one te hebben.

Ik bedoel inderdaad de Caridina garnalen.
 
CO2 toevoegen bij een KH van 0 is geen goed plan, zorg voor minimaal KH=1.
Bij KH 0 ga je met toevoegen van CO2 (wat tijdelijk koolzuur geeft) of wat voor zuur dan ook een pH val (zuurval) krijgen.
 
Waarom ga je eigenlijk GH+ gebruiken? Je kan toch ook gewoon je RO water mengen met kraanwater naar de gewenste GH? Heb je gelijk ook nog wat andere mineralen in je water.

Betreffend nitrietpiek weet ik niet. Je hebt wel al No3 maar kan dat ook uit die bodem komen toevallig? Meest aangeraden wordt hier wel echt 2 - 4 weken indraaien. Als je veel ververst tijdens de opstart duurt het indraaien van het filter naar mijn idee wel langer omdat je steeds weer een groot deel van de afvalstoffen wegneemt die je filter moet 'leren' omzetten. Maar heb geen ervaring met de bodem die jij hebt dus weet niet of die een andere methode behelst. Bij mij duurde het iets minder dan 3 weken voordat ik geen meetbaar nitriet meer had, maar ik ververste niet in deze tijd.

Gr
Stefan
 
CO2 toevoegen bij een KH van 0 is geen goed plan, zorg voor minimaal KH=1.
Bij KH 0 ga je met toevoegen van CO2 (wat tijdelijk koolzuur geeft) of wat voor zuur dan ook een pH val (zuurval) krijgen.
Zou dat dan kwaad kunnen, als de PH verder terugvalt? Ik had begrepen dat het voor garnalen juist goed is om de PH laag te hebben.
 
Bij een KH van 0 kan je pH zomaar onder de 4 komen. Lijkt me niet fijn voor vis en garnaal.
Beter KH van 1 of 2 aanhouden. Dan krijg je de pH val niet.
 
Waarom ga je eigenlijk GH+ gebruiken? Je kan toch ook gewoon je RO water mengen met kraanwater naar de gewenste GH? Heb je gelijk ook nog wat andere mineralen in je water.
Zou bij het mengen met kraanwater de KH dan niet te hoog worden?
Ik heb ook gelezen dat RO water wordt aangeraden in combinatie met de bodem die ik gebruik, omdat anders de voedingsstoffen in de bodem te snel uitgewerkt zijn.

Meest aangeraden wordt hier wel echt 2 - 4 weken indraaien. Als je veel ververst tijdens de opstart duurt het indraaien van het filter naar mijn idee wel langer omdat je steeds weer een groot deel van de afvalstoffen wegneemt die je filter moet 'leren' omzetten.
Ik ga de bak sowieso nog wel een paar weken laten draaien voordat er garnalen in komen. Het filter heeft trouwens al een paar maanden gedraaid, niet in deze bak maar in een emmer.
 
Als je garnalen bij iemand haalt die ze op een Ph verlagende bodem heeft even vragen wat daar de waterwaardes zijn, kun je je eigen waterwaardes daar op aanpassen.
 
Neem 80% Osmose water en 20% kraan water, dan zal je KH en GH zo rond de 1,6 zijn.
 
Ik geloof dat het me nu duidelijk begint te worden.

Stel dat ik 80/20 osmose/kraanwater gebruik, en de KH en GH zijn dan rond de 1,6.
Dan kan ik CO2 toevoegen, waarbij de KH als "buffer" voor de PH werkt en vanwege de CO2 terugloopt naar 1 of 0 zonder dat de PH daardoor terugloopt.
Vervolgens kan ik naar wens GH+ toevoegen om de GH op het juiste niveau te krijgen.

Klopt dit?
 
De KH zal niet terug lopen bij toevoegen CO2.
De pH zal zakken.
 
De KH zal niet terug lopen bij toevoegen CO2.
De pH zal zakken.
OK, dus die KH waarde blijft wat het is, ongeacht hoeveel CO2 je toevoegt?
 
De KH gaat een fractie omhoog door toevoegen CO2, maar dat ga jij met je druppels niet kunnen meten.
Het wordt pas meetbaar wanneer de CO2 dusdanig hoog is dat al het leven in je bak allang dood is.
Dus om de KH hoef je je niet druk te maken als je CO2 gaat toevoegen mits de KH groter is dan 1.
 
Ik ben maandag begonnen met een waterwissel van 8 liter (8 er uit, 8 liter kraanwater er in). Daarna Tropica voeding toegevoegd. Een uur later de KH en GH gemeten, die waren allebei 1. De volgende dag Bee Shrimp Mineral GH+ toegevoegd tot een GH waarde van 5. De PH was iets gestegen tot 7.
Vanaf vandaag voeg ik CO2 toe. Ik heb de GH/KH/PH waarden vandaag meerdere malen gemeten. KH en GH nog steeds 1 en 5, PH is gedaald naar 6,6. De andere waterwaarden heb ik nog niet gemeten. De CO2 dropchecker kleurt nu na een dag CO2 toevoegen mooi groen.
 
Vanmorgen alle waarden nog eens gemeten:
PH: 6,6
KH: 1
GH: 5
NH3/NH4: 0
NO2: 0,5 (+0,5)
NO3: 20 (+10)
PO4: 0

NO2 en NO3 dus een stijging t.o.v. 11 oktober.
KH en GH blijven resp. 1 en 5. Deze waarden heb ik de afgelopen dagen elke dag gemeten.
PH heeft een beetje geschommeld tussen max. 7 en min. 6,2. Is nu 6,6.

Ik voeg nu CO2 toe, en om de dag 2ml Tropica plantenvoeding.

Helaas zie ik wat dingen die waarschijnlijk niet goed zijn:
- bruine aanslag bij de voorruit. De Monte Carlo wordt ook steeds bruiner in dat gebied. Zou dat een alg kunnen zijn, misschien bruinalg? Zo ja, wat zou ik daar aan kunnen doen?
- op de kleine staande steen zie ik iets waarvan ik hoop dat het niet blauwalg is, maar de kleur lijkt er wel erg veel op... Als het blauwalg is, wat zou ik dan het beste kunnen doen om het te bestrijden?
- op het hout ontstaat op sommige plekken een soort 'slijm'. Ik veeg dit voorzichtig weg met een tandenborstel. Komt dit doordat het hout gaat 'werken' omdat het nu onder water is?

Zie foto's:

Bruine aanslag en bruine Monte Carlo
20201017_112245.jpg


Blauwalg?
20201016_174321.jpg


20201017_112428.jpg
 
op het hout ontstaat op sommige plekken een soort 'slijm'.
Denk dat dit de "opstartschimmel" is dat je vaak bij hout ziet. Is het spiderwood? Kan geen kwaad.
De blauwgroene kleur op de steen hierboven doet me blauwalg vermoeden, hier wel even naar kijken.
 
Denk dat dit de "opstartschimmel" is dat je vaak bij hout ziet. Is het spiderwood? Kan geen kwaad.
De blauwgroene kleur op de steen hierboven doet me blauwalg vermoeden, hier wel even naar kijken.
Klopt, het is spiderwood en het heeft ruim twee maanden in 'dry start' gestaan. Nu sinds 10 dagen onder water, dus ik kan me voorstellen dat het hout daar op reageert.

Als die blauwe gloed inderdaad blauwalg is, dan maak ik me daar meer zorgen over...
 
Klopt, het is spiderwood en het heeft ruim twee maanden in 'dry start' gestaan. Nu sinds 10 dagen onder water, dus ik kan me voorstellen dat het hout daar op reageert.

Als die blauwe gloed inderdaad blauwalg is, dan maak ik me daar meer zorgen over...
Bacteriën komen in aanraking met zuurstof en reageren hierop door een afbraakproces op te starten met als restproduct dat witte slijmerige spul dat jij als schimmel omschrijft. Dit verdwijnt vanzelf.

 
Ik heb net wat bruine aanslag van de voorruit verwijderd en van de kleine steen. Deze bruine aanslag zit vooral op de voorruit aan de onderkant, maar ook op de onderste delen van de stenen. En het zit ook op het filter. Zou dit een alg zijn, of is het misschien stof uit de bodem?

Daarna heb ik een waterwissel gedaan, 20 liter er uit, 17 liter RO en 3 liter kraanwater er in. Beetje GH+ toegevoegd en ook 2ml Tropica plantvoeding. Morgen maar weer verder kijken en nogmaals de waterwaarden meten.
 
Vanmiddag de waarden weer gemeten:
PH: 6,3
KH: 1
GH: 4 (-1)
NH3/NH4: 0
NO2: 1,0 (+0,5)
NO3: 40* (+20)
PO4: 0
* schatting. De tabel van de testset (Colombo) loopt van 0, 10, 20, 50 naar 100. Het zit tussen de 20 en 50 maar meer richting de 50.

Gisteren Easy-LIfe Nitro toegevoegd om de nitraatwaarde te verhogen, tegen de blauwalg. Dat is dus gelukt. En ik voeg nog steeds Tropica toe. De PO4 waarde is nog steeds 0. Zou ik om die PO4 ook te verhogen een apart middel moeten toevoegen, of zou dat lukken door meer Tropica toe te voegen?

De blauwalg zit ook op de andere grote steen. De bruine aanslag/alg zit ook op de grote steen waar de fissidens op groeit. De fissidens kleurt ook een beetje bruin. Ik hoop maar dat het aanslag/alg is (die uiteindelijk verdwijnt, of verwijderd kan worden) en dat het niet doodgaat.

Nog iets wat hopelijk voor verbetering gaat zorgen: ik heb de verlichting nu op 8 uur per dag gezet. Die stond nog op 11 uur, dus dat heeft mogelijk voor problemen gezorgd.

En de temperatuur van de bak is 21 graden. Lijkt mij prima toch?
 
In het begin zal je soil veel po4 opnemen .
Niet paniekeren of redfield ratio proberen na te streven ,mijn ervaring/toediening is N/P verhouding van 15/5 per week er net voor zorgt dat ze op einde week nog meetbaar is
 
mijn ervaring/toediening is N/P verhouding van 15/5 per week er net voor zorgt dat ze op einde week nog meetbaar is

Redfield ratio kende ik nog niet, moest het even opzoeken. Dank voor de tip.
Bedoel je met die verhouding 15mg/l nitraat en 5mg/l fosfaat per week?
 
Redfield ratio kende ik nog niet, moest het even opzoeken. Dank voor de tip.
Bedoel je met die verhouding 15mg/l nitraat en 5mg/l fosfaat per week?

Zover ik het lees wel want je bodem zal nog het nodige opnemen namelijk.
 
Redfield ratio kende ik nog niet, moest het even opzoeken. Dank voor de tip.
Bedoel je met die verhouding 15mg/l nitraat en 5mg/l fosfaat per week?
juist, na 2 weken eens meten of de waardes de pan niet uit swingen of mogelijk eerder opgesoupeerd zijn
 
Dat Redfield verhaal moet je gewoon vergeten. Dat is iets ooit uitgedokterd voor zeewater, niet eens voor aquariums. Er bestaat wel een afgeleide voor aquaria, namelijk dat een verhouding 10 staat tot 1 goed zou zijn voor respectievelijk nitraat, fosfaat. Je watertemperatuur is natuurlijk mede afhankelijk van de dieren die in je bak gaan komen.
 
Ik laat het de komende tijd maar even z'n gang gaan dan. Heb wel een middel tegen de blauwalg toegevoegd: Easy-Life Bio Exit Blue.
 
Profito is geen all-in-one en mist nitraat en fosfaat. Fosfaat is nul, dus daarvoor moet je iets anders toevoegen. Je kunt losse fosfaat via poeders of flesjes van Seachem toevoegen, of een daadwerkelijke all-in-one gebruiken. Zelf gebruik ik het groene flesje van Tropica.
Zodra je licht aangaat, vragen je planten om voedingsstoffen (en co2). Daarom voeg ik dat al meteen toe wanneer ik een bak heb opgestart.
Als je de Caridina cf. cantonensis bedoelt, zit je qua pH wel goed. Wel inderdaad je GH in de gaten houden.
misschien een domme vraag, maar dan leer ik er weer van. Ik gebruik ook profito, maar de bezetting met vis zorgt wel voor dat het een geheel is met voedingsstoffen of zie ik dit compleet verkeerd?
 
In profito zit er geen nitraat of fosfaat, dus appart bijdoseren via kaliumnitraat en kaliumfosfaat.
Er is wel iets van natuurlijk inbreng door de vissen maar in de meeste aquariums onvoldoende en zie je na een tijdje tekorten hiervan.
 
In profito zit er geen nitraat of fosfaat, dus appart bijdoseren via kaliumnitraat en kaliumfosfaat.
Er is wel iets van natuurlijk inbreng door de vissen maar in de meeste aquariums onvoldoende en zie je na een tijdje tekorten hiervan.
Is dat voordeliger in gebruik dan vloeibaar Fosfo en Nitraat van Easy Life?
 

Terug
Bovenaan