Wat is er nieuw

4 vragen over plantenvoeding

Nicktrix

Well-known member
Lid geworden
1 december 2022
Berichten
425
Leeftijd
37
Hallo mensen,

Ik kan hier niet echt een duidelijk antwoord op vinden.

1: Ik heb gelezen dat planten hun voeding opslaan voor wanneer ze het nodig hebben. Voor hoeveel dagen kunnen planten hun voeding opslaan? Ik neem aan +/- 7 dagen omdat de vloeibare voeding 1x per week gegeven wordt.. is dit correct?

2: Na hoelang zie ik verschil in de planten na het wijzigen van de hoeveelheid (vloeibare)plantenvoeding? Dus met andere woorden. Na hoelang krijg je tekenen van een tekort, bij een tekort? En omgekeerd na hoelang zijn er tekenen van herstel na een tekort? Is dit van de een op andere dag te zien of moet ik dat van week tot week bekijken?

3: Kan je beter met teveel (vloeibare)plantenvoeding beginnen en vaker water verversen of kan je beter met te weinig voeding beginnen en afwachten tot je moet verhogen? Ik wil me planten kunnen redden van de dood als dat nodig is bij de laatste optie.. Uiteindelijk wil ik zoveel mogelijk afstellen zonder ie-methode.

4: Wat gebeurd er als er een chronisch voedings overschot is? Is dit schadelijk? Hoe kan je dit visueel zien? Ik bedoel dan de vloeibare voeding aangezien de bodem voeding niet snel aan te passen is. Elke plant verbruikt voeding anders, dus ik bedoel als er van een bepaalde stof een overschot is..

Ik wil het liever proberen af te stemmen dan de ie-methode gebruiken. Dan hoef ik volgens mij minder water te verversen. En dit vind ik leuker. Overvoeden en water wissels kan altijd nog denk ik zo. Dus ik wil eerst dit proberen.

Als ik antwoord heb op deze vragen dan kom ik weer een stap dichterbij 🫠

Bij voorbaat dank!
 
Ik neem aan +/- 7 dagen omdat de vloeibare voeding 1x per week gegeven wordt.. is dit correct?
Dat heeft meer mee te maken dat ook een deel in het water blijft en in de bodem gaat zitten. Niet alles word alleen in het plant opgeslagen. Ik denk dat dat meer over een 24 uurs cyclus gaat, dag en nacht.
Na hoelang zie ik verschil in de planten na het wijzigen van de hoeveelheid (vloeibare)plantenvoeding? Dus met andere woorden. Na hoelang krijg je tekenen van een tekort, bij een tekort? En omgekeerd na hoelang zijn er tekenen van herstel na een tekort? Is dit van de een op andere dag te zien of moet ik dat van week tot week bekijken?
Dat is per plant en situatie verschillend. Bij snel groeiende planten zal je het sneller opvallen dan bij traaggroeiende. En afhankelijk wat voor voeding het is past het bij de ene plant beter dan bij de andere. Daarom zullen sommige planten meer bij bepaalde voeding baten dan andere.
Kan je beter met teveel (vloeibare)plantenvoeding beginnen en vaker water verversen of kan je beter met te weinig voeding beginnen en afwachten tot je moet verhogen? Ik wil me planten kunnen redden van de dood als dat nodig is bij de laatste optie.. Uiteindelijk wil ik zoveel mogelijk afstellen zonder ie-methode.
Te veel is nooit goed. Meer dan gebruikelijk met de behorende waterwissels kan misschien nuttig zijn maar dat moeten kenners vertellen.
Wat gebeurd er als er een chronisch voedings overschot is? Is dit schadelijk? Hoe kan je dit visueel zien? Ik bedoel dan de vloeibare voeding aangezien de bodem voeding niet snel aan te passen is. Elke plant verbruikt voeding anders, dus ik bedoel als er van een bepaalde stof een overschot is..
Overschot kan alg triggeren, als je planten zwak zijn kunnen de algen het overnemen maar over het algemeen heb ik begrepen dat het niet veel kwaad kon, zolang je maar voldoende wisselt en de driehoek compleet is. Voldoende licht en co2 anders heeft de plant niets aan de voeding.
 
Voor hoelang hangt ook af van de hoeveelheid licht en dus van hoeveel de plant verbruikt. Teveel kan in principe geen kwaad zolang de voeding in verhouding voldoende voorhanden is en het niet een toxische hoeveelheid gaat bereiken.
 
Voor hoelang hangt ook af van de hoeveelheid licht en dus van hoeveel de plant verbruikt
Ik heb 30 lumen licht per liter en de planten vragen normaal licht en 2 stuks veel licht. Ik was eigelijk van plan om het zonder co2 te doen vandaar dat ik de meeste planten met een normale vraag naar licht heb gekocht.

Ik heb later gelezen dat 30 lumen licht per liter een hoge intensiteit is. Dus de meeste planten krijgen dus eigelijk meer licht dan nodig. Vandaar dat ik co2 ben gaan toevoegen (gister alles geinstalleerd, moet nog afstellen) om ook aan de voeding te voldoen. Het werd ook ergens aangeraden om co2 toe te voegen bij 30 lumen licht per liter.

Ik wil bereiken dat ik het licht langer aan kan laten staan van deze bak. Dan kan ik er meer van genieten en het hele licht / voeding gebeuren is best leerzaam en leuk om mee te expirimenteren.

Mijn kleinere bak doet het perfect zonder co2 maar ik kan op dit moment het licht maar 8 uur per dag aan laten. Deze bak heeft wel een lagere licht intensiteit. Ik ga nog kijken of ik dit nog iets kan verlengen maar zodra er algen gaan komen moet het weer terug. Ik kreeg namelijk last van draadalg (bij 12 uur licht 🤣) en heb het licht naar 8 uur gezet. De draadalg is wel mooi weg!

Maar van me mooie nieuwe aquarium wil ik langer genieten als 8 uur dus vandaar toch maar co2. Ben anders bang dat het licht zometeen maar 6 uur aan kan i.v.m. de normale vraag naar licht van de planten en de hoge intensiteit die gegeven wordt.

Of zit ik hier naast?
 
Wat wens je te bereiken een op volle snelheid plantenbak of een algarm beplant aquarium .
Wat voor bodem en welke verlichting ga je gebruiken?
:oopss: zie net je bovenstaande bericht
 
Wat wens je te bereiken een op volle snelheid plantenbak of een algarm beplant aquarium .
Wat voor bodem en welke verlichting ga je gebruiken?
Extra planten groei is mooi meegenomen. Dat zorgt tevens voor anti algen groei.

Maar ja zoals gezegd wil ik gewoon het licht langer aan kunnen zetten, dus met andere woorden anti alg creëren. Dus ja dat is de voornaamste reden.

Als bodem heb ik fijn grind (1-2mm) zonder voedingsbodem met in het grind complete voedings capsules bij de "wortel" planten.

De verlichting had ik volgens mij ook al benoemd. 30 lumen per liter.

Ik heb al teveel licht voor m'n planten dus als het goed is kunnen ze de co2 goed gebruiken. Klopt toch? Of werkt dat weer anders bij planten met een lagere licht vraag?


Edit: ik neem namelijk aan dat een lagere licht vraag van de plant in combinatie met een hogere licht intensiteit er voor zorgt dat de plant wil groeien. Ten minste dat is mijn logica.

Al had ik wel ergens gelezen dat de plant niet meer licht kan opnemen dan wat de plant aan kan..

Maar ja puur het licht langer aan betekend dat ik co2 moet toevoegen ongeacht de licht intensiteit. Ik weet niet zo goed hoe dat zit met een lage licht vraag en veel licht geven. Misschien is dat gewoon overbodig licht dan.

🫠
 
Laatst bewerkt:
Ja en nee.
Als je teveel licht heb voor je planten gaat extra CO2 niet helpen. Want met veel licht heb je ook meer plantenvoeding nodig.
daarbij gaan planten met een laag LCP het slecht doen als er teveel licht bovenstaat. Resulteerd altijd in algvorming op de bladeren.

En je valt in de 'risicogroep': een inhernte bodem met wat capsules + veel licht + langere belichtingsduur = alg en slecht groeiende planten
 
Licht Compensatie Punt

Planten moeten calorieën verbranden om te overleven op een vergelijkbare manier zoals wij mensen dat doen.
Elke cel heeft voeding nodig om te kunnen functioneren. Dit voedsel is een soort suiker. Suiker is een koolhydraat. Een koolhydraat betekent "hydraat" van koolstof, in essentie betekent dit een koolstof / water verbinding. Zetmeel, suiker en zelfs cellulose zijn allemaal gehydrateerde koolstofmoleculen. Planten produceren een bepaald soort suiker wat ze gebruiken als voedsel.
Om gewoon te overleven moeten ze minstens evenveel suiker produceren als ze verbranden. Als ze meer suiker produceren dan ze consumeren, kan de extra suiker worden omgezet in bouwstenen voor groei.
Als de plant minder suiker produceert dan het verbrandt raakt de plant in verval.

Dus als een plant staat te krengen, (als bijvoorbeeld de bladeren worden afgeworpen of wanneer er gaten verschijnen) is dit een signaal dat er minder suiker wordt geproduceerd dan er kan worden geconsumeerd. De plant moet componenten die voedsel consumeren aafstoten of moet koolstofrijke componenten omzetten om ze te consumeren.

Licht is de motor, de aanjager, die de plant aanspoort om koolstof te verbruiken en daarnaast om meer koolstof te gaan produceren voor de groei. Want een plant is namelijk autotroof. = ze maakt haar eigen voedsel.

Als de lichtintensiteit hoger is dan de hoeveelheid beschikbare koolstof, zal het verbruik hoger zijn dan de productie. Wanneer het koolstofverbruik exact gelijk is aan de koolstofproductie, wordt dit het lichtcompensatiepunt (LCP) genoemd.
Daarbij heeft elke plant heeft een ander LCP.


De 1e richtlijn die we kunnen gebruiken om deze planten van elkaar te onderscheiden is de opsplitsing in Easy, Medium en Advanced plantes. Een reden hiervan is dat sommige planten beter koolstof kunnen opnemen dan andere.
Daarmee kan je de conclusie trekken dat licht de snelheid bepaald van de groei en de voedingstoffen maken deze groei mogelijk. Als je meer licht aanbied dan dat er voedingsstoffen aanwezig zijn krijg je op ten duur altijd problemen.

Als het licht te laag is, dan gaat dit ten koste van de suikerproductie en zo sterft de plant aan koolstofverbranding. De plant eet zichzelf als het ware op. Maar evenzo, als de koolstofopname te laag is, dan kan er geen suiker worden geproduceerd en krijg je weer een koolstoftekort. Dus moet je gaan bepalen of licht te laag is of dat het koolstofgehalte te laag is.

Als je bij problemen meer licht gaat toevoegen, moet je daarbij ook (nog) meer koolstof toevoegen omdat meer licht de vraag naar koolstof verhoogt. Maar het werkt ook andersom: als je meer koolstof toevoegt, hoeft je niet per se meer licht toe te voegen.
Daarom is de voedingsoptimalisering een veel betere strategie voor probleemoplossing dan de uitgangspositie van het licht. En daarom kan je door meer voeding toe te voegen minder licht gebruiken.

https://www.tspt.nl/techniek/LCP.html
 
En je valt in de 'risicogroep': een inhernte bodem met wat capsules + veel licht + langere belichtingsduur = alg en slecht groeiende planten
Misschien maar hoge lichtvraag planten kopen.. is goedkoper als klote met mn licht intensiteit want daar heb ik volgens mij weer andere lampen voor nodig om dat in te kunnen stellen. Tenminste daar stond ook iets over op internet. (Ik lees teveel 🤣)

Ik ga het wel proberen zoals ik nu bezig ben. Misschien dan maar +/- 10 uur licht i.p.v. 12 uur licht die ik eigelijk wil.

Uiteindelijk is niks perfect denk ik maar zo. Er is altijd wel iets. Ik ga gewoon een beetje kloten met wat ik nu heb. Planten veranderen kan altijd nog..

Zal vast leerzaam zijn

🫠
 
Misschien maar hoge lichtvraag planten kopen.. is goedkoper als klote met mn licht intensiteit want daar heb ik volgens mij weer andere lampen voor nodig om dat in te kunnen stellen. Tenminste daar stond ook iets over op internet. (Ik lees teveel 🤣)

Ik ga het wel proberen zoals ik nu bezig ben. Misschien dan maar +/- 10 uur licht i.p.v. 12 uur licht die ik eigelijk wil.

Uiteindelijk is niks perfect denk ik maar zo. Er is altijd wel iets. Ik ga gewoon een beetje kloten met wat ik nu heb. Planten veranderen kan altijd nog..

Zal vast leerzaam zijn

🫠
30 lumen per liter is veel te weinig voor planten die een hoge intensiteit eisen 😉

30 kun je zien als medium verlichting
 
30 kun je zien als medium verlichting
Dat zou wel goed uitkomen aangezien ik voor het meerendeel normale intensiteit planten heb.

De foto is mijn plantenlijst.

🫠
 

Bijlagen

  • Screenshot_20221220_174939_Gmail.jpg
    Screenshot_20221220_174939_Gmail.jpg
    128.3 KB · Weergaven: 105
Ik merk dat je veel van dezelfde vragen stelt in verschillende topics?
Ja sorry dat komt omdat ik met deze onderwerpen bezig ben en dan lopen de gesprekken een beetje dezelfde kant op denk ik..

Soms weet ik door de vele replies ook niet meer waar ik wat en tegen wie gezegt heb..

Exuse moi
 
Hallo mensen,

Ik kan hier niet echt een duidelijk antwoord op vinden.

1: Ik heb gelezen dat planten hun voeding opslaan voor wanneer ze het nodig hebben. Voor hoeveel dagen kunnen planten hun voeding opslaan? Ik neem aan +/- 7 dagen omdat de vloeibare voeding 1x per week gegeven wordt.. is dit correct?
Geen idee, en het voorraadje dat de ene plant kan aanleggen zal ook wel groter zijn dan andere planten. Planten met een knol hebben alvast een betere 'voorraadschuur' dan dunne stengelplanten. Ik weet wel dat je als het op is -wat er ook tekort is- ziet aan de nieuw gevormde bladeren.
2: Na hoelang zie ik verschil in de planten na het wijzigen van de hoeveelheid (vloeibare)plantenvoeding? Dus met andere woorden. Na hoelang krijg je tekenen van een tekort, bij een tekort? En omgekeerd na hoelang zijn er tekenen van herstel na een tekort? Is dit van de een op andere dag te zien of moet ik dat van week tot week bekijken?
Mijn ervaring met planten is dat je behoorlijk snel ziet of ze 'blij' zijn met hun nieuwe voedsel. Zeker snelle groeiers kunnen de dag erna al een stuk beter uitzien. Ik heb gisteren mijn Echinodorus Bleheri een nieuwe kleitablet gegeven en vandaag ziet het jonge groen al minder geel.
3: Kan je beter met teveel (vloeibare)plantenvoeding beginnen en vaker water verversen of kan je beter met te weinig voeding beginnen en afwachten tot je moet verhogen? Ik wil me planten kunnen redden van de dood als dat nodig is bij de laatste optie.. Uiteindelijk wil ik zoveel mogelijk afstellen zonder ie-methode.
Ik maak ook geen gebruik van de EI-methode, aangezien ik me in dit huis wezenloos sjouw met emmers met heet water. Ik heb de hoeveelheid uitgezocht van KNO3 en H2PO4 dat ik moet toevoegen voor een mooie KNO3: PO4 verhouding (10:1) en geef dat elke dag. Ik heb vervolgens gekeken wat de verhouding van de hoeveelheid makro: mikro is, en ben daarmee begonnen. M'n planten kwam nog net mikro tekort, en dat geef ik dus kort meer. Het verschil zie ik al. Voor de plantenvoeding hoef ik dus geen waterwissels te doen. (Dus meten met druppelmethode hoeveel KNO3 en H2PO4 is voor toediening en na toediening en dat een aantal dagen herhaald.)
4: Wat gebeurd er als er een chronisch voedings overschot is? Is dit schadelijk? Hoe kan je dit visueel zien? Ik bedoel dan de vloeibare voeding aangezien de bodem voeding niet snel aan te passen is. Elke plant verbruikt voeding anders, dus ik bedoel als er van een bepaalde stof een overschot is..
Sommige overschotten van plantenvoeding zijn niet echt gezond voor vissen, vandaar de waterwissels bij de EI.
 
vandaar de waterwissels bij de EI
Niet zo extreem als bij de Ei methode, vind ik waterwissels zwz erg nuttig. Mooi schoon water, overschotten verminderen en in het bijzonder mijn sluiers genieten er van. Ik verwissel het water gelijk voor een deel na het schoonmaken van het glas en filter, ect. Dan haal je gelijk de ergste zooi er uit i.p.v. dat het in je filter gaat zitten.
 
Dus meten met druppelmethode hoeveel KNO3 en H2PO4
Ik ga me hier is iets meer in verdiepen. Ik was zwz al van plan een fosfaat test kitje te halen. Misschien toch maar is een complete druppel koffer kopen..

En bedankt voor je reacties. Hier heb ik wel wat aan!
 
Graag gedaan!
En ook belangrijke reden om waterwissels te doen:
Sommige vissen zijn niet vrij van parasieten als je ze in je bak doet. Ook ziekteverwekkers als bacteriën zijn vaak wel in je bak aanwezig. Als je met enige regelmaat waterwissels doet, verminder je het aantal daarvan.
Daarvoor zal elke week verversen niet nodig zijn, maar af en toe wél. Ik hanteer als regel eens per maand verversen, maar of dat minder kan of meer moet, hangt ook van het aantal vissen in je bak af, van eventuele besmetting die meegekomen is etc etc....
 
Graag gedaan!
En ook belangrijke reden om waterwissels te doen:
Sommige vissen zijn niet vrij van parasieten als je ze in je bak doet. Ook ziekteverwekkers als bacteriën zijn vaak wel in je bak aanwezig. Als je met enige regelmaat waterwissels doet, verminder je het aantal daarvan.
Daarvoor zal elke week verversen niet nodig zijn, maar af en toe wél. Ik hanteer als regel eens per maand verversen, maar of dat minder kan of meer moet, hangt ook van het aantal vissen in je bak af, van eventuele besmetting die meegekomen is etc etc....
Kunnen ze ook niet witte stip krijgen als je je water niet onderhoud? Ik dacht dat ik dat ergens gelezen had 🤔
 
Als je geen goede waterwaarden hebt dan kan dat voor stress zorgen waardoor ze vatbaarder worden voor ziekten.
 
Ik krijg de indruk uit de diverse internetbronnen, dat stip een veel voorkomende parasiet is die toeslaat als de infectiedruk te hoog wordt en/of de weerstand te ver daalt. Het eerste kun je aanpakken met waterwissels, het 2e door je vissen happy te houden. (geen stress, goed voer etc etc).
 
Niet zo extreem als bij de Ei methode, vind ik waterwissels zwz erg nuttig. Mooi schoon water, overschotten verminderen en in het bijzonder mijn sluiers genieten er van. Ik verwissel het water gelijk voor een deel na het schoonmaken van het glas en filter, ect. Dan haal je gelijk de ergste zooi er uit i.p.v. dat het in je filter gaat zitten.
De zooi op het glas en filter is in het algemeen wel een deel van je bacteriën die je vervolgens verstoord en weer opnieuw moeten opbouwen. Dat is wel iets om niet te vergeten 😄
 
De zooi op het glas en filter is in het algemeen wel een deel van je bacteriën die je vervolgens verstoord en weer opnieuw moeten opbouwen. Dat is wel iets om niet te vergeten 😄
Met een ingedraaide bak heb ik daar nog geen last van gehad. De ruiten moeten toch schoongemaakt worden en de buitenkant van het filter ook. Dat doe ik eigelijk elke week standaard. Nooit vage waardes gemeten en ik test regelmatig..

Bij me nieuwe bak heb ik de eerste 2 weken niets schoongemaakt alleen een wekelijkse water wissel van zeg 20% en ik heb de filterwatten verwisseld omdat de stroming achteruit ging. Ik ben pas gaan schoonmaken toen de bruin alg kwam. Sloopt wel al me nieuwe planten 😪
Zelfs de waterpest heeft het moeilijk. De nitriet hou ik onder de 0,5 met behulp van een oud filter. Ik test wel dagelijks en nu nog meer omdat ik de co2 aan het afstellen ben. Als ik ook maar 1 slome vis zie test ik gelijk extra.
 
Met een ingedraaide bak heb ik daar nog geen last van gehad. De ruiten moeten toch schoongemaakt worden en de buitenkant van het filter ook. Dat doe ik eigelijk elke week standaard. Nooit vage waardes gemeten en ik test regelmatig..
Voelt tegenstrijdig maar je hebt helemaal gelijk. Als het werkt waarom niet 😆
 
De zooi op het glas en filter is in het algemeen wel een deel van je bacteriën die je vervolgens verstoord en weer opnieuw moeten opbouwen. Dat is wel iets om niet te vergeten 😄
Bacteriën op het glas? Hij bedoelt gewoon alg denk ik. De Bacteriën zitten voornamelijk in je filter(media) en de bodem.
 
Voelt tegenstrijdig maar je hebt helemaal gelijk. Als het werkt waarom niet 😆
Ik denk dat de bacterie te sterk is om gelijk uitgeschakeld te worden als je een % van ze verwijderd of dood maakt. Zolang ze maar sterk genoeg blijven om te doen wat ze moeten doen m.b.t. de afvalstoffen die ze moeten verwerken.
 
Bacteriën op het glas? Hij bedoelt gewoon alg denk ik. De Bacteriën zitten voornamelijk in je filter(media) en de bodem.
Overal kunnen bacterien zitten en dus ook op planten en glas. Als je in zeewaterbakken een koolstofbron gebruikt krijg je bij een overschot een wittige zweem over het glas en dat zijn dan heterotrofe bacterien.
 
Overal kunnen bacterien zitten en dus ook op planten en glas. Als je in zeewaterbakken een koolstofbron gebruikt krijg je bij een overschot een wittige zweem over het glas en dat zijn dan heterotrofe bacterien.
Uiteraard, maar dat betekent niet dat als je je ruiten schoonmaakt dat je bacteriecultuur naar de haaien is. Het aandeel van wat bacteriën op het glas is verwaarloosbaar in vergelijking met wat er in je filter en bodem zit.
 
Ja dat klopt en verreweg het merendeel zit in de filter en bodem.
 
Wanneer men het heeft over zooi op de ramen gaat het zeker over iets wat zichtbaar is. We mogen er dan ook wel van uitgaan dat er dan sprake is van alg.😉
 
Wanneer men het heeft over zooi op de ramen gaat het zeker over iets wat zichtbaar is. We mogen er dan ook wel van uitgaan dat er dan sprake is van alg.😉
Of zoals ik al beschreef in zeewater met koolstof toediening een witte laag heterotrofe bacterien. Als je teveel toevoegt dan moet je dagelijks en soms na enkele uren al de ramen poetsen door een wittige waas.
Koolstof minderen verhelpt dit probleem dan ook binnen de kortste tijd.
 
Of zoals ik al beschreef in zeewater met koolstof toediening een witte laag heterotrofe bacterien. Als je teveel toevoegt dan moet je dagelijks en soms na enkele uren al de ramen poetsen door een wittige waas.
Koolstof minderen verhelpt dit probleem dan ook binnen de kortste tijd.
Bah, je hebt altijd mensen die veel slimmer zijn als ik. En dat is niet leuk. Nou heb ik weer wat geleerd! En dat betekend vast dat ik weer iets slimmer ben geworden. Dat kan toch niet? Ik ben te oud voor die rotzooi! 🙂🙂😉
 
Ja dat klopt en verreweg het merendeel zit in de filter en bodem.
Dus het is niet zo dat op het glas op 1cm2 net zo veel bacteriën zitten als in het filter met 1cm2 oppervlakte?

Ik zei ook niet dat de bacterie cultuur naar de knoppe was he 😆 het zou mij niet verbazen als ern groot deel van het nitrificatieproces op het glas gebeurt hoor 😄
 
Nou het aantal bacterien verschilt nogal per soort filtermedium dat je gebruikt. Als je een filterspons neemt dan bestaat dat uit allemaal "cellen" en dat geeft veel hechtingsoppervlak.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan