Wervelbed filter


tuinkabouter

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2010
Berichten
10,520
Locatie
alkmaar
Naar aanleiding van onderstaande post zou ik dus een wervelbed filter willen proberen te maken.
Wervelbed filter. Een echte nitraat bom!!

In onderstaande link staat een klein stukje over wervelbed. En over filtratie in het algemeen.
Best wel nuttig. Heb er veel uit gehaald.
Je kunt de redfield sturen enkel met je filter.

link
Maar gezien ik een plantenbak heb en CO2 gebruik kan ik dit niet belucht doen..
Ik heb nog een RW8 Wavemaker liggen.
Nu heb ik het idee in me hoofd om me 2e compartiment biohome te wisselen voor K1 en dit in beweging te brengen/houden met de Wavemaker.
Natuurlijk zal ik nog een overloop kam moeten plaatsen zodat de K1 niet het vak uit stroomt.

Maar zou dit gaan werken?
Het doel is om mijn nitraat te verhogen, volgens het artikel zou dat te doen moeten zijn met een wervelbed filter
 
In princiepe zijn bioballen ook voor dat doel ontworpen. Flink in beweging blijven.
Echter wil je veel nitraat kunnen maken, zul je ook voldoende zuurstofrijk water moeten hebben.
Dus de boel aan het wervelen houden met een wavemaker, zou moeten kunnen.
Echter de hoeveelheid oppervlakte beweging, zorgt wel voor enig CO2 verlies.

Het gaat in essentie om een dunne biofilm. Dus glad materiaal en regelmatig reinigen kan ook een optie zijn.
 
Laatst bewerkt:
Hmmmm.
Tjah ik gebruik geen glad materiaal momenteel..
Ik heb keramische pijpjes wat het meeste zweefvuil vangt.
Daarna komen matten en watten om de rest te vangen.
Daarna 2 vakken biohome (gesinterd glas)

Is allemaal niet echt heel glad.
Neem aan dat de bruine derrie dikke biofilm is?

IMG_5281.JPG
 
Hmmmm.
Neem aan dat de bruine derrie dikke biofilm is?

Biologisch is: het omzetten van stoffen die in de filter terechtkomen in andere stoffen, doordat bacteriën het aangeboden organische materiaal (uitscheidingsproducten van de vissen, afgestorven planten, visvoer) opeten, verteren en weer uitpoepen. Een goed biologisch actief filter heeft na een bepaalde tijd een laag heel fijn, bruin slib verzameld; dat is bacteriepoep

Volledig artikel over de werking van een filter.
 
Ahha, dat moet er dus uit.
Denk niet dat bacteriepoep niet verder word verteerd door andere bacteriën.

Sorry moet die lap tekst nog door worstelen
 
Aha, leerzaam dit want dat heb ik ook nooit geweten.

In de slangen heb ik ook met regelmaat een bruinige aanslag maar dat is zeker weer wat anders?

Ja dat is hoofdzakelijk een biofilm, waar wel iets van vuil aan blijft hangen.

Dat slip zit ook vaak onderin de filterpot, of tussen de siporax ringen. Maar dit spoel je er zo uit. De kolonie zelf, blijft goed vastzitten op/in de siporax.

En om Bertus ook tevreden te houden. Dit slib bevat ook nog best veel bacteriën. Omdat dit slip ook als substraat dient, voor de bacteriën.

Maar toch wil ik het meeste er wel uit hebben. Als je genoeg ander substraat hebt, dan is je kolonie zo weer op sterkte.
 
Trouwens ff ideetje he...
Als het wervelbed als nitraat verhogend werkt zou ik ook nog om kunnen bouwen naar reactoren zodat ik minder oppervlakte beweging heb.
 
Trouwens ff ideetje he...
Als het wervelbed als nitraat verhogend werkt zou ik ook nog om kunnen bouwen naar reactoren zodat ik minder oppervlakte beweging heb.

Ik volg je even niet:S
 
de K1 in een reactor plaatsen ipv gewoon los in een van de kamers van me bioloog.
Zo heb ik minder oppervlakte beweging in het water en dus minder CO2 verlies
 
Ik volg even :)

De reactor die ik morgen krijg heeft gewoon een pompje onderin zitten om de media in beweging te brengen.
 
Naar aanleiding van onderstaande post zou ik dus een wervelbed filter willen proberen te maken.

Maar gezien ik een plantenbak heb en CO2 gebruik kan ik dit niet belucht doen..
Ik heb nog een RW8 Wavemaker liggen.
Nu heb ik het idee in me hoofd om me 2e compartiment biohome te wisselen voor K1 en dit in beweging te brengen/houden met de Wavemaker.
Natuurlijk zal ik nog een overloop kam moeten plaatsen zodat de K1 niet het vak uit stroomt.

Maar zou dit gaan werken?
Het doel is om mijn nitraat te verhogen, volgens het artikel zou dat te doen moeten zijn met een wervelbed filter
Waarom zou je zo een filter gebruiken, om meer nitraat te hebben? Dat kan je heel makkelijk op een andere manier toevoegen.
Op deze manier ga je, theoretisch, veel sneller ammonium omzetten in nitraat waardoor je het eigenlijk minder ideaal maakt voor je planten.

Pas wat op met artikels over filteren op aquarium websites. Veel van die info is irrelevant, moeilijk te zelf checken en verouderd.
 
Heb je een punt, is wat kortzichtig om enkel naar NO3 te kijken idd
Ik weet ook nog niet of ik het ga doen hoor.

Heb nu eerst mijn eerste vak ontdaan van bruine derrie met de gedachte dat daar denitrificerende in leefden.
En dan komende zaterdag weer NO3 meten kijken of die hoger is dan voorgaande weken
 
Ik snap je topic half.

Maar heb je nu in vak 1 keramische buisjes om het zweefvuil op te vangen?
Ik heb deze juist als laatste gezet.

In de overloop filterwatten wat denk ik 90% van het zweefvuil opvangt. Deze vervang ik dus ook 1 a 3 keer in de maand.
In vak 1 heb ik dan ook nog filter watten zitten met Japanse matten.
Vak 2 bioballen
Vak 3 keramische buisjes.

Doel is om vak 2 en zeker 3 nooit te hoeven verschonen. (oke misschien eens per jaar o.i.d.).

Maar mijn doel is om zo min mogelijk nitraat in mijn bak te hebben. Wat jij dus omhoog wil hebben.
Redelijk pittig onderwerp voor als een aquarium houden alleen je hobby is :). (Wel interessant).
 
NO3 verhogen gaat momenteel vooral via KNO3, maar in de toekomst wil ik alle toevoegingen terug schroeven en over gaan op osmose water voor verversingen.
PO4 heb ik zat volgens redfield ratio, maar als ik NO3 kan verhogen zonder toevoegingen en gewoon middels filtertechnieken constant kan houden zit ik goed.

Ik heb in mijn filter de volgende volgorde:
Buisjes, sponsen, watten, biohome
Meeste vuil blijft dus in de buisjes hangen en wat erdoor komt word gevangen door me sponsen en watten.
Heb dus ook 0 prut of troep in vak 3 en 4
 
RR is nogthans redelijk ¨ouderwets¨ eigenlijk.
 
Zeker, ik bedoelde het ook niet als, bij gebrek aan een beter woord, ¨verwijt¨ oid. Tegenwoordig bedienen de meesten zich van de EI of iets wat in die richting gaat waarbij de verhoudingen wat minder van belang zijn. Ik vroeg me slechts af waarom je de RR wil volgen welke wat lastiger te handhaven is.
 
Ik zit nu op EI
Buddy ratio zoals omschreven in redfield word toegediend ongeacht wat er aanwezig is of wat het aquarium "aanmaakt"

Maar ik wil uiteindelijk terug naar redfield en enkel nog verversen met osmose water om zo alles stabieler te houden en minder onderhoud hebben.

En voor mijn vissen zou een lagere geleidbaarheid ook een voordeel zijn
 
Aha, dat maakt eea inderdaad wel duidelijk.
 
(takes the bait)
Ga het heel kort houden. :D
Als we denken dat als we in een zoetwateraquarium een bepaalde nitraat/fosfaat verhouden moeten hebben omdat we anders bepaalde algen krijgen, zijn we wel een eindje van waar de RR echt over gaat.
Er zijn heel wat papers die over de RR gaan, en zou eerder daar eens kijken als je er echt info over wil.
Dit is een heel korte, leesbare, samenvatting met wat nuttige info:
http://www.cost869.alterra.nl/fs/fs_npratio.pdf
Maar onthoud vooral het volgende: :D
However, the nutrient content of phytoplankton is not constant but varies according to species, season and environmental conditions. For example, Redfield ratios are the exception rather than the rule in freshwater.

En de ratio's zijn ondertussen ook al aangepast:
f8fMUKAcDA7GzWIIzHH-E137arHIWvYX.jpeg
 
Ok inmiddels het beknopte artikel van @backplay gelezen

Ik heb wat zitten spelen met een de powerhead en bioballen die ik nog had liggen..
Resultaat:
Het maakt herrie, best veel herrie.
Water klotst over de rand, powerhead bromt..
Geen succes dus.
 
Korte samenvatting. Meer waterbeweging is meer herrie!:D
 
Yup, redelijk vanzelfsprekend opzich..
Mja achteraf kijk je een koe in de kont
 
Liever niet! Mij te donker:stop:
En die LUCHT!! :cool:
Ok inmiddels het beknopte artikel van @backplay gelezen

Ik heb wat zitten spelen met een de powerhead en bioballen die ik nog had liggen..
Resultaat:
Het maakt herrie, best veel herrie.
Water klotst over de rand, powerhead bromt..
Geen succes dus.

Einde oefening dus of kan je nog zaken finetunen?
 
Denk wel dat het over is helaas
 
Ok nu ook de andere artikelen doorgelezen.
Ben wel redelijk tot de conclusie gekomen dat mijn C:N ratio aardig laag is gezien ik bijna geen vuil op de bodem heb.
En ik kan de N:p ratio nog iets verhogen door de samenstelling van me voer iets aan te passen.
 
Ok nu ook de andere artikelen doorgelezen.
Ben wel redelijk tot de conclusie gekomen dat mijn C:N ratio aardig laag is gezien ik bijna geen vuil op de bodem heb.
En ik kan de N:p ratio nog iets verhogen door de samenstelling van me voer iets aan te passen.

Het voordeel van een lage C:N ratio is een hele belangrijke.

Alles mineraliseerd volledig. Dus je houd een schone bodem. De voedingstoffen komen volledig vrij.

Ik heb mijn bodem nog geen 1 keer hoeven hevelen. Vuil verdwijnt compleet.
 
Dat was tijdens de opstart bij mij wel ff anders..

Maar iig bedankt voor de links, kan ik mijn "pad" iets bijstellen om mijn doel te bereiken
 

Terug
Bovenaan