Helialux maximale stand op nog maar 25% en dat met CO2?


Je hebt geen meervallen of andere dieren die de planten kunnen peuzelen? Zulke grote gaten vallen er meestal niet zomaar in door alleen voedingstekort. Meestal verzwakt het blad door tekorten en dan eten de dieren het makkelijker op.

Er lijkt me toch nog ergens een voedingstekort op te treden. Heb je recent nog je waardes getest? Je plantenvoedings patroon is niet aangepast?

En aan het eind van de week, net voor je waterwissel. Heb je dan wel eens gemeten of er nog voldoende voeding aanwezig is?
 
Je hebt geen meervallen of andere dieren die de planten kunnen peuzelen? Zulke grote gaten vallen er meestal niet zomaar in door alleen voedingstekort. Meestal verzwakt het blad door tekorten en dan eten de dieren het makkelijker op.

Er lijkt me toch nog ergens een voedingstekort op te treden. Heb je recent nog je waardes getest? Je plantenvoedings patroon is niet aangepast?

En aan het eind van de week, net voor je waterwissel. Heb je dan wel eens gemeten of er nog voldoende voeding aanwezig is?
Ik heb veel garnalen (japonicas, vuren, waaierhanden) en 10 corydoras. Ik doseer sinds kort de plantenvoeding dagelijks ipv wekelijks, ik kan het nu dus niet meten voor de waterwissel. Meting moet ik nog gaan doen, maar ik zit momenteel een beetje te worstelen met de CO2.

Gisteren heb ik contact gehad met Gilles van Plantedbox en hij vertelde me naar aanleiding van dit topic dat de baardalg, verslijmen, kleurverlies, "kroezelig" worden van sommige bladeren en gaatjes in de bladeren een gevolg zijn van een CO2 tekort.

Ik heb een offerte aangevraagd bij iemand die goede reactoren zelf maakt en hoop dat met deze reactor de CO2 goed verdeeld kan gaan worden. Wellicht heb ik, nu ik zoveel planten erin heb, ook de 30mg/l indicatorvloeistof nodig. Want ik heb nu nog de 20mg/l.
 
Deze bedoel je?
7068F4D4-8BDF-4B75-AEAE-CE93A8A1A1CF.png
 
In mijn beleving kan een reactor niet te groot zijn..

Hoe meer water je aan kan bieden aan je op te lossen CO2 hoe beter het is.
Door de grotere diameter is de doorstroom snelheid lager waardoor de contact tijd groter is en alles beter oplost
 
Gaat niet goed met de planten. Bruinalg en baardalg is een feit. De ammona bonsai plantjes overleven het niet.
Ik heb nu 30mg/l indicatorvloeistof voor de co2 en ze kleuren beide licht groen. Er hangt nu gewoon een diffusor tegen de achterwand onder de spraybar. Hoop echt dat de reactor (is in de maak) verschil gaat maken..

Pfffff wat ik blij als ik straks de goede balans heb gevonden zodat de planten allemaal een gezonde frisse kleur hebben. :juggle:

3E4A0B00-BCB8-4E3C-B6ED-9013072AA6F2.jpeg
BEE8A1AC-2942-4258-B0F9-9A74BA5C5B01.jpeg
ABC0B557-4B71-4CCA-9132-2A4488B2026D.jpeg
C3102938-9314-4164-BE23-7C4A5BEFE8B7.jpeg
A78417D2-CFFA-4275-A907-EBCAF1151CBF.jpeg
F5452770-9154-41F1-9433-2714B91C0443.jpeg
 
Bruinalg kan ook wijzen op een tekort aan licht. Baardalg geeft een CO2 tekort aan.
 
Bij bruinalg denk ik in de eerste plaats aan een opstapeling van afvalstoffen (te weinig filtratie?), zoals in de eerste reactie onder je openingspost al werd opgemerkt. Bij de andere algen en je verloop inzake CO2 en dergelijke wijst er eerder op dat de benodigde voedingsstoffen onvoldoende door je bak spreiden.
Is je doorstroming niet heel laag?
Je geeft aan een Eheim Pro 4 600 (1250 liter per uur schoon, zonder filtermateriaal, 6-800 l/u reëel?) te hebben, dit lijkt me nogal een kleine filter voor high-tech aquarium. Je aquarium stroomt een 2-3x per uur door het filter, dat is echt wel het absoluut minimum.
Een tweede pomp a 1250 liter per uur lijkt me aangewezen. Zeker als in-line ook nog een CO2 reactor gaat plaatsen, waarmee je zeker een aanzienlijk deel van je debiet zal verliezen. Met CO2 reactor op deze filter blijf je op 1-2x per uur doorstroming van bakinhoud door de filter steken. Zonder daarop in te spelen ga je problemen alleen maar vergroten?
 
Bruinalg kan ook wijzen op een tekort aan licht. Baardalg geeft een CO2 tekort aan.
Wat betreft baardalg. Gek dat de 30mg/l indicatorvloeistof dan lichtgroen kleurt aan beide kanten van de bak. Dan zou het toch juist genoeg CO2 moeten zijn lijkt me?

Ben echt benieuwd wat de nieuwe reactor gaat brengen.

Bij bruinalg denk ik in de eerste plaats aan een opstapeling van afvalstoffen (te weinig filtratie?), zoals in de eerste reactie onder je openingspost al werd opgemerkt. Bij de andere algen en je verloop inzake CO2 en dergelijke wijst er eerder op dat de benodigde voedingsstoffen onvoldoende door je bak spreiden.
Is je doorstroming niet heel laag?
Je geeft aan een Eheim Pro 4 600 (1250 liter per uur schoon, zonder filtermateriaal, 6-800 l/u reëel?) te hebben, dit lijkt me nogal een kleine filter voor high-tech aquarium. Je aquarium stroomt een 2-3x per uur door het filter, dat is echt wel het absoluut minimum.
Een tweede pomp a 1250 liter per uur lijkt me aangewezen. Zeker als in-line ook nog een CO2 reactor gaat plaatsen, waarmee je zeker een aanzienlijk deel van je debiet zal verliezen. Met CO2 reactor op deze filter blijf je op 1-2x per uur doorstroming van bakinhoud door de filter steken. Zonder daarop in te spelen ga je problemen alleen maar vergroten?
Mijn filter heb ik op 50% staan. Naar mijn idee is er best wat stroming aanwezig, want de planten bewegen allemaal een beetje en voor de Gourami's moet ik hem echt niet op de max zetten. De stroming heb ik nu wel verbeterd door de spraybar over de gehele achterkant te laten lopen, zodat er een gelijke stroming is door de hele bak.
Een tweede filter kan ik helaas niet kwijt onder de kast, maar dit lijkt me toch meer iets voor als ik een 350L bak o.i.d. zou hebben met dit filter, of een Pro 4 350. Maar met deze Pro 4 600 is het naar mijn idee prima. Ik zie regelmatig mensen op internet die een Pro 4 350 hebben op een 240L, dat is inderdaad écht te weinig. Maar ik ben het met je eens dat een filter nooit te groot kan zijn. Wanneer de reactor geplaatst gaat worden zal ik inderdaad de stroming wat hoger moeten zetten, dat is een feit. Gelukkig kan dat nog omdat hij nu op de 50% stand staat.

Zojuist de wekelijkse 50% verversing gedaan en de volledig vergeelde/bruine bladeren eruit gehaald, net als een paar bladeren die helemaal vol zaten met baardalg, en de Ammania Sp Bonsai stekjes zelfs helemaal verwijderd. Daar bleef niks meer van over.

Ik merk wel dat de Javavaren nu wel wat nieuwe bladeren begint te schieten, zoals je misschien al in onderstaande foto kunt zien, links bij de grote Javavaren aan de rechterkant van de plant. Deze nieuwe bladeren hebben niet meer die verkleuring op het puntje wat ik eerder in dit topic aangaf. De gaten in de blaadjes van de Alternanthera en de daarvoor geplante Echinodorus lijken ook wat minder te worden. Maar het leuke is dat ik nu dus niet weet hoe dat komt. Is het nog van die keer dat ik wat meer plantenvoeding ben gaan geven, de CO2 omhoog heb geschroeft of de verlichting wat omhoog heb gezet, of een combinatie ervan.

Kan ik de verlichting misschien nog wat hoger zetten zodat ik echt 8-10 uur per dag 60% Helialux heb? Ergste wat er kan gebeuren is dat er weer draadalg komt toch?

Van een afstandje ziet het er nog eens niet zo slecht uit.
IMG_0687.jpg
 
De nieuwe reactor is zojuist geïnstalleerd. Ben benieuwd. Ik zie niet zichtbaar belletjes uit de spraybar komen, neem aan dat dat positief is.

Ik ben vandaag ook gestart met 5ml EasyCarbo per dag tegen de baardalg. Probeer het zoveel mogelijk over de aanwezige baardalg te verdelen met een spuitje. Hoop dat dat ook iets gaat helpen.

E57EE10D-A6BE-46DF-880F-10FBF5B1124F.jpeg
 
Wat is eigenlijk het betere middeltje om voor nu even wat baardalg te verwijderen? Algexit of Easycarbo?
 
Wat is eigenlijk het betere middeltje om voor nu even wat baardalg te verwijderen? Algexit of Easycarbo?
CO2! Bij een regelmatige aanvoer op elke plek in je bak verliest Baardalg het altijd. Je kunt natuurlijk hier en daar een boost geven met carbo. Algexit zou ik nooit mee werken.
 
CO2! Bij een regelmatige aanvoer op elke plek in je bak verliest Baardalg het altijd. Je kunt natuurlijk hier en daar een boost geven met carbo. Algexit zou ik nooit mee werken.
Had ook gedacht dat CO2 zou helpen, maar tot nu toe heeft dat nog niks gedaan. Even afwachten met de nieuwe reactor, maar ook hiermee is de 30mg/l indicatorvloeistof al bijna geel gekleurd. Dan zal ik even doorgaan met EasyCarbo, kijken of dat alles nog wat helpt.
Gilles van Plantedbox zei een aantal weken terug dat het zeker niet aan de voeding kan liggen, hij zegt ook aan de CO2 (baardalg, gaatjes in bladeren, bladeren verkreukelen beetje). Dat vind ik tot op de dag van vandaag nog steeds vreemd want de indicatorvloeistof kleurt gewoon bijna geel, dat kán toch niet...

Ik heb gisteren van de aquariumvereniging wat mooie volle Ambulia stekjes meegenomen van iemand, en die zijn zó mooi groen, zien echt fris uit, dat mijn planten er maar slapjes en bruinig bij staan. Vind het echt een domper. Hoop dat het goed komt.
 
Het zit hem in de nuances! Ik schreef al, "bij een regelmatige aanvoer op elke plek in je bak".... Daar bedoelde ik ook precies dat mee. CO2 heeft ook, net als alle andere zaken, tijd nodig. Als ik goed heb gelezen zit je nieuwe reactor nog maar pas in je bak. Ook daarvoor heb je al een aantal dingen geprobeerd. Hou je verlichting stabiel, te veel licht geloof ik niet zo gauw in. Dan moet je uitgaan van het principe van tekorten. Bij de stabiele lichtduur/intensiteit, de eerste behoefte van je planten, behoort een verhoudingsgewijze toevoeging CO2, de tweede plantenbehoefte. Wat ik nu zou willen aanraden is om te zorgen dat je stroming/waterdistributie overal in je bak komt. Verder zorg je ervoor dat wanneer je verklikker de juiste kleur aangeeft dat de dan toegevoegde hoeveelheid CO2 voorlopig blijvend is. Niet meer aan draaien, niet meer aankomen. Ga dit nu maar eens een aantal weken bekijken en zie dan wat er is gebeurd. Mochten er dan nog stappen nodig zijn doe die dan maar wel een voor een waarna je altijd eerst bekijken moet wat het gevolg van die stap is. Je wilt nu te veel in te korte tijd, dat kan niet. Je planten hebben echt tijd nodig om te laten zien wat de reactie is op jou actie.
 
Het zit hem in de nuances! Ik schreef al, "bij een regelmatige aanvoer op elke plek in je bak".... Daar bedoelde ik ook precies dat mee. CO2 heeft ook, net als alle andere zaken, tijd nodig. Als ik goed heb gelezen zit je nieuwe reactor nog maar pas in je bak. Ook daarvoor heb je al een aantal dingen geprobeerd. Hou je verlichting stabiel, te veel licht geloof ik niet zo gauw in. Dan moet je uitgaan van het principe van tekorten. Bij de stabiele lichtduur/intensiteit, de eerste behoefte van je planten, behoort een verhoudingsgewijze toevoeging CO2, de tweede plantenbehoefte. Wat ik nu zou willen aanraden is om te zorgen dat je stroming/waterdistributie overal in je bak komt. Verder zorg je ervoor dat wanneer je verklikker de juiste kleur aangeeft dat de dan toegevoegde hoeveelheid CO2 voorlopig blijvend is. Niet meer aan draaien, niet meer aankomen. Ga dit nu maar eens een aantal weken bekijken en zie dan wat er is gebeurd. Mochten er dan nog stappen nodig zijn doe die dan maar wel een voor een waarna je altijd eerst bekijken moet wat het gevolg van die stap is. Je wilt nu te veel in te korte tijd, dat kan niet. Je planten hebben echt tijd nodig om te laten zien wat de reactie is op jou actie.
Haha inderdaad, ik blijf nu misschien wat teveel rommelen. Ik stel de CO2 nog zo af dat hij wat minder geel is, dus lichtgroen, en dan ga ik het maar eens met rust laten :D
 
Het gaat goed met de nieuwe reactor, de plantjes worden al wat groener maar dit zou ook door de EasyCarbo kunnen komen.

Maar..

Ik merk dat de stroming echt aan de minimale kant zit nu met die reactor er ook nog bij. De plantjes bewegen wel iets aan de voorkant maar ik merk dat ik last van zweefvuil begin te krijgen. Achterin onderaan is nauwelijks stroming.
Ik heb dus een Reactor en een Hydor inline heater erachteraan. Wil liever geen verwarmingselement in de bak maar als dit de stroming ten goede komt wil ik hem er wel tussenuit halen. Of zouden jullie zeggen van zet er een extra (kleinere) filter bij puur voor de stroming? Heb eigenlijk geen ruimte meer onderin de kast.. of ik moet al de horizontale plank eruit halen in het midden.

Had echt gedacht dat ik met een Eheim Pro 4+ 600 (1250 l/uur) voor de toekomst wel goed zou zitten, zeker omdat dit de grootste in de serie is van Eheim. En dat voor een 240L bakje. Maarja, dan ga je er een reactor tussen zetten en valt het toch effe tegen.
Heb nu met de huidige Eheim de spraybar over de volledige lengte van de bak, dus boven tegen de achterwand. Linksonder achterin zit de filterinstroom. Een tweede filter zou dan betekenen een tweede zelfde spraybar boven de huidige spraybar plaatsen? Dat ziet toch niet uit?!?
Omdat de stroming achterin aan de onderkant zo slecht is, dacht ik misschien om een stromingspompje rechtsonder-achterin te plaatsen zodat deze het water naar linksonder-achterin naar de filterinstroom duwt, maar of dat zo slim is hmm.....

Graag jullie mening :!

:daisy:
 
Mooi dat je resultaat hebt ;)

Je zou eventueel kunnen kijken voor een powerfilter voor je zweefvuil

Maar ik zou het ff aankijken wat je vuil betreft, of wat spelen met de uitstromen een spraybar kan behoorlijk belemmeren
 
Mooi dat je resultaat hebt ;)

Je zou eventueel kunnen kijken voor een powerfilter voor je zweefvuil

Maar ik zou het ff aankijken wat je vuil betreft, of wat spelen met de uitstromen een spraybar kan behoorlijk belemmeren
Ik heb zojuist wat platgedrukte sponsfilters uit het potfilter gehaald, die had ik destijds erin gedaan zodat ik altijd wat ingedraaide sponzen klaar heb liggen. Lijkt alsof stroming nu ietsje beter is.
Ik had ook al een 300W heater in de bak geplaatst voor als de stroming nog altijd zo slecht was, dat ik de inline heater eens kon verwijderen om te kijken of dan de stroming beter werd. Maar dit heb ik nog niet gedaan.
Daarnaast heb ik toch nog zo een Aquael Pat mini filter rechtsonderin geplaatst, zodat deze beneden achterin het water naar linksonder (de instroom) duwt. Eens kijken of dat nog iets doet. Zitten wel flink wat opstakels zoals de planten, maar het doet wel iets volgens mij.

Nu maar even met rust laten.
 
All In One voeding is bijna op. Waardes al een tijdje niet meer gecheckt. Vandaag weer eens gedaan en valt me op dat NO3 nagenoeg 0 is deze keer.

dtimhls-jpg.jpg


Ik wil het aqaurium nu graag zoveel mogelijk met rust laten maar vraag me wel af of het nu niet beter is om op poeders over te gaan met deze waardes..

Of zal het een kwestie zijn van nóg meer wekelijks verversen om het nitraatgehalte omhoog te krijgen? Normaal doe ik 20-30% wekelijks
 

Bijlagen

  • dTImHLs.jpg
    dTImHLs.jpg
    43.5 KB · Weergaven: 145
  • dTImHLs.jpg
    dTImHLs.jpg
    43.5 KB · Weergaven: 138
Laatst bewerkt:
Of zal het een kwestie zijn van nóg meer wekelijks verversen om het nitraatgehalte omhoog te krijgen? Normaal doe ik 20-30% wekelijks
Wel als je veel nitraat hebt in het water waarmee je ververst...
Anders zou ik tog echt aanraden om over te gaan op poeders en je eigen recepten samen te gaan stellen
 
Je noteert een pH van 6.5 en een KH van 6? Dan zou je in theorie 57ppm CO2 in het water hebben...
In hoeverre zijn deze metingen betrouwbaar?
Sera druppeltest.
30mg/l indicatorvloeistof voor CO2 kleurt lichtgroen, tegen het gele aan.
 
Als die waarden echt correct zouden zijn
dan waren alle vissen onderhand vergast.
 
Die reactor wat ik aangeschaft heb van W. De Haan die rommelt gewoon van zichzelf met de CO2 he. De drukmeter schommelt heel minimaal heen en weer, en ik moet hem af en toe ontluchten en daarmee zie ik ook steeds flink verschil in de bellenteller. Daarnaast is de stroming gewoon niet wat het zijn moet. Ik zit echt te denken om terug naar een atomizer te gaan en dan vóór de potfilter aan te sluiten, zodat de stroming weer terug optimaal is.
 
Hoezo ontluchten?
Omdat ik dan na een tijdje het water hoor stromen in de reactor en de bellenteller langzamer gaat. Als ik dan ontlucht hoor ik het water niet meer kletteren en gaat de bellenteller weer normaal. Of heeft het uitzetten van het filter tijdens het voeren (om te voorkomen dat het voer meteen wegstroomt) daarmee te maken? Heb het zojuist eens even zonder filter uit te zetten gedaan.
 
Naja je hebt geen druk meer van je filter waardoor je CO2 vrij spel krijgt in je reactor..
Maar als je een gas ophoping krijgt kan je dus minder CO2 gaan toedienen, of gaan werken met pauzes zodat het gas weer oplost
 
Hmmm ok dan wacht ik het nog even af. Wat ik eerder meldde dat de plantjes weer fris groen lijken te worden, is niet meer van toepassing. Dat waren blijkbaar de jonge blaadjes, bruinalg en baardalg blijft een feit.. Zelfs met EasyCarbo op de max dosering van 9,2ml per dag op de 240L, verdwijnt er 0,0 van de baardalg.
Zo teleurstellend dit. Heb al zoveel geld erin gepompt dat ik echt gehoopt had dat het allemaal goed zou gaan met deze materialen en 'complete' voeding pfffffff.

En dan krijg je ook nog dat er gisteren een waaierhand garnaal het loodje heeft gelegd, wat allemaal verschillende oorzaken zou kunnen hebben.. Zo zonde allemaal.
:'(
 
Irritant is dat he, je probeert van alles maar niks lijkt te werken, wat je ook probeert. Hier hetzelfde probleem, dus je bent echt niet de enige.
Maar blijf gewoon stap voor stap de dingen aan te passen en proberen, en je zal zien dat het een keer goed gaat, al weet ik bij mezelf ook nog niet wanneer dat is :stom:

succes.
 
Nou nou nou. Ik kom vandaag thuis na een dagje dierentuin, ik zie de vuiligheid op de bodem, de stroming was heel erg minimaal, nauwelijks meer stroming te noemen.. Toen zag ik ook nog een dode waaierhandgarnaal liggen en toen dacht ik. Nu is het genoeg geweest. Die hele reactor gaat ertussenuit. Weg ermee. Onding. Heb het ding ertussenuit gehaald en de stroming was weer van 'tsunami' kwaliteit. Binnen no time was het vuil op de bodem weg en zag alles er weer goed uit.

Nu dus maar even tijdelijk weer een CO2 diffusor in de bak zelf gehangen. Ik ga volgende week toch nog eens een atomizer proberen, dit keer de bekende New Aqua UP van Aliexpress. Als deze op de uitstroom ook grote bellen geeft net als de JBL atomizer, zal ik hem op de instroom gaan plaatsen, dus vóór het potfilter. Even afwachten.

Ik heb sinds een paar dagen 10 Otocinclus erin en los van dat het geweldige visjes zijn, eten zij echt alle alg van de bladeren. Ik heb ze nu 2 dagen en de planten zien er al meteen een stuk gezonder uit. Het is natuurlijk belangrijk de bron aan te pakken, daar ben ik dan ook mee bezig. Maar in de tussentijd wordt het wel goed schoongehouden. Echt heel goede poetsers zijn het, had ik niet verwacht.
 
Wel raar dat jij zo’n ellende hebt van die reactor..
zoveel ellende zou een griggs reactor niet moeten geven lijkt mij
 

Terug
Bovenaan