zelf een koelinstallatie maken


Heb je die leidingen verlengd of zijn die witte slangen flexibel?
Thanks voor de link!
 
45,95! doe ik! thx Marcel!!

De witte leiding zit in de koelkast verwerkt aan de bovenzijde meegegoten in het PU schuim. Hier zit ook de dunne leiding in. Ik denk dat dit geheel koper is met een poedercoating je kan alles makkelijk buigen maar wel heel rustig doen anders krijg je een knik.
Het gas blijft dus gewoon in het systeem daar ben ik niet aangekomen.

omdat het vries element vaak ijs/nat is en ik er nooit een roestige heb gezien in een koelkast durf ik die best in mijn bak te hangen.

IK ben me er niet zeker van dat de ikea koelkast identiek is als de Beko vam Mediamarkt hoor maar het lijkt er wel verdacht veel op een rebrand. Kom je pas achter als je hem openmaakt maar het vrieselement lijkt identiek. ook die krijg je dus weer plat met wat beleid.

grtz! Erik
 
Laatst bewerkt:
Ik leer van je. Jij doet iets wat ik niet durf. Dus ik hoop dat je al je ervaringen opschrijft! Whatever it is.
 
Ah ok. moest ff instructiefilmpje ervan kijken was niet makkelijk te vinden op afbeeldingen.
Lang sensorsnoer is ook welkom.

Thx!
 
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de controllers van Inkbird goed zijn. Ook andere leden hebben hier goede ervaringen mee
 
@Erikdebrabander respect dat je dit doet!
Ik heb hier thuis een waterkoeler installatie, een oude airco en een mini koelkast staan die ik verzameld heb in de jaren om er een PC mee te koelen.

Ik durf het alleen niet. Ik kan daar heel eerlijk in zijn, ik ben bang voor die vloeistoffen.

Jij hebt bijvoorbeeld de buisjes gebogen, en dat is iets waar ik al jaren oprecht angst voor heb. Tevens zit ik met hetzelfde probleem met betrekking tot schakelen en is mij verteld dat het slecht is voor een airco om hem compleet stroomloos te zetten.
Zoals ik het begreep moet je een bepaald deel van de compressor stil zetten en niet het geheel. De stekker in zo een schakeldoos steken zoals hierboven zou dus niet handig zijn.

Maar: Ik weet het niet en heb het altijd vooruit geschoven om uit te zoeken. Ik kan er faliekant naast zitten, maar dan is dat maar zo... en leer ik weer wat.

Toch heb ik eens een topic geopend in een forum waar al tientallen mensen met dit soort compressors een koeling gemaakt hebben voor hen computer. Hier lopen wat lui die dit precies weten, en mochten die reageren dan is dat vaak prima informatie.

Als je mee wilt lezen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/56156055#56156055

Dat topic heb ik dus geopend omdat IK niet weet hoe het werkt. Jouw project vind ik top en val ik dus niet aan! Ik stel de vragen in het algemeen en niet specifiek over wat jij hebt gebouwd. (ik wil niet lullig overkomen)
 
De koelkast die ik gesloopt heb heb ik letterlijk alleen de buitenkant, de kunstof binnenbak en het schuim weggehaald. Verder heb ik niets aangepast dus de orginele thermostaat (schakelrelais die door temperatuur wordt geactiveerd) zit er zelfs nog aan maar als ik die 2 draden met elkaar verbind staat hij dus ook permanent aan zoals nu en dat gaat dus ook gebeuren. DE leidingen heb ik wel voorzichtig van richting veranderd maar de dunne hete leidingen echt minimaal. Wat een koelkast compressor niet fijn vind is dat hij door elkaar geschud wordt zodat de smeervloeistof en drijfgas door elkaar heen gaan dan comprimeert hij een vloeistof ipv het gas en gaat hij dus stuk. Daarom ook 24h stil laten staan om vloeistof en gas van elkaar te scheiden.
De dikke witte leiding is zacht koper als bij waterleidingen en aircos en kan je gewoon buigen als je dit rustig doet en niet te scherp. Moet je dus ook niet te vaak doen anders krijg je scheurtjes of een knik en ben je je gas kwijt.
Het relais schakelt in wanneer het te warm is in de koelkast en denk dat een koelkast ook meer temperatuurschommelingen (bij de deur openen en dicht doen) zal krijgen als een waterbak zal geen issue zijn. een koelkastleven heeft ook zeer veel aan/uit cycli dus hoort bij het ontwerp. Het maakt dan ook niet uit of je de schhakelaar via de stekkerdoos laat gaan of thermostaat dus een Inkbird is een perfekte oplossing als ik enkel de 2 draden van de thermostaat met elkaar verbind met een kroonsteentje of dit bij de compressor zelf doe. Verder doe ik er niks aan op wat afwerking later.

De hittegolf ben ik doorgekomen door de opstelling s'ochtens 2 uur te laten draaien en toen de stekker er uit en was voldoende om mijn bak onder de 26C te houden Wel een geluk gehad dat mijn vakantie precies in de 2e golf zat. Volgende week weer beginnen. Ik had nog geen goed alternatief gevonden maar ben 99% zeker dat de Inkbird in mijn bak gaat komen met een heater.

Voor de heater ben ik sterk in dubio bij 270L voor 200W/300W. In de winter is het vrij fris binnen (18C) en fabrikanten zijn erg wissellend met hun advies. Vraag me af of 150W ook voldoende zou zijn echter realiseer me ook dat 300W dezelfde eindafrekening geeft maar wel bij een lange heater. Twijfel om een Eheim preset te nemen maar 25C lijkt me iets te hoog. Wel lekker klein.
 
De koelkast die ik gesloopt heb heb ik letterlijk alleen de buitenkant, de kunstof binnenbak en het schuim weggehaald. Verder heb ik niets aangepast dus de orginele thermostaat (schakelrelais die door temperatuur wordt geactiveerd) zit er zelfs nog aan maar als ik die 2 draden met elkaar verbind staat hij dus ook permanent aan zoals nu en dat gaat dus ook gebeuren. DE leidingen heb ik wel voorzichtig van richting veranderd maar de dunne hete leidingen echt minimaal. Wat een koelkast compressor niet fijn vind is dat hij door elkaar geschud wordt zodat de smeervloeistof en drijfgas door elkaar heen gaan dan comprimeert hij een vloeistof ipv het gas en gaat hij dus stuk. Daarom ook 24h stil laten staan om vloeistof en gas van elkaar te scheiden.
De dikke witte leiding is zacht koper als bij waterleidingen en aircos en kan je gewoon buigen als je dit rustig doet en niet te scherp. Moet je dus ook niet te vaak doen anders krijg je scheurtjes of een knik en ben je je gas kwijt.
Het relais schakelt in wanneer het te warm is in de koelkast en denk dat een koelkast ook meer temperatuurschommelingen (bij de deur openen en dicht doen) zal krijgen als een waterbak zal geen issue zijn. een koelkastleven heeft ook zeer veel aan/uit cycli dus hoort bij het ontwerp. Het maakt dan ook niet uit of je de schhakelaar via de stekkerdoos laat gaan of thermostaat dus een Inkbird is een perfekte oplossing als ik enkel de 2 draden van de thermostaat met elkaar verbind met een kroonsteentje of dit bij de compressor zelf doe. Verder doe ik er niks aan op wat afwerking later.

De hittegolf ben ik doorgekomen door de opstelling s'ochtens 2 uur te laten draaien en toen de stekker er uit en was voldoende om mijn bak onder de 26C te houden Wel een geluk gehad dat mijn vakantie precies in de 2e golf zat. Volgende week weer beginnen. Ik had nog geen goed alternatief gevonden maar ben 99% zeker dat de Inkbird in mijn bak gaat komen met een heater.

Voor de heater ben ik sterk in dubio bij 270L voor 200W/300W. In de winter is het vrij fris binnen (18C) en fabrikanten zijn erg wissellend met hun advies. Vraag me af of 150W ook voldoende zou zijn echter realiseer me ook dat 300W dezelfde eindafrekening geeft maar wel bij een lange heater. Twijfel om een Eheim preset te nemen maar 25C lijkt me iets te hoog. Wel lekker klein.

Thanks voor je antwoord!
Ik blijf het volgen en wellicht hak ik de knoop ook door. Ik heb compressors genoeg hier.
 
Als je toch een Inkbird neemt, aqua medic titanium

Ben me er nu in aan het verdiepen en heb hier even een apart draadje van gemaakt want dit gaat redelijk buiten deze topic maar idd de Inkbird staat wel op het lijstje nu:
https://www.aquaforum.nl/threads/aquarium-heater-calculator-wel-correct.159515/

Overweeg ook een inline heater voor betere warmteverdeling door de bak heen en uit zicht dan maakt formaat niet veel meer uit. Ik heb in het midden tegen mijn achterwand een koker waar dat in zou kunnen. Toevallig een draadje gevonden van een identieke bak:
https://www.aquaforum.nl/threads/mp-scubabay-270-liter.35412/
 
Hoi,

Heb weer een kleine ontwikkeling met de koelkast die ik gesloopt heb voor mijn bak te koelen. Ik denk wel dat het de moeite waard is om daar een notitie van te maken.

In een ander draadje had ik een rekentool voor het verwarmen van mijn 270L bak:
https://www.aquaforum.nl/threads/aquarium-heater-calculator-wel-correct.159515/
Ik twijfelde (nog steeds) over de uitkomst van 93W bij 6C verschil (kamer 18C,bak24C). Echter realiseerde ik me net pas dat dit dus ook omgekeerd werkt:
Hoe veel vermogen heb je nodig om 6C te koelen bij 270liter?

Lees ik het etiket: 220-240V,0.4A dus 230x0.4=92W (!!)

Ik heb afgelopen zaterdag mijn bak vol laten lopen met 18C leidingwater en een stromingspompje erin gezet. Ook wat superfish dubbelzuignappen gevonden en daar de koeler tegen het glas bevestigd de noppen zitten er superstrak in echt top!
een dag later was de bak 20C en de woonkamer 21C dus heb ik de stoute schoenen aangetrokken en tegen 20:00 de koelkast aangezet om te kijken hoe diep ik de temperatuur kan krijgen. Nu ik er niets in heb zitten is dit een mooie gelegenheid om dat te doen ipv bij een hittegolf of een volle bak.

Nu is het binnen 21C en de bak staat nu op 16C gemeten aan de andere kant van de bak dus heb nu 5C verschil in 24uur op kunnen bouwen.
Ik wil kijken hoe laag ik dit kan krijgen en morgen weer eens de temp op meten. Als het verschil groter wordt hoeft de koeler niet 24/7 te werken en is er een afkoelperiode van de pomp en de aanschaf van een Digibird gerechtvaardigd. Die komt er dus pas als de bak draaiend is dat is nu geen prio.

Voor alsnog is de conclusie dat ik de bak dus van 29C naar 24C terug kan brengen dus bij een volgende hittegolf ben ik vast voorbereid.
Echter ziet het er ook naar uit dat een 100W verwarmingselement daadwerkelijk de bak de winter door zou kunnen trekken!

Dan zit ik met verwarming en filtervermogen op max 108W vind ik best heftig laag.

DSC02353.JPG


DSC02354.JPG


DSC02355.JPG


DSC02361.JPG
 
Bak blijft na 2 dagen stabiel op 16C, kamer is 21.5C.
met 5,5C verschil komt het ingaand vermogen van 92Watt te koelen dus sterk overeen met 93W om 6 graden te verwarmen met een heater.

Ik heb nog een 100W verwarmingselement liggen en wil die eerst in gaan zetten in de 270 liter bak en kijken hoe die de winter doorkomt.

mvg, Erik
 

Terug
Bovenaan