Goede co2 indicatie vloeistof


J

JoKi

Guest
Hoi medeleden,

Ik zoek accuraat en betrouwbaar dropchecker vloeistof. Hebben jullie suggesties?
Ik zie ook online vloeistof die richt naar 20mg of 30mg. Welke best nemen?

Groetjes
 
Ik heb er geen ervaring mee maar meer gebruiken deze dacht ik al. Ik gebruik die van 30 volgens mij.
 
Ligt o.a aan het plantenbestand.
Als je een bak met veeleisende snelgroeiende planten hebt neem je een vloeistof voor 30ppm.
Heb je langzaam groeiende eenvoudige planten dan heb je aan 20ppm meer dan genoeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Standaard bij een dropcheck setje word 20mg geleverd. Als je daar tevreden over was zal ik 20mg aanhouden
 
Ik heb geen idee eigenlijk welke ik gebruikte. Werd meegeleverd met mijn co2 set. Dit is de vloeistof die er bij zat.
Wat overigens "grappig" is, is dat als ik na ga op de bekende co² chart, dat ik mijn vissen aan vergassen ben. Heb namelijk een kh van 6 en ph van 6.6. Checker kleurt gewoon mooi groen, ga ook maar daar op verder ipv die charts.
 
Ik zal mijn eigen post quoten :D:D

Standaard bij een dropcheck setje word 20mg geleverd. Als je daar tevreden over was zal ik 20mg aanhouden

RE- post:

Standaard bij een dropcheck setje word 20mg geleverd. Als je daar tevreden over was zal ik 20mg aanhouden. Ben er niet 100% zeker van maar 99%

:D:D:stom::sorry:
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
En hoelang blijft die vloeistof houdbaar?

Ik gebruik ze van Dennerle, maar die zijn echt vrij prijzig.
 
En hoe zit dat bij de andere merken zoals Colombo en JBL dan? Die 20mg vloeistof zal dus eerder limoenkleur vertonen dan de 30mg vloeistof.
 
En hoe zit dat bij de andere merken zoals Colombo en JBL dan? Die 20mg vloeistof zal dus eerder limoenkleur vertonen dan de 30mg vloeistof.

Ik zal het eens proberen uit te zoeken.

Maar vergeet niet, dat 30 mg/l al op het randje zit. En het kan snel mis gaan.

Dus fabrikanten zullen een veilige optie kiezen. Bij 20 mg/l heb je dus een veilige marge ingebouwd.
 
Je bedoeld dat je bij de 30mg sneller het risico loopt dat je "teveel" co2 krijgt?
Dat verschil komt zeker door het gebruik van kh 4 of kh 5 in de vloeistof? Ik heb de vloeistof van Backplay en zover ik weet werkte die met de kh5.
 
Bijna alle dropchecker vloeistof die je koopt, of bij je gekochte CO2 set zit, zijn voor het CO2 gehalte van 20ppm.
Als je een aquarium koopt en kijkt naar de specificaties dan zie je dat de belichting altijd in de categorie medium-licht valt. Dat is ook logisch omdat 90% van alle aquariumplanten hier prima mee groeit. Met een gemiddelde belichting heb je in de regel ook een gemiddeld CO2 waarde van max 20ppm nodig, simpelweg omdat hogere CO2 waarden helemaal geen nut hebben.
Dit komt omdat de plant een maximaal opnamecapaciteit heeft van voedingsstoffen. En CO2 is ook een (macro) voedingsstof.
Boven die bepaalde grens word de CO2 simpelweg niet opgenomen. Sterker nog; als jij boven een waarde gaat zitten van >40ppm dan geeft dit een drastische remming in de fotosynthese van de plant.

Daarom is het gebruik van een vloeistof voor 30ppm in combinatie met langzaam groeiende planten (met een behoefte van 7 tot 15ppm) niet alleen zinloos het vormt ook nog eens een risico omdat ook planten een CO2 vergiftiging kunnen krijgen.
Daarnaast word er vaak geadviseerd (...) om een geel/groene dropchecker na te streven. Als je dan een indicatievloeistof gebruikt van de 30ppm variant zit je vaak onnodig veel CO2 toe te voegen. Zeker met een plantenbestand wat weinig licht nodig heeft gaat dit in sommige gevallen zelfs ten koste van de kwaliteit van de plant.
 
Dus teveel co2 kan ook problemen geven als ik het goed begrijp Corne? Ook als de rest van de voedingsstoffen "teveel" aanwezig zijn?
Ik weet dat als van een bepaalde stof veel aanwezig is dat de plant dan moeilijker een andere stof kan opnemen maar als alles nu in evenwicht teveel aanwezig is dan?

Misschien niet helemaal on topic maar wel een aandachtspunt denk ik;)

Backplay gebruikte altijd het voorbeeld van een bak met bingoballen. Als er 1 rode inzit en 20 blauwe dan zal de plant de blauwe bal (voedingsstof) minder snel en makkelijk kunnen opnemen.
 
Teveel aanwezige voeding is net erg, daar is immers de EI op gebaseerd en een vergiftiging door teveel voedingsstoffen komt zelden voor als we ons aan de aanbevolen hoeveelheden dosering houden.
Zelfs overdosering geeft geen problemen mits er maar een wekelijkse waterwissel word uitgevoerd.
Maar bij CO2 is het zo dat hoe meer een plant krijgt hoe minder efficient hij dit kan opnemen.

Backplay gebruikte altijd het voorbeeld van een bak met bingoballen. Als er 1 rode inzit en 20 blauwe dan zal de plant de blauwe bal (voedingsstof) minder snel en makkelijk kunnen opnemen.

Ja dat klopt: als een plant die ene rode bingobal wil zal die alle beschikbare energie (voeding en reserves) gaan gebruiken om dit toch te bemachtigen, waardoor opname van andere voedingsstoffen word bemoeilijkt.
Als dit niet lukt gaat de plant in verval.
 
Ik dacht dat het juist anders om was. Als de plant die ene rode bal wil dan is die door meer andere ballen moeilijker te vinden/ op te nemen en zal hij dus een tekort krijgen aan de stof die door die ene bal wordt voorgesteld. Ik zal eens kijken of ik de uitleg van Backplay nog kan vinden.

Edit: ik lees hier de uitleg van Stefaan nog eens door en je hebt gelijk Corne;)
 
Je bedoeld dat je bij de 30mg sneller het risico loopt dat je "teveel" co2 krijgt?
Dat verschil komt zeker door het gebruik van kh 4 of kh 5 in de vloeistof? Ik heb de vloeistof van Backplay en zover ik weet werkte die met de kh5.

KH4 = 20mg
KH5 = 30mg

Dit is het plaatje bij Dennerle. 20 mg co2 geeft in het ei een pH van 6,8 bij KH4. Is het aquarium KH3 dan kom je op een pH van 6,7 uit in het aquarium.

003C2532-BEFB-41E9-9978-13DF213441C3.jpeg


Deze is van JBL. De omslag kleur van pH 6,8 is dus bij KH4 20mg co2.
Je ziet dus duidelijk dat er KH4 in het ei zit. Tevens kun je KH8 en pH 7,1 is ook 20mg, KH12 en pH 7,3 is ook 20mg.


D4F5F5A6-CE67-4E93-B72B-1D1BDAAE44FE.png


Als je dan de omslag kleur groen bij pH 6,8 bekijkt.

5FAF29A6-1423-41A7-8029-79FAF06AB9FF.png



Als je dus weet dat de omslag kleur groen, bij pH 6,8 gebeurd. Middengroen. Niet geel en niet blauw.
Dan zie je dat bij verschillende KH oplossingen IN HET EI er dus een ander CO2 gehalte hoort.

6BF45473-24AE-4F2D-B2CD-E79102966A8A.jpeg



En nu zie ik hier dat ik een fout heb gemaakt.

KH4 = 20mg
KH3 = 15mg
KH5/6 = 30mg

Alle checkers werken met een KH oplossing en broomthymolblauw.

De broomthymolblauw heeft een omslag bij ca pH 6,5 tot 6,8
Dat is een vast gegeven. Door de KH te veranderen van de oplossing verander je het CO2 gehalte.
KH 4 is ca 30mg/l en KH 3 is ca 20 mg/l CO2.
 
Ik begrijp het niet helemaal wat hier boven staat, tenminste als ik weet dat ik een kh van 6 heb en een ph van 6.6. Dat wil zeggen dat veeeeel te veel co2 zou hebben. Desondanks is mijn dropchecker mooi groen en de vissen doen het gewoon goed. Kan iemand dit wat verklaren aub?
 
Ik begrijp het niet helemaal wat hier boven staat, tenminste als ik weet dat ik een kh van 6 heb en een ph van 6.6. Dat wil zeggen dat veeeeel te veel co2 zou hebben. Desondanks is mijn dropchecker mooi groen en de vissen doen het gewoon goed. Kan iemand dit wat verklaren aub?

Dat is heel gemakkelijk.

Dat pH en KH verhaal gaat alleen op in zuiver water, waarin GEEN andere zuren aanwezig zijn. Dus alleen het zuur koolzuur.

Als je veel bladeren, turf, humus, speciale bodem in het aquarium hebt. Dan ontstaan er andere zuren.
De pH meter meet alle zuren.

De tabel gaat dan niet op. Maar geeft slechts een grove indicatie. De dropchecker reageerd ALLEEN op CO2, maar reageerd traag. Dus je kijkt naar de waarde van ongeveer 1-2 uur geleden.
 
Ok, maar ik heb geen turf, speciale bodem, humus of wat dan ook dat voor extra zuren zou kunnen zorgen. Hoe gaat dit verhaal dan verder voor mijn bak?
 
En filter dat zijn werk doet, verzuurt ook. Bij de nitrificatie ontstaat ook zuur.

Daarnaast heeft iedere test zijn afwijking. Is jou gemeten KH echt de juiste? En jou pH?

Maar een lang verhaal kort. Koop gewoon de 20 mg.
Dat is voor normale planten met voldoende licht gewoon genoeg.

De 30 is voor scapers. Met exclusieve planten en weinig vis.
 
Dat korte verhaal, daar hou ik wel van, dank je. 20mg it will be
 
Dan zou je rond de 44mg zitten Joki. Je meet de kh met druppels denk ik en of die dan 6 is blijft de vraag want druppeltesten meten ook andere zuren. Als je kh 5 zou zijn dan zit je alweer op
van ongeveer 1-2 uur geleden.


Ik denk zelf dat je wel 3 uur mag aanhouden maar goed wellicht dat dit ook per merk verschilt.
 
Gemeten met een kh test van sera én van jbl. Met 5ml water én met 10ml water. Altijd geeft ie 6 aan. Maar soit, ik zou mss wel wat minder bpm kunnen geven om een ph van 6.8 te bekomen
 
Gemeten met een kh test van sera én van jbl. Met 5ml water én met 10ml water. Altijd geeft ie 6 aan. Maar soit, ik zou mss wel wat minder bpm kunnen geven om een ph van 6.8 te bekomen

Dat zou zomaar kunnen. Gewoon goed observeren wat de planten doen.
En 1 ding tegelijk veranderen.
 
En hoelang blijft die vloeistof houdbaar?
Ik heb een setje van Colombo met 2 flesjes. Deze is voor 4 vullingen en de fabrikant geeft aan dat deze 4 vullingen voor 2 jaar zijn. Dus elke 6 maanden een verversing van de vloeistof.

Ik weet dat er verschil inzit kwa merk want mijn oude Dennerlee setje gaf aan om de 6 weken verversen.

Het setje koste 13.50 incl. Voor 2 jaar vloeistof dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Elke 6 maanden is wel erg lang bij Colombo als ik dat zo lees. Zover ik weet is 4-6 weken ongeveer de max. Ik heb ook de Colombo checker maar gebruik vloeistof van Backplay.
 
De gene die ik voorheen gebruikte van aquabeat zegt zelfs na 4 weken.
 
Ja dat staat bij Dennerle ook volgens mij hoor. Zover ik weet werken ze allemaal met broomthymolblauw en dan de kh van 4 of 5 dus je zou denken dat de tijd om het te vervangen gelijk moet zijn bij de diverse merken.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi

Terug
Bovenaan