Groene punt algen of zoiets.


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Daar ben ik weer, had hiervoor een topic met als onderwerp Oeps verkeerd gemeten.
Wat is er nu aan de hand, ben ik van mijn algenbloei af heb ik nu weer last van groene punt alg.
Heb nog geen water waardes voor jullie, maar wel foto's
Van ver af ljkt alles er goed uit te zien, maar als je dichterbij komt vooral van boven af zie echt wel de algen.
Het lijkt van boven af wel of de planten aan het rotten zijn.
 
Hier nog even de foto’s

41A4CB3F-6BC8-4E68-9B0B-3E6B02669D9B.jpeg


FAF22671-DBAC-40CC-B09A-0D5ADD8F8BEC.jpeg


E2C698F2-6FCF-4FA7-A4D1-9E145CC7AD53.jpeg


D214D79E-D231-47B9-9E7F-DA38BCFCC5C9.jpeg


404D1E4C-0F56-4814-B1C9-F573727FE18B.jpeg


D42B51BC-C22F-403E-8B56-8827A599AF60.jpeg


3AC90AD6-3242-47B8-973E-C52501B20B09.jpeg
 
Kun je alle huidige waterwaarden posten en wat voeg je toe aan de bak?
Hoeveel uren heb je het licht aan?
 
Wat ik zie op de derde en de voorlaatste foto lijkt eigenlijk meer op blauwalg dan op puntalg vind ik.
En op de eerste foto lijkt er meer aan de hand te zijn dan enkel (groene) algen.

Ben je toevallig met easy carbo in de weer geweest? Die bladeren lijken wel te smelten namelijk.


Dat is toch al even aan de gang zou ik denken?

Kun je alle huidige waterwaarden posten en wat voeg je toe aan de bak?
Hoeveel uren heb je het licht aan?

En qua licht?
Welke verlichting? Gedimd? Hoe lang?
 
Water waardes doe ik aankomend weekend heb nu geen tijd.
Wbt verlichting, 2 standaard led balken van oase deze zijn niet dimbaar.
En nog een led balk van Tecatlantis(luminus)voor de kleur 'scavonds deze brand ook gewoon mee op 90%
Ze gaan om 10:00 uur aan en om 20:00 uur weer uit.
Ik bemest volgens EI methode, zondag water wissel en dan maandag macro en maandag middag micro.
Heb ook Co2 installatie met ph electrode.
Continue test(2 keer) zijn licht groen.
Deze bak is 200 liter, heb hiervoor 8 jaar een Lido 120 gehad, maar nooit geen last gehad van alg of zoiets en deed het op dezelfde manier.
In de huidige bak heb ik wel veeeel meer planten staan omdat ik dat echt mooi vindt
Ik hoor hier geluiden over blauw alg, hoe bestrijd ik dat dan het best?
Maar het lijkt inderdaad of de bladren van sommige planten smelten, gebruik geen easy carbo, althsns niet meer in het begin wel ivm draad alg.
 
Ze gaan om 10:00 uur aan en om 20:00 uur weer uit.

Als je problemen hebt met algen is 10 uur veel te lang.
Wanneer ik algen heb ga ik (naast dimmen) de verlichtingsduur altijd inkorten. Persoonlijk geef ik dan 6 uur of 6,5 uur licht tot alles onder controle is. Dat is misschien (volgens sommigen) té kort en daar kan over gediscussieerd worden... Maar 10 uur icm algen is sowieso te lang, geen discussie!

Ik zou het verkorten naar 7 uur max zolang de problemen aanhouden.

Ik hoor hier geluiden over blauw alg, hoe bestrijd ik dat dan het best?

Eerst kan je deze identificatie best controleren zodat je zeker bent.
De algen op de betreffende foto's:

-vormen die een slijmerig groen/blauw laagje dat makkelijk af te hevelen is?
-stinken deze algen (in de emmer na het hevelen)?

Als dat niet zo is dan is de diagnose twijfelachtig en kan je beter verder zoeken.
Als de kenmerken echter kloppen is het zeker blauwalg en dan kan je de juiste strategie bepalen.

Wbt verlichting, 2 standaard led balken van oase deze zijn niet dimbaar.
En nog een led balk van Tecatlantis(luminus)voor de kleur 'scavonds deze brand ook gewoon mee op 90%

Dat klinkt als vrij veel licht, zeker boven een bak met duidelijke algen-issues.
Heb je de specificaties van de oase-leds?
De tecatlantis zou ik verder dimmen alleszins.

En sowieso zal je stevig onderhoud moeten doen: zoveel mogelijk aangetaste planten/bladeren verwijderen. Alle zichtbare algen mechanisch verwijderen.
De slechtste toppen (bvb dat sterrenkruid, en eigenlijk alle bladeren met zwarte beschadigingen) allemaal verwijderen en tijdelijk de frequentie van het water wisselen opvoeren zodat de vervuiling in de bak afneemt.

Dan de stroming én de distributie van de co2/voeding kritisch bekijken en optimaliseren.

Heb je misschien een totaalplaatje en wat uitleg over de positie van de filterslangen? Welke filter gebruik je en hoe is je stroming geregeld?

Als het mogelijk is eventueel de dosering van de plantenvoeding spreiden over de week, eventueel dagelijks toedienen.

Dus:
-dimmen
-inkorten lichtcyclus
-verwijderen aangetaste planten, algen en zichtbare vervuiling
-extra waterverversing
-kritische analyse van je filter, stroming en je co2 distributie (en eventueel een ph-profiel om je co2 verloop in kaart te brengen) zodat je de flow in de bak kan optimaliseren.
-doseren plantenvoeding spreiden

En een fotootje van de ganse bak/plaats van de filterslangen.
En hoeveel voeding geef je precies?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hier de waterwaardes net voor de wekelijkse waterwissel van 50 %

Nh4/Nh3: 0
No3: 50
Po4: 2
Fe: 0,5
Cu: 0
Ph: 6,0 / 6,5
Kh: 5
No2: 0

Ik gebruik hiervoor een sera uitgebreide druppel test box.
Voor planten voeding maak ik een macro en een micro oplossing met poeders van aquariumbemesting.nl
Ik gebruik ook hun calculator voor het maken van de macro en de micro
Ik zal het recept hier dmv een foto opzetten.
Ik voeg dan een dag na de water wissel 120 ml macro toe en dan in de middag 120 ml micro.
Maar wat mij opvalt is dat mijn nitraat wederom weer veel te hoog is, ik zou natuurlijk een fout kunnen hebben gemaakt met het afwegen van de poeders of de weegschaal klopt niet.
Wat betreft de stroming, ik heb een Oase highline bak hierin zit de aanzuig van mijn filter rechts achterin de bak door de bodem heen, de uitstroom heb ik rechts boven in gemaakt.
Ik gebruik hiervoor niet de bijgeleverde spraybar, maar een enkele uitloop, zie foto's.
Ik heb een Eheim pro 3 600t filter, deze draait half kracht anders staan al mijn planten krom door de stroming, ik heb dus voor in de bak genoeg stroming maar of de stroming ook achterin de bak zo goed is betwijfel ik.
Ik heb al allerlei opstellingen geprobeerd wbt de uitstroom van mijn filter, maar wat nu de beste is?
De bak zou eigenlijk rond moeten zijn voor een goede circulatie, maar ja hij is rechthoekig.
Om nog even terug te komen op de bemesting volgens de EI methode, klopt mijn recept wel of heeft iemand een beter recept en de calculator is deze wel goed?
Volgens mij heb je meerdere calculators en deze geven allemaal verschillende uitkomsten dus wat is nu de juiste?

IMG_2198.JPG


IMG_2199.JPG


IMG_2200.JPG


IMG_2201.JPG


fullsizeoutput_c4.jpeg


fullsizeoutput_c3.jpeg
 
Je nitraat is vrij hoog vlakvoor de wissel. Hoeveel zit er in je kranwater? Ook vindt ik dat de planten heel erg dicht opelkaar staan. Ik zou de stengels wat meer ruimte geven.
 
Ik blijf bij de adviezen die ik al gaf. ;)

Dus:
-dimmen
-inkorten lichtcyclus
-verwijderen aangetaste planten, algen en zichtbare vervuiling
-extra waterverversing
-kritische analyse van je filter, stroming en je co2 distributie (en eventueel een ph-profiel om je co2 verloop in kaart te brengen) zodat je de flow in de bak kan optimaliseren.
-doseren plantenvoeding spreiden

Bijkomend:

-Is het nu blauwalg dat we zien op sommige van de foto's?
-waarom draait je filter maar op halve kracht? Zeker met zo'n compacte beplanting is distributie en stroming essentieel. Er zijn trouwens andere manieren om de stroming te 'dempen' dan je filter knijpen. Bvb door met de richting van de spraybar te spelen...
-Als je nitraat oploopt tov je fosfaat kan je beter fosfaat en nitraat splitsen in aparte flessen. Dan kan ze apart regelen.
Dagelijks doseren van macro's en twee of drie keer per week micro's zorgt voor stabielere levels.
-Je uitstroom vind ik wat raar geplaatst. Kan je niet werken met een spraybar van links naar rechts of van achter naar voor?
Je ziet op de foto's dat de bodem vooraan vervuild is. Door te weinig doorstroming/te weinig onderhoud. Dergelijke vervuiling is vooral een feest voor allerlei algen.
-Verwijder zoveel mogelijk vuil/aangetaste bladeren en zorg voor betere stroming (spraybar + minder compacte bossen planten).
Nu blijft er ongetwijfeld veel vuil hangen tussen de planten onderaan doordat ze zo compact staan icm te weinig stroming.

Dus goed snoeien, paar extra verversingen en flow optimaliseren lijkt me een goed begin. ;)
 
Laatst bewerkt:
De EI staat ook voor gebruikersgemak dus dat dagelijks toevoegen doet daar weer afbreuk aan en macro s kun je prima na het verversen toevoegen. Sporen voeg ik 2x per week toe.
 
De EI staat ook voor gebruikersgemak dus dat dagelijks toevoegen doet daar weer afbreuk aan en macro s kun je prima na het verversen toevoegen. Sporen voeg ik 2x per week toe.

Allemaal goed. Dat kan inderdaad perfect als dagelijks doseren je teveel werk is.
Maar blijft wel zo dat je levels stabieler zijn wanneer je dagelijks macro's doseert.
EI of geen EI.
Het is dus geen noodzaak maar spreiding van toedienen heeft wél voordelen tov één weekdosis.
Zoals in dit concrete geval: als hij dagelijks doseert kan hij tijdelijk twee of drie of ... keer verversen totdat de algen onder controle zijn. Zo bespaart hij al wat op plantenvoeding terwijl hij ongehinderd dagelijks kan verversen (mocht hij dat willen). ;)

En nogmaals: wanneer je merkt dat je NO3 onverklaarbaar hoog is tov je PO4 is het wel zo handig dat je je dosis apart kan bij regelen. Als je ze samen in één fles aanmaakt is dat net iets moeilijker. :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft het gebruik in aparte flesjes heb je helemaal gelijk en dan kan je makkelijker bijsturen. In de praktijk ondervindt je snel genoeg hoe het verbruik is en of dit al dan niet noodzakelijk is.
 
Btw, wat me opvalt is dat de Repens links er goed bij lijkt te staan en ik denk dat de stengelplanten te dicht op elkaar zijn geplant. Zo kan licht en voeding moeilijker de plant bereiken.
 

Terug
Bovenaan