Te weinig stroming?


Charlatan

Member
Lid geworden
30 november 2018
Berichten
17
Locatie
Amsterdam
Ik heb nu 2 maanden een Eheim EccoPro 300 in mijn RIO 180 draaien en ik vermoed, andere andere in verband met blauwalg en te weinig beweging van het oppervlakte water, dat ik te weinig stroming heb. Is een stromingspomp/wavemaker een goed idee en zo ja, welke kan ik dan het beste kopen? De Hydor Koralia 1600? Of de Jecod SW2 met controller? Of merkvast blijven, met de Eheim StreamON 3000?
 
Kijk eerst eens in je filter.
Of dat nog goed is.
2 maanden is lang hoor.
 
1 meter bak, zou er wat zwaarder filterr op zetten.

Is de 300 wel wat zwak, goed voor 60 cm.
 
In- en uitstroom (op advies van speciaalzaak) in linker achterhoek bevestigd zodat het water een rondje kan draaien. Ik ben niet enthousiast over de uitstroom die ik alleen diagonaal kan richten. waardoor het water aan de andere kant van de bak naar mijn idee te rustig is. Een verlengstuk is geen optie omdat ik deze diagonaal nergens aan kan bevestigen.
 
Toen ik de filter - die volgens de informatie van Eheim geschikt is voor een bak tot 300 liter - al had gekocht begreep ik dat ik hiermee op het randje zat. Ik denk dus aan een stromingspompje omdat ik het net iets te duur vond om deze pomp werkeloos in de meterkast te zetten en na twee maanden weer een nieuwe te (moeten) kopen.
 
En een spraybar over de hele lengte?

De ecco pro 300 zou 750L/U moeten doen, wat ongeveer 375 L/U is na vulling en installatie.
Dat is alsnog 2x bruto inhoud (rio180 was 180L bruto dacht ik) zou dus voldoende moeten zijn.

Maar je weet dat blauwalg een bacterie is?
 
Rio180 is inderdaad een bak van 180 liter. Ik ben een behandeling van Easylife (blue exit) gestart. Nu dag vier, maar moet (volgens de verpakking) ook nog even ruim een week geduld hebben om te weten of de behandeling aanslaat.

Ik las vandaag ook dat oorzaak van blauwalg een te lage watercirculatie kan zijn. Vandaag ook mijn gedachte, ook omdat het water weinig redelijk stil is aan de rechterkant. Andere oorzaken van blauwalg (vieze bak of te weinig nitraat) zijn het in ieder geval niet.

Een spraybar is ook een idee, hoewel hier dan wel een koppelstuk bij moet zitten om een flinke bocht naar de achter te maken.
 
Heb je wel een black-out gedaan vooraf?

Weet niet hoe handig je bent maar een spraybar is ook te maken met pvc
 
9200000018844980.jpg


Afbeelding 1 van 2


Merk: Eheim

Alle productspecificaties
Productbeschrijving
Eheim Ecco Pro biedt u een buitengewone combinatie van energie-economie, prestaties en gemak.Slechts 5 Watt stroomverbruik bij een pompcapaciteit van 600 l. per uur en 8 Watt bij 750 l. Dat is gewoon buitengewoon. En ook buitengewoon is zijn karakteristieke multifunctionele hendel - het combineert drie functies: het dragen van + /-sluiting + priming.Toegevoegd aan deze zijn draaibaar uitschakel kranen, praktische filter manden en een zeer rustige loop dankzij keramische componenten.De Ecco pro is volledig uitgerust inclusief accessoires en filtermedia. Je bent klaar om te gaan.Er zijn 3 modellen voor aquaria van 60 tot 300 liter. Voordelen van EHEIM ecco proLaag energieverbruik met hoge prestatiesUitstekende biologische en mechanische filtering door optimale waterdebietMultifunctionele hendel (voor het uitvoeren + het openen / sluiten + priming)draaibaar uitschakel kranenextreem stille keramische assenpraktische filter manden, die gevuld kunnen worden op basis van individuele behoeftenlange levensduur elastische siliconen afdichtring in pompkopWordt geleverd met accessoires: 2 uitschakeling kranen, uitlaat elleboog, inlaat, EHEIM kwaliteit slang, installatie accessoiresVolledig uitgerust met originele Eheim filtermedia (voorgevulde korven) Technische informatieEheim Ecco Pro 130Aquarium formaat: 60 tot 130 literVermogen: 5WCapaciteit: 500 liter per uurDiameter slang: 12/16mm uit, 12/16mm in.Inhoud filter: 1.2 liter
 
De black out is mijn plan B.

Ik ga vandeweek wel eens knutselen. Je adviseert dus geen stromingspomp?
 
Ik heb hetzelfde probleem met mijn JBL e 1902 dus ik volg even jouw interessante topic.
 
Wat zit er voor filtermateriaal in je filter? Heb je genoeg biologische filtermateriaal zoals siporax etc?
 
Qua stroming is het altijd slim om een korte weg te kiezen. Daarom zit mijn spraybar over de volle lengte op de achterwand vlak onder het wateroppervlak. De gaatjes zijn licht naar onder gericht. Dat maakt dat de waterverdeling tegen de voorruit kaatst en naar onder wordt gedrukt. Ze gaat over de bodem weer naar achter en komt daar weer naar boven. Mijn aanzuiging zit rechts zodat er een spiraalvormige beweging naar rechts ontstaat. Je waterdistributie komt zo overal, ook over de bodem wat normaal een belangrijke maar moeilijk te bereiken plaats is. De spraybar is eenvoudig zelf te maken. Met minder en kleinere gaatjes is de stroming te versterken. Met meerdere of grotere gaatjes verzwak je de waterdistributie.
 
Een wave maker gebruiken we toch voor een zee-wateraquarium.een wave maker in zoetwater geeft alleen maar meer stofdeeltje's die rondcirculeren.
 
Of blauwe alg iets te maken heeft met stroming,ik weet het niet,en /of een wave maker er iets aan oplost weet ik ook niet,wel dat blauwe alg ook in publieke visvijvers voorkomt,en dan vooral in de zomer.
Was het niet enkele Jaren geleden dat de kralingse plas in Rotterdam vergeven was van die zooi en het uiteraard aanbevolen werd om je daar niet in te bevinden,ja je kan er ziek van worden van die bacterie.

Hoe en of het toen opgelost is weet ik mij niet meer te herinneren,maar blauwe alg is een van de redenen dat vooral beginnende of gevorderde aquarianen er op een gegeven moment mee stoppen,niemand weet momenteel nog genoeg om er definitief van af te komen,medicijnen tegen deze bacterie werken vaak maar voor even,en nooit definitief.

Ook ik heb last van blauwe alg,en heb onlangs bleu exit gekocht en dit een aantal dagen gedoseerd,ik merkte aan mijn vissen dat ze niet happy waren ondanks dat dit medicijn geen invloed had op het vissengebeuren volgens de bijsluiter,wat ik merkte was ondermeer dat de ogen van de discusvissen niet helder meer waren,enigsinds dof,,dus gestopt met dit medicijn,tegen blauwe alg.

Enkele weken geleden mijn bioloog schoongemaakt,zit redelijk vol met siporax en dit uitgespoeld en teruggeplaatst,maar daar is verder niets mee opgelost,dus zoek ik verder.

Inmiddels ook al even geleden de verlichting aangepast met buiten 2 x T5 die ik al gebruikte een ledbalk gekocht de atlantis easyled 2.0. 6800k freshwater full spectrum.Deze ledbalk paste in mijn Tl houders dus was er geen bijzondere aanpassing noodzakelijk en kon ik deze in de aanwezige Tl armentuur stoppen en de bestaande Tl doppen gebruiken om deze ledverlichting op te hangen,uiteraard is de stroomtoevoer naar de lamphouders uitgeschakeld omdat de ledverlichting zijn eigen stroomvoorziening heeft.

De kwalitatief betere led verlichting heeft geen invloed gehad op de plantengroei,deze staan nog steeds stil,heb ik nog nooit eerder meegemaakt dat aangekochte planten na enkele weken niet groeien en ook niet achteruitgaan.Een stilstand in de plantengroei die ik niet kan verklaren,gebruik de bekende planten voeding en ververs regelmatig.

Waar ik wel over nadenk is dat blauwe alg in mijn visie houdt van licht en warmte.

Mijn nieuwe ledbalk zou het lichtvollume moeten vergroten in tegenstelling tot de T5 die ik eerder gebruikte,maar ik merk geen of weinig meer licht in het aquarium tot zeg maar tot de bodem,ook merk ik dat na een waterverversing het water na enige dagen weer wat donkerder wordt door waarschijnlijk de blauwe alg.

Zou er geen probleem kunnen zijn met verlichting die veel te dicht boven het wateroppervlak ligt in combinatie met de warmte ontwikkeling.
 
Een letter kan het verschil uitmaken,ik bedoelde "een" in plaats van geen.In de laatste regel.
 
Of blauwe alg iets te maken heeft met stroming,ik weet het niet,en /of een wave maker er iets aan oplost weet ik ook niet,wel dat blauwe alg ook in publieke visvijvers voorkomt,en dan vooral in de zomer.
Was het niet enkele Jaren geleden dat de kralingse plas in Rotterdam vergeven was van die zooi en het uiteraard aanbevolen werd om je daar niet in te bevinden,ja je kan er ziek van worden van die bacterie.

Hoe en of het toen opgelost is weet ik mij niet meer te herinneren,maar blauwe alg is een van de redenen dat vooral beginnende of gevorderde aquarianen er op een gegeven moment mee stoppen,niemand weet momenteel nog genoeg om er definitief van af te komen,medicijnen tegen deze bacterie werken vaak maar voor even,en nooit definitief.

Ook ik heb last van blauwe alg,en heb onlangs bleu exit gekocht en dit een aantal dagen gedoseerd,ik merkte aan mijn vissen dat ze niet happy waren ondanks dat dit medicijn geen invloed had op het vissengebeuren volgens de bijsluiter,wat ik merkte was ondermeer dat de ogen van de discusvissen niet helder meer waren,enigsinds dof,,dus gestopt met dit medicijn,tegen blauwe alg.

Enkele weken geleden mijn bioloog schoongemaakt,zit redelijk vol met siporax en dit uitgespoeld en teruggeplaatst,maar daar is verder niets mee opgelost,dus zoek ik verder.

Inmiddels ook al even geleden de verlichting aangepast met buiten 2 x T5 die ik al gebruikte een ledbalk gekocht de atlantis easyled 2.0. 6800k freshwater full spectrum.Deze ledbalk paste in mijn Tl houders dus was er geen bijzondere aanpassing noodzakelijk en kon ik deze in de aanwezige Tl armentuur stoppen en de bestaande Tl doppen gebruiken om deze ledverlichting op te hangen,uiteraard is de stroomtoevoer naar de lamphouders uitgeschakeld omdat de ledverlichting zijn eigen stroomvoorziening heeft.

De kwalitatief betere led verlichting heeft geen invloed gehad op de plantengroei,deze staan nog steeds stil,heb ik nog nooit eerder meegemaakt dat aangekochte planten na enkele weken niet groeien en ook niet achteruitgaan.Een stilstand in de plantengroei die ik niet kan verklaren,gebruik de bekende planten voeding en ververs regelmatig.

Waar ik wel over nadenk is dat blauwe alg in mijn visie houdt van licht en warmte.

Mijn nieuwe ledbalk zou het lichtvollume moeten vergroten in tegenstelling tot de T5 die ik eerder gebruikte,maar ik merk geen of weinig meer licht in het aquarium tot zeg maar tot de bodem,ook merk ik dat na een waterverversing het water na enige dagen weer wat donkerder wordt door waarschijnlijk de blauwe alg.

Zou er geen probleem kunnen zijn met verlichting die veel te dicht boven het wateroppervlak ligt in combinatie met de warmte ontwikkeling.
Uv filter? Zal dat niet helpen?
 
Nee. De werkt wel bij algbloei.
Dat zijn eencellige diertjes. die je met uv dood.
Mij bak is nu ook groen van alg bloei.
Maar het stikt van de jonge sturi,s 1 1.2 cm. die eten er van.

Meer stroming in je bak. helpt wel.
 
Nee. De werkt wel bij algbloei.
Dat zijn eencellige diertjes. die je met uv dood.
Mij bak is nu ook groen van alg bloei.
Maar het stikt van de jonge sturi,s 1 1.2 cm. die eten er van.

Meer stroming in je bak. helpt wel.
Foto?
 
Blauwalg is een gevolg van teveel vervuiling.

Fosfaten, zijn doorgaans ook een indicator van teveel vervuiling.

Daarom zijn er ook veel tegestrijdige berichten over het tegen gaan van blauwalg.

Vaak moet je fosfaat omlaag. Maar puur fosfaat heeft geen invloed op blauwalg.

Teveel fosfaat is wel een indicator dat er teveel vervuiling is.

Meer stroming is doorgaans ook een krachtiger filter. Een krachtiger filter is schoner water.
Dit is oorzaak en gevolg.

Alleen meer stroming, zal niets uitmaken. Het is de combinatie.

Wij kunnen doorgaans maar een beperkt aantal parameters meten. Nitraat, fosfaat bijv.

Een hoge organische belasting (pis, poep) meet je niet direct.
Maar indirect krijg je wel meer fosfaat.
Dus indirect lijkt een te hoog fosfaat de oorzaak.

Maar de onderliggende oorzaak is vies water. Organische belasting.


Wat veel mensen ook vergeten. Een vies en vuil filter, geeft ook vies water. Het vuil is wel uit het zicht. Maar niet uit de bak.
Dus ook deze regelmatig schoonmaken. Watten vervangen, losse troep eruit.
Maar niet brandschoon maken he!
 
Blauwalg is een gevolg van teveel vervuiling.

Fosfaten, zijn doorgaans ook een indicator van teveel vervuiling.

Daarom zijn er ook veel tegestrijdige berichten over het tegen gaan van blauwalg.

Vaak moet je fosfaat omlaag. Maar puur fosfaat heeft geen invloed op blauwalg.

Teveel fosfaat is wel een indicator dat er teveel vervuiling is.

Meer stroming is doorgaans ook een krachtiger filter. Een krachtiger filter is schoner water.
Dit is oorzaak en gevolg.

Alleen meer stroming, zal niets uitmaken. Het is de combinatie.

Wij kunnen doorgaans maar een beperkt aantal parameters meten. Nitraat, fosfaat bijv.

Een hoge organische belasting (pis, poep) meet je niet direct.
Maar indirect krijg je wel meer fosfaat.
Dus indirect lijkt een te hoog fosfaat de oorzaak.

Maar de onderliggende oorzaak is vies water. Organische belasting.


Wat veel mensen ook vergeten. Een vies en vuil filter, geeft ook vies water. Het vuil is wel uit het zicht. Maar niet uit de bak.
Dus ook deze regelmatig schoonmaken. Watten vervangen, losse troep eruit.
Maar niet brandschoon maken he!
Heldere uitleg Marcel.
Alleen wat ik me afvraag. Toch al gelezen over blauwalg in pas opgestarte bakken. Hoe is dat dan te verklaren?
Geen aanval, oprechte vraag.
 
Heldere uitleg Marcel.
Alleen wat ik me afvraag. Toch al gelezen over blauwalg in pas opgestarte bakken. Hoe is dat dan te verklaren?
Geen aanval, oprechte vraag.
Omdat blauwalg geen alg is maar een bacterie.
Een theorie is dat je bacteriecultuur nog onvoldoende ontwikkeld is waardoor er ruimte is voor de cyano bacterie om zich te manifesteren.

Blauwalg hoeft dus ook niet veroorzaakt te worden door veel fosfaat of een vies of te klein filter, er zijn (in theorie) dus te weinig “goede” bacteriën om de cyano te overwinnen
 
Heldere uitleg Marcel.
Alleen wat ik me afvraag. Toch al gelezen over blauwalg in pas opgestarte bakken. Hoe is dat dan te verklaren?
Geen aanval, oprechte vraag.

Dit dus.

Omdat blauwalg geen alg is maar een bacterie.
Een theorie is dat je bacteriecultuur nog onvoldoende ontwikkeld is waardoor er ruimte is voor de cyano bacterie om zich te manifesteren.

Blauwalg hoeft dus ook niet veroorzaakt te worden door veel fosfaat of een vies of te klein filter, er zijn (in theorie) dus te weinig “goede” bacteriën om de cyano te overwinnen


En omdat de bacterie kolonie niet in orde is, zal het water ook niet goed gefilterd worden.
Een overvloed aan voeding. Kan zich uiten in blauwalg en of bacteriebloei.
Zijn beide een overvloed aan bacterien.
 
Dus genoeg bacterien,maar de verkeerde daar ga ik in mee.

In een van mijn net geplaatste berichten had ik het over de verlichting die net boven de bak hangt,bij mij 5cm.Misschien wel een onzin verhaal maar vooral led verlichting geeft toch een spreiding van licht,als de ledbalk nu net boven het waterniveau hangt / ligt gaat die 45 Gr.Spreiding dan nog wel op en straalt het ledlicht wel door de waterlaag heen als deze er net bovenhangt.

Zie nog wel eens de "open "aquaria" daar heeft de fabrikant een standaard bijgeleverd waardoor de verlichting soms wel 20 Cm. Boven de bak hangt en mijn ledbalk ligt 5 cm.Boven de bak?.
 
Dus genoeg bacterien,maar de verkeerde daar ga ik in mee.

In een van mijn net geplaatste berichten had ik het over de verlichting die net boven de bak hangt,bij mij 5cm.Misschien wel een onzin verhaal maar vooral led verlichting geeft toch een spreiding van licht,als de ledbalk nu net boven het waterniveau hangt / ligt gaat die 45 Gr.Spreiding dan nog wel op en straalt het ledlicht wel door de waterlaag heen als deze er net bovenhangt.

Zie nog wel eens de "open "aquaria" daar heeft de fabrikant een standaard bijgeleverd waardoor de verlichting soms wel 20 Cm. Boven de bak hangt en mijn ledbalk ligt 5 cm.Boven de bak?.
Helemaal correct, ookal heeft de led een openingshoek van 120 graden zit het meeste licht in een bundel van 80-90 graden, wat dus betekent dat je boven aan de randen vrij weinig licht overhoud en daardoor dus in sommige gevallen de lampen hoger moet hangen.

Maar ook verstrooiing is een probleem met led, omdat tl 360graden rondom verlicht komt het licht ook van alle kanten de bak in en heb je minder schaduw, iets wat je met led veel meer hebt.
 

Terug
Bovenaan