Externe filter voor Juwel LIDO 120


Er wordt mijn inziens veel met overcapaciteit gefilterd maar dat is niet perse slecht voor het aquarium zelf. Het zou niet hoeven maar het werkt verder wel :p
 
Er wordt mijn inziens veel met overcapaciteit gefilterd maar dat is niet perse slecht voor het aquarium zelf. Het zou niet hoeven maar het werkt verder wel :p
ik heb ook 2x de JBL e902 in mijn fusion 100. niks mis mee
 
Heb inmiddels de e902 besteld bij Amazon.de voor een mooie prijs. Ben benieuwd!

Nogmaals dank voor alle reacties!
 
Er zit wel veel sponzen in. Ik adviseer 1 mand met sponzen om te ruilen naar siporax
 
Er zit wel veel sponzen in. Ik adviseer 1 mand met sponzen om te ruilen naar siporax

Heb inderdaad ook meteen een doosje Siporax mee besteld! Verder zijn er geen aanpassingen nodig aan het filter materiaal?
 
De sponzen zou ik helemaal onderop plaatsen, behalve die hele fijne die kan bovenin blijven.
 
De sponzen zou ik helemaal onderop plaatsen, behalve die hele fijne die kan bovenin blijven.
Dat heb ik totaal niet. Ik heb bioballs wat bij jbl zat inderop dan siporax dan spons en dan fijne en dan voorfilter. Bij beide jbls
 
Het is juist de bedoeling dat je het bio gedeelte schoon houd vandaar de sponzen onderop, sponzen vangen het vuil (mechanisch) en de balletjes/siporax zorgen vervolgens voor het biologische gedeelte.
Dat zou volgens velen het beste zijn, maar zelf heb ik in het begin ook de balletjes onderin gehad hoor, en dat werkte ook.
 
Ik ga hem weer linken (Richard) maar nu met een JBL e901 filter, die is bijna hetzelfde. Als je siporax hebt gebruik je dat ipv het biohome spul wat hij gebruikt.

 
Het is juist de bedoeling dat je het bio gedeelte schoon houd vandaar de sponzen onderop, sponzen vangen het vuil (mechanisch) en de balletjes/siporax zorgen vervolgens voor het biologische gedeelte.
Dat zou volgens velen het beste zijn, maar zelf heb ik in het begin ook de balletjes onderin gehad hoor, en dat werkte ook.

Dit dus... maar het werkt in principe allemaal alleen zal je dan je biomateriaal wat eerder moeten "schoonmaken"
 
Ik ga hem weer linken (Richard) maar nu met een JBL e901 filter, die is bijna hetzelfde. Als je siporax hebt gebruik je dat ipv het biohome spul wat hij gebruikt.



Richard? wat heb ik ermee te maken? :D
 
Het verschil tussen die bioballen en keramische pijpjes is dat keramische pijpjes wel eens kunnen dicht slibben en ze een stuk minder effectief worden. Bioballen daar in tegen zijn erg open van structuur en hebben daar geen last van. Die keramische pijpjes hebben echter veel meer oppervlakte om bacteriën te groeien dus bij een goede mechanische voorfiltering heb je meer aan die keramische (siporax) pijpjes dan die bioballen. Als extra voordeel kunnen in de keramische pijpjes op den duur ook bacteriën gaan groeien die nitraat ui het water halen en dat kunnen die plastic ballen niet.

Ik denk dat die JBL filters standaard met een deel bioballen komt is omdat het redelijk fool-proof is. Mocht je lui zijn en je filter niet goed inrichten of schoon houden dan blijven die bioballs hun werk wel doen, plus ze zijn goedkoper.

Zelf heb ik alle plastic biologische filterspul verwijderd en werk met een aparte potfilter als 'pre-filter' voor de meganische voorfiltering. Dan alle drie de bakjes vol met biohome ultimate.
Heb je die mogelijkheid niet dan breng je een goed gelaagde mechanische filtering aan onder in het filter, dus van grof naar medium naar fijne filtermatten. De andere twee bakjes zitten helemaal vol met biohome/siporax. In het bovenste bakje in het midden eventueel een zakje met actieve kool om het water helder te maken, maar dat is meestal tijdelijk bij een opstart oid. Zoals in het filmpje hierboven eigenlijk.

Dit dus... maar het werkt in principe allemaal alleen zal je dan je biomateriaal wat eerder moeten "schoonmaken"
Dit is niet helemaal waar of in ieder geval kan het systeem snel "crashen". Ook het schoonmaken van keramische pijpjes is lastig, die poriën zijn erg klein. Als je geen mechanische filtering voor je biologische filtering plaatst dan zijn die keramische pijpjes binnen no-time dichtgeslibd en zelfs je bioballs kunnen dan troep verzamelen wat uiteindelijk weer een nitrietpiek kan veroorzaken. De mechanische filtering in de onderste kamer is erg belangrijk.
 
Laatst bewerkt:
Wij willen juist naar minder siporax, omdat we minder denitrificatie willen, omdat ons nitraat best wat omhoog mag. Meer vrij grove sponzen. En eventueel experimenteren met vaker schoonmaken.
 
Hah een te goed werkend filter :) Dan zou je inderdaad een deel van het siporax kunnen vervangen door bioballen of plantenvoeding toevoegen met nitraat.
 
Hah een te goed werkend filter :) Dan zou je inderdaad een deel van het siporax kunnen vervangen door bioballen of plantenvoeding toevoegen met nitraat.

De plantenvoeding met nitraat gebruiken we inderdaad. Laag nitraat zit hier ook gedeeltelijk in een vrij lage bezetting in de meeste bakken.
Maar goed, we gaan kijken of we het nitraat via de processen in het filter en de bodem kunnen gaan verhogen. Aquainfo heeft veel tips staan voor bodem en filter. Leuk.
 
Het verschil tussen die bioballen en keramische pijpjes is dat keramische pijpjes wel eens kunnen dicht slibben en ze een stuk minder effectief worden. Bioballen daar in tegen zijn erg open van structuur en hebben daar geen last van. Die keramische pijpjes hebben echter veel meer oppervlakte om bacteriën te groeien dus bij een goede mechanische voorfiltering heb je meer aan die keramische (siporax) pijpjes dan die bioballen. Als extra voordeel kunnen in de keramische pijpjes op den duur ook bacteriën gaan groeien die nitraat ui het water halen en dat kunnen die plastic ballen niet.

Ik denk dat die JBL filters standaard met een deel bioballen komt is omdat het redelijk fool-proof is. Mocht je lui zijn en je filter niet goed inrichten of schoon houden dan blijven die bioballs hun werk wel doen, plus ze zijn goedkoper.

Zelf heb ik alle plastic biologische filterspul verwijderd en werk met een aparte potfilter als 'pre-filter' voor de meganische voorfiltering. Dan alle drie de bakjes vol met biohome ultimate.
Heb je die mogelijkheid niet dan breng je een goed gelaagde mechanische filtering aan onder in het filter, dus van grof naar medium naar fijne filtermatten. De andere twee bakjes zitten helemaal vol met biohome/siporax. In het bovenste bakje in het midden eventueel een zakje met actieve kool om het water helder te maken, maar dat is meestal tijdelijk bij een opstart oid. Zoals in het filmpje hierboven eigenlijk.


Dit is niet helemaal waar of in ieder geval kan het systeem snel "crashen". Ook het schoonmaken van keramische pijpjes is lastig, die poriën zijn erg klein. Als je geen mechanische filtering voor je biologische filtering plaatst dan zijn die keramische pijpjes binnen no-time dichtgeslibd en zelfs je bioballs kunnen dan troep verzamelen wat uiteindelijk weer een nitrietpiek kan veroorzaken. De mechanische filtering in de onderste kamer is erg belangrijk.

Er zit een groot verschil tussen keramische (klei) en gesintert glas pijpjes. Siporax is gesintert glas! Die BioBallen van JBL idem.

Er zijn ook mensen die keramische (klei) pijpjes gebruiken als voorfilter. Schoonmaken valt echt reuze mee. Even flink op en neer halen in een emmer (aqua)water en je spoelt het er tussenuit.

Biologisch materiaal gaat echt niet zomaar crashen door wat vuil. Alleen als je het echt helemaal dicht laat slibben maar dan helpt geen 1 filtermateriaal meer
 
Het is juist de bedoeling dat je het bio gedeelte schoon houd vandaar de sponzen onderop, sponzen vangen het vuil (mechanisch) en de balletjes/siporax zorgen vervolgens voor het biologische gedeelte.
Dat zou volgens velen het beste zijn, maar zelf heb ik in het begin ook de balletjes onderin gehad hoor, en dat werkte ook.
Ik heb het juist via hier anders begrepen.

@biljoenblik jij bent de pondguru van AF :)
 
Voor mensen die geïnteresseerd zijn in de biologische werking van filtratie in een aquarium, heeft de site aquainfo een bijzonder interessant stuk. Ik vind dat ze heel veel interessante stukken hebben maar daar ging het hier niet over :)

Die site wil graag gelinkt worden ipv gekopieerd, dus ik zou graag die link geven, maar ik heb nog niet ontdekt hoe. Daarom plaats ik hier een printscreen van het eerste stuk. Als je dan googelt op aquainfo en biologisch filteren kan je zien of je bij het goede stuk uitkomt.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20190621-074926.jpg
    Screenshot_20190621-074926.jpg
    227.7 KB · Weergaven: 81
Voor mensen die geïnteresseerd zijn in de biologische werking van filtratie in een aquarium, heeft de site aquainfo een bijzonder interessant stuk. Ik vind dat ze heel veel interessante stukken hebben maar daar ging het hier niet over :)

Die site wil graag gelinkt worden ipv gekopieerd, dus ik zou graag die link geven, maar ik heb nog niet ontdekt hoe. Daarom plaats ik hier een printscreen van het eerste stuk. Als je dan googelt op aquainfo en biologisch filteren kan je zien of je bij het goede stuk uitkomt.
Deze bedoel je?

 
Deze bedoel je?

Ja, dank je. Ik ben altijd de weg kwijt met die site omdat het anders werkt dan andere sites.

Een zeer informatief artikel vind ik. Gaat in tegen veel wat ik vaak lees er over. Het belangrijkste voor mij was nog dat het gewenste en gerealiseerde nitraatniveau eigenlijk leidend moet zijn in de keuze van het filtermateriaal. Althans, dat was mijn interpretatie.
 
Er wordt bij Aquainfo al gezegd dat het optimale filter niet bestaat en het zal denk ik ook mede afhangen van de belasting en vervuiling van de bak en van welke waarden je ermee zou willen bereiken. Zelf denk ik dat bij een gemiddelde bak er niet snel voldoende nitraat wordt gevormd en je afhankelijk bent van wat er in je kraanwater zit en wat je eventueel nog toevoegt.
 
Er wordt bij Aquainfo al gezegd dat het optimale filter niet bestaat en het zal denk ik ook mede afhangen van de belasting en vervuiling van de bak en van welke waarden je ermee zou willen bereiken. Zelf denk ik dat bij een gemiddelde bak er niet snel voldoende nitraat wordt gevormd en je afhankelijk bent van wat er in je kraanwater zit en wat je eventueel nog toevoegt.

Wat ik er van las, wordt het wel aangemaakt, maar ook weer afgebroken door denitrificatie. En ze geven dus aan dat door keuze van filtermateriaal (niets tot glad rond materiaal dat weinig vuil vasthoudt, of bijvoorbeeld heel grove spons) en het geregeld schoonmaken van filter en bodem, de denitrificatie kan verminderen en daarmee de nitraatwaarde stijgen. Wederom, dat is mijn interpretatie.

Maar dit gaat wellicht wat ver in op deze details voor dit topic.
 
Ja dat klopt want de denitrificerende bacterien zitten in delen waar geen zuurstof is en bij glad materiaal is dat denk ik minder dan bv bij goed werkend siporax. Bij siporax zullen de "buisjes" deels dicht zitten waar dus weer nitraat wordt afgebroken. Het hangt allemaal dus van veel factoren en onderhoud af hoe alles zich ontwikkeld.
 
@GCJ

Ja, dank je. Ik ben altijd de weg kwijt met die site omdat het anders werkt dan andere sites.

Helaas zijn er maatregelen genomen om te voorkomen dat teksten en foto's veelvuldig worden gekopieerd en gebruikt op andere websites (zoals webshops etc die complete winkels vulden met onze teksten en foto's). Linken is heel eenvoudig. Kopieer uit de adres balk bovenaan je browser de URL (zoiets:
Code:
https://www.aquainfo.nl/artikel/chelmonops-truncatus/
door er op te klikken of op de mobiel een tijdje je vinger op te leggen. Dan krijg je de keuze om hem te kopieren. Plak deze URL in het forum en het forum maakt er vanzelf een link van.
 
Weetje de ene doet het zo en de andere doet het zo!

ik heb altijd gelezen en begrepen

van onder naar boven bij de JBL

- Keramische pijpen
- Siporax
- Sponzen
- Fijnespons
- Voorfilter

Ik ben hier best tevreden mee.

- Nu hoef ik niet de hele filter uit elkaar te halen om alleen even de sponzen even uit te knijpen.
 
Ja dat klopt want de denitrificerende bacterien zitten in delen waar geen zuurstof is en bij glad materiaal is dat denk ik minder dan bv bij goed werkend siporax. Bij siporax zullen de "buisjes" deels dicht zitten waar dus weer nitraat wordt afgebroken. Het hangt allemaal dus van veel factoren en onderhoud af hoe alles zich ontwikkeld.

Wat ik er in mijn hoofd van had gemaakt was dat alle bacteriën leven in een (meestal?) gedeelde biofilm.
De snelst groeiende bacteriën hierin zijn de heterotrofe bacteriën die het organische afval omzetten, en die zowel onder zuurstofarme als zuurstofrijke omstandigheden hun werk kunnen doen.
Daarna de nitrificerende bacteriën die zuurstof nodig hebben.
En daarna de langzaamste, de bacteriën voor denitrificatie, die het liefst een zuurstofarme ongeving hebben.

Bij veel organisch afval in je filter, en dat krijg je daar door aanbod uit het aquarium, en door keuze van fijn filtermateriaal wat ook de doorstroming wat remt, krijg je erg veel heterotrofe bacteriën en daardoor een dikke biofilm. Die biofilm kan zo dik worden dat de nitrificerende bacteriën zich daar minder prettig voelen en de nitrificatie eventueel (gedeeltelijk) op andere manier gebeurt of gedeeltelijk gebeurt). Ik ken zelf alleen de werking van heterotrofe bacteriën die dan dus de omzetting van ammoniak over gaan nemen. Maar goed, nitrificatie kan dus minder (efficiënt) worden, maar juist denitrificerende bacteriën zijn blij met die dikke biofilm. En dus zal er op termijn veel nitraat worden afgebroken.

Afhankelijk van de werkelijke en de gewenste situatie zou je dus met keuze van filtermateriaal kunnen beïnvloeden hoeveel organisch vuil wordt vastgehouden, en daarmee regelen hoe dik de biofilm wordt, en daarmee sturen of je voornamelijk meer nitrificatie of denitrificatie wil.
En meer schoonmaken neemt dus ook organisch vuil weg, dus minder dikke biofilm.

En nee, wij gaan echt niet 3x per dag ons filtermateriaal uitkoken :) Momenteel maken we onze filters elke 3 a 4 maanden slordig schoon (we spoelen ze uit in water maar dat water blijft vies, dus er blijft viezigheid plus bacteriën in het filtermateriaal). Ik verwacht dat we dat nu om vaker gaan doen, misschien elke 1 a 2 maanden, om te kijken wat het resultaat zal zijn.

Voor de duidelijkheid, dit is mijn eigen interpretatie van het verhaal, met net die stukjes die voor ons interessant kunnen zijn, want natuurlijk blijft dat het beste hangen. Het verhaal op de site van aquainfo geeft heel veel meer informatie, en mogelijk hier en daar zelfs andere.
 
@GCJ



Helaas zijn er maatregelen genomen om te voorkomen dat teksten en foto's veelvuldig worden gekopieerd en gebruikt op andere websites (zoals webshops etc die complete winkels vulden met onze teksten en foto's). Linken is heel eenvoudig. Kopieer uit de adres balk bovenaan je browser de URL (zoiets:
Code:
https://www.aquainfo.nl/artikel/chelmonops-truncatus/
door er op te klikken of op de mobiel een tijdje je vinger op te leggen. Dan krijg je de keuze om hem te kopieren. Plak deze URL in het forum en het forum maakt er vanzelf een link van.

Bedankt voor de informatie :) Ik heb het zojuist geprobeerd op mijn mobiele telefoon, zowel in normale modus als in desktop versie, maar overal op het scherm waar ik langer ingedrukt hou, krijg ik de waarschuwing voor de copyright. Ik heb geen url-balk kunnen ontdekken.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20190621-095452.jpg
    Screenshot_20190621-095452.jpg
    177.5 KB · Weergaven: 73
Weetje de ene doet het zo en de andere doet het zo!

ik heb altijd gelezen en begrepen

van onder naar boven bij de JBL

- Keramische pijpen
- Siporax
- Sponzen
- Fijnespons
- Voorfilter

Ik ben hier best tevreden mee.

- Nu hoef ik niet de hele filter uit elkaar te halen om alleen even de sponzen even uit te knijpen.
Zo heb ik het ook al jaren en zo zit het nu ook weer in m’n bioloog.
Heb zelf alleen wel m’n sponzen en filtervlies voor m’n biologisch zitten maar dat is vooral omdat het makkelijker schoon te maken is in een bioloog

@DanielHoogland zoals @RichD1011 al zei..
Keramische pijpen/buizen is klei
Siporax/biohome/substrat (pro)/“jbl balletjes” zijn gebakken zand/gesinterd glas
Zit wel degelijk een behoorlijk verschil in...
En bioballen zijn net als K1 (micro) en helex (dacht ik) kunstof ballen die het beste werken in een bewegend bed.

Wij willen juist naar minder siporax, omdat we minder denitrificatie willen, omdat ons nitraat best wat omhoog mag. Meer vrij grove sponzen. En eventueel experimenteren met vaker schoonmaken.
Meer diepvries en minder droogvoer geven helpt hier beter bij dan rommelen in je filter....
Zoek maar ff op mineralisatie en dan krijg je op aquainfo.nl een heel mooi verhaal over de C:N verhoudingen van de diverse voeders en hoe je invloed uit kan oefenen
 
De Url staat bovenaan, daar waar je normaal gesproken het website adres invult:
275020
 
Zo heb ik het ook al jaren en zo zit het nu ook weer in m’n bioloog.
Heb zelf alleen wel m’n sponzen en filtervlies voor m’n biologisch zitten maar dat is vooral omdat het makkelijker schoon te maken is in een bioloog

@DanielHoogland zoals @RichD1011 al zei..
Keramische pijpen/buizen is klei
Siporax/biohome/substrat (pro)/“jbl balletjes” zijn gebakken zand/gesinterd glas
Zit wel degelijk een behoorlijk verschil in...
En bioballen zijn net als K1 (micro) en helex (dacht ik) kunstof ballen die het beste werken in een bewegend bed.


Meer diepvries en minder droogvoer geven helpt hier beter bij dan rommelen in je filter....
Zoek maar ff op mineralisatie en dan krijg je op aquainfo.nl een heel mooi verhaal over de C:N verhoudingen van de diverse voeders en hoe je invloed uit kan oefenen
Naja ik las en hoorde dat het zo het beste en makkelijkste zou werken.

men zegt dat je zo min mogelijk moet klooten met de siporax of keramische pijpjes enkel heel af en toe onderdompelen.

Nu als ik de manier van Patrix moet doen. moet ik alles dus eruit halen dan sponzen knijpen en dan alles weer terug.

en volgens mij wil je de eerste na de voorfilter contact hebben met de keramische en siporax met de vuil en dan pas naar schoner om dat weer schoon water in je aqua te krijgen.
vuil is toch goed voor voor bacterie?
 
Wat ik heb begrepen zijn beide opties prima, hebben ze alleen een verschillend effect op wat er gebeurt in het filter.

Wanneer je al je filtermateriaal of een gedeelte daarvan schoon (minder vies) houdt, dan zal in dat gedeelte meer nitrificatie en minder denitrificatie plaatsvinden doordat de biofilm dunner blijft en daarmee meer geschikt voor nitrificerende bacteriën en minder geschikt voor denitrificerende bacteriën.

Dus indeling afhankelijk van wat je wil bereiken.
 
Wat ik heb begrepen zijn beide opties prima, hebben ze alleen een verschillend effect op wat er gebeurt in het filter.

Wanneer je al je filtermateriaal of een gedeelte daarvan schoon (minder vies) houdt, dan zal in dat gedeelte meer nitrificatie en minder denitrificatie plaatsvinden doordat de biofilm dunner blijft en daarmee meer geschikt voor nitrificerende bacteriën en minder geschikt voor denitrificerende bacteriën.

Dus indeling afhankelijk van wat je wil bereiken.
En een dunnere biofilm bereik je ook met diepvries voer ipv droogvoer hoef je verder niks voor te doen
 

Terug
Bovenaan