Alg probleem (Weet niet welke soort.

H

hugop

Guest
Beste mede forumleden,


Hierbij een vraag.
Al enige tijd heb ik een probleem met mijn aquarium
Eerder heb ik ook al eens bericht met problemen.

Nu zijn ze van andere aard.

Jaren draait de bak al goed.
Tot ik van de zomer terug kwam van vakantie.
Boem blauw alg in de bak..
Ik heb de bak verduisterd 4 dag en een blue exit kuur toegepast.

Nu lijkt het alsof er elke week toch weer een heel klein beetje de kop op steekt in de bodem,
Ik woel altijd een klein beetje de bodem om op die plek. (Altijd dezelfde plek)

En sinds een aantal weken heb ik een vreemde alg erbij.
Zie foto's
IMG_0016.JPG

Waterwaardes (Voor de waterwissel) (Gebruik de EI methode)
No3: 5
Po4: 1,5
KH 5
PH 7.3 (altijd met lichtgroene drop checker
FE: 0.1

Na de wissel worden deze waardes uiteraard weer anders door de toevoegingen van de no3 po4 en plantenvoeding.

Enig idee?

Na het schoonmaken elke week is het weer dit.
IMG_2510.JPG
 
Je zit vrij laag met de co2 als ik de tabel zo bekijk Hugo en ik zou zelf denken dat je daar de oorzaak moet zoeken.
 
Ik vind de waarde nitraat ook wel wat laag. Het liefste heb je deze in een verhouding van 10:1 met fosfaat. Dus als je 1,5 fosfaat hebt, zou je naar 15 ppm nitraat kunnen streven.
Of is deze waarde bewust zo laag?
 
Ik vind de waarde nitraat ook wel wat laag
Dat lees ik ook maar dat is net voor de wissel dus na de wissel zal er denk ik weer 20mg worden toegevoegd. Wel opvallend dat de po4 zover afwijkt van de no3 maar goed wellicht is het nitraatverbruik vrij hoog.
 
Nu lijkt het alsof er elke week toch weer een heel klein beetje de kop op steekt in de bodem,
Ik woel altijd een klein beetje de bodem om op die plek. (Altijd dezelfde plek)
Als het steeds op de zelfde plek terug komt zou je zeggen daar zit iets wat het veroorzaakt afstervende wortels bv.
Zou dan de bodem ruim rond die plek eens afzuigen en zand vervangen.
 
Blauwalg is een vervuilings probleem maar waar nitraat tekorten ook een rol in spelen. Denk daarbij aan je waterdistributie! Mijn advies zou zijn om in ieder geval de nitraat waarden wat te verhogen. Dan de groene alg: Dat is hier m.i. toch een CO2 tekort probleem.
 
Blauwalg is een vervuilings probleem maar waar nitraat tekorten ook een rol in spelen. Denk daarbij aan je waterdistributie! Mijn advies zou zijn om in ieder geval de nitraat waarden wat te verhogen. Dan de groene alg: Dat is hier m.i. toch een CO2 tekort probleem.
Hugo volgt de EI dus een echt tekort zal er niet aanwezig zijn denk ik ;)

Dan de groene alg: Dat is hier m.i. toch een CO2 tekort probleem.
(y)
 
Hugo volgt de EI dus een echt tekort zal er niet aanwezig zijn denk ik ;)


(y)
Ik ga even uit van de meting die hij aangeeft en daar zie ik toch een laag nitraat level iets wat ik bij een blauwalg bestrijding altijd wat nadelig vind. Zelf heb ik normaal ook geen hoog nitraat en trouwens ook geen hoog fosfaat level. Maar in het verleden heb ik ook wel eens blauwalgproblemen gehad waarbij ik ter bestrijding altijd m'n nitraat verhoogde.
 
Laag nitraat staat er ook om bekend Ben maar ja als dat tussen de 5 en de 25mg zit gedurende de week dan zou ik denken dat is voldoende maar ja wie ben ik he ;)
 
Dat lees ik ook maar dat is net voor de wissel dus na de wissel zal er denk ik weer 20mg worden toegevoegd. Wel opvallend dat de po4 zover afwijkt van de no3 maar goed wellicht is het nitraatverbruik vrij hoog.
Net voor een waterwissel zou je juist toch een hoger gehalte hebben?

Na het water wisselen is het namelijk nog lager (er vanuit gaande dat er weinig nitraat in het kraanwater zit). Of wordt er na de waterwissel weer voeding gedoseerd voor de hele week met EI?
 
Net voor een waterwissel zou je juist toch een hoger gehalte hebben?

Na het water wisselen is het namelijk nog lager (er vanuit gaande dat er weinig nitraat in het kraanwater zit). Of wordt er na de waterwissel weer voeding gedoseerd voor de hele week met EI?
Nee want met de EI voeg je 20 mg toe en een deel vebruiken de planten en na het verversen voeg je telkens 20mg toe. Je moet daarom ook de helft verversen om ervoor te zorgen dat de no3 en po4 niet gaan stapelen. Als je een hoger gehalte hebt voor de wissel dan is er weinig verbruik van no3 en dan wordt er juist no3 door de bak omgezet want anders kan het niet stijgen.
Maar het klopt dat je steeds na de wissel dus 20/2mg toevoegt.
 
Nee want met de EI voeg je 20 mg toe en een deel vebruiken de planten en na het verversen voeg je telkens 20mg toe. Je moet daarom ook de helft verversen om ervoor te zorgen dat de no3 en po4 niet gaan stapelen. Als je een hoger gehalte hebt voor de wissel dan is er weinig verbruik van no3 en dan wordt er juist no3 door de bak omgezet want anders kan het niet stijgen.
Maar het klopt dat je steeds na de wissel dus 20/2mg toevoegt.
Ah op die manier. Bedankt voor de uitleg ☺️👍🏻
 
Als het steeds op de zelfde plek terug komt zou je zeggen daar zit iets wat het veroorzaakt afstervende wortels bv.
Zou dan de bodem ruim rond die plek eens afzuigen en zand vervangen.
Dat heb ik al meerdere keren geprobeerd.
Lost het probleem, helaas niet op.
 
Blauwalg is een vervuilings probleem maar waar nitraat tekorten ook een rol in spelen. Denk daarbij aan je waterdistributie! Mijn advies zou zijn om in ieder geval de nitraat waarden wat te verhogen. Dan de groene alg: Dat is hier m.i. toch een CO2 tekort probleem.
Dat is wel bizar, Ik zit nu al op een ph van 7.3 met mn so2 systeem
zal ik deze verlagen naar 7.2? en dan mn checker in de gaten houden.
Ik zal ook de nitraat toevoeging wat verhogen en de dosering van de po4 iets verlagen om het net wat meer in evenwicht te brengen.
 
Dat is wel bizar, Ik zit nu al op een ph van 7.3 met mn so2 systeem
zal ik deze verlagen naar 7.2? en dan mn checker in de gaten houden.
Ik zal ook de nitraat toevoeging wat verhogen en de dosering van de po4 iets verlagen om het net wat meer in evenwicht te brengen.
Ik weet je KH waarde niet maar zo ingeschat is een pH waarde van 7.3 niet zo bizar. Zelf hou ik een gemiddelde van 6.90 aan bij een KH van 6..
 
Sorry maakte een foutje, de ph staat op 6,3
 
vorige week nog een ijking gedaan. vandaag week de boel snoeien want alles groeit echt als kool.
 
Dat heb ik al meerdere keren geprobeerd.
Lost het probleem, helaas niet op.
Eerste ingeving dan bij het lezen van de opmerking geen of onvoldoende stroming op deze plek.
 
Volg je niet de EI dan meer Hugo?
Zeker wel, Ben tot op heden erg blij met de methode,
Net weer groot onderhoud gedaan.
Zal daar vanavond even een foto van posten.

Heb nu iets meer no3 gedoseerd en iets minder po4.
Daarnaast vanavond niet ijking doen.
 
Kan PH4 en PH7 vloeistof achteruitgaan na verloop van tijd?
Ik gebruik die flesjes van HS aqua 150 ml per flesje
gebruik per ijking zon 15 ml dus kan er 10 keer mee ijken.
 
Eerste ingeving dan bij het lezen van de opmerking geen of onvoldoende stroming op deze plek.
Beste Jaap, dank voor het meedenken, Dat is echt uitgesloten, gebruik een spraybar van achter naar voren zoals je ziet op de foto.
 
Kan PH4 en PH7 vloeistof achteruitgaan na verloop van tijd?
Ik gebruik die flesjes van HS aqua 150 ml per flesje
gebruik per ijking zon 15 ml dus kan er 10 keer mee ijken.
Volgens mij niet maar dat weet @biljoenblik je vast beter te zeggen ;)
 
Kan PH4 en PH7 vloeistof achteruitgaan na verloop van tijd?
Ik gebruik die flesjes van HS aqua 150 ml per flesje
gebruik per ijking zon 15 ml dus kan er 10 keer mee ijken.
Na jaren kan het achteruit gaan.
Maar een buffer oplossing heet een buffer, omdat het de ph waarde stabiel kan houden.
Er worden bepaalde zouten gebruikt die in evenwicht zijn met elkaar.
Als er zuur bij komt, dan splitst het andere zout, zodat het zuur weg gaat.
Komt er een base bij, dan splitst het andere zout, en gaat de base weg.

Hele goedkope buffers, hebben minder van deze zouten, dus hun buffer is zwakker.
Duurdere hebben vaak meer zouten.
Dit wordt chemisch uitgedrukt in buffercapaciteit.
Dit geeft aan hoeveel zuur of base de buffer kan opnemen voordat de ph gaat verlopen.

Maar jij schenkt de buffer in een apart potje, en gooit deze daarna weg.
Dus dan maakt dat voor de werking niet uit.
 
Ik overweeg om te stoppen met de hobby.
Zie resultaat na groot onderhoud.
 

Bijlagen

  • 6AC21180-8842-4D0E-BEE5-1A4A68E35760.jpeg
    6AC21180-8842-4D0E-BEE5-1A4A68E35760.jpeg
    474.5 KB · Weergaven: 111
Zie resultaat na 1 week.
Ben blijkbaar niet in staat de oorzaak te achterhalen.

Zo lang is ge goed gegaan (sinds mijn 16e) nu 36 jaar.
het laatste jaar alleen maar problemen.
Het gekke is dat ik niks veranderd heb. volg elke week de EI.
Water wissels.
Waterwaarde's zijn in orde....
 

Bijlagen

  • C0F68C73-9D42-4BBC-8124-C021D537A12A.jpeg
    C0F68C73-9D42-4BBC-8124-C021D537A12A.jpeg
    467.6 KB · Weergaven: 104
Indien je de verpakkingen of bestelling nog hebt van je macro's en micro's eens lezen wat voor product je besteld/ gekocht hebt .
 
Ik gebruik, de spullen van aquariumbemesting,
No3 en po4 en plantenvoeding die John ook gebruikt.
Kan de site zo even niet vinden.


Kan iemand vertellen welke alg dit is?
En hoe eventueel te bestrijden?
 
Al mn planten gaan eraan..
en hier zie je een video hoe makkelijk het te verwijderen is, het is een glibberige groene laag.
 
De bron lijkt me zweefalg te zijn
 
het is waarschijnlijk een groenwier, die lijken het sterkst op planten en zijn dus het moeilijkst weg te krijgen.

hoe hoog is je watertemperatuur? en heb je algeneters (japonica garnalen oid) in je bak?
 
Watertemp is 25 graden.
Geen japonica garnalen.
Maar de groei die we nu zien is in 1 week gegroeid. onvoorstelbaar snel dus.
 
het is waarschijnlijk een groenwier, die lijken het sterkst op planten en zijn dus het moeilijkst weg te krijgen.

hoe hoog is je watertemperatuur? en heb je algeneters (japonica garnalen oid) in je bak?
En als het groenwier is, hoe kom ik daar vanaf?
 
Terug
Bovenaan