Wat is er nieuw

‘Nieuwe’ tweedehands Rio 350 gekocht - Eerste bak

Gumo

Well-known member
Lid geworden
19 september 2022
Leeftijd
30
Goedenavond allen,

Enkelen onder jullie hebben vermoedelijk al het topic gezien van m’n eerste visbestand, wat steeds meer vorm krijgt.

Vandaag ben ik de vak gaan halen die ik hiervoor ga gebruiken. Volgende zaken zijn vanaf heden in m’n bezit:

- Juwel Rio 350 & meubel
- Oase Biomaster thermo 600 (2x stuks, blijkbaar beide anders ingericht, vorige eigenaar had discussen)
- Eheim 400 luchtpomp
- Oase optimax 1000 pomp
- Juwel Eccoskim
- Oase HeatControl
- Juwel Smartfeed + voerkamer uitbreiding
- Tetra aps 50 luchtpomp

Daarnaast enkele mooie stukken kienhout, achterwand en grof grindbodem (hierop komt dikke laag JBL Sansibar dark, voor de cory’s).

Daarnaast nog eens kijken welke schuilplaatsen (al zeker keramieken kokosnoten) ik hier ga creëren en welke planten ik kan gebruiken om deze aquarium wat vorm te geven.

Vervolgens ook een hele hoop testsetjes en producten:
- easy life filter medium 5000ml
- easy life easy carbo liquid carbon fertilizer
- dennerle powertabs
- JBL pH test
- dennerle CO2 special indicator + pH
- exit tegen stip
- JBL ProScan
- dennerle v30 complete
- colombo asuatest testlab professional (blijkbaar wel de vijverversie, maar ik vermoed dat dit hetzelfde is qua waardes die getest worden?)

Kortom, ik denk dat we een volledige uitgeruste set heb gekocht om te kunnen starten, nu maar even uitdokteren hoe ik dit het beste initieer en met de easy life op gang zet eind deze maand als ik verhuisd ben, deze laat indraaien en de garnalen en scholenvisjes al kan toevoegen.

Mooi formaat! Hier eenzelfde staan en nog geen moment spijt van gehad. Benieuwd wat je ervan gaat maken

• Leuk
Waarderingen: Gumo
Yes, dacht al dat deze goed waren.
Eerste visbestand Rio 350
Hier kan je zien wat ervan zal worden. Al zal ik in dit topic meer delen over welk hout, zand, planten,… erin komen.

Eindelijk verhuisd, eindelijk ertoe gekomen om stilaan de aquarium te laten indraaien.
Gezien alles tweedehands spullen betreft, toch maar begonnen om het filter te demonteren tot elk apart onderdeeltje.
Het leek nodig! (Zie foto’s).

Nu is het tweede filter nog redelijk gevuld met water, maar staat deze al enkele maanden stil. Best ook volledig uit elkaar halen en poetsen dus.

Bijlagen

• 3D50B61C-3104-4A68-8801-0C6755BDB57A.jpeg
    3D50B61C-3104-4A68-8801-0C6755BDB57A.jpeg
    255 KB · Weergaven: 119
  • 8731DBC0-2404-4E8A-B668-1A5D3C6082C7.jpeg
    8731DBC0-2404-4E8A-B668-1A5D3C6082C7.jpeg
    522.5 KB · Weergaven: 121
Eindelijk verhuisd, eindelijk ertoe gekomen om stilaan de aquarium te laten indraaien.
Gezien alles tweedehands spullen betreft, toch maar begonnen om het filter te demonteren tot elk apart onderdeeltje.
Het leek nodig! (Zie foto’s).

Nu is het tweede filter nog redelijk gevuld met water, maar staat deze al enkele maanden stil. Best ook volledig uit elkaar halen en poetsen dus.
Jua nu is er ruimte voor nieuw troep 😂 je bent er maar goed mee bezig lijkt me een hele klus! Heb je hm goed in elkaar gekregen? 😄

• Leuk
Haha zeg wel!
Ja hoor, zit allemaal zeer logisch in elkaar. Morgen ergens de tweede. Nu nog wat aan het lezen in “Aquascaping -George Farmer” om te weten hoe ik de hardscape en vooral; welke planten te kiezen en met of zonder CO2. Vind ik precies het moeilijkste om te kiezen (& visbestand was al zo moeilijk 🤪)

Ik sta er soms van te kijken hoe mensen zo n vies filter weg durven te doen. Gelukkig weet je daar wel raad mee.

Bestelling werd zaterdag nog geleverd 😄
60kg JBL Sansibar Dark en 500ml Tetra SafeStart.
Daarnaast ook een flink stuk spiderwood gaan halen. Bij dezelfde winkel gingen we normaal ook ons plantjes halen. Eenmaal bij de plantensectie aangekomen (met iPad in de hand en word document met alle planten) waarbij ik de planten wou overlopen en hun raad ervan krijgen, vertelden ze me dat ik de planten zelf moest weten staan want ze de namen niet allemaal kennen. Daarnaast ook dat ze geen extra info kunnen geven want als ze dit voor iedereen zouden moeten doen…. Stuk spiderwood afgerekend en vertrokken. Als men de eigen producten niet kent en geen woordje uitleg wil geven koop ik m’n planten wel elders/online.

Bijlagen

• B249CC57-E380-4ED1-AFBD-FB55CB66737E.jpeg
    B249CC57-E380-4ED1-AFBD-FB55CB66737E.jpeg
    439.7 KB · Weergaven: 99
  • 44B45D55-A2B1-4549-B2EA-3A4A00282956.jpeg
    44B45D55-A2B1-4549-B2EA-3A4A00282956.jpeg
    411.2 KB · Weergaven: 94
Je hebt volledig gelijk!
Voor de planten kun je ook een oproep op het forum doen. Van heel veel planten kun je met een klein stekje al een heel eind beginnen en we hebben samen op het forum best wel veel.
Bovendien vermoed ik dat je dan minder geld kwijt bent dan in de gemiddelde LFS....

Klopt dat dit vermoedelijk wat goedkoper zou uitkomen, maar dit zou een pak meer tijd in beslag te nemen dan deze online te kopen met verschillende aankomstdata, dus voor de eerste bestelling ga ik voorlopig toch gewoon online bestellen.
Al is het wel een goed idee voor de nymphea minuta gezien deze online nergens te vinden is🤔

Als de mijne gezaaid heeft, mag je wel een zaailing van mij hebben, maar dat is nog even afwachten....

• Geweldig
Bij het kuisen van het aquarium witte plekken opgemerkt op de achterwand… Ik vermoed dat dit schimmel is? Heb getracht om dit met warm water en een sponsje af te schrobben maar het lijkt onbegonnen werk…

Zodus; moet dit er effectief allemaal af, is er een middeltje om dit ‘vanzelf’ te laten weggaan of kan het geen kwaad voor vissen/planten en mag het gewoon zo blijven?
Planten komen later deze week toe dus zal tegen dan toch iets moeten vinden 😅

Bijlagen

• ADF71D5F-2277-4373-B1A8-36DD1F4FEC26.jpeg
    ADF71D5F-2277-4373-B1A8-36DD1F4FEC26.jpeg
    678.3 KB · Weergaven: 90
  • 69E2C8FB-3B5F-42E5-8F29-415B9C831B97.jpeg
    69E2C8FB-3B5F-42E5-8F29-415B9C831B97.jpeg
    476.6 KB · Weergaven: 86
  • C6AA59B6-55D4-4DE2-ABDE-B3777C97580B.jpeg
    C6AA59B6-55D4-4DE2-ABDE-B3777C97580B.jpeg
    733.8 KB · Weergaven: 89
  • BAAABBB1-C7FB-436D-93EB-7BAA92011BFF.jpeg
    BAAABBB1-C7FB-436D-93EB-7BAA92011BFF.jpeg
    358.8 KB · Weergaven: 89
lijkt met eerder kalkafzettingen
30 min in net gekookt water zetten, ( evt wat azijn erbij) dood evt schimmels wel
weet niet of je achtergrond daar tegen kan ( azijn en heet water)

lijkt met eerder kalkafzettingen
30 min in net gekookt water zetten, ( evt wat azijn erbij) dood evt schimmels wel
weet niet of je achtergrond daar tegen kan ( azijn en heet water)
Ik ging net typen dat ik met een spuitertje te werk ben gegaan, heet water en azijn half om half en er zo 2 heb op leeggespoten en vervolgens met de vaatschrobber erover. Alles is er zo goed als af 😃
Het zekere voor het onzekere nemen en eens op z’n plaats 1 vd filters over koolstof laten filteren en het zal wel volstaan.
Ga denk ik ook maar 1 filter gebruiken op het aquarium, moet nog eens berekenen hoever ik geraak qua debieten met 1 biomaster thermo 600. De tweede zet ik dan op de 245L bak en de kleine daarvan (biomaster thermo 350) erbij op de rio 350. Misschien wel beide filters laten indraaien op het groot aquarium dat ik sneller ben ingedraaid met de 245L.

Thanks Wout!

Positioneren van het stuk spiderwood… Ik verkies de ‘boog’ op de bodem, m’n vriendin de ‘boog’ naar beneden. Zijn er nog niet aan uit maar al zeer blij dat hij op z’n plaats staat. 😄

Update: ‘t wordt de boog op de bodem 😉

Bijlagen

• FE9BC00A-5602-4873-BA33-ACAA1C2A5041.jpeg
    FE9BC00A-5602-4873-BA33-ACAA1C2A5041.jpeg
    280.6 KB · Weergaven: 105
  • 8DBC20AD-B023-4496-8B0B-1B05F77A1E72.jpeg
    8DBC20AD-B023-4496-8B0B-1B05F77A1E72.jpeg
    322.8 KB · Weergaven: 105
Laatst bewerkt:
Ik zou zelf voor foto 1 de u vorm gaan, de tak is duidelijk dood en afgebroken en van een boom gevallen (zo ziet het er uit) foto 2 lijkt meer op een boom die dood is maar nog op zn plek staat in de bodem. Kan ook wel maar een tak zal op een natuurlijke wijze niet op de grond vallen op die manier waardoor het sneller onnatuurlijk kan lijken. Het is totaal afhankelijk van de rest van de inrichting denk ik maar bijde staat leuk! Mooi stuk hout in iedergeval 😄

• Leuk
Ik zou zelf voor foto 1 de u vorm gaan, de tak is duidelijk dood en afgebroken en van een boom gevallen (zo ziet het er uit) foto 2 lijkt meer op een boom die dood is maar nog op zn plek staat in de bodem. Kan ook wel maar een tak zal op een natuurlijke wijze niet op de grond vallen op die manier waardoor het sneller onnatuurlijk kan lijken. Het is totaal afhankelijk van de rest van de inrichting denk ik maar bijde staat leuk! Mooi stuk hout in iedergeval 😄
Yes, het staat 'vast', 't wordt op die manier. Het voelde natuurlijker aan, mogelijks door uw reden!
We waren aan het snuisteren door mangrovehout, spiderwood, dragon wood,... En dit stond apart boven op een rek. Kostte iets meer, maar we zijn er enorm tevreden mee. Nu nog kijken welke van onze stukken kienhout we er nog bij gaan zetten en dan beginnen aan het spoelen van de 60kg JBL Sansibar dark... Al vaak gedacht om het er gewoon in te gooien en de filter z'n werk te laten doen, maar mijn buikgevoel spreekt me enorm tegen. Benieuwd wat zal overheersen, het sans foutisme of het buikgevoel 😆

Dit zullen de stukjes kienhout zijn die erbij komen. Vooral het gat in het voorste stukje links en het gat dat wordt gecreëerd met het spiderwood lijkt me top. Zal worden overgroeid met verschillende soorten mos.

Bijlagen

• F3BA575F-AF86-4445-87F0-78F26E8F219D.jpeg
    F3BA575F-AF86-4445-87F0-78F26E8F219D.jpeg
    195.9 KB · Weergaven: 103
  • 397484FE-527B-464E-9CEB-346B74DA6A74.jpeg
    397484FE-527B-464E-9CEB-346B74DA6A74.jpeg
    374.8 KB · Weergaven: 103
Al vaak gedacht om het er gewoon in te gooien en de filter z'n werk te laten doen, maar mijn buikgevoel spreekt me enorm tegen. Benieuwd wat zal overheersen, het sans foutisme of het buikgevoel 😆
Net ongeveer 2kg in een emmer gedaan en ondertussen al 5x gespoeld en het water begint nu lichtjes op te klaren… Als ik dit 30x moet doen met 5 emmers per keer… Denk dat het sans foutisme snel de bovenhand zal nemen 😅
De 1500L kan me gestolen worden gezien ik spoel met regenwater en het gelukkig nog voldoende regent in België, maar ik ontzie me het werk 😅

Zand is gespoeld (nog steeds wat waas maar dit zal de filter er wel uit filteren, Hel-X 13 veranderen door watten voor enkele dagen). Gevraagd aan de vriendin of ze een bad ging nemen, antwoord was neen dus nu moet ze dat 2 weken volhouden zodat het spiderwood kan ‘inwateren’ 🤪. (Hopelijk sneller klaar en we hebben ook douches thuis 😅)

Daarnaast komen de plantjes vandaag toe en het eerste gedacht is om ze als volgt te planten:

Suggesties meer dan welkom!

Edit: de straatjes ga ik samen met het rechtse kienhout wel onder andere hoek zetten. Dat de gevormde ‘V’ eerder open gaat naar achteren toe en het dus een omgekeerde ‘V’ wordt.

Bijlagen

• 2EEBBB2E-2A3F-4855-B412-49E3E7A9F49D.png
    2EEBBB2E-2A3F-4855-B412-49E3E7A9F49D.png
    188.9 KB · Weergaven: 82
Plantjes net geplant, water bijgevuld, filter in gang gezet met de twee onderste ‘mandjes’ gevuld met watten… Weer een stapje verder. Morgenavond maar eens kijken om de verwarming aan te zetten, het filter maakt een zoemgeluid dus zal voldoende vol zitten om het verwarmingselement aan te zetten zonder dat dit zal stukgaan.

Vervolgens watten vervangen door Hel-X 13 in het onderste en erboven combo siporax / Hel-X 13.
Indraaien zonder easy-life filter medium of Tetra Safestart voor een paar dagen en dan maar gelijk het busje Safestart erin kappen.

Bijlagen

• 11F33B67-2C65-4B5A-BA2A-1FB0E7FE1FD1.jpeg
    11F33B67-2C65-4B5A-BA2A-1FB0E7FE1FD1.jpeg
    116.7 KB · Weergaven: 93
Dit zullen de stukjes kienhout zijn die erbij komen. Vooral het gat in het voorste stukje links en het gat dat wordt gecreëerd met het spiderwood lijkt me top. Zal worden overgroeid met verschillende soorten mos.
Die stukken hout passen echt mooi zo bij elkaar! Soms is het niet erg om wat meer te investeren in een stuk hout. Het zal dr toch een hele lange tijd in liggen!

• Geweldig
Weer wat meer opgetrokken 😊
De mossen zitten nog in het bakje gezien het spiderwood nog niet is ingewaterd, mogelijks leg ik nog een groot stuk kienhout voorlopig in deze met het mos, tot het spiderwood is ingewaterd en verwissel ik eens de tweede aquarium aan het indraaien is het kienhout dan met het spiderwood..

Bijlagen

• BB86402B-9B8B-4668-B282-7E5AFDD17337.jpeg
    BB86402B-9B8B-4668-B282-7E5AFDD17337.jpeg
    434.3 KB · Weergaven: 104
Staat je waterstand bewust 2cm onder de rand?

Staat je waterstand bewust 2cm onder de rand?
Ja, eigenlijk wel 😅 Als ik het hout erin zet stijgt. Het sowieso nog een beetje (al zijnde minimaal) vervolgens vul ik aan. Zal voor ergens dit weekend zijn. 😊

Vandaag voor het eerst een watertest gedaan.
Misschien vermelden waard; niet zo heel lang na 7 pompjes Dennerle V30 complete (not the smartest move, I know).
Erna ook even wat vervallen voer erin fijngemalen.
Heb ook easy-life filter medium enkele dagen terug toegevoegd.

Nu goed, de waarden;
KH 3 gr DH
GH 3 gr DH
PH 7
NO2 0,5 mg/L
NO3 10 mg/L
PO4 0 -0,5 mg/L
NH3 0 mg/L

Dit met Colombo druppeltest.
Heb met een JBL proscan strip ook gemeten... Ligt het aan mij of is dit echt volstrekt waardeloos?
Heb het gevoel dat als ik het volledige potje zou opgebruiken, ik nog iedere keer een andere testresultaat zou bekomen :S

Denk precies ook dat mijn regenwater een zeer nefaste hardheid heeft en ik iedere keer gh plus en kh plus ga moeten toevoegen..
Zou ik nu al de Tetra safestart erbij doen?

Zaken die ik dien te veranderen? Shoot. Wil het goed doen als newbie :br:

Teststrips wijken meer dan 50% af dus weggegooid geld inderdaad, evenals filtermedium, waterverbeteraar en alle andere meuk in flesjes (zijn voor 1 ding goed: de dikbelegde boterham van de winkelier)

• Leuk
Teststrips wijken meer dan 50% af dus weggegooid geld inderdaad, evenals filtermedium, waterverbeteraar en alle andere meuk in flesjes (zijn voor 1 ding goed: de dikbelegde boterham van de winkelier)
Ik heb het 'geluk' dat het filtermedium en de strips bij de aquarium kwamen toen ik deze overnam. De TSS me toch door laten verleiden, baat het niet schaadt het niet en wou het voor die paar euro wel riskeren. (Lees: ongeduldig ;-) )

Nog eens een waterrestje om te kijken hoe het staat met het indraaien... Niet goed precies :((
NH3: 0,0 mg/L
NO2 nitriet: 0,25 mg/L (zowat tussen 0 en 0,5)
NO3 nitraat: 5 mg/L (zowat tussen 0 en 10)
& de JBL Proscan waarden 'voor de fan' gezien ik hier 0,0 vertrouwen in heb.
Heb 5 bactozym 'pilletjes' toegevoegd aan het water (@Nicolientje-W, no worries, de lfs heeft met mijn geld in elk geval zijn boterham al niet dikker belegd ;-) )
Daarnaast de indruk dat m'n planten niet echt groeien/wortelen en bv. de limnobium kleurt wat gelig. Maar eens trachten uit te zoeken wat ik mis doe 🙂

Bijlagen

• tempImagej1XMlI.jpg
    tempImagej1XMlI.jpg
    212.7 KB · Weergaven: 70
  • IMG_0423.PNG
    IMG_0423.PNG
    550.7 KB · Weergaven: 66
  • IMG_0424.PNG
    IMG_0424.PNG
    549.4 KB · Weergaven: 66
  • tempImagevE5E2L.jpg
    tempImagevE5E2L.jpg
    237.5 KB · Weergaven: 67
  • tempImagektVdhf.jpg
    tempImagektVdhf.jpg
    202 KB · Weergaven: 67
Maak je je filter schoon? En zo ja, hoe doe je dat?

• Leuk
Nu tijdens het indraaien? Nee. En gezien het voorfilter op de Oase was ik niet van plan dit de komende maand(en) te dien (m.u.v. het voorfilter dus). Wel de watten in de onderste mandjes vervangen door Hel-X 13 en combo Hel-X 13 & siporax. De watten dienden enkel om de ‘waas’ door het zand eruit te filteren.
Filter stond ervoor enkele maanden stil en was zeer vuil, gewoon gewassen onder lauw/warm kraanwater zonder detergent.

Nog eens een waterrestje om te kijken hoe het staat met het indraaien... Niet goed precies :((
NH3: 0,0 mg/L
NO2 nitriet: 0,25 mg/L (zowat tussen 0 en 0,5)
NO3 nitraat: 5 mg/L (zowat tussen 0 en 10)
& de JBL Proscan waarden 'voor de fan' gezien ik hier 0,0 vertrouwen in heb.
Heb 5 bactozym 'pilletjes' toegevoegd aan het water (@Nicolientje-W, no worries, de lfs heeft met mijn geld in elk geval zijn boterham al niet dikker belegd ;-) )
Daarnaast de indruk dat m'n planten niet echt groeien/wortelen en bv. de limnobium kleurt wat gelig. Maar eens trachten uit te zoeken wat ik mis doe 🙂
Ziet er goed uit!
Waarom?
Je bak is aan het balanseren van links naar rechts. Dit zijn waardes die je wilt zien (zolang er geen bewoners in zitten) belasten die bak! 😀 Na regen komt zonneschijn, maar zonder regen is er ook geen zonneschijn! Gaat in het gezegde niet op maar om bacteriën te groeien heb je een overschot aan nitriet nodig anders zou de bak al ingedraaid zijn en dat kan nog lange na niet. Zolang er geen vissen in zitten kan je bak nog niet ingedraaid zijn.

Als je filter loopt hoef je er niets mee te doen maar als je merkt dat de uitstroom aanzienlijk minder word mag je hm wel vrij van vuil maken. Een beetje vies is nodig maar verlies van uitstroom is ook verlies van werking, dat moeten we niet hebben 😀

Ziet er goed uit!
Waarom?
Je bak is aan het balanseren van links naar rechts. Dit zijn waardes die je wilt zien (zolang er geen bewoners in zitten) belasten die bak! 😀 Na regen komt zonneschijn, maar zonder regen is er ook geen zonneschijn! Gaat in het gezegde niet op maar om bacteriën te groeien heb je een overschot aan nitriet nodig anders zou de bak al ingedraaid zijn en dat kan nog lange na niet. Zolang er geen vissen in zitten kan je bak nog niet ingedraaid zijn.

Als je filter loopt hoef je er niets mee te doen maar als je merkt dat de uitstroom aanzienlijk minder word mag je hm wel vrij van vuil maken. Een beetje vies is nodig maar verlies van uitstroom is ook verlies van werking, dat moeten we niet hebben 😀
Blijven dagelijks de NH3, NO2 en NO3 testen dan maar? Of al klein beetje belasting in steken? (Bv. enkele corydoras?)
Uitstroom lijkt nog oké. Ik weet dat iedereen zegt om niet te snel te willen zijn met vissen plaatsen dus wacht ik… Maar er zijn zodanig veel meningen over indraaien dat ik door het bos de bomen niet meer zie 😅

Zolang je nog nitriet meet, beter geen vissen plaatsen, tot die tijd dus gewoon dagelijks meten, als je nitriet enkele dagen 0 blijft, heb je de piek gehad en kun je het voorzichtig aan proberen met wat visjes.
Doordat de belasting dan stijgt, wel weer meten voor de zekerheid, maar waarschijnlijk gaat het dan goed. Dan een week later kun je er weer wat bewoners bij doen en zo opbouwen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan