‘Nieuwe’ tweedehands Rio 350 gekocht - Eerste bak


Zolang je nog nitriet meet, beter geen vissen plaatsen, tot die tijd dus gewoon dagelijks meten, als je nitriet enkele dagen 0 blijft, heb je de piek gehad en kun je het voorzichtig aan proberen met wat visjes.
Doordat de belasting dan stijgt, wel weer meten voor de zekerheid, maar waarschijnlijk gaat het dan goed. Dan een week later kun je er weer wat bewoners bij doen en zo opbouwen.
Wel ik heb precies de indruk dat ik eerder nog geen nitriet meet? Druppeltests wijzen dit toch uit. Dus is de cyclus nog niet eens begonnen dan? :S
Heb er ondertussen enkele dagen geleden wat oud 'vervallen' granulaat onder verpulverd dat nu wat ligt te verrotten op de bodem en het hout en enkele plantjes rotten ook met enkele blaadjes hier en daar, dus zou denken dat het nu toch allicht zal beginnen :p
De tetra safestart maar gewoon terugsturen, wil het risico niet lopen. En gelijk maar een paar flesjes geduld kopen... Iemand enig idee waar dat nog voorradig is? :DD
 
Goedkoop is anders, maar dan héb je ook wat....
 

Bijlagen

  • potje geduld kopen.jpg
    potje geduld kopen.jpg
    25.1 KB · Weergaven: 47
  • Haha
Waarderingen: Gumo
Metingen van vandaag:
NH3: 0 mg/L
NO2: 0,25 mg/L
NO3: 0,5 mg/L

Ogenschijnlijk nog geen opbouw van ammoniak noch omzetting naar NO2 laat staan NO3. In aquarium blijft het voer (1x een beetje toegevoegd) op de bodem liggen en precies toch wat te ontbinden.
Meer voer toevoegen? Niks doen en wachten? Het indraaien staat precies stil offff ik ben te ongeduldig.

Fijne avond
 

Bijlagen

  • 26BE7021-8A3E-4D60-A13B-70EAF74FE503.jpeg
    26BE7021-8A3E-4D60-A13B-70EAF74FE503.jpeg
    179.4 KB · Weergaven: 51
  • BCE87657-1BEE-42C4-BA82-DA420AF3929C.jpeg
    BCE87657-1BEE-42C4-BA82-DA420AF3929C.jpeg
    266.4 KB · Weergaven: 49
  • AAF26C98-24C7-412E-BDD2-1BC7E66040A2.jpeg
    AAF26C98-24C7-412E-BDD2-1BC7E66040A2.jpeg
    230.1 KB · Weergaven: 50
  • 75B99254-9AFB-46F3-9A13-3225659FCD3F.jpeg
    75B99254-9AFB-46F3-9A13-3225659FCD3F.jpeg
    261.7 KB · Weergaven: 51
  • F108B7A2-6BB5-4815-B49C-84856859785F.jpeg
    F108B7A2-6BB5-4815-B49C-84856859785F.jpeg
    225.6 KB · Weergaven: 44
  • C3716BEF-E37D-48D2-B206-0ADA65ECB639.jpeg
    C3716BEF-E37D-48D2-B206-0ADA65ECB639.jpeg
    200.6 KB · Weergaven: 54
Indraaien gaat hartstikke goed, je meet NO2 en NO3 dus gaat de goede kant op
Welja, in se is beide 0 maar gezien het niet volledig kleurloos is maak in er tussenin van. Nu goed, blijf elke dag meten en na nog een weekje eens grafiekje uitzetten in excel 😊
 
Welja, in se is beide 0 maar gezien het niet volledig kleurloos is maak in er tussenin van. Nu goed, blijf elke dag meten en na nog een weekje eens grafiekje uitzetten in excel 😊
Een hobby is geen hobby als je er geen excell bij kunt gebruiken...
 
Hoe lang draait het aquarium nu? Ik zou pas na 3 weken beginnen te testen, de eerste weken zijn zo onzeker hoe dingen lopen het is afhankelijk van zo veel factoren en verhoudingen van waardes met elkaar dr valt in het begin weinig een touw aan vast te knopen. Het beste is om zn bak te laten draaien en er 2- 3 weken niet naar om te kijken dan laat je alles gewoon zn gang gaan en kom je waarschijnlijk met een stabieler restultaat dan dat je nu in het begin zal waarnemen.

Hoewel testen ook interessant is natuurlijk alleen achteraf besefde ik dat testen bij mij gewoon te vaak was. Wel leerzaam, maar vooral als de vissen in zitten. Want zo gauw je vissen er in doet moet de bak wéér indraaien. En elke keer wanneer je iets veranderd moet bak weer in draaien.

Uiteindelijk word het stabieler en stabieler en dan zal een keer planten snoeien geen wereld ramp zijn. Terwijl een verse aquarium een snoeibeurt soms hoge pieken kan geven

Je zal niet eerste zijn die vroeg vissen plaatst. Sommige mensen zweren bij het fish-in-cycle aangezien je uiteindelijk toch de bak meer moet gaan belasten en je toch met pieken temaken krijgt.

Ligt er een beetje aan hoelang het nu draait. Als het al 2 weken draait en je hebt nogsteeds geen nitriet gezien dan zou ik heel eerlijk gezegd geen gek iedee vinden om wat makkelijke vissen te plaatsen zoals corydoras. Ook vooral eigenlijk omdat ik van jullie wel weet dat jullie er dicht op zitten met het testen.

Het is met vissen in draaien gewoon een geval van waterwaardes zo schoon mogelijk houden terwijl je met indraaien zonder vissen het water juist extra wilt belasten. Dat is een verschil van aanpak.

Plus het brengt risicos met zich mee, hoewel een ervaren aquarist daar weinig problemen mee hoeft te hebben. En het voordeel dus dus wel dat je 2 weken kan overslaan in dat geval.

Maar je moet een aquarium los van de vissen zien, een aquarium draait niet om de vissen op zichzelf het is een samenspel van alles. Vooral als je een mooie beplante bak wilt maken. Focus dan eerst op de bodem, op het indraaien, op de planten zichzelf alleen al. Dat kan soms al een hele strijd op zichzelf leveren en vooral met co2 toevoeging kan het zelfs tenkoste gaan van de leefkwaliteit van de vis.

Eigenlijk zou je pas kunnen zeggen het is veilig meer vissen toe te voegen als juist alles goed draait en in balans is (dat duurt maanden) tot die tijd zou je 1 vissoort zoals de corydoras (die helpt bij indraaien omdat hij je bodem omwoelt net zoals torenslakken) dan kan de corydoras voor lichtelijke belasting zorgen, en voor wat levendigheid. Terwijl je de eerste maanden vooral de focus legt op de planten laten groeien, wortels laten maken en daar balans in te laten vinden.

Als je er gelijk een vissenbak van maakt na een maand, zonder dat de planten een balans op zichzelf hebben gevonden dan lopen die vissen ook weer gevaar op risicos dat door het geklungel met voeding en planten herplanten en verplaatsen en dode planten omdat ze niet aan slaan en alg wat er bij kan komen of de bodem die niet goed werkt.

Dan zou je zelfs kunnen stellen dat vooral juist omdat je er ook een mooie plantenbak van wilt maken het gewoon echt even tijd nodig hebt. Maar als je na 2 weken nog geen nitriet meet ben ik niet de moeilijkste en zeg ik belast het maar een klein beetje, zolang de waterwaardes goed zijn en je er boven op zit.

Maar dr zal vast iemand anders over denken en het is ook totaal afhankelijk van hoe je de eerste 2 weken heb ingedraaid. Je moet die eerste 2 weken dan ook wel iets van voedsel in het water hebben gegooid zodat de nitrogeencyclus gestart is
 
  • Geweldig
Waarderingen: Gumo
Hoe lang draait het aquarium nu? Ik zou pas na 3 weken beginnen te testen, de eerste weken zijn zo onzeker hoe dingen lopen het is afhankelijk van zo veel factoren en verhoudingen van waardes met elkaar dr valt in het begin weinig een touw aan vast te knopen. Het beste is om zn bak te laten draaien en er 2- 3 weken niet naar om te kijken dan laat je alles gewoon zn gang gaan en kom je waarschijnlijk met een stabieler restultaat dan dat je nu in het begin zal waarnemen.

Hoewel testen ook interessant is natuurlijk alleen achteraf besefde ik dat testen bij mij gewoon te vaak was. Wel leerzaam, maar vooral als de vissen in zitten. Want zo gauw je vissen er in doet moet de bak wéér indraaien. En elke keer wanneer je iets veranderd moet bak weer in draaien.

Uiteindelijk word het stabieler en stabieler en dan zal een keer planten snoeien geen wereld ramp zijn. Terwijl een verse aquarium een snoeibeurt soms hoge pieken kan geven

Je zal niet eerste zijn die vroeg vissen plaatst. Sommige mensen zweren bij het fish-in-cycle aangezien je uiteindelijk toch de bak meer moet gaan belasten en je toch met pieken temaken krijgt.

Ligt er een beetje aan hoelang het nu draait. Als het al 2 weken draait en je hebt nogsteeds geen nitriet gezien dan zou ik heel eerlijk gezegd geen gek iedee vinden om wat makkelijke vissen te plaatsen zoals corydoras. Ook vooral eigenlijk omdat ik van jullie wel weet dat jullie er dicht op zitten met het testen.

Het is met vissen in draaien gewoon een geval van waterwaardes zo schoon mogelijk houden terwijl je met indraaien zonder vissen het water juist extra wilt belasten. Dat is een verschil van aanpak.

Plus het brengt risicos met zich mee, hoewel een ervaren aquarist daar weinig problemen mee hoeft te hebben. En het voordeel dus dus wel dat je 2 weken kan overslaan in dat geval.

Maar je moet een aquarium los van de vissen zien, een aquarium draait niet om de vissen op zichzelf het is een samenspel van alles. Vooral als je een mooie beplante bak wilt maken. Focus dan eerst op de bodem, op het indraaien, op de planten zichzelf alleen al. Dat kan soms al een hele strijd op zichzelf leveren en vooral met co2 toevoeging kan het zelfs tenkoste gaan van de leefkwaliteit van de vis.

Eigenlijk zou je pas kunnen zeggen het is veilig meer vissen toe te voegen als juist alles goed draait en in balans is (dat duurt maanden) tot die tijd zou je 1 vissoort zoals de corydoras (die helpt bij indraaien omdat hij je bodem omwoelt net zoals torenslakken) dan kan de corydoras voor lichtelijke belasting zorgen, en voor wat levendigheid. Terwijl je de eerste maanden vooral de focus legt op de planten laten groeien, wortels laten maken en daar balans in te laten vinden.

Als je er gelijk een vissenbak van maakt na een maand, zonder dat de planten een balans op zichzelf hebben gevonden dan lopen die vissen ook weer gevaar op risicos dat door het geklungel met voeding en planten herplanten en verplaatsen en dode planten omdat ze niet aan slaan en alg wat er bij kan komen of de bodem die niet goed werkt.

Dan zou je zelfs kunnen stellen dat vooral juist omdat je er ook een mooie plantenbak van wilt maken het gewoon echt even tijd nodig hebt. Maar als je na 2 weken nog geen nitriet meet ben ik niet de moeilijkste en zeg ik belast het maar een klein beetje, zolang de waterwaardes goed zijn en je er boven op zit.

Maar dr zal vast iemand anders over denken en het is ook totaal afhankelijk van hoe je de eerste 2 weken heb ingedraaid. Je moet die eerste 2 weken dan ook wel iets van voedsel in het water hebben gegooid zodat de nitrogeencyclus gestart is
Bedankt Don, om de tijd te nemen voor uw uitgebreid bericht.

Het aquarium is nu exact 8 dagen aan het indraaien. Ik vermoed dus dat de essentie geduld zal zijn. Mochten corydoras nu al kunnen mits dagelijks te testen, zou ik het ook al willen doen maar ik voel aan de ondertoon van uw bericht dat dit naar uw gevoel in het huidige geval absoluut nog niet aan de orde is. Heb alvast wel nog wat oud vlokvoer toegevoegd.
Mogelijks kan ik wel niks mis doen met al enkele torenslakken toe te voegen?

Ben zelf ondertussen ook op zoek gegaan naar een boek die het chemisch proces volledig uitlegt (vrij diepgaande chemie, niet het oppervlakkige wat overal te vinden is) en dit eens te bestuderen en zo zelf wat te kijken hoe ik zou indraaien. Ik ben er immers van overtuigd dat er ongetwijfeld betere manieren bestaan dan hoe ik het nu aan het doen ben.

Ik besef dat een aquarium een samenspel is van, maar mijn perfectionistisch kantje kennende denk ik dat dit nu toch veel trial & error zal zijn en dat de planten e.d. wss op termijn toch nog zullen wijzigen. Bij de Colombiaanse bak is het de bedoeling om dan weer zeer traag in te draaien en alles maniakaal in te richten qua beplanting, hardscape, en dit zeer uitgebreid laten indraaien, nu is het 't ongeduld dat wat parten speelt gezien ik letterlijk al 20 jaar droom van een bak met vissen van formaat zoals deze die aan het indraaien is :DD
 
Je kunt best nog even wachten met vissen erin te zetten.
Begin augustus had ik een 200l bak opgestart en ook te snel vissen erin gezet.
Ik heb toen ook met nitriet te maken gehad,
iedere dag 50% waterwissels kunnen doen.
Dat was dus telkens 10 emmers eruit hevelen en weer bij vullen,
vervelend klusje als je dat een week of langer moet doen.
En alle dagen het water testen.
Half oktober opnieuw een 240l bak opgestart en toen wel lang genoeg gewacht,
geen waterwissels moeten doen,gewoon rustig laten draaien.
Daarna telkens maar enkele visjes erin gezet met wat tijd er tussen.
Werkt veel fijner op die manier.
 
Zelf wacht ik altijd 4 weken en verkruimel 1-2x per week een beetje voet tussen de vingers. Zo kan de bacteriecultuur zich wat opbouwen.
Als de bak eindelijk is ingedraaid dan niet alle vissen tegelijk erin doen maar met 1-2 weken ertussen want de bacteriecultuur moet zich aan de belasting aanpassen.
Begin dus rustig met een paar of 1 soort visjes en breidt dat dan rustig uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gumo
Je kunt best nog even wachten met vissen erin te zetten.
Begin augustus had ik een 200l bak opgestart en ook te snel vissen erin gezet.
Ik heb toen ook met nitriet te maken gehad,
iedere dag 50% waterwissels kunnen doen.
Dat was dus telkens 10 emmers eruit hevelen en weer bij vullen,
vervelend klusje als je dat een week of langer moet doen.
En alle dagen het water testen.
Half oktober opnieuw een 240l bak opgestart en toen wel lang genoeg gewacht,
geen waterwissels moeten doen,gewoon rustig laten draaien.
Daarna telkens maar enkele visjes erin gezet met wat tijd er tussen.
Werkt veel fijner op die manier.
Gewoon uit interesse, na hoeveel tijd was de 'te snel' en de 'lang genoeg gewacht' dan?
Zelf wacht ik altijd 4 weken en verkruimel 1-2x per week een beetje voet tussen de vingers. Zo kan de bacteriecultuur zich wat opbouwen.
Als de bak eindelijk is ingedraaid dan niet alle vissen tegelijk erin doen maar met 1-2 weken ertussen want de bacteriecultuur moet zich aan de belasting aanpassen.
Begin dus rustig met een paar of 1 soort visjes en breidt dat dan rustig uit.
Het was inderdaad de bedoeling om te beginnen met de corydoras en evt. al de ringbandsnoekjes, vervolgens palmeri, hyphessobrycon erythrostigma, dan de T. Leeri en eindigen met de blauwe waaierhandgarnaal eens het ruim voldoende is ingedraaid. Zou zeer graag hier ook wat neocaridina bij steken maar ben bang dat dit gewoon zeer duur voer zal worden.
 
Na 5 dagen heb ik er enkele jonge platy's ingezet,
op dag 10 heb ik er nog 6 zwaarddragers bij gezet.
op dag 12 had ik de 1ste x nitriet gemeten.
 
(vrij diepgaande chemie, niet het oppervlakkige wat overal te vinden is
Wat heb je gevonden? Ik merk dat er vaak het stukje no3 -> N + o3 vergeten waarin anearobische bacteriën de zuurstof van nitriet haalt en nitrogeen vervolgens om hoog drijft (om gelijk het nitrogeencyclus af te kunnen maken zonder water af te hevelen)
 
Wat heb je gevonden? Ik merk dat er vaak het stukje no3 -> N + o3 vergeten waarin anearobische bacteriën de zuurstof van nitriet haalt en nitrogeen vervolgens om hoog drijft (om gelijk het nitrogeencyclus af te kunnen maken zonder water af te hevelen)
Heb me mogelijks wat ongelukkig uitgedrukt; ik ben er naar op zoek, nog niet gevonden 😅
 
Heb me mogelijks wat ongelukkig uitgedrukt; ik ben er naar op zoek, nog niet gevonden 😅
Voor mij helpt het forum mij de juiste termen vinden en dan is het een beetje googlen en wikilinken door klikken tot ik de meest interessante dingen tegen kom. Uiteindelijk ben ik me in verschillende bodem samenstellingen gaan verdiepen en onderzocht wat de functies zijn van verschillende ingrediënten.

Maar ik was uiteindelijk ook allerlij informatie op riolerings websites aan het lezen omdat ik over de stroming van water in pijpen aan het bestuderen was. Ik kom overal en nergens op terrecht op die manier 😂

En dan word het van kwaad tot erger want je krijgt interesse termen na termen naar je hoofd gegooit die je ook weer uit leergierig zou op kunnen zoeken tot je alles snapt en de wijsneus op het forum kan gaan spelen 😂

Wat ik mij steeds meer en meer ben gaan beseffen is dat ik best vaak woorden gebruik of ken, maar dat ik de eigenlijke echte betekenis van het woord niet eens begrijp.

Je moet maar eens proberen een random woord te bedenken en dan proberen na te gaan wat het woord eigenlijk betekend, en waar het vandaan komt. Waar het op lijkt, hoe je het zou beschrijven. Zo kan je ook synoniemen vinden die gelijk heel veel extra dieptegang kan geven aan het orginele woord. Ik word soms af en toe echt gek van mezelf 😂 denk te veel na soms 😂
 
  • Haha
Waarderingen: Gumo
Fijne / kleine update;
Vandaag CO2 installatie(s) kunnen op de kop tikken tweedehands, met wat extra’s:
-3 CO2 flessen 500g (1 aqua medic, 1 dennerle, 1 aqua noa). Keuringsdata bij 2 al zeker nog goed
- HVP Goldline led lamp + controller
- Enkele andere lampen
- 3 metalen diffusors, ogen wel oke maar ik vrees voor china en weet niet of de belletjes hierbij fijn genoeg zijn. Op dit aquarium zal wss gebruik worden gemaakt van de atomizer in lijn met de filter
- 2 Dennerle CO2 magneetventielen
- 2 Dennerle flippers
- 1 Dennerle micro flipper
- Dacht stuk of 3 bellentellers
- Aqua noa CO2 deukregelaar met magneetventiel en 2 drukmeters (gemonteerd op fles)
- Dennerle carbo power drukregelaar (gemonteerd op fles)
- 2 doctor chihiros (1 ‘Manueel’, 1 Bluetooth; denk dat ik ver weg van dit ding ga blijven zolang het niet nodig is)
- Tetra beluchtingstoestel
- Sera fil 60 binnenfilter
- Iets wat ik vermoed een juwel binnenfilter zal zijn (voor rio 180 denk ik)
- Dennerle dosator
-2 HVP touch control
- 3 wyin special co2 magneetventielen (china?)
- 1 51co2 diy co2 reactor (ziet er mij iets uit om co2 te maken met petflessen en uit het -verre- oosten
- Dennerle crystal line co2 drop checker
- China drop checker


Denk dat ik er hiermee wel zal in slagen om een co2 set in elkaar te knutselen voor elke aquarium… 😊
 
3 metalen diffusors,
deze zijn prima. maar... ze gaan op ten duur dichtzitten door kalkafzetting. Dus af en toe ontkalken
wyin special co2
kan ook prima werken, Wyin is de Chinese versie van Superfish en is een bugetmerk waarbij de kwaliteit soms te wensen overlaat
 
deze zijn prima. maar... ze gaan op ten duur dichtzitten door kalkafzetting. Dus af en toe ontkalken

kan ook prima werken, Wyin is de Chinese versie van Superfish en is een bugetmerk waarbij de kwaliteit soms te wensen overlaat
Maar even een azijnbadje geven dan.
Voorlopig de wyin niet nodig, gezien er 2 van dennerle apart bijzitten. Bedankt voor de info!
 
Was weer enkele dagen geleden, zodus:

- NH3: 0 mg/L
- NO2: 0 mg/L
- NO3: 3 mg/L (gegokt, ‘t is wit met een zeeeer licht tikje roze)
- PH: 7
 

Bijlagen

  • E117E9FC-432F-41F9-8CB3-3841811EBB14.jpeg
    E117E9FC-432F-41F9-8CB3-3841811EBB14.jpeg
    282.4 KB · Weergaven: 36
  • 28E2E025-985C-4AD6-A92F-94E569EF4AB2.jpeg
    28E2E025-985C-4AD6-A92F-94E569EF4AB2.jpeg
    369.9 KB · Weergaven: 38
  • BCACBD0C-5E09-4077-B76A-7D6B7D1F09F3.jpeg
    BCACBD0C-5E09-4077-B76A-7D6B7D1F09F3.jpeg
    294.7 KB · Weergaven: 33
  • A4AA8E2B-9DC4-4F9C-9447-982695A81F05.jpeg
    A4AA8E2B-9DC4-4F9C-9447-982695A81F05.jpeg
    360.9 KB · Weergaven: 31
Daarnaast nog een sfeerbeeldje. Begint er stilaan op te lijken 😊
Hoop dat het spiderwood geen 6 maand zal nodig hebben om in te wateren, maar ga er voorlopig van uit dat het stuk kienhout toch geruime tijd zal moeten blijven.

Ook enkele zeer kleine slakjes gezien die zich aan redelijke snelheid (overdag) over het glas bewegen… Erin laten of zo spoedig mogelijk verwijderen?
 

Bijlagen

  • BA0CB6A3-D636-4976-9F64-77C1D99150BF.jpeg
    BA0CB6A3-D636-4976-9F64-77C1D99150BF.jpeg
    513.5 KB · Weergaven: 42
  • 02C69C4F-9B23-43D1-8A44-228C34F535B3.jpeg
    02C69C4F-9B23-43D1-8A44-228C34F535B3.jpeg
    134.6 KB · Weergaven: 44
Over slakjes zijn de meningen zeer wisselend: ik vind ze leuk, ze eten een teveel aan eten op. Maar af en toe snoepen ze van de planten.
Dus wat jij wilt....
 
  • Leuk
Waarderingen: Gumo
Over slakjes zijn de meningen zeer wisselend: ik vind ze leuk, ze eten een teveel aan eten op. Maar af en toe snoepen ze van de planten.
Dus wat jij wilt....
Hangt dat ook niet wat af van het type slak? Sommige zijn wenselijk andere niet? Nu goed, zouden het er te veel worden stukje komkommer et voila.
 
Alleen de posthoorn is echt een pest. Die kan als hij de kans krijgt een boel eitjes leggen en dan heb je er zo veel dan word het actie nemen. De rest van de slakken zijn nuttiger dan dat ze een pest zijn. De blaashoorn die plant traag voort, en de torenslakken zijn extra nuttig omdat ze je bodem omwoelen tijdens het ingraven. En poelslakken heb ik nooit gehad. Vooral die posthoorn gelijk weg halen hoe eerder hoe beter. Hoe langer je wacht, hoe eerder het er 10 keer meer worden en dan maak je je het jezelf ook 10 keer moeilijker 😛
 
Bij veel voeren kunnen puntslakjes ook een echte plaag worden maar die zijn redelijk makkelijk te vangen. In feite zijn alle slakken wel nuttig en met niet teveel voeren zul je niet zo heel snel een plaag krijgen.
 
Alleen de posthoorn is echt een pest. Die kan als hij de kans krijgt een boel eitjes leggen en dan heb je er zo veel dan word het actie nemen. De rest van de slakken zijn nuttiger dan dat ze een pest zijn. De blaashoorn die plant traag voort, en de torenslakken zijn extra nuttig omdat ze je bodem omwoelen tijdens het ingraven. En poelslakken heb ik nooit gehad. Vooral die posthoorn gelijk weg halen hoe eerder hoe beter. Hoe langer je wacht, hoe eerder het er 10 keer meer worden en dan maak je je het jezelf ook 10 keer moeilijker 😛
Top, zagen er geen posthoorns uit dus dan ben ik wel safe denk ik.
Bij veel voeren kunnen puntslakjes ook een echte plaag worden maar die zijn redelijk makkelijk te vangen. In feite zijn alle slakken wel nuttig en met niet teveel voeren zul je niet zo heel snel een plaag krijgen.
Wel momenteel voer ik wat bij het indraaien, dus is dan dat te veel… :p Nu goed, momenteel valt het goed mee dus laat ik het even z’n gangetje gaan.

Thanks!
 
Slakken zijn dus een indicator van teveel voer. Ik heb liever dat ik zie dat er meer slakken bijkomen, dan dat ik er achter kom dat ik teveel voer omdat mijn bak helemaal uit balans gaat. Soort van alarmsysteem dus....
 
Wel momenteel voer ik wat bij het indraaien, dus is dan dat te veel… :p Nu goed, momenteel valt het goed mee dus laat ik het even z’n gangetje gaan.
De slakken helpen bij het proces, ze vermalen het voedsel en verwerken het nog sneller in ammoniak dus momenteel zijn ze zelfs wenselijk als je met voedsel wilt indraaien.

Het moet eerst verteerd worden voor het ammoniak kan worden, kan ook zonder slak maar dan duurt het langer😄
 
  • Leuk
Waarderingen: Gumo

Terug
Bovenaan