Wat is er nieuw

👋Hallo nieuwe beginner hier,

RustigeReiger

Member
Lid geworden
21 oktober 2024
Berichten
14
Leeftijd
27
Laten we ermee beginnen dat ik nog nooit eerder vissen heb gehouden.
Had wat goudvissen voor bij me maatje in de vijver gekocht maar kreeg die later te horen dat de huur niet meer werd verlengd…

Nu dacht ik koop ik wel een tank en ga ik ze thuis zelf wel houden dus heb ik een tank van 90 bij 40 bij 50 gehaald een Juwel.,
Kregen we vlak daarna ruzie dus zat ik met die tank en er is no way dat ik die visjes nog terug zou krijgen…

Heb ik dus uit impuls (en ja ik heb het inmiddels allemaal gelezen dat dat niet “kan”) 2goudvisjes gehaald dat is nu 2 dagen geleden en heb toen ook de tank gelijk gevuld.
Heb er een sterke pomp bij van superfish de aquaflow 300.

Voor de rest heb ik er nog niks aan gedaan en ik weet ze moeten er echt uit maaar als goed is kan ik het tankje van me broertje overnemen (staat er heeel zielig bij) zit ik wel met te veel visjes maar als ze groter worden kunnen ze bij iemand anders in de vijver.

Mijn vraag is voor nu:
Ik heb gister het internet afgezocht naar hoe en wat en heb een artikel gevonden over inwerken met vis en zit voor mij wel goed.
Ze hebben genoeg zuurstof enzo van wat ik kan zien (maar visjes zijn alleen wel gestrest😓)

Zou ik ze nog in de tank kunnen laten voor 3a4 week want daarna komt die piek pas,
Dat ik ze dan bij me broertje in de tank doe voor nog 2 week (het is heel cru maar zie geen andere optie)
Mijn broertje heeft een mini tank Aqua 40 vgm met 4 al heel zielige visjes en zou het sneu vinden om deze erbij te proppen voor heel die periode…

Zit me net te bedenken terwijl ik typ zou ik zijn tank niet kunnen verversen en dan dus een gedeelte van zijn tank in een grote teil of emmer weer kunnen gooien en aanvullen dat ze daar ff in kunnen overbruggen?

Ik weet het heel stom maar ze hebben ook mij niks bij de winkel gezegd kwam een pomp halen en zij dat ik alvast 2 visjes wou voor me nieuwe aquarium.

Foto mijn aquarium
A9C47C33-E01A-48F6-BDEE-9E8FA0A350AE.jpeg


Foto die van me broertje
d9a1ea3b-dcb0-434c-b40a-a9b6b6f4ce04.jpeg


Zie graag uit naar jullie expertise 😅


Groet
 
Nu ik zo de foto’s onder elkaar zie 🫣🫣
 
Jouw aquarium is voorlopig groot genoeg voor goudvissen. Op internet praat iedereen elkaar achterna en zegt standaard dat een goudvis niet in een aquarium hoort. Als je je erin verdiept zit het wel een beetje anders.

Een goudvis, trouwens elke vis, moet in voldoende schoon water zwemmen, zodat deze goed kan uitgroeien.
En aangezien goudvissen nogal groot worden, is een vijver in de meeste gevallen daar handiger voor.

Maar… kleine goudvisjes in een relatief groot aquarium gaan echt niet zomaar heel snel verkeerd groeien.
Dus voorlopig is er niks aan de hand en kan jij wat mij betreft van je aquarium genieten. Je doet dus wel een fish in cycle en wat daarbij heel belangrijk is, is dat je heel regelmatig test en direct water verschoont als je nitriet meet.

Verder houden goudvissen van schoon water, ik adviseer je wekelijks een waterwissel van 80 % standaard, om ze gezond te houden en te laten groeien.

Verder zou je broertje eens na moeten denken of hij zelf in zo’n vieze omgeving wilt wonen. Als hij dat zelf niet wilt, vraag hem dan waarom hij z’n huisdieren daar wel in laat wonen. Als je huisdieren hebt, neem je je verantwoordelijkheid om ze goed te verzorgen.
Jonge kinderen worden daarbij geholpen door hun ouders.
 
Ja ik dacht er het zelfde over eigenlijk en vooral over mijn broertje 😉

Nee dacht zelf ook dat er voor nu niet veel fout zou hoeven gaan zijn ook kei sterke beestjes had ik gelezen,
Nu zit ik wel een beetje in dilemma want had
in dit artikel gelezen dat ik juist geen waterwissel zou moeten doen.🫤
Ik vond het namelijk ook wel een geloofwaardig idee hoe ze dat zo beschreven,
Maarja wie ben ik

Hier is het linkje weet ook niet hoe betrouwbaar tho
https://aquainfo.nl/2-5-aquarium-indraaien-met-vissen/

Maar denk dat ik nu wel voor niveau 2 ga zoals in dit artikel staat dus een Ammonia Alert ding en zoon testkit voor ph halen.(Maar niet bij petsplace dan fiets ik wel verder)
 
zijn ook kei sterke beestjes had ik gelezen
Gezien de vele ellende die ik hier afgelopen jaren op het Forum heb gezien met goudvissen (en alle kweekvarianten), vind ik dat nogal tegenvallen.
 
Gezien de vele ellende die ik hier afgelopen jaren op het Forum heb gezien met goudvissen (en alle kweekvarianten), vind ik dat nogal tegenvallen.
Nou ik weet het niet hoor als je die 2e foto bekijkt dat zijn wel echte doorzetters hoor ikzelf had al wel het loodje gelegd
 
Gewone, niet doorgefokte goudvissen (zoals die van Ts) zijn redelijk sterk Sluiers, telescoopogen etcetc is een ander verhaal.
Ik zou de vissen deze winter in de bak laten en via 'fish in cycle' de bak indraaien. En dan ga je in het voorjaar op zoek naar een mooie vijver om ze in te doen.
En dan doe je in je huidige bak vissen die beter passen in een aquarium.
 
Die goudvissen van mij worden max 30cm of zelfs groter maar die zou ik dan toch nog wel een jaartje of 2 kunnen houden toch 🥲
Of groeien ze echt zo snel?
 
Je wilt ze eerder uit je bak hebben dan dat ze last van de beperkte ruimte beginnen te krijgen. Bovendien moeten ze uiterlijk in de vroege herfst naar buiten, je kunt ze niet midden in de winter naar buiten doen.
Dus liever een beetje eerder dan later.
 
Aha got it,
Denk dat ik al wel een paar plekjes weet.
Thanks voor de info weet ik toch ook dat ik niet zo fout zat met me gedachten😁
 
Ja ik dacht er het zelfde over eigenlijk en vooral over mijn broertje 😉

Nee dacht zelf ook dat er voor nu niet veel fout zou hoeven gaan zijn ook kei sterke beestjes had ik gelezen,
Nu zit ik wel een beetje in dilemma want had
in dit artikel gelezen dat ik juist geen waterwissel zou moeten doen.🫤
Ik vond het namelijk ook wel een geloofwaardig idee hoe ze dat zo beschreven,
Maarja wie ben ik

Hier is het linkje weet ook niet hoe betrouwbaar tho
https://aquainfo.nl/2-5-aquarium-indraaien-met-vissen/

Maar denk dat ik nu wel voor niveau 2 ga zoals in dit artikel staat dus een Ammonia Alert ding en zoon testkit voor ph halen.(Maar niet bij petsplace dan fiets ik wel verder)
De eerste methode is zoals we het vroeger deden. Je hebt dan een kans dat je vissen last hebben van de nitrietpiek. Het kan ook goed gaan. Goudvissen zijn wat betreft vervuiling behoorlijk sterk, in tegenstelling tot hun doorgekweekte maatjes de sluierstaarten.

Je kunt een fish in cycle doen zoals je wilt.
Al blijft het beste dat ze ze regelmatig schoon water krijgen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan