Wat is er nieuw

1,5 liter poelslakjes aquarium. Kan dit werken?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Frogfairy
  • Startdatum Startdatum
F

Frogfairy

Guest
Mijn zoontje van 5 wilde ook een aquarium. Je kan niet vroeg genoeg beginnen 😉 en hij wilde een slakjes aquarium.

Ik heb een 1,5 liter wekfles gepakt en met kraanwater schoongemaakt, hebben lang geleden snoepjes in gezeten, verder nooit iets. De rubber rand zit er niet op, zou ik wel terug kunnen doen. Wat steentjes uit mijn aquarium waar ook de bewoner, een poelslakje uitkomt, gepakt (even afgespoelt in wat aquariumwater, verder niets mee gedaan). Met nieuw met aquasafe behandeld kraanwater begonnen.
Een aantal afgespoelde waterpest plantjes uit de vijver van mijn ouders. Twee kwartssteentjes (uit goudvissenbak van mijn ouders, zit wat alg op) en drie schelpen die Tim heeft gevonden op het strand (ook afgespoeld), voor wat kalk in het water voor de huisjes (of is dit overkill?).
Heb er een paar mini vlokjes garnalenvoer in gedaan, 1 klein drupje plantvoeding en een klein drupje bactostart. Geheel staat op de vensterbank van mijn zoontje zijn slaapkamer.

Ik ben van plan de slakjes uit mijn aquarium die ik te veel heb hier in te doen. En ook hier elke week een kleine waterwissel, 20% ofzo. Er zit natuurlijk geen filter, verwarming of lamp in.

Denken jullie dat dit kan werken?

poelslakken aquarium Tim 270720.jpg

Zonder enkele filtering heb ik daar mijn twijfels bij.

Zolang je voert zou ik wel flink water verversen want anders krijg je zonder filter problemen met de waterwaarden denk ik.

Ik was alleen van plan iets te voeren (weinig) totdat er wat meer alg op het glas zit als voer. Maar ja regelmatig waterwisselingen lijkt me zowiezo wel nodig.

Ik heb het idee van volledig gesloten ecosystemen in potten ed. Maar die balans lijkt me erg lastig te bereiken en houden vandaar dat ik er aan dacht het met wat hulp van buitenaf te toen.

Ik was alleen van plan iets te voeren (weinig) totdat er wat meer alg op het glas zit als voer. Maar ja regelmatig waterwisselingen lijkt me zowiezo wel nodig.
Heb je mijn bericht niet gelezen? waterwissel en voer is onnodig namelijk

Heb ik wel gelezen vandaar mijn tweede alinea. Maar waterwissel en voer lijkt me alleen onnodig als je een goede balans kan krijgen en houden. En daar twijfel ik aan. Niet of het kan, maar of ik het kan bereiken met mijn setup. Vaak lijkt er ook begonnen te worden met substraat en (micro)organismen uit de natuur om dit zo na te bootsten in een gesloten omgeving. Dan heb je een wat completere start dan ik denk te hebben nu. Dit voelt toch een stuk kunstmatiger. Misschien heb ik het mis maar ik ben nogal nieuw hierin.

Heb ik wel gelezen vandaar mijn tweede alinea. Maar waterwissel en voer lijkt me alleen onnodig als je een goede balans kan krijgen en houden. En daar twijfel ik aan. Niet of het kan, maar of ik het kan bereiken met mijn setup. Vaak lijkt er ook begonnen te worden met substraat en (micro)organismen uit de natuur om dit zo na te bootsten in een gesloten omgeving. Dan heb je een wat completere start dan ik denk te hebben nu. Dit voelt toch een stuk kunstmatiger. Misschien heb ik het mis maar ik ben nogal nieuw hierin.
Ja je tweede alinea stond er eerst niet bij dus vandaar mijn reactie.

Een zelfstandig ecosysteem moet indd 100% in balans zijn en dta is die van jouw niet, daarom ook die link die ik plaatste want zo heel moeilijk is het niet er 1tje te maken.

Ik had die tweede alinea er inderdaad direct na het plaatsten van het bericht bijgeplaatst. Hebben we elkaar net gekruist met posten 🙂

Het lijkt me wel heel leuk een zelfstandig ecosysteem te gaan proberen. Ik heb nog wel een paar wekflessen meer. Even die link goed bestuderen en dan ga ik het wellicht een keer proberen 🙂

Die vensterbank is waarschijnlijk ook niet de beste plek. Zonlicht zorgt ervoor dat je algen waarschijnlijk iets te weelderig gaan groeien.

Die vensterbank is waarschijnlijk ook niet de beste plek. Zonlicht zorgt ervoor dat je algen waarschijnlijk iets te weelderig gaan groeien.

Ik heb hem er neergezet juist om iets van algengroei te stimuleren op het nu brandschone glas zodat dat als voer voor de slakjes kan dienen. Zodra dat gebeurd is was ik van plan de pot te verhuizen naar het nachtkastje van mijn zoontje, weg van het raam. Tenzij het allemaal onsuccesvol blijkt en de slakjes om gaan vallen. Ik wil geen slakkenmoordpotje behouden als het niet lukt ^^

Topidee. Een miniaquarium voor je zoon. Gewoon een beetje de natuur helpen is toch niet zo erg, volgens mij zie je met dit formaat snel genoeg als er iets mis dreigt te gaan.. Lijkt me een prima bak om mee te beginnen.?

Topidee. Een miniaquarium voor je zoon. Gewoon een beetje de natuur helpen is toch niet zo erg, volgens mij zie je met dit formaat snel genoeg als er iets mis dreigt te gaan.. Lijkt me een prima bak om mee te beginnen.?

Bij opa en oma heeft hij nu samen met zijn neefjes een goudvissen aquariumpje, met ieder een eigen goudvisje. Bakje is veel te klein (12 liter). Daar is oma bewust van. Maar als de jongens het over een maand of 3 beu zijn gaan de goudvissen gewoon net als alle andere keren naar de vijver waar ze zeeen van ruimte hebben. Maar dat kan ik Tim hier thuis niet bieden. Ik heb geen vijver om de visjes over te huizen en wil Tim eigenlijk ook geen dieren in te kleine bakjes laten houden, ook als het tijdelijk is. Vandaar dat ik hem het slakken aquarium heb aangepraat haha. Hij was heel makkelijk over te halen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het belangrijkste is al gezegd denk ik.
Het kan werken zonder enige arbeid maar niet in de omstandigheden zoals ze nu zijn.
Teveel zon en teveel voedingsbronnen.
Alles wat je toevoegd (zon is ook een toevoeging) is energie die zich ergens in moet vastzetten. Dit kan in plantenmaterie maar veelal zal dit in alg zijn.
Slakken zijn ook enorme vervuilers, die eens ze gaan kweken al snel met teveel zijn en zo je ecosysteem zullen doen instorten.

Het kan dus werken maar je zal het nauwlettend in het oog moeten houden, voldoende verversen en zo weinig mogelijk andere dingen toevoegen (slakken hebben maar zeer weinig eten vandoen)

Ik heb geen ervaring met dergelijke potten, maar ik heb slakken zien leven bij hoge nitriet waardes, waar vissen al lang bij overleden waren.. Ik zal bovenstaande adviezen proberen te volgen en gewoon probdren!
Slakken kunnen aardig wat hebben in mijn ervaring!

ik heb vandaag wat eitjes op het glas gezien. Ik hoop dat dat betekent dat de slakjes zich toch aardig op hun gemak voelen. de twee kwartsstenen zijn weer brandschoon en wit. ze hebben daar goed hun best op gedaan. Geen alg meer. De slakken zijn lekker actief. Lopen door de hele pot heen en mijn zoontje is helemaal blij met deze pot, zijn eigen echte aquarium. De slakken heten Sipje en Sopje blijkbaar.

Wat een grappig topic dit, leuk ook dat je even een update plaatst zodat we op de hoogte zijn van de vorderingen!

Ik heb het op dit kleine formaat zonder filter nooit geprobeerd maar wel in een heel klein bakje van 5 liter op de vensterbank met ook een paar eenvoudige stengel plantjes en poelslakken. Wat ik deed destijds was iedere week 95% van het water wisselen en dat is bij mij maanden lang goed gegaan zonder bizar veel algen. De poelslakken leken het ook prima te vinden want die waren zich als konijnen aan het voortplanten.

Leuk dat hij de slakjes ook namen gegeven heeft en zo betrokken is! :petjeaf:

Zelf heb ik er geen ervaring mee maar op youtube volg ik wel een kanaal genaamd "Life in Jars" die niets anders doet dan experimenteren met ecosystemen in potjes. Wellicht leuk om eens een kijkje te nemen op dit kanaal. Het is een Nederlander maar wel Engels gesproken.

https://www.youtube.com/c/LifeinJars/videos

Zelf heb ik er geen ervaring mee maar op youtube volg ik wel een kanaal genaamd "Life in Jars" die niets anders doet dan experimenteren met ecosystemen in potjes. Wellicht leuk om eens een kijkje te nemen op dit kanaal. Het is een Nederlander maar wel Engels gesproken.

https://www.youtube.com/c/LifeinJars/videos

Leuk kanaal. Heb me geabboneerd.

Denk dat de slakkeneitjes er al langer in zaten anders zou het wel heel snel zijn, maar zag net 4 slakkenbabies. Ziet er allemaal nog gezond uit, slakken en plantjes. Het geheel verhuisd naar zijn nachtkastje. En omdat er veel minder licht in komt nu en minder goed te zien zetten we er als Tim beter wil kijken er een zaklamp, lamp naar beneden, op voor tijdje als aquariumlamp. Werkt prima.

Leuk idee! Wij hebben gisteren een puntig blaashoornslakje ontdekt in onze nieuwe 60 l bak. Misschien is dit wel een leuke optie voor eventuele offspring (voorlopig is ie in zijn eentje nog).

Correctie van mijn threadtitel. Ik heb ook puntige blaashoornslakken en geen poelslakjes zoals veel mensen (inclusief ik) ze regelmatig onjuist noemen. En 1 van deze slakjes kan solo babies maken, dus offspring gaat er zeer waarschijnlijk wel snel komen. Heb ze ook al in mijn nog indraaiende 80 cm bak die nu flink beplant is. ach helemaal verwijderen is toch lastig/onmogelijk. Lijkt er altijd ergens wel eentje te zitten. Kunnen ze mooi helpen ammoniak aanmaken voor het indraai proces.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey, ik zou zeggen, probeer het!
Wat is het ergste dat kan gebeuren?!
Hoe vaak wordt er geen vis is zo'n kleine pot gehouden? En dit zijn een paar slakjes!
Ik vind het een heel leuk en goed idee!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan