Wat is er nieuw

1 betta, garnaaltjes, en tetra's in 60l bak?

ONiel

Well-known member
Lid geworden
22 september 2020
Leeftijd
26
Dag

Binnen 2 à 3 weken kan ik visjes gaan plaatsen in mijn 60l bak. En ben toch al aan het denken over welke ik zou willen.
Uiteraard ben ik gelimiteerd in wat ik kan doordat mijn bakje niet echt groot is.

Eerst had ik het volgende in gedachte:
  • School kleine tetra's (stuk of 10)
  • 1 Betta
  • Garnaaltjes (vuurgarnalen of neocaridina)

Nu heb ik gelezen dat een 60l bak te klein is voor een school tetra's, wat jammer is maar begrijpelijk. Is er een andere soort vis die in school leven en klein en kleurrijk zijn?

Bedankt!

De combi garnalen en een Betta is ook vaak een gok want soms zie je dat de betta de garnalen maar al te graag lust. Je zou ook kunnen kiezen voor een leuke bodembewoner zoals de C. Panda.

Daarbij hangt het ook enorm af van het karakter van de betta of die samen kan met een scholenvisje. Niet alle betta's kunnen dit, hier zou je eens naar kunnen kijken in de lfs of die al samen zwemt of alleen in een bak zit

hier zou je eens naar kunnen kijken in de lfs of die al samen zwemt of alleen in een bak zit

Zelfs dan is het de vraag of de Betta zn ware karakter laat zien denk ik. Vaak zitten ze er nog maar kort en in vrij kleine bakjes. Ik vindt deze combi altijd een gok en het is hier een keer slecht uitgepakt dus ik durf dat niet meer aan.

Voor mij is dit geen gok die garnaaltjes zijn gewoon duur betta voer. Tenzij je een backup aquarium hebt waar je die betta in kunt zetten mocht het fout gaat zou ik ook geen scholenvisje bij een betta adviseren. Of betta alleen houden of,en vaak een beter idee de betta vervangen voor een andere vis.

Voor mij is dit geen gok die garnaaltjes zijn gewoon duur betta voer.
K heb jarenlang een betta met garnalen gehad en die bleef er vanaf, wat mij betreft dus wel een gok (maar wel eentje die ik niet zo gauw nog een keer zou nemen).

In een 60cm zou ik geen betta + tetra's + garnalen combineren though; die Betta zou ik dan ook solitair houden, wellicht met wat Japonica garnalen ofzo, die zijn groot genoeg om sowieso geen voer voor betta's te zijn.
In mijn 60cm zitten overigens een kleine 15 vuurtetra's, handjevol Corydoras Hastatus, drietal Otocinclus Affinis, drie Japonica's en nog wat garnaaltjes

Er zijn altijd uitzonderingen maar moeten we daar op sturen? Ik denk het niet.

Bij iemand die nieuw is vind ik het belangrijk om die eerst binnen de lijntjes te leren kleuren want dan krijg je snel resultaat wat nog ergens op lijkt. Pas als je dat eenmaal onder de knie hebt kun je leren om buiten de lijntjes te kleuren. Als je andersom begint krijg je al snel dit:

Screenshot_11.png

Met hoeveel zekerheid kun je zeggen wat uitzondering is en wat regel? Ik zie meer dan genoeg verhalen waar 't goed gaat en ook zat waar 't inderdaad minder goed gaat. Zeg mij maar welke vd 2 de regel is. En los daarvan vind ik 'binnen de lijntjes leren kleuren' ten eerste nogal kinderlijk en ten tweede zwaar overtrokken voor zoiets simpels als betta's al dan niet bij garnalen plaatsen. Geef ze genoeg schuilplaatsen en ze hebben een prima kans.
Volgens mij geef je als beginneling vaak meer geld uit aan nieuwe plantjes kopen omdat je daar nog niet voor hebt leren zorgen dan aan nieuwe vissen.

Maar goed, jouw insteek is dus 'ammenooitniet' en de mijne is 'wees je bewust van en maak je eigen keuze'.

Meningen kunnen inderdaad verschillen maar ja als je eenmaal hebt meegemaakt dat het fout gaat dan doe je dat denk ik niet zo snel weer. Ook niet met voldoende schuilplekken want ja het is toch zonde als de Betta toch af en toe een garnaal opeet en al helemaal al het prijzige garnalen zijn.
Maar goed iedereen moet dat zelf afwegen maar ik geef ook liever het advies om de gok niet te nemen 😉
Ze zeggen weleens geluk is met de dommen maar ja dan schijn ik toch niet dom te zijn😆😆

Ik zie meer dan genoeg verhalen waar 't goed gaat en ook zat waar 't inderdaad minder goed gaat.
Volg die draadjes maar eens waar het goed gaat. Bijna altijd zie je dat na maanden het toch ineens fout gaat. Ook persoonlijk heb ik erg veel geprobeert met betta splendens en komt altijd op hetzelfde uit, apart in een bak. Soms gaat het een tijdje goed hoor maar op een gegeven moment gaat er een knop om bij die vis en wordt hij erg territoriaal. Dus een onderwerp waar je leest dat de vis net is geplaats en dat het goed gaat hecht ik niet zoveeel waarde aan, hoe gaat het na een jaar? In mijn ervaring (en mijn omgeving) altijd fout.
En los daarvan vind ik 'binnen de lijntjes leren kleuren' ten eerste nogal kinderlijk
Mooi, zo was het ook bedoelt. Jip en Janneke taal.
Geef ze genoeg schuilplaatsen en ze hebben een prima kans.
Dit kan zeker helpen maar kijk maar eens naar hoe een nieuw iemand een bak opzet. Genoeg schuilplaatsen wordt vaak gezien als 2 plantjes en een spongebob ding er in. Zal vast niet altijd zo zijn maar dit is wel een van de hoofdreden dat ik zeg om eerst binnen de lijntjes te kleuren en daarna erbuiten. Het is erg lastig om vanaf het begin namelijk al zoiets correct op te bouwen dat het enig zin heeft om van "genoeg schuilplaatsen" te spreken.

Zo'n start van de hobby met een betta die alles aanvalt of juist andersom, want dat zie je ook vaak is gewoon niet leuk en kan demotiverend werken. Vandaar dat ik hiervoor waarschuw.

Maar goed, jouw insteek is dus 'ammenooitniet' en de mijne is 'wees je bewust van en maak je eigen keuze'.

Mijn insteek is niet ammenooitniet maar dat je een backup plan moet hebben en als je die niet hebt, begin er niet aan. Verder zijn we het redelijk eens, wees je er bewust van is eigenlijk wat ik hier op het forum altijd probeer te zeggen.

Je zou kunnen kiezen voor de grotere japonica garnalen. Betta's laten die over het algemeen met rust.
Ik zou persoonlijk niet kiezen voor andere vissen bij de betta. Wij hebben deze fout ook gemaakt, maar als deze betta er niet meer is komt er geen nieuwe meer bij.

Je zou moeten kijken wat je het liefste wil
a. een scholenvis met garnaaltjes
b. een betta (met eventueel japonica's).

Ook zou ik kijken voor een halfmoon plakat betta, als je voor de betta kiest. Die hebben kortere vinnen. Onze betta bijt zijn eigen vinnen af omdat ze te zwaar zijn. Zo mooi als op m'n profielfoto is hij niet meer. .

Volg die draadjes maar eens waar het goed gaat. Bijna altijd zie je dat na maanden het toch ineens fout gaat. Ook persoonlijk heb ik erg veel geprobeert met betta splendens en komt altijd op hetzelfde uit, apart in een bak. Soms gaat het een tijdje goed hoor maar op een gegeven moment gaat er een knop om bij die vis en wordt hij erg territoriaal. Dus een onderwerp waar je leest dat de vis net is geplaats en dat het goed gaat hecht ik niet zoveeel waarde aan, hoe gaat het na een jaar? In mijn ervaring (en mijn omgeving) altijd fout.

Mooi, zo was het ook bedoelt. Jip en Janneke taal.

Dit kan zeker helpen maar kijk maar eens naar hoe een nieuw iemand een bak opzet. Genoeg schuilplaatsen wordt vaak gezien als 2 plantjes en een spongebob ding er in. Zal vast niet altijd zo zijn maar dit is wel een van de hoofdreden dat ik zeg om eerst binnen de lijntjes te kleuren en daarna erbuiten. Het is erg lastig om vanaf het begin namelijk al zoiets correct op te bouwen dat het enig zin heeft om van "genoeg schuilplaatsen" te spreken.

Zo'n start van de hobby met een betta die alles aanvalt of juist andersom, want dat zie je ook vaak is gewoon niet leuk en kan demotiverend werken. Vandaar dat ik hiervoor waarschuw.

Mijn insteek is niet ammenooitniet maar dat je een backup plan moet hebben en als je die niet hebt, begin er niet aan. Verder zijn we het redelijk eens, wees je er bewust van is eigenlijk wat ik hier op het forum altijd probeer te zeggen.
Grotendeels met je eens hoor; maar om je dan toch van een tegenverhaal te voorzien: mijn Betta ging zo'n drie jaar mee hier en ik heb 'm nooit met een garnaal betrapt, terwijl ie altijd met garnalen gezeten heeft. 🙂

Merci voor de reacties. Van wat ik hier lees heb ik besloten om de Betta voorlopig te schrappen. Het is een heel mooie karaktervolle vis, maar precies nog iets te complex om te houden voor een beginner. Ik wist ook niet dat de Betta mogelijks garnalen zou kunnen eten in sommige gevallen, ook al zou mijn betta dat niet doen, zullen de garnalen er waarschijnlijk wel altijd schuw voor zijn en nog meer verstoppen dan zonder betta?

Dus voorlopig heb ik genoteerd:
  • Kleine school tetra's
  • Garnaaltjes
  • ?

Ik zou hier graag nog 1 visje bijwillen die iets opvallender is. Iets wat kleurrijk is met bv een staart zoals die van een guppy.

Op zich denk ik niet dat de Betta een lastige vis is voor een beginner maar je moet wel opletten met welke bewoners je die houden en in wat voor bak.

Het heeft geen opvallende staart maar misschien dat een honinggoerami een optie is met een schooltje kleine visjes en dan garnalen. Veel beplanting (inclusief drijfplanten) en een lagere temperatuur (22-23°C ongeveer) is dan wel aangeraden voor de goerami's. Voor de garnaaltjes is een wat lagere temperatuur ook niet slecht, bij hogere temperaturen leven ze korter.

Qua betta's en garnalen is dacht ik de census dat het betta-afhankelijk is. Sommige jagen, andere leven vredevol samen met garnalen. Als het je eerste bak is zou ik ook afraden om dat risico te nemen. Moest je later uitbreiden kan je nog altijd proberen om in een andere bak een 2de kolonie garnalen op te zetten met een betta, als het dan fout gaat ben je tenminste niet al je garnalen kwijt.

Die Goerami vindt ik ook wel cool. http://aquavisie.retry.org/Database/Vissen/Colisa_fasciata.html
Zoals op de foto daar, met die twee sliertjes enzo.

Is dat een solitaire vis die geen nood heeft aan soortgenoten zoals de tetra/garnaaltjes dat wel nodig hebben. En gaat deze vis van 10cm genoeg plaats hebben in mijn 60l bak?

Die Goerami vindt ik ook wel cool. http://aquavisie.retry.org/Database/Vissen/Colisa_fasciata.html
Zoals op de foto daar, met die twee sliertjes enzo.

Is dat een solitaire vis die geen nood heeft aan soortgenoten zoals de tetra/garnaaltjes dat wel nodig hebben. En gaat deze vis van 10cm genoeg plaats hebben in mijn 60l bak?
Het leuke is dat goeramies uit dezelfde familie komen als de betta. Echter de vis die jij noemt wordt veel te groot voor jouw aquarium en kan echt niet. Waar je naar zou kunnen kijken is een dwerggoerami soort zoals de eerder genoemde honing goerami of, en ik denk dat jij die wel mooi vindt de 'Trichogaster lalius'. In 60 liter moet wel net aan, een paartje (dus 1 man en 1 vrouw) in kunnen.

https://www.aquainfo.nl/artikel/trichogaster-lalius-dwerggoerami/
Of de honing goerami:
https://www.aquainfo.nl/artikel/trichogaster-chuna-honing-goerami/

Waar je naar zou kunnen kijken is een dwerggoerami soort zoals de eerder genoemde honing goerami of, en ik denk dat jij die wel mooi vindt de 'Trichogaster lalius'.

Veel dwergjes hebben last van het iridovirus dus ik zou deze daarom niet kopen. Zover ik weet is de Honinggourami er niet vatbaar voor.

Ze zeggen weleens geluk is met de dommen maar ja dan schijn ik toch niet dom te zijn😆😆
En dan heb je weer geluk John 🤔

Maar on topic, de dwerggourami (Trichogaster lalius) of de honinggourami (Trichogaster chuna) zijn beide leuke vissen. Over de lalius hoor je veelal negatieve verhalen, dat ze niet sterk zijn, ze ziek zijn etc. Zelf heb ik hier wisselden ervaringen mee. Mijn advies is dan ook als ze erg graag de lalius wil, gewoon proberen maar rekening houden dan het snel voorbij kan zijn. Wil je dat niet, dan is de chuna een betere keus (en stiekem ook nog eens een leuker visje :DD).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan