Wat is er nieuw

1 Meter Zuid-Amerika van Sedna

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sedna
  • Startdatum Startdatum
S

Sedna

Guest
Hallo iedereen! Nieuw op het forum hier dus ik dacht laat ik maar eens een mooi plaatjesboek beginnen.

Ff een verhaaltje vooraf:
Ik zit zit al ruim acht jaar in de aquariumhobby en heb daarbij al redelijk wat verschillende soorten en maten bakken gehad. Altijd steeds een slagje groter en iets gekker dan de vorige. Ik ben ooit eens begonnen met een 20 liter bakje met een schooltje van 10 kardinalen want ja "dat past makkelijk" volgens de dierenwinkel verkoper, ik wist niet beter en het zag er leuk uit voor een tijdje. Ik wilde na een jaartje al weer groter en kocht een 40 liter bakje. Nu gingen er goerami's en een algenetertje in en met deze bak ben ik eigenlijk altijd "in Azië gebleven". Nog een aantal jaren gingen voorbij en ik kreeg mijn eerste 60 liter bak, met die mooie kardinalen weer natuurlijk. Sinds die bak ben ik altijd verliefd geweest op Zuid-Amerika en heb me daar ook altijd op gericht. Een 125 liter aquarium kwam in huis en ik ging voor de apistogramma's. Weer een aantal jaren gingen voorbij en nu zit ik tevreden in huis met een Juwel Rio 180, zuid-amerikaans natuurlijk 😉.

Goed, de details:

Het aquarium:
Juwel Rio 180 (180 Liter)

Techniek:
Tetra ex 400 of 600 (vergeten welke van de twee het was)
Eheim Jäger verwarming
Led verlichting systeem van TMLED

Flora:
Echinodorus bleheri 2x
Echinodorus altberger 1x
Sagittaria subulata 1x

Fauna:
Cleithracara maronii 5x
Nannostumus beckfordi 17x
Nannostumus eques 1x
Pristella maxillaris 15x
L10A 1x

Sommigen van jullie zullen wel denken, 5 sleutelgat cichliden? Dat is wel heel kort op elkaar in een metertje. Ja, dat vind ik zelf ook. Ik heb de groep van een mede hobbyist overgenomen uit een 150cm aquarium die ze kwijt moest dus vandaar. Ik zit al een tijdje aandachtig te bestuderen om te kijken wie een jongetje of meisje is en ik ben er van in ieder geval drie stuks zeker over. Ik wil eigenlijk een trio van ze houden en twee stuks weg doen(of misschien wel drie en dan een koppel houden?) maar dan moet ik eerst een koppeltje/harem zien te onderscheiden in de groep. Mooie rustige vissen zijn het in ieder geval wel. Nooit gedonder mee naar andere vissen, wel onderling tussen twee mannetjes helaas maar begrijpelijk. Mijn zielige eques is ooit meegkomen met de beckfordi's en mengt goed met de groep dus daar doe ik niks aan.

Het is niet een biotoop correcte bak, maar wel een leuke bak om naar te gluren en dat zal ook altijd zo blijven. Ik zat te denken om een crypto soort er bij te doen omdat dat net wat mooier oogt ook al is dat niet een zuid-amerikaans plantje.

Er zit momenteel allerlei soorten hout in, allemaal restjes van vorige bakken en nieuwe stukken. Ik moet nog wat slagtanden via internet bestellen en wat bladeren toevoegen voor dat mooie rooibos kleurtje, maar dat zijn allemaal slechts details!

Plaatjes zou ik graag willen toevoegen maar er wordt steeds gezegd dat mijn bestanden te groot zijn. Weet iemand hoe dit te verhelpen is?

Groeten

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben benieuwd naar de bak want je bezetting vindt ik stevig op 190 liter bruto. Maroni s vormen een koppel dus ik zou dan een leuk koppel houden als zich dat vormt en dan is de belasting ook weer wat minder. Ik hoop wel dat het een 600 filter is want anders is het al snel niet voldoende.

@jessicapilon ik heb het even uitgezocht, het is de ex600. Ik weet dat een sterkere pomp met een hogere capaciteit beter is. Ik heb deze pomp bij het aquarium meegekregen en heb nog geen grotere gekocht. Komt binnenkort.

De terracotta potjes gaan er bij de volgende waterverversing uit want deze zijn wel praktisch maar niet echt aantrekkelijk voor het oog. Ik ga ze inruilen met hout en wat plantjes.

Heeft iemand ervaring met de maroni's? Ze zijn bij mij wel heel rustig en mooi om naar te kijken(in het echt zijn ze geler en hebben ze blauwere vinnen dan op de foto's) maar voordat pas sinds dat de pristella's in de bak zwemmen komen ze uit hun holletjes en planten en zwemmen meer naar het oppervlakte. Interessant.

Betere foto's volgen nog.

Sorry voor matige kwaliteit, het is maar een telefooncamera en geen super uitgebreide digitale camera maar goed. De foto's:
IMG_20190824_202715.jpg

.
IMG_20190824_202739.jpg

.
IMG_20190824_202743.jpg

.
IMG_20190824_202755.jpg

.
IMG_20190824_202810.jpg

.
Met z'n vieren op een rijtje:
IMG_20190824_202825.jpg