Wat is er nieuw

1 mm hoogteverschil in frame aquariummeubel

Crash Cowboy

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2014
In het gelaste stalen frame van de onderkast van mijn nieuwe 450 liter aquarium zit tussen het midden en de zijkant 1 mm hoogteverschil. Op het frame ligt een plaat 18 mm watervast multiplex, en daarop 10 mm tempex. Is dat voldoende om de druk van de bak evenredig te verdelen/op te vangen ? Ik schat het gewicht als alles er in zit op rond de 700 kg. De bak staat prima waterpas.

Met de lege bak (dus zonder veel gewicht op het hout en tempex) zit er aan de linker zijkant dus een spleet van ongeveer 1 mm tussen hout en frame. Zakt het tempex in het midden genoeg in om de bak overal te steunen en het gewicht goed te verdelen ?

Midden:
CF7A39B7-B8C3-485F-A260-65D096913C0C_zpsjnzivqje.jpg

Zijkant:
2B13A108-4666-4175-81DD-6AAC42600101_zpsjopjvsxu.jpg

PS: er komt nog een zwarte strip voor het hout en tempex.

Waarom geen vullinkjes er tussen.?

Onderste foto ,ook naad tussen bak en tempex? Links?

Bertus zei:
Waarom geen vullinkjes er tussen.?

Onderste foto ,ook naad tussen bak en tempex? Links?
Nee daar zit geen naad. De plastic strip zit daar iets hoger dan de onderkant van het glas.

En uitvullen ... Zou het zo niet goed gaan, als er gewicht op de tempex komt ? Die zou de oneffenheden op moeten vangen ?

Waarmee zou ik het op kunnen vullen ? Ik zat zelf te denken om er van binnen uit stanleymesjes als wiggetjes tussen te tikken. 1 mm is heel weinig !

Weet je zeker dat die 1mm aan het frame ligt?
Ik werk in een houthandel in plaatmateriaal, en ik weet dat die platen nooit 100% recht zijn. Door opslag en vervoer kan hout een beetje gaan werken en zo een paar mm krom trekken.
Daar komt ook nog bij dat die platen x-aantal marge mag hebben qua dikte van plaat, dus heb je heb watervaste multiplex van 18mm dan kan er over de hele plaat gezien een dikte verschil inzitten.

cone zei:
Ik werk in een houthandel in plaatmateriaal, en ik weet dat die platen nooit 100% recht zijn. Door opslag en vervoer kan hout een beetje gaan werken en zo een paar mm krom trekken.
Daar komt ook nog bij dat die platen x-aantal marge mag hebben qua dikte van plaat, dus heb je heb watervaste multiplex van 18mm dan kan er over de hele plaat gezien een dikte verschil inzitten.
Dat kan ook ... ! Vraag is of ik de bak op dat multiplex en tempex gewoon kan vullen, of dat ik de spleet op moet vullen. Het tempex zou de zaak 'uit moeten vlakken' ?

cone zei:
Dat kan ook ... ! Vraag is of ik de bak op dat multiplex en tempex gewoon kan vullen, of dat ik de spleet op moet vullen. Het tempex zou de zaak 'uit moeten vlakken' en het gewicht over de hele plaat multiplex moeten verdelen ?

Staat hij al vol?

Met gewicht zal het best goed komen.

Bak gewoon vullen. 1mm is op deze lengte geen enkel probleem.

Ik zou hem ook vullen. Je kan nog even alles checken als ie half vol is. Maar ik denk dat hout en tempex alles uitvlakt.

Bak is gevuld; geen problemen.

C96423C2-9334-46BA-A033-C38F2B09CF7E_zpsyul1tx2h.jpg

Gelukkig maar. Anders ... LOL

[video]https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=E3IieVxTUCo[/video]

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan