Wat is er nieuw

1 of 2 HVP Goldline balken ?

Patje1976

Well-known member
Lid geworden
8 november 2019
Berichten
85
Leeftijd
48
Voor mijn bak ben ik er wel uit qua merk geloof ik, het zal HVP Goldline gaan worden.
Ik heb in een fysieke winkel een Hvp en Aqualantis 2.0 naast elkaar zien branden en die laatste oogt erg koud en kil.
En afgezien waar Hvp binnenkort mee gaat komen (volgens FB hebben ze binnenkort spectaculair nieuws voor in het aquarium) lijkt Hvp voor mij de beste keus.
Maar nu is kennelijk de regel; 1 led balk vervangt 2 tl buizen, maar als ik nou 1 led balk neem en plaats die voor óf achterin, is dan de verdeling van het licht goed genoeg bij 150x50x66cm of is het dan toch raadzaam om 2 balken te gebruiken en die dan genoeg te dimmen zodat de Redback's die erin gaan komen niet gestrest raken ?
 
Hangt een beetje van de planten af die je wil gaan houden.....geen planten dan maakt het niet zoveel uit....heb je wel planten dan denk ik niet dat je wegkomt met slechts 1 lichtbalk. (heb hier ook HVP Goldline maar volgens mij hebben ze 60% spreiding....dan zit je met een deel wat geen licht krijgt.
 
Ik weet niet beter dat de spreiding 120 graden is, en ik heb ook het vermoeden dat 1 te weinig is maar aan de andere kant, er komt een schooltje Redback's in van @Jos Hut en manen houden niet zo van heel fel licht heb ik begrepen.
Ik ga er geen biotoop bak van maken maar wel willen we aardig wat planten erin hebben en die zullen wel licht moeten hebben.
Ik heb ook het idee dat met 2 balken de verlichting beter gespreid is, maar als ik ze zo erg moet dimmen dat ik eigenlijk ook toe kan komen met 1 balk die ik (bijna) op volle sterkte kan laten branden dan is het ook zonde van de 2de balk.
 
Ik weet niet beter dat de spreiding 120 graden is, en ik heb ook het vermoeden dat 1 te weinig is maar aan de andere kant, er komt een schooltje Redback's in van @Jos Hut en manen houden niet zo van heel fel licht heb ik begrepen.
Ik ga er geen biotoop bak van maken maar wel willen we aardig wat planten erin hebben en die zullen wel licht moeten hebben.
Ik heb ook het idee dat met 2 balken de verlichting beter gespreid is, maar als ik ze zo erg moet dimmen dat ik eigenlijk ook toe kan komen met 1 balk die ik (bijna) op volle sterkte kan laten branden dan is het ook zonde van de 2de balk.

Bij twee gedimde balken zal je een betere lichtverdeling hebben dan bij één wat sterker brandende balk, denk ik. Dus ik zou altijd gaan voor minimaal 2 balken.
 
Bij twee gedimde balken zal je een betere lichtverdeling hebben dan bij één wat sterker brandende balk, denk ik. Dus ik zou altijd gaan voor minimaal 2 balken.
Dat vermoeden had ik ook al wel ja, want je hangt de balk óf in het voorste óf in het achterste deel van het armatuur.
Heel even gedacht aan een Helialux Spectrum omdat je die in het midden plaatst doordat je dan het complete armatuur vervangt maar daar lees ik ook veel verschillende (lees redelijk veel mindere) recessies over.
 
Ik weet niet beter dat de spreiding 120 graden is, en ik heb ook het vermoeden dat 1 te weinig is maar aan de andere kant, er komt een schooltje Redback's in van @Jos Hut en manen houden niet zo van heel fel licht heb ik begrepen.
Ik ga er geen biotoop bak van maken maar wel willen we aardig wat planten erin hebben en die zullen wel licht moeten hebben.
Ik heb ook het idee dat met 2 balken de verlichting beter gespreid is, maar als ik ze zo erg moet dimmen dat ik eigenlijk ook toe kan komen met 1 balk die ik (bijna) op volle sterkte kan laten branden dan is het ook zonde van de 2de balk.
Heb dezelfde vissen in een flink verlichte bak, ze zijn “handtam” door het dagelijks voeren met de hand en volgen mensen die langs het aquarium lopen (mits ze niet te snel lopen dan zwemmen ze weg)
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: vind de bucephalandras en de anubiassen wel de leukere planten
      Terug
      Bovenaan