Wat is er nieuw

1 of 2 verwarmingselementen

Jan_Was

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
27 februari 2016
Berichten
125
Locatie
IJmuiden
Beste lezer,

Mijn vraag is wat het beste is om te doen.
Ik krijg een bak van 1.50x50x70 (Lxdxh) om daar 1 of 2 verwarmingselementen in te hangen.
Zelf dacht ik om 1 Jager van 250 W in te hangen, maar als het beter is om er 2 in te hangen lees ik het graag en mochten er mensen zijn die goede ervaring hebben met een ander merk lees ik het ook graag.
Alvast bedankt voor de eventuele reacties.

Mvg, Jan
 
Mijn bak is 2,5M en heb er een verwarmingselement van 500 watt in. Doet het makkelijk zeker gezien de ruime verschillen tussen kamer en aquarium temperatuur (18 en 24 graden). Zit ongeveer tussen de ene en de andere kant maximaal een halve graden verschil.
 
In een grote bak kan het best nuttig zijn met meerdere elementen te werken.
 
Beter 2 lichtere dan 1 zware.
Als de thermostaat stuk gaat (wat zeker af en toe gebeurt!!) zal je bak minder makkelijk oververhitten.
Tenzij je natuurlijk een enorm toeval hebt dat ze alle twee tegelijk stuk gaan...

De benodigde verwarming is afhankelijk van bak tot bak. Kan je berekenen.
Met ��n van 250watt ga je zeker geen grote risico's nemen.

250watt verwarming zal de bak ongeveer 10�C verwarmen als je de verlichting niet mee rekent uiteraard.
 
Bedankt voor de reacties,

Jurgen bedoel je dat ik beter twee van 250 W erin kan hangen of lichtere.

Mvg, Jan
 
1x 250watt is veilig genoeg.

Als je meer wattage zou hanteren zou ik aan raden met twee verwarmingen te werken.
 
Bedankt voor de snelle reactie.
 
Waarom overweeg je naast een staaf van 200 a 250W, geen goede bodemverwarming?

Staaf schiet hier amper aan.

Bodem is altijd kraaknet, grind zal een eeuwigheid meegaan.

Planten groeien niet sneller of beter, maar gaan wederom door de bodemverwarming een stuk langer mee.
 
Dit ga ik zeker overwegen kijk even op internet rond of er meer positieve reacties zijn over bodemverwarming.

Bedankt voor de reactie.

Mvg, Jan
 
tis ook een beetje afhankelijk wat voor bodem en vissen je neemt. Bodemverwarming is icm zand niet erg geschikt, en als je gravende vissen neemt is het erg vervelend als iedere x je verwarming vrij ligt door het graven.
 
Bedankt voor je reactie want ik ga inderdaad een zandbodem nemen met wat gravende vissen.

Mvg, Jan
 
Er is wel zand dat je kan gebruiken samen met een bodemverwarming.

Niet elke gravende vis gaat all the way, sommige wel natuurlijk.

Welke vissen zou je nemen?
 
Ik zit te denken aan Corydoras elegans, Pelvicachromis Taeniatus kan ook een andere cichliden soort worden ben dat nog aan het uitzoeken (volgens mij gravende vissen als ik het nalees op internet) en natuurlijk ook nog andere soorten maar die houden zich meer in het midden of boven op.
 
Pelvicachromis zijn zandhappers die op grind een deel van hun natuurlijk gedrag niet kunnen vertonen. Oftewel : kies dan een zandbodem.
Geldt overigens voor een hele buts aan (dwerg)cichliden.

En het gegrondel van Corydoras gaat op een zandbodem makkelijker en enthousiaster dan op een grindbodem.
 
Gravende vissen is geen issue.
Een moderne bodemverwarming voel je amper warm komen.
enkel omdat hij opgesloten zit in de bodem voel je het temperatuurverschil.

Heb zelf enkele jaren een bodemverwarming gehad. Een jaar of twee terug is hij stuk gegaan.
Heb hem niet vervangen omdat, zoals je dat wel kan inbeelden diet niet in 1-2-3 gedaan is.

Heb dus nu enkele jaren al geen bodem verwarming.
Eerlijk gezegd? Merk totaal geen verschil.
Ook nu wordt de bodem niet vuil en wordt hij niet afgegeveld.

Wel spaar ik nu 60watt aan stroom uit 24/7 die de bodemverwarming maakte.
De staaf gaat nu als voorheen amper(zelfs niet) aan met de 4 T5 HO lampen erboven. 🙂

Je kan een zetten, maar het is een detail en eerder een extraatje en niet nuttiger dan een spoiler op een personenwagen.
 
Meerdere verwarmingselementen kan zeker voordelen hebben. Met twee verwarmingselementen (zeker als ze op verschillende plekken in het aquarium zitten) zal je minder verloop van temperatuur door je bak heen hebben en zal waarschijnlijk ook de schommeling in temperatuur rond de ingestelde waarde minder zijn. Daarnaast heb je zoals JurgenD aangeeft ook een kleiner risico als er een element stuk gaat.

JurgenD zei:
Wel spaar ik nu 60watt aan stroom uit 24/7 die de bodemverwarming maakte.
De staaf gaat nu als voorheen amper(zelfs niet) aan met de 4 T5 HO lampen erboven. 🙂

Wanneer je het aquarium altijd op dezelfde temperatuur houdt (en de bodemverwarming afslaat als de ingestelde temperatuur bereikt wordt of wanneer je met alleen de bodemverwarming de ingestelde temperatuur niet bereikt), zal het besparen van stroom wel meevallen. De 60w aan stroom die continu gebruikt werd door de bodemverwarming, werd omgezet in warmte die via de bodem aan het aquariumwater wordt afgegeven. Daardoor hoefde je staafverwarming minder lang aan te staan om het water op de juiste temperatuur te houden.

Nu zal je staafverwarming iets langer aan staan dan toen de bodemverwarming nog werkte (en hoe hoger het wattage van je staafverwarming, hoe minder je dat zal merken). Wel zou een bodemverwarming iets meer verlies kunnen hebben dan een staafverwarming, omdat daar vaak een transformator bij zit die ook warm wordt en die warmte wordt natuurlijk niet aan het water afgegeven. Maar dat is slechts een klein deel van die 60w natuurlijk.

In de praktijk zal het verschil in energieverbruik tussen een staafverwarming en bodemverwarming + staafverwarming niet veel uitmaken. Er is namelijk nog steeds evenveel energie nodig om het water op de ingestelde temperatuur te houden. Daar zou ik het dus niet voor laten.
 
Heb voor zandbodem gekozen Filterzand Wildkamp wat ik wil mengen met zwart zand Hornbach.

Mascha&Ivo zei:
Pelvicachromis zijn zandhappers die op grind een deel van hun natuurlijk gedrag niet kunnen vertonen. Oftewel : kies dan een zandbodem.
Geldt overigens voor een hele buts aan (dwerg)cichliden.

En het gegrondel van Corydoras gaat op een zandbodem makkelijker en enthousiaster dan op een grindbodem.
 
Bedankt voor het heldere verslag altijd prettig als het van eigen ervaring is (wordt een bak zonder bodemverwarming).
 
Ik ga het eerst met 1 verwarmingselement uitproberen (tenslotte neem ik eerst de opstart fase in acht) en aan de hand daarvan zal ik beslissen of ik er een tweede element bij hang.
Ieder bedankt voor de bijdrage tot dusverre en raad is altijd welkom.

Mvg, Jan
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan