Wat is er nieuw

1 voldoende?

Meng

Member
Lid geworden
15 februari 2025
Leeftijd
30
Hoi allemaal,

Ik heb nu een juwel rio 350 en twijfel om de volgende verlichting aan te schaffen: Fluval aquasky led 27w 91-122cm
Heb ik aan 1 zo'n verlichting voldoende? Hiervoor had ik de helialux en daar was 1 verlichting voldoende van.
Ik heb wel planten in mijn aquarium maar niet heel veel en/of hele moeilijke.

Gr

Hoeveel lumen geeft zo n lamp?

Fluval aquasky led 27w 91-122cm
https://fluvalaquatics.com/us/shop/product/aquasky-2-0-bluetooth-led-27w-36-48-91-122-cm

Deze heeft 1850lm (Lumen) en met een bak van 350L kom je op 5 lm/L op de hoogste lichtsterkte (1850 / 350 = ~5)
Dat is zeer weinig, om planten uit de gemakkelijke categorie te houden heb je 10-20 lm/L nodig.

Bron:
https://www.tspt.nl/belichting/licht03.html
https://tropica.com/en/guide/make-your-aquarium-a-success/light/

IMG_0613.jpeg

Laatst bewerkt:
Ja dat is erg weinig en ik zou eerder richting de 20 lumen gaan want dat is ook al niet echt veel

Kijk eens wat je planten vragen om te kunnen groeien. Wanneer je nieuwe verlichting aanschaft verdient het aanbeveling om lampen met over waarde te kiezen. je weet immers nu nog niet wat de toekomst brengt. Mijn raad zou dan toch op minimaal gemiddelde sterkte liggen. Zo'n 35 lumen/Ltr dus. Denk daarbij ook aan de Kelvinwaarde! Wordt te vaak vergeten. De beste kleurwaarde ligt op zo'n 5000 Kelvin. Te vergelijken met de middagzon. Je zou dan Juwel ver van je moeten houden. Zij hebben een veel te hoge kleurwaarde.

Ik ken iemand die de standaard meegeleverde Day en nature uit de juwel meteen verving door de juwelcolorbuizen die zijn van een lagerkelvingetal bij hem, roze is het wel.
Erg mooi ook.

Ik ken iemand die de standaard meegeleverde Day en nature uit de juwel meteen verving door de juwelcolorbuizen die zijn van een lagerkelvingetal bij hem, roze is het wel.
Erg mooi ook.
Dat is inderdaad een mogelijkheid. Maar het hoeft niet meteen een "kleurlamp" te zijn. Bijvoorbeeld een warm witte lamp met een Kelvin waarde van zo rond de 3000 en een meer koel witte lamp met een waarde van zo'n 6000 Kelvin kan ook werken. In het witspectrum zitten overigens alle kleuren. Zoals we vroeger konden zien op school toen de docent wit licht door een prisma stuurde. Of zoals we kunnen zien bij een regenboog die ontstaat wanneer het witte licht door waterdruppels wordt gescheiden. Kleuren die dan weer belangrijk zijn voor onze planten.

naamloos.png

:DDJa en die colorbuizen zijn dan precies goed qua kelvinwaarde, kostte hem wel meteen geld.

Daarnaast specificeert niet elke fabrikant de specs per instelbare lichtkleur (Kelvin/Lumen)

Als voorbeeld de Aquatlantis EASY LED UNIVERSAL 2.0, hiervoor wordt opgegeven 6800K
Echter deze armaturen bestaan uit twee afzonderlijk regelbare LED-units
  • eerste LED-unit (helder wit)
  • tweede LED-unit (zacht/geel wit, rood en blauw)
Ik vermoed dat de opgegeven 6800K enkel de eerste LED-unit (helder-wit) betreft en tweede LED-unit (zacht/geel wit, rood en blauw) bewust niet is gespecificeerd.

Bij de nieuwere Aquatlantis EASY LED UNIVERSAL RGBW ULTRA wordt opgegeven 2500 - 25000 K

Uiteindelijk is het aan de gebruiker om beide lampen in te stellen waarbij we de behoefde wat planten willen niet moeten vergeten.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan