10 jaar oud aquarium overnemen?


D

doejfa

Guest
Ik kan een 10 jaar oud juwel vision 450 overnemen. Niets mis mee. Maar hoe lang gaat een aquarium mee zonder lekkages???? m.a.w. wat is de levensduur van een vision 450?
 
Ik zou het niet doen moet ik zeggen maar hoelang een bak meegaat durf ik zo niet te zeggen. Tien jaar vind ik al knap oud al lees je ook wel dat men bakken al langer in gebruik heeft. Het is en blijft een gok vind ik maar dat is dan echt persoonlijk hoor.
 
Ik heb onlangs 1 overgenomen van 18jaar. Je ziet het wel wat op het glas maar al bij al valt alles nog mee. Wat ik wel zie is dat hij hobbygewijs eens overkit geweest is! De bak heb ik ook gekocht met water er nog in! Dus in 18 jaar heeft hij bijna altijd vol gestaan. Ik denk dat dit ook wel een verschil maakt.
 
Ik geloof dat een bak gemiddeld 10 jaar mee gaat, maar er zijn ook bakken die het 20 jaar uithouden en er zijn ook bakken die na een paar jaar al gaan lekken...
450 liter is wel veel water als het op de vloer ligt.
Als je het wel gaat doen zou ik sowieso de kit zeer goed inspecteren op luchtbellen of wittige plekjes en voelen overal of het nergens los begint te laten.
Wie weet is de bak kort geleden wel opnieuw gekit?
Ik weet niet wat je budget is, maar als je bij een aquariumbouwer een bak laat maken vallen de prijzen ook best mee als je het vergelijkt met luxe merkaquaria en dan kan je met een geruster hart weer 10 jaar vooruit :)
 
Enkel kopen als ze hem weer vullen en je hem hebt nagekeken, verkopers die een lege bak verkopen en hem niet willen vullen met water kan je sowieso niet vertrouwen.
Vullen ze hem wel kan je een half uurtje afwachten en kijken of er een lek is.
Is er geen lek kan je hem gerust kopen, al moet je natuurlijk wel zien dat je hem op de goeie manier vervoert, zodat er met de bak niets gebeurd.
 
Zoals Luc hierboven zegt en als hij niet lek is zou ik daar naast nog letten op ingewerkte kalkvlekken en krassen. Mijn Rekord600 is ook 10 jaar oud en nog steeds waterdicht.
 
Je moet altijd een klein laagje water in de bak houden bij vervoering heb ik gehoord. Ik pas het ook altijd toe en bij mij gaat verhuizen nooit mis (behalve toen ik het leeg deed). Ik heb ook een ander forum voor je bezocht en een screen shot genomen van een reactie. Moeite waard om te bekijken :)

wp_ss_20161128_0001.png
 
Je moet altijd een klein laagje water in de bak houden bij vervoering heb ik gehoord. Ik pas het ook altijd toe en bij mij gaat verhuizen nooit mis (behalve toen ik het leeg deed). Ik heb ook een ander forum voor je bezocht en een screen shot genomen van een reactie. Moeite waard om te bekijken :)

Ik heb ze zowel leeg als met enkele cm water erin vervoerd en heb nooit problemen gehad.
Je moet enkel zorgen dat de bak onderkant overal steunt, dat hij vast geknoopt is en onderaan en aan de vier kanten piepschuimplaten zitten, dan zal je nooit problemen hebben.
 
Reply aan iedereen
De bak draait en heeft water en vissen. Voordat ik hem meekrijg wordt de bak leeggehaald. Ik zal vragen een laagje water te laten staan. De verhuizing duurt ongeveer een uur, dan kan er weer water in de bak. Het is een juwel vision 450 bak met tlbuizen, binnenfilter en thermostaat en juwelachterpanelen, plus onderkast, voor 250 euro. Eerlijk gezegd dacht ik gewoon de bak door 2 man met hulp van 2 vrouwen en een paar dekens te kunnen versjouwen naar de auto , daar ligt'ie dan zacht in de kussens en na de rit moeten dezelfde 4 mensen de bak versjouwen (evt op 2 hondjes) naar de plek in mijn huis. Alles is beneden, dus geen trapgeloop.Zie ik deze verhuizing te simpel???
 
bak van dit formaat is door 2 man te tillen, alleen trap op en af heb je meer mensen nodig maar dat is niet het geval zo te lezen :)

en je bent ook nog is met zijn 4e dus dat is al helemaal mooi.

hondjes zou ik niet doen, gewoon spierkracht gebruiken. werkt makkelijker.
 
Nee. Je ziet het niet te makkelijk. Ik wil je wel nageven dat je echt 3 dagen lang strikt moet letten op lekkages want toen mijn aquarium ooit lek ging en hij nog boven stond was het plafond helemaal naar de gallemiezen.. Dat wil je echt niet! Het is overigens wel zwaar voor 2 personen alleen makkelijk te doen. Geef ook wat steun aan de onderplaat met je hand want die kan er mogelijk uitvallen (geen hele grote kans). Verder heel veel geluk en plezier met je nieuwe bak !
 
Elke volglazen en dus gekitte bak, zal bij vol water en dus druk van binnenuit, praktisch nooit gaan lekken. Funest is echter een lege bak, welke tijdens vervoer druk ondervindt op EEN van de vlakken, bodem, zij of voor en of achterkant. Dan kan de (verouderde) kit gaan wijken en krijg je lekkages. Dat kan bv gebeuren als je de bak de trap op moet tillen met de bodem in verticale stand, de druk komt dan op een zijruit te staan, of juist op 1 of 2 hoeken waar de zijden bij elkaar komen. Deze extra druk is vaak de oorzaak van lekkage, die dan helaas ook nog eens vaak hardnekkig blijkt te zijn.
 
Dit is al wel een oud topic, maar ik kan nog wel mijn eigen ervaringen hierover kwijt:
In ca. 1973 heb ik mijn eerste zelf gebouwde bak gemaakt van 200x50x50 in vol glas van 10mm dik.
Deze is 3 maal verhuisd, en heeft bij elke verhuizing steeds ca 6 maanden leeg gestaan in opslag bij de verhuizer.
Vanwege de ruimte is deze bak steeds op zijn zijkant vervoerd en opgeslagen.
In 1999 heb ik deze bak, bij de volgende opkomende verhuizing verkocht en heeft ook deze verhuizing goed overleefd.
In 1973 was er nog maar heel weinig ervaring met zelfbouw van volglazen aquariums, maar kennelijk had ik het wel goed gedaan; en ten overvloede: deze bak heeft nooit gelekt!
Cor
 

Terug
Bovenaan