10 Neon Tetra's ziek, al 5 dood in 3 dagen tijd.


S

Support4u

Guest
Beste Forum Leden,

Hierbij open ik maar een topic in de Ziekten sectie.

Afgelopen Zaterdag 14-06 heb ik 10 Neon Tetra's (Paracheirodon innesi) gekocht bij Diebo te Nieuwegein.

Op het eerste oog kon ik geen afwijkingen zien bij de vissen.
Heb dan ook de tijd genomen om het gedrag te bekijken en/of visuele afwijkingen te spotten.

De 1ste dag dat de vissen in mijn aquarium zaten, waren er al 2/10 gestorven.

2e dag nog 2 gestorven.
1 neon was duidelijk erg bleek van kleur er had zich afgezonderd.
1 Neon was al half opgegeten door een aantal garnalen en Anentome Helena slakken die gezamenlijk lekker zaten te peuzelen op de overblijfselen.

3e Dag nog 1 gestorven (zie foto met rode bult op buik/kin hoogte)

Er zijn nu dus 5/10 Neon's gestorven.

Zie andere foto, een witte schimmel, prop/ophoping of slijmhuid infectie? op 1 Neon duidelijk te zien (rugvin hoogte)

Wat gebeurd hier in godsnaam?! in zo'n korte tijd?!

De overgebleven Neon's willen niet eten! geen vlokkenvoer, geen tubifex.. al houd ik het voor hun neus.. ze blijven stilletjes voor mijn pincet hangen.

i4fyDkB7tVAefzYTfWGi7KoEm_FM_-VZ.jpeg

i4fyDkB7tVAefzYTfWGi7KoEm_FM_-VZ.jpeg

Ik heb verder al weken 10+ vuurgarnalen in mijn aquarium. waaronder 2 zwangere garnalen, heb ook al wat jonkies gespot.

Wat zien jullie op de foto's? dit kan toch nooit aan mijn water kwaliteit liggen?! dat in 3 dagen tijd zoveel sterfte is en symptomen? ik twijfel nu gewoon aan mijzelf... :(
 
En waarom zou dat niet kunnen.?

Wat heb je op de bodem?
Vuurgarnalen?
Waarom dan deze bodem?

En vertel je waterwaarden.
Vissen zullen prima zijn,je water minder.
 
JBL 6in1 teststrips

NO3 0-10
NO2 0
GH >4
KH 3
PH 6,4 (PH verlagende bodem! (aquasoil)
 
Het is een 6 in 1 test en je geeft er maar 5 door ;)

cl kan ook een boosdoener zijn ;)
 
Je hebt gelijk Diesel16100
Cl = 0 :)

anders had ik ook dode garnalen :p
 
Ben hier geen expert in hoor, maar volgens mij hebben ze pleistophora?! Waar helaas niets aan te doen is, maar vervagende kleuren, bultjes, niet goed meer zwemmen, lijkt er op in ieder geval.
 
Hoe heb je ze over gezet? Zou het osmotische schok kunnen zijn door een te snelle verandering van waterwaardes voor de vissen?
 
Water temperatuur is 24 graden.

De overzet ging als volg.

30 min met het zakje in het aquarium.
daarna elke 5 min een beetje aquarium water toevoegen aan de zak, tot 4x toe.
Daarna de vissen uit de zak in het aquarium geschept.

Ik probeer zo veel mogelijk te lezen, kennis op te doen en mezelf te houden aan vuistregels.
Heb de Tropica App op mijn telefoon die mij sowieso op de hoogte houd van de standaard onderhoud.

Het aquarium is vandaag 59 dagen oud. Ik houd ook een agenda bij met wijzigingen en uitgevoerde taken of dingen die ik hem opgemerkt gedurende de 59 dagen.
Ik houd een heel strak schema erop na.
Schoonmaken doe ik vaak, vooral in de eerste paar weken. (veel water verversen is ook nodig in het begin met een aquasoil)
Dode bladeren verwijder ik direct, en alles wat op het water drijft ook. (Krijg toevallig net de melding op mijn telefoon dat ik 30% water moet verversen en de plantenvoeding van een halve naar een volledige dosis mag verhogen :) )

De planten zelf groeien als kool en zien er dan ook gezond uit zonder misvormingen/gaten of bruine/gele plekken, de garnalen en slakken maken het ook al een paar weken goed.

Zelf zat ik ook aan de Neonziekte te denken. aangezien de bleke kleuren, weinig beweging\zwemmen, daarna de foto met de rode bult, niet willen eten.

Nu op de andere foto zie ik een soort schimmel\infectie op de rugvin.

Ik heb er niet voor niks voor gekozen om eerst een klein groepje uit te zetten.
Na 3 dagen al doffe ellende..
Zaterdag ga ik terug naar de winkel, daar zullen ze mijn water testen met een druppel-test en elektronische meetinstrumenten? (word gezegd in hun reply op mijn email)

Denk trouwens niet dat de laatste 5 Neon's het gaan redden, aangezien ze niet willen eten.
 
Haha lieve Ivo, zou je aub op mijn topic willen reageren en niet op een gok van iemand ;)

Had namelijk de hoop op jou gevestigd, aangezien je al een hoop antwoorden op je naam hebt staan ;)
 
Support4u zei:
Haha lieve Ivo, zou je aub op mijn topic willen reageren en niet op een gok van iemand ;)
Nouja, ik ben benieuwd juist waarom dat wordt geroepen inderdaad.

Support4u zei:
Had namelijk de hoop op jou gevestigd, aangezien je al een hoop antwoorden op je naam hebt staan ;)
Van ziekte helaas weinig kaas gegeten. Niet veel ervaring mee.

Had je de checklist al bekeken: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post124545
Voor zover daarin vragen staan die hier in het topic nog niet beantwoord zijn, doe dat even.

en hier diagnose-tools/hulpjes:
http://www.jbl.de/nl/online%20hospital/ ... en-genezen
http://www.bassleer.com/diagnose_visziekten

~ Ivo
 
Te schoon,als ik dat zo lees.
Blaadje op de bodem,drijvend.

eerste weken al gelijk verversen.

Je bent TE schoon,met telkens water verversen.



Schoonmaken doe ik vaak, vooral in de eerste paar weken. (veel water verversen is ook nodig in het begin met een aquasoil)
Dode bladeren verwijder ik direct, en alles wat op het water drijft ook. (Krijg toevallig net de melding op mijn telefoon dat ik 30% water moet verversen en de ..

Kom nou toch.
 
Haha Bertus,
Noem je mij nou te schoon? heb lichte smetvrees. neej geintje natuurlijk ;)

Maar in een ander topic zei je dat mijn bodem zou dichtslippen ect. als ik te schoon ben zou dat in ieder geval niet gebeuren.

Oke.. effu alle gekheid op een stokje,

Bertus je lijkt me wel iemand met al veel ervaring in de hobby en een sterke mening. Vind ik persoonlijk niks mis mee.
Maar ik kan niks met het antwoord dat je mij geeft.

Oke mijn aquarium houd ik te schoon? zijn mijn vissen daarom binnen 3 dagen dood? snap je wat ik bedoel?
Ik probeer hier te leren en vooral oorzaken te zoeken, maar dan heb ik ook gerichte vragen nodig van jullie kant of gerichte antwoorden.

Ik heb een open aquarium. Dus ja, alles wat ik zie drijven verwijder ik direct.
De eerste paar weken veel water verversen word onder andere aangeraden door Tropica maar sowieso ook voor aquasoil gebruikers.
Ik weet dat jij geen fan bent van deze bodem Bertus, maar ik ben niet de enigste die dit soort bodems gebruikt ;)

Snel groeiende planten werpen ook een hoop afvalstoffen af, vooral in de aanpas (begin) periode.

Nu ververs ik gewoon 30% per week.

Met schoonmaken bedoel ik, dode resten verwijderen.
Hevelen en water verversen, snoeien van balderen die er minder uitzien. (wat nu in de laatste 2 weken niet meer voorkomt)

Voeren doe ik sowieso vrij weinig. natuurlijk voer ik de garnalen soms wat vlokkenvoer. dit eten ze netjes allemaal op.
verder houden ze zich bezig met dode plantenresten te verwijderen.


Voor Ivo ;) en uiteraard andere mensen,


Wat is je bakmaat - 60x30x30 (59 dagen oud/ingedraaid op moment van schrijven)
Wat zijn je waterwaarden - zie hierboven
Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze - Bijgeleverde filter, met spons en koolstof boxje
Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan? - Sinds de laatste 2 weken, nu om de week 30%
Om welke vis(sen) gaat het ? Neon Tetra
Wat zijn de medebewoners - 12+ vuurgarnalen en 5x Anentome helena slakken
Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd - nee
Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk) - zie foto's en tekst hierboven.
Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc) - geen idee, daar maak ik dit topic voor aan.
Hoelang heeft de vis het al ? - 3 dagen (3 dagen zitten ze pas in mijn aquarium!)
Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ? - Nieuwe vissen
Heb je een foto van de symptomen? - zie hierboven in het topic
 
wat voor app op je telefoon heb je trouwens? en welke foon ?
 
http://tropica.com/en
1 van de bekendste en grootste aquariumplanten kwekers\leveranciers.

Heb een Samsung Galaxy S4, gewoon zoeken via de google play store naar Tropica.

Deze App helpt je gedurende 90 dagen, van begin tot eind om gezonden planten te krijgen.

Zit zelf vandaag op Dag 59.
Mijn planten doen het geweldig, geen alg!
Alles is mooi groen, en groeit als kool.

Dag 59 geeft aan dat ik 30% moet verversen
En De vloeibare plantenvoeding van een halve naar een hele dosis mag verhogen.

tevens klein onderhoud, kijken of de C02 nog functioneert en of het filter niet verstopt zit en functioneer.

De App is een ondersteuning, er is natuurlijk nog gezond verstand voor nodig en enige voorkennis over welke planten je hebt en de eisen die ze stellen ect.

Alleen erg jammer dat het eerste groepje vissen die ik hebt uitgezet ziek zijn.
of dit door mijn water kwaliteit komt, of ze al ziek waren?... Dat probeer ik dus uit te zoeken via dit topic!

bekijk en lees voorgaande berichten en foto's dus aub
 
Stop maar met die app. Gaat compleet voorbij aan het feit dat elke bak anders is en er dus geen blauwdruk bestaat.

~ Ivo
 
heb mijn vorige bericht aangepast. Om duidelijk te maken dat het maar een ondersteuning is. en geen richtlijn!

;)

je moet altijd blijven kijken naar je planten en geduld hebben.
 
Kan je vertellen hoe het rode gedeelte van hun lichaam eruit ziet? Zijn daar witte verkleuringen op te zien? En zitten er witte/zwarte bulten op het dunste stuk van de staart (vlak voor einde)?
 
@Merethe,

Het rode gedeelte is gewoon bijna vaal\bleek\wit, de rode kleur is dus bijna geheel weg.
Ik heb een behoorlijke plantenbak. De beestjes verstoppen kunnen zich dus aardig goed verstoppen. Kan er dus verder weinig aan zien.
Op de foto's verder naar boven in dit topic kan je zien wat er aan fysieke symptomen te zien is.

Ik heb geprobeerd om de overgebleven 4/10 uit het aquarium te scheppen, maar het lukt niet. ze blijven achter de planten verschuilen en komen niet naar het open stuk aan de voorkant.

Is er nog een methode om ze naar het open te lokken?

Heb vandaag de Hydrocotyle tripartita maar bij gesnoeid.. was na iets meer dan een week van 10 cm hoogte na bijna 20 cm hoogte gegroeid.. bizar hoe snel dat groeit! flinke dichte, mooie, licht groene bos! wauw! toch nog iets dat goed gaat haha. ik blijf positief! en ik zal niet opgeven!
 
Google eens op neonziekte/columnaris. Het fijne weet ik er niet vanaf, maar bij problemen met het rode deel wordt daar wel vaker aan gedacht.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Tirza zei:
Ben hier geen expert in hoor, maar volgens mij hebben ze pleistophora?!
Waaruit concludeer je dat?

~ Ivo

Uit het verhaal van Support4u en foto 1. Ik heb het daarstraks na gevraagd bij mijn vader, die jaren lang neon tetra's heeft gehad. Hij bevestigd de pleistophora. Support4u vermoedde het zelf ook al, las ik.

Voor de tetra op foto 2 opperde hij iets in de zin van witte stip/ schimmelinfectie. 2 aparte problemen dan.
 
@Tirza,

Witte stip/schimmelinfectie en de neonziekte, kunnen die binnen 1 a 2 dagen optreden door waterkwaliteit?
Mag aannemen dat het water dan wel heel beroerd moet zijn.

Dit kan ik dus niet geloven.. de visjes moeten al ziek zijn geweest toch?

Of zijn garnalen immuun voor de meeste vissen ziekte?
Ik dacht dat garnalen sowieso veel eisende zijn dan vissen kwa waterwaarden.

Kan iemand dit bevestigen of ontkrachting aub

PS,

4/10 Neon's zijn vandaag (Don 19-06) nog in leven.
Vertonen iets meer leven en heb ze betrapt op het eten van afgeworpen garnalen eitjes. tevens vermoed ik dat ze geen honger hebben omdat ze veel wormpjes van de achteruit blijven happen.
 
Het is mogelijk dat het meerdere infecties zijn doordat de eerste ziekte het immuunsysteem verzwakt. Dan zou het niet persee de beroerde waterkwaliteit hoeven te zijn. De oorzaak van de ziekte is altijd moeilijk terug te vinden. Het kan uit de winkel komen, het kan zijn dat vissen die je al had drager zijn maar geen symptomen hebben, het kan door slechte waterkwaliteit komen en het kan als secundaire infectie optreden en er zijn vast nog wel meer mogelijkheden. Als ik je waterwaarden zie lijkt het water me niet heel slecht ofzo, maar ik ben hier geen expert in.
Als je overige 5 neons ook allemaal ziek zijn, denk ik niet dat ze nog veel kans hebben. Als er nog gezonde vissen tussen zitten moet je de zieke vissen zo snel mogelijk apart zetten en proberen het immuunsysteem van de overige vissen aan te sterken met goede voeding en weinig stress.
 
Nee, het hoeft helemaal niet per se meg slechte waterwaarden te maken te hebben. Stress van de verhuizing kan ook iets triggeren. Veel vissen dragen immers altijd wel iets van een ziekteverwekker met zich mee, maar zolang een vis fit en sterk is zal er weinig aan de hand zijn, bij verzwakking slaat het vervolgens toe.

~ Ivo
 
@Merethe,

Ik heb op dit moment verder geen vissen, de Neon's waren de eerste ploeg die uitgezet werden in mijn aquarium.
Heb wel al meerdere malen aangegeven dat er al 3+ weken garnalen in ditzelfde aquarium leven.

Ik ben heel benieuwd wat men mij gaat vertellen aankomende zaterdag bij de dierenwinkel na het testen van mijn waterwaarden.


Heeft iemand een methode om Neon's te lokken naar het open? zodat ik de overgebleven 4 uit mijn aquarium kan halen en in quarantaine kan plaatsen?!
Ze blijven zich nu verschuilen op bodem niveau tussen de echinodorussen, ik krijg ze dus niet uit mijn aquarium gevist zonder planten te slopen.. iets wat ik dus zeker wil voorkomen!

Nadeel van een zwaar beplant aquarium gggrrr
 
Heb zelf ook altijd moeite met vangen dus ik ken het probleem :p Sommige mensen kopen of maken een soort visval. Zelf blijf ik altijd gewoon proberen tot ik er een heb gevangen, maar kan een heel gedoe zijn! Vooral als ze niet op eten afkomen... Heb ooit een kogelvisje gevangen met een doorzichtige maatbeker omdat hij te slim was voor een netje :p
 
Mijn netje is simpelweg te groot, krijg het netje dus nooit tussen de echinodorussen...

Humz misschien een idee om een drinkglas of maatbeker op de voorgrond te leggen met wat voer erin. alleen denk ik eerder dat ik dan slakken en garnaal vang dan die neon's haha

ach kan het allicht proberen.
 
Mascha&Ivo zei:
Stop maar met die app. Gaat compleet voorbij aan het feit dat elke bak anders is en er dus geen blauwdruk bestaat.

~ Ivo

Ik zou zo n app dus ook nooit gebruiken. Zolas Ivo al zegt is geen bak gelijk en dus kun je dat wellicht als richtlijn gebruiken maar ik heb er sterk mn twijfels bij.
 
De truc met een doorzichtige maatbeker is om ervoor te zorgen dat ze hem niet zien, dan kan je ze er voorzichtig in lokken met voer of ze erheen leiden met bijvoorbeeld een netje.
 
Precies heb even gegoogled. een leeg drinkflesje, de opening afknippen en omgekeerd erin duwen.

Vraag me alleen af ofdat de neons wel op het voer af willen komen, aangezien ze nu ook geen voedsel accepteren..
Anders vang ik er alleen maar garnalen en slakken mee haha
 
Als ze niet willen eten zullen ze er ook niet op af komen lijkt me...
 

Terug
Bovenaan